Gå til innhold

Dere med katt, gir dere våtfôr? Hvorfor/ hvorfor ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her får mine 2 dele en porsjonspose om dagen, som middag. Jeg er ikke særlig fan av våtfôr men syns samtidig litt synd på dem om de kun skal ha tørrfôr😅 De får ordentlig tørrfôr, men ene er så kresen og masete at de får butikkmat til middag da det er det eneste han godtar🙈

Så gir dere "middag" til deres katter? Og evt hvilket fôr?

Anonymkode: f99a3...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får tørrfor hver dag. I blant får de våtfor, maks 1 gang i uka. Har ikke pleid å gi det da den katten jeg har hatt lengst ikke er spesielt glad i det. Den yngste katten har vist seg å elske det da.. så hender de får en pose på deling så spiser gamlekatten 10% og nyekatten 90%.. Men det er jo dyrt og grisete og lukter vondt og de spiser begge tørrfor med god appetitt også (kjøper tørrfor uten korn fra dyrebutikk så ikke dårlig tørrfor) så tenker det er ok. Føler også at nyekatten gjerne vil ha tørrforet i tillegg til våtfor og er redd den skal bli overvektig som den gamle er....

Anonymkode: ff2d2...0b6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ganske mye våtfor. Sånn 3-4 ganger om dagen, men han drikker lite så jeg har fortsatt å gi han. Har prøvd alt mulig. Flere typer skåler og flere typer vannfontener, men han vil ikke drikke av dem. Usikker på om han drikker noe ute så gir for at han skal få seg væske.

Men har lyst til å kutte ned på det. Han spiser litt tørrfôr i tillegg, men skal gjerne ha våtfor i tillegg.

Anonymkode: d851c...132

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusefisen vår har tørrfor tilgjengelig 24/7 og rent vann hver dag! Han er en kastrert hannkatt på 5kg og han spiser våtfor 2 ganger til dagen og i blant får han kokt sei eller torsk. Aldri middagsrester 👎

Ps, han er ikke tykk, men akkurat sånn han skal være.. sunn, sterk og frisk. Happy Cat maow 🐈🐾🐾🐾❤️

Anonymkode: 89dc9...189

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt spiser bare våtfor. Skulle helst sett at han spiste mer tørrfor fordi jeg vet ikke om det er så bra for tennene å bare spise våtfor. Dette er en eldre forsterhjemskatt jeg tok til meg og jeg har dessverre skjemt han helt bort. Hvis han ikke får våtfor så er det et evig mas resten av dagen. 😅 (Skulle aldri vent han på det).

Anonymkode: 73197...5da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katta får en porsjon våtfor om dagen, når vi har middag. Det er 50 eller 85g poser. Hun elsker våtforet og sitter i trappen og venter på ‘matmor’ mens jeg lager middag. Katta har sine rutiner gitt 😅 Varierer hvilket våtfor.  Tørrfôr er Apetite controller eller noe slikt heter det, smulteringformet. 

Anonymkode: 0856b...0fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stykker, prøver gi dem en pose hver i uken, men blir noen ganger sjeldnere. 
Han ene har lavgradig kronisk nyresvikt og går på spesialfór, så er litt forsiktig med noe ekstra til ham - han er riktignok litt mer kresen enn han andre 😅
Skjer en sjelden gang at de får smake på for eks. kylling eller annet rent kjøtt, sauser, etc. 

Anonymkode: b0cf4...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er kjøttetere. 

Kjøtt > våtfôr > tørrfôr. Jackson Galaxy sier at selv det billigste våtfôret er bedre enn det dyreste tørrfôret. Tørrfôr er ultraprosessert junkfood for katter. Men det aller beste er å gi dem rått kjøtt.

Mine katter får nesten bare rått kjøtt, litt lever av og til, og noen eggeplommer av og til (obs - katter skal ikke ha rå eggehvite - det hemmer opptak av biotin som er veldig viktig for dem). De har katteluke og går ute og jakter også.

En gang i blant får de våtfôr bare fordi den ene katten jeg adopterte blir helt vill når hun får det og hun tror at jeg ikke er glad i henne hvis hun ikke får våtfôr av og til.

Jeg har også tørrfôr som alltid står fremme, men de rører det ikke med mindre de er veeeldig sultne. 

Anonymkode: 922fd...c84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min er gammel og sær, og vil bare ha tørrfor, så det er greit. Spiser og drikker godt, blank og fin i pelsen. 

Anonymkode: 6a7c5...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrforet står alltid framme, men hun får våtfor flere ganger om dagen i små porsjoner. Tenker våtfor er bra for å få i seg veske. Men tørrfor (eukanuba) er sunnere (?) 

Hun blir også veldig missfornøyd om hun ikke får nok våtfor, eller om vi har kjøpt pate/gele. Hun ønsker saus og suppe all the way. 

Anonymkode: 1c582...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptuza skrev (Akkurat nå):

Nei. Tørrfor er betre for tannhelsa til katten

Katter bør ha våtfôr innimellom også, ettersom de får i seg for lite væske med bare tørrfôr. Min får begge deler. Mest tørrfôr, men våtfôr i ny og ne. Gjerne et par ganger i uka. :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raptuza
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Katter bør ha våtfôr innimellom også, ettersom de får i seg for lite væske med bare tørrfôr. Min får begge deler. Mest tørrfôr, men våtfôr i ny og ne. Gjerne et par ganger i uka. :) 

Det er det forskjellige meiningar om. Om dei treng meir enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har tørrfôr stående fremme hele tiden (ingen overspisere her i huset, så det fungerer fint, de regulerer selv), og så får de våtfôr litt når det passer seg eller når vi kommer på det. I en periode er det hver dag, en annen er det en gang i uka etc. De får i seg mer væske på denne måten, så er ekstra påpasselig med å gi det når det er varmt om sommeren. I tillegg får de vom. De lærde strides om hva som er best. Kun råfôring mener noen, veterinærer sverger til kun tørrfôr på grunn av tennene... Korn eller ikke korn? etc... Er ikke lett å bli klok på spør du meg.  

Anonymkode: 4aec9...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får «middag», da vårfor med saus. Han slikker i seg sausen, og lar som regel selve maten ligge.

Tørrfor er bra for tennene. Det å måtte tygge i noe hardt er med på å rense tennene, så tørrfor er en viktig del av kattens måltider.

Anonymkode: e7938...d24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Raptuza skrev (7 timer siden):

Nei. Tørrfor er betre for tannhelsa til katten

Det er jo ikke sånn at tannhelsen blir dårlig av at katten får våtfor i tillegg 

Anonymkode: 3a945...25d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. En liten skål hver morgen. Fx tunfisk eller noe annet.  
kun ca 2 spiseskjeer om dagen så det er ikke mye. 
men katten EEEELSKER dette og det gjør også at han alltid kommer hjem etter nattevandringene sine ☺️ 

Anonymkode: 855cb...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus får en pose med våtfor om dagen fordelt på frokost og middag. Hun kan klokka, så hu kommer alltid inn for måltidet om hun er ute. I tillegg får hun gjerne stekt laks, kylling osv. sunn og lykkelig pus 🥰 hun er veldig glad i tørrforet også, så det er ingen problemer med at hun venter på våtforet fremfor å spise tørrfor i mellomtiden. 

Anonymkode: 3a945...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to katter, de deler en pose vårfòr hver lørdag 🥳 Slanke og fine begge to, har alltid tilgang på tørrfòr.

Anonymkode: 56c27...369

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...