Gå til innhold

Upassende julegave til åtteåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står i et lite dilemma her. Muligens skikkelig luksusproblem, men likevel. Jeg har en åtte år gammel gutt som både er litt barnslig av seg, og som har adhd. Han har alltid ønsket seg biler, dinosaurer osv til jul og bursdag, men dette har han nok av og vel så det. 
 

i år ønsker han seg så inderlig sylvanian families hus med kaninfigurer. Jeg har egentlig ikke noe problem med å kjøpe det til han, men får kraftige reaksjoner fra familien rundt at han både er for stor og har feil kjønn til den gaven. Har sagt til han at det egentlig er jenteleker, men han sier han ønsker seg de likevel. 
 

hva tenker dere?

Anonymkode: 0ec64...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør på. Min sønn er en del yngre enn din, men han elsker dette huset, og ekornfamilien hans deltar på mange aktiviteter her i huset :)

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Ja, jeg vet du ønsket deg dette huset, men mormor syntes ikke det er riktig leke for deg» er det ikke for dumt eller? 
Folk flest må gi mer blaffen i hva andre mener.

Anonymkode: 50fbf...df5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gitt gutten den uskyldige leken han ønsker seg.

Og de som er negative kan få beskjed om å holde det for seg selv og ikke ødelegge gleden hans!

Anonymkode: 222a1...c62

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe fint ved at barn kan være barn litt lenger? De blir tidsnok voksne. 

Endret av Violetta
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke gutter leke med typiske «jenteleker» og omvendt? Hva er det værste som kan skje? Hvis en gutt viser seg i voksen alder å være homofil, så ble han ikke det fordi han lekte med jenteting som barn. Barns fordommer får de fra noen, og som oftest oss voksne. Hvis andre barn erter fordi han leker med jenteleker er det de og deres holdninger som må jobbes med. La barn være barn og leke med det de vil uavhengig av kjønn. Plutselig leker de ikke mer i det hele tatt. Er helt vanlig at gutter både leker med jenteleker, får neglelakk og kler seg i prinsessekjoler og alt. De er bare barn og vil leke og utforske.  

Anonymkode: d38d7...fde

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de heller at han skal sitte og game hele dagen lang da? Hadde kjøpt huset. 🥰

Anonymkode: e92aa...8cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare 8, hvorfor skal han ikke kunne ønske seg leker? Her ville jeg bedt familien ta seg en bolle og klappe igjen, eventuelt bedt dem ta turen tilbake til 50-tallet som tydeligvis savner kjønnsrollene sine.

Jeg må si at jeg så for meg helt andre problemstillinger da jeg så overskriften, det eneste upassende her er familiens innvendinger.

Endret av Daria
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg står i et lite dilemma her. Muligens skikkelig luksusproblem, men likevel. Jeg har en åtte år gammel gutt som både er litt barnslig av seg, og som har adhd. Han har alltid ønsket seg biler, dinosaurer osv til jul og bursdag, men dette har han nok av og vel så det. 
 

i år ønsker han seg så inderlig sylvanian families hus med kaninfigurer. Jeg har egentlig ikke noe problem med å kjøpe det til han, men får kraftige reaksjoner fra familien rundt at han både er for stor og har feil kjønn til den gaven. Har sagt til han at det egentlig er jenteleker, men han sier han ønsker seg de likevel. 
 

hva tenker dere?

Anonymkode: 0ec64...4ae

Sylvanian families er forresten en svært pedagogisk leke som fremmer sosial kompetanse. Den handler jo om rollespill. Super trening for ham å sitte rolig over tid 👌

Anonymkode: e92aa...8cc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden sa du til han at det er jenteleke? 😭

Anonymkode: ba365...61d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er nå en mannemann på over 30 år, men han trillet dokkevogn og syns det var kjempestas da han var liten. Han ønsket seg også en støvsuger til jul og det fantes selvfølgelig bare rosa støvsugere og dama som pakket den inn sa med et smil at "nå blir det nok en glad jente til jul" og jeg svarte at "ja, dette er en gave som gutten min har ønsket seg lenge, så han blir nok glad" Hun ble litt perpleks. 

(Han ble ikke så veldig glad forresten, fordi han ønsket seg en ekte støvsuger... hehe)

 

Et år fikk han en babydokke til jul eller bursdag også. 

Anonymkode: cf299...ee6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, gi ungen det han ønsker seg om du faktisk har mulighet til å gi han det.

Det er NÅ du skal gå frem som et godt forbilde, for meg virker det som at 8 åringen er mer moden enn deg. Han bryr seg ikke om andres kommentarer, han vil gjøre det som gjør han glad. Valget/ønsket hans påvirker INGEN, så hvilken skade gjør du ved å gi han dette kaninhuset+figurer? Kontra skadene du gjør ved å ikke gi det fordi den og den sa ditt og datt?

Anonymkode: b4447...2b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud..

Hva skal jeg si da, som fortsatt ønsker meg lego til jul? 
 

La gutten leke. Ingenting er mer utviklende enn lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 
 

jeg ble skikkelig glad av å lese svarene deres her. Og tankefull om egen oppførsel. Grunnen til at jeg sa det var jenteleker var fordi mamma ba meg si det mens vi var ute i butikken med begge ungene i dag. Samme med minstemann. For han så ei dukke han ønsket seg som han hadde sett på YouTube. At han ser forskjell på ulike dukker fatter jeg ikke 😛 men mamma kommenterte brått at han var for stor for det nå siden han er gutt. Jeg elsket sylvanian som barn selv, så for meg spiller det ingen rolle. Jeg kan kjøpe argumenter både om pris og at de går fort lei. Men jeg slet med jentelekeargumentet. 

Anonymkode: 0ec64...4ae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt han kan få det i gave! Er du redd for hva familien måtte tenke: hva med på gi barna hver sin «morgengave» tidlig på julaften, før familieselskap? Da blir det i det minste ingen kommentarer på det, om det er det du er redd for! 

Anonymkode: 3b4dc...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er tragisk at dagens barn slutter å leke så tidlig. En åtteåring skal være barnslig!

Fikk helt hakeslepp da min svigerinne sa at hennes femåring ikke ønsker seg leker lenger, han er ferdig med leker. Ferdig med leker? Han har ikke begynt på skolen en gang. 😱

Jeg lekte med Barbie til jeg var 13. 🤪 Storkoste meg med det, og mener det er sååå mye verdi i året holde på barnsligheten så lenge man kan. 

Det huset han ønsker seg ser jo heldig gøy ut! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...