Gå til innhold

Dere med katt, gir dere våtfôr? Hvorfor/ hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kattene her i huset får en liten pose (50 gram) våtfor til middag hver dag. Før hadde jeg alltid stående tørrfor fremme hele tiden, men den nye katten er totalt matvrak og spiser opp alt med en gang, så det kan ikke stå noe fremme. Nå får de tørrfor om morgenen, når de kommer inn på ettermiddagen og litt på kvelden, men jeg passer på at begge får like mye. 

Våtfor er mest kos og de har god kontroll på når det er middagstid. Da stiller de seg opp foran hver sin matskål og maler mens jeg heller opp i skålene 🥰 Herlige pelsvenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våtfor eller tunfisk 1-4 ganger i måneden. Gir med ujevne mellomrom for å ikke lage noe rutine på det, og dermed slippe mas/tigging.

Men de liker heller ikke de fleste typer våtfor 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtfor 3 ganger for dag. Tørrfor står alltid fremme. Koker fisk til dei hver fredag 🙃😉

Lever godt på sine 20 og 21 år 😁

Anonymkode: d997e...98e

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 katter og ga de våtfor hver dag før. Etter en tur hos dyrlegen fikk vi beskjed om at hannkatten måtte spise mindre. Han var rett og slett overvektig.

Hunnkatten er flink å regulere seg selv, får alltid høre hos dyrlegen at hun er slank og fin. Begge er kastrerte, men merker at hannkatten er mer matvrak enn henne :P

Gir vi de hver sin pose våtfor så lar hunnen det meste ligge igjen og da kan han andre finne på å sluke den også, så alt i alt hadde det blit to middager på han 🙈

Så vi er alltid påpasselige når de nå får hver sin porsjon kun på lørdagen. 

Anonymkode: a39f8...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får våtfor to ganger om dagen, når jeg spiser frokost og når jeg spiser middag. Jeg deler en boks på 75 g på to måltider eller en pose på 85-100 g på tre måltider. Den har tørrfor tilgjengelig alltid.

Jeg har lært at katter maks skal ha våtfor en gang om dagen, og ikke hver dag hvis de er kastrerte innekatter. Men jeg adopterte min som voksen, og den var engstelig og nervøs, så den fikk to måltider i starten for å lure den fram fra gjemmestedet og så den skulle skjønne jeg var snill.

Planen var å kutte ned når den begynte å bli tjukk. Men jeg veier en gang i uka, og den legger aldri på seg, så da tenker jeg den kan fortsette å få det. Den spiser ikke opp hvis jeg gir mer enn vanlig, jeg tror den klarer å regulere litt selv hvor mye den skal spise. 

Jeg synes det er koselig å gi våtfor. Katten blir glad, og den har lært seg når den skal få mat. (Ei stund jeg spiste mye Fjordland begynte den å komme springende hver gang mikroen plingte - pling betyr straks middag!) Etterpå er den god og mett og vil ligge på fanget og kose. 

Ifølge dyrlegen trenger ikke katter våtfor. Men ifølge diverse (amerikanske?) nettsider o.l., så skal ikke katter ha tørrfor. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro på. 

Anonymkode: ef2d7...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha erfart at katter kan få diabetes av kun tørrfôr, så får mine begge deler.

Anonymkode: 744a5...2a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene katten vår spiser kun tørrfôr, den andre liker begge deler, så da får han det en gang iblant. Ikke noe fast, men en gang her og engang der.

Anonymkode: 63bd6...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får våtfor eller fisk ett par ganger i uka. Om sommeren når det er varmt får de daglig, tilsatt ekstra vann. Ene katten min liker også vann med smak, dvs noen tørrfôr biter oppi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter får en spiseskje om dagen med våtfor, ellers spiser de kun tørrfôr. Stoler mest på vetrinæren når det gjelder kostholdsråd, og kjøper bra tørrfôr, så får de litt våtfor som snacks i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to får en boks/pose på deling hver dag som «middag», og jeg er 100 % sikker på at mine lærte seg klokka under hjemmekontor-perioden 😺

i helgen får de fisk i stedet for våtfor. Tørrfor står alltid fremme.

etter x antall runder med uvi på begge to synes jeg våtfor er en sikker kilde for at de får i seg noe væske, for de er ikke SÅ flinke til å drikke. De får også tørrfor som skal hjelpe mot uvi (ikke hatt det på mange år - bank i bordet!)

Anonymkode: ab6c7...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får sånn diaré. Men de får rekeost om de skal ha noe godt, det liker de🥳

Anonymkode: 07688...d12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mas/tigging er nok det verste med å gi jevnlig våtfor. Jeg har gitt denne gleden til en venn av meg ved å alltid fore katta med digg våtfor når jeg er der. Dårlige vaner er vonde å vende. Ups. 

Anonymkode: 93c6f...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, de liker det ikke. Men de hadde ikke fått det så ofte om de hadde likt det da det er dårlig for tenner osv. 

Anonymkode: 5b9dc...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kun tørrfor. Det er et matvrak som må doseres i porsjoner for å ikke bli smellfeit. Får aldri våtfor. 

Anonymkode: 6d587...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får våtfor morgen og kveld, og så har de tørrfor tilgjengelig hele tiden. Jeg gir våtfor for å forebygge sykdom som nyreproblemer og diabetes som tørrfor kan føre til. I tillegg har den ene hatt tendens til overvekt. Den ble slankere etter at jeg begynte å gi mer våtfor. 

Anonymkode: 98fd0...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tørrfôr står alltid fremme, så får hun en pose våtfor hver kveld. Men kjenner også hver formiddag at hun lukter våtfor og min 80 år gamle nabos parfyme, så det er nok mer hun får… 

Anonymkode: e6a24...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en periode han fikk våtfòr daglig.. Han blei skikkelig feit🙈

Så nå er det kun ved spesielle anledninger😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir tørrfor fordi det er best for tennene til katten (forebygger tannstein). Våtfor er bare søl, og katten min klarer ikke å spise opp pakken før den tørker ut så det blir bare dyrt😅 den eneste gangen jeg gir våtfor er når han skal ha medisiner som blandes inn :) 

Anonymkode: 6d591...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...