Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er vel av den type person som kan iblant frykte for å miste jobben. 

Fikk for noen dager siden tilsnakk av sjefen om at jeg pratet for mye med en kollega på jobb. Jeg pleier i grunnen ikke å prate mye med noen for oftest så jobber jeg helt alene. Begynte da å tenke på den dumme feilen min, og tenkte på hva om jeg nå mister jobben, eller hva om sjefen er ute etter å sparke meg, eller kanskje er litt paranoid.  Sjefen må jo få gi konstruktive meldinger uten at jeg skal frykte for å miste jobben min. Så det er vel en angst som jeg bare har. 

Jeg vet at jeg er flink til å stå på  og at jeg jobber fort og effektivt i jobben min. Men jeg har alltid vært veldig redd for å bli uten jobb. Årsaken er vel at jeg tror det kan bli vanskelig å finne ny jobb. 

Hva med dere? Tenker dere mye på feil dere kan ha gjort i jobbsammenheng,  og redsel for å miste jobben? 

Anonymkode: 85d73...b20

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er jeg ikke.

Jeg har også jobbet som leder og vet hvor krevende det er å gi noen sparken med mindre det er behov for nedbemanning.

• Liker 5
Skrevet
Just now, Fireflies said:

Nei, det er jeg ikke.

Jeg har også jobbet som leder og vet hvor krevende det er å gi noen sparken med mindre det er behov for nedbemanning.

Skal det veldig mye til for å kunne gi folk sparken? 

Hørte rykter en gang om en tidligere kollega som ble sparket pga at han pratet for mye med kollegaer mens han jobbet. Det var bare rykter. Men jeg regner med at det skal mye til før man blir sparket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Skal det veldig mye til for å kunne gi folk sparken? 

Hørte rykter en gang om en tidligere kollega som ble sparket pga at han pratet for mye med kollegaer mens han jobbet. Det var bare rykter. Men jeg regner med at det skal mye til før man blir sparket. 

Man får ikke sparken fordi man prater for mye på jobb. Det skal ligge mer til grunn. Hvis han brøt taushetsplikt så er det noe annet.

Ikke hør på rykter.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tja. Var mer redd før. 
Tror at sjefen kan «føle» hvem som er redd og hvem som ikke er det, og behandle folk deretter. Vår sjef gjør det akkurat sånn. 

Anonymkode: 25f34...67f

• Liker 3
Skrevet

Nei, det har jeg aldri vært redd for. Jeg har jobbet sammen med utallige mennesker som har vært helt ubrukelige, og som jeg vet hadde fått sparken dersom det hadde vært mulig. Det er veldig, veldig vanskelig å gi folk fyken.

Anonymkode: 82a4d...8f9

• Liker 3
Skrevet
Fireflies skrev (6 timer siden):

Man får ikke sparken fordi man prater for mye på jobb. Det skal ligge mer til grunn. Hvis han brøt taushetsplikt så er det noe annet.

Ikke hør på rykter.

Du skriver om hvordan det skal være, ikke hvordan det faktisk er. Mange arbeidstakere kjenner ikke rettighetene sine, det gjelder kanskje særlig unge og folk med lav eller ingen utdanning. Organiseringsgraden er lavere enn på lenge og mange ledere kjenner ikke loven eller prøver seg. Jeg har sett utallige eksempler på forsøk på ulovlige oppsigelser. Arbeidstaker kan og bør bestride slike oppsigelser men så lenge de ikke vet at de kan og bør det gjør de det ikke. Det er mange som sies opp på ulovlig grunnlag uten at de skjønner det selv. 

Anonymkode: 027a8...eb7

• Liker 3
Skrevet

Nei. 

Jeg jobber offentlig, i en bransje med rikelig å gjøre og er svært dyktig i det jeg gjør. 

Anonymkode: 6ff96...556

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er vel av den type person som kan iblant frykte for å miste jobben. 

Fikk for noen dager siden tilsnakk av sjefen om at jeg pratet for mye med en kollega på jobb. Jeg pleier i grunnen ikke å prate mye med noen for oftest så jobber jeg helt alene. Begynte da å tenke på den dumme feilen min, og tenkte på hva om jeg nå mister jobben, eller hva om sjefen er ute etter å sparke meg, eller kanskje er litt paranoid.  Sjefen må jo få gi konstruktive meldinger uten at jeg skal frykte for å miste jobben min. Så det er vel en angst som jeg bare har. 

Jeg vet at jeg er flink til å stå på  og at jeg jobber fort og effektivt i jobben min. Men jeg har alltid vært veldig redd for å bli uten jobb. Årsaken er vel at jeg tror det kan bli vanskelig å finne ny jobb. 

Hva med dere? Tenker dere mye på feil dere kan ha gjort i jobbsammenheng,  og redsel for å miste jobben? 

Har du fast stilling?

I så fall er du trygg. I kortere stillinger er man mer utsatt.

Anonymkode: 962df...2bc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du fast stilling?

I så fall er du trygg. I kortere stillinger er man mer utsatt.

Uavhengig av om jobben er midlertidig eller fast kan man ikke sies opp for å ha snakket for mye med en kollega ved én anledning. Arbeidsgiver plikter å påpeke enhver ting de anser som feil/ikke godt nok samt å følge opp og sørge for at den ansatte ikke gjentar feilen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uavhengig av om jobben er midlertidig eller fast kan man ikke sies opp for å ha snakket for mye med en kollega ved én anledning. Arbeidsgiver plikter å påpeke enhver ting de anser som feil/ikke godt nok samt å følge opp og sørge for at den ansatte ikke gjentar feilen. 

Nei, men hvis kontrakten går ut om noen måneder er det ikke sikkert man får den fornyet, uansett om grunnen er saklig/ offisiell. Mange går i årevis på midlertidige kontrakter.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, men hvis kontrakten går ut om noen måneder er det ikke sikkert man får den fornyet, uansett om grunnen er saklig/ offisiell. Mange går i årevis på midlertidige kontrakter.

Det stemmer at mange ikke får fornyet kontrakt men det er ikke en oppsigelse, det er å ikke få fornyet kontrakten sin. Håper denne regjeringa reverserer den forrige regjeringas oppmykning av aml på det punktet. Midlertidige stillinger som ikke er vikariater (i ordets rette forstand) er en j***a uting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer at mange ikke får fornyet kontrakt men det er ikke en oppsigelse, det er å ikke få fornyet kontrakten sin. Håper denne regjeringa reverserer den forrige regjeringas oppmykning av aml på det punktet. Midlertidige stillinger som ikke er vikariater (i ordets rette forstand) er en j***a uting.

Ja, sant nok, det er ikke en oppsigelse i ordets rette forstand. Men presset en kan oppleve på jobb blir uansett det samme som om man potensielt kunne blitt sagt opp av filleting, det var derfor jeg spurte om TS har fast stilling. 

Helt enig med deg når det gjelder regjering og j***a uting.

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Nei det er jeg aldri redd for, om jeg vil har jeg den arbeidsplassen  jeg har til jeg blir pensjonist, regner med det blir noen bytter i stillinger frem til det, men jeg blir ikke sparket fra nåværende arbeidsplass.

Uansett er det nesten umulig å si opp folk,nesten så det er for vanskelig. 

Skrevet

Jeg har drevet bedrift i mange år, og har sagt opp to personer pga "udugelighet" i stillingen. Det er mulig å si opp folk, men det skal veldig mye mer til enn at man snakker litt for mye med andre kollegaer. Og ikke minst det er en formell prosess som tar lang tid, og har en del trinn den må inneholde. Blandt annet må det foreligge en skriftlig advarsel og det må gå en periode etter den skriftlige advarselen hvor arbeidstaker får mulighet til å rette opp de kritikkverdige forholdene. De prosessene jeg har hatt har vart i seks måneder.

Anonymkode: 8c3e7...0fa

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at man kan forvente konstruktiv kritikk av leder, men dette her hørtes jo ikke spesielt konstruktivt ut. Hvorfor var det ikke greit at du snakket så mye med kollegaen din ved denne anledningen? 

Personlig er jeg redd for det, men det er jo fordi jeg har midlertidige kontrakter. Jeg er redd for at de ikke ser verdien i å ha meg der hvis jeg ikke skulle være 10/10 en dag. Jeg har fått mer og mindre konstruktive tilbakemeldinger underveis der jeg jobber nå. De konstruktive tilbakemeldingene oppleves aldri som det du gjør nå. Nå kjenner ikke jeg deg, men jeg bare påpeker det. 

Anonymkode: 2d8c8...f31

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har drevet bedrift i mange år, og har sagt opp to personer pga "udugelighet" i stillingen. Det er mulig å si opp folk, men det skal veldig mye mer til enn at man snakker litt for mye med andre kollegaer. Og ikke minst det er en formell prosess som tar lang tid, og har en del trinn den må inneholde. Blandt annet må det foreligge en skriftlig advarsel og det må gå en periode etter den skriftlige advarselen hvor arbeidstaker får mulighet til å rette opp de kritikkverdige forholdene. De prosessene jeg har hatt har vart i seks måneder.

Anonymkode: 8c3e7...0fa

Det handler om å dokumentere.  Jeg har vært leder en periode,da dokumenterte vi om det var noen forhold som ikke var bra, hadde medarbeidere inn på samtaler og dokumenterte hva vi snakket om, jeg skrev referat og vi skrev under begge to på det vi snakket om.  

Anonymkode: 456fd...43f

• Liker 1
Skrevet

Jeg eier egen bedrift og er ikke redd for å miste jobben/gå konkurs. 

Jeg har mange ansatte og ingen kunne naturligvis fått sparken for å snakke for mye på jobb, med mindre det innebar at de kun snakket og ikke jobbet (men selv da hadde det vært en lang vei frem til oppsigelse) eller at de brøt taushetsplikten. 

Stillingsvernet står sterkt i Norge og det er veldig vanskelig å si opp folk, med mindre det ligger gode grunner bak. 

Anonymkode: 728e7...017

Skrevet

Det er viktig å huske at arbeidstakere i Norge har svært god rettsbeskyttelse sammenlignet med de fleste land. Det skal grove forsømmelser til før det kan defineres som en saklig grunn til oppsigelse. Likeledes er det lovkrav i oppsigelsesprosessen som arbeidsgiver må følge, hvis ikke er oppsigelsen ugyldig. Uten en fagforening i ryggen kan det bli dyrt å gå til sak om man mener seg usaklig oppsagt.

Det som gjør det usikkert for arbeidstakere er alle de midlertidige stillingene som har fått stor utbredelse, både lovlige og ulovlige. Da trenger ikke arbeidsgiver noen saklig grunn, engasjementet avsluttes når dato utløper.

Kjære TS, tilsnakk er ikke under noen omstendighet saklig grunn til oppsigelse. Bare rett deg etter det sjefen forventer og fortsett med å gjøre en god jobb, så har du ingen ting å frykte.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blandt annet må det foreligge en skriftlig advarsel og det må gå en periode etter den skriftlige advarselen hvor arbeidstaker får mulighet til å rette opp de kritikkverdige forholdene.

Det er en misforståelse at det MÅ foreligge advarsler før oppsigelse, men det er god dokumentasjon å ha for arbeidsgiver som ønsker å avvikle et arbeidsforhold. Hvis handlingen er grov nok, kan den i seg selv være saklig grunn uten forutgående advarsler.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...