Gå til innhold

Har du pcos ? Prøv saxenda. Anbefales


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så utrolig flott!  Takk for at du deler. 

Jeg er så glad for at det endelig finnes effektive medisiner mot fedme som kan hjelpe mange.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 16.06):

Takk for at du deler!  ☺️ Selv om ingen svarer deg akkurat når skriver så er det veldig nyttig for oss som finner tråden senere. Del gjerne mer hvis du ønsker.

Jeg har selv begynt å tenke på enten Saxenda eller Mysimba, etter å ha slitt veldig med vekta siden jeg var liten. Men jeg har nettopp begynt utredningen av PCOS så tenker jeg tar det først.

Men jeg lurer også litt på hva man gjør når man skal slutte med det. Hvis man ikke varig forandrer sine spisevaner vil man jo bare gå opp igjen. Det er sikkert viktig å jobbe veldig mye med hodet sitt forhold til mat?

Anonymkode: d5c19...959

 

AnonymBruker skrev (På 24.11.2021 den 16.41):

Det er sikkert alltid viktig å jobbe med hodet sitt forhold til mat. Disse medisinene gjør at man kan endre kosthold og spise mindre og sunnere uten å være så desperat sulten og mange får mindre søtsug. Hvis man slutter å bruke medisiner og går tilbake til gammelt spisemønster vil man jo gå opp igjen. Man går ned på akkurat samme måte som ved annen slanking, ved å spise mindre, men Mysimba og Saxenda gjør det enklere. Kjenner en som bruker Saxenda en måned 2-3 ganger i året (betaler selv) og det hjelper vedkommende å holde seg på sporet med kosten. 
Mange med stor overvekt har det jo på grunn av at mye i livet er vanskelig, For pasienter med sykelig fedme er det vel oppdaget at minst halvparten i oppfølging på et sykehus har vært utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt som barn. De trenger jo betraktelig mer enn medisiner, men medisiner kan være en støtte i tillegg til annen behandling. 

Anonymkode: f3c2d...1c0


ts her

Jeg vet jet ikke kan gå på saxeda for alltid . Men jeg tror likevel det er varige resultater . Magesekken venner seg jo i denne perioden til mindre mat. Jeg har fått bedre selvbilde og dermed større viljestyrke. Jeg ser at jeg kan gå ned. Det er deilig å leve uten å alltid ha dårlig samvittighet eller sug etter mat. Jeg kan bare leve . Være en vanlig person. Spiste vanelige mengder mat og kroppen aksepterer det. Er helt fantstisk .

mitt problem var enorm apetitt og dårlige motstandsstyrke grunnet lite vektnedgang uten hjelp. Misslykket totalt. Og sult styrte livet mitt.  For eksempel : før kunne jeg spise en hel Grandiosa før jeg var mett. En stor pizza alene. Kjempeflaut. Når vi stekte det her en dag i dag var jeg stappmett etter 3 åttedelte stykker, og var stappmett resten av dagen (spiste 16:00)
 

til dere andre som leser min tråd: jeg er forsatt på min lykkelige sky og gleder meg over at mat ikke lengre styrer livet mitt 😊 min nye lavere vekt gjør det mye lettere å trene og mer lystbetont. Det var sykt kult å dra å kjøpe nye klær fordi de man har var blitt for store, istede for fordi man var blitt for stor

Jeg har slitt mer med luft i magen som fører til mer rap den siste uken. Nå har jeg endra klokkeslett jeg tar sprøyten til kvelden, og der har hjulpet noe 😊

 

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan bruke den samtidig som Metformin?

Anonymkode: d111b...71a

Det vet jeg desverre ikke, har aldri prøvd 

 

ts

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og de som ikke tåler saxenda? 

Anonymkode: dd214...ca9

Jeg måtte bite i meg en del magebivirkinger i opptrappingen. Ekkelt, men verd det. Etter oppdrapping var ferdig roet det seg ned 😊

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bumper denne! Hvordan går det ts? Hvor mange måneder har du gått på den? Jeg har gått på den en uke nå men kun gått ned 1 kg og like mye søtsuget har jeg. Spiser godteri hver kveld. Følt litt kvalme bare men det stoppet tydeligvis ikke meg. Når kan jeg vente større nedgang? 

Anonymkode: ee882...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2021 den 4.57):

Bumper denne! Hvordan går det ts? Hvor mange måneder har du gått på den? Jeg har gått på den en uke nå men kun gått ned 1 kg og like mye søtsuget har jeg. Spiser godteri hver kveld. Følt litt kvalme bare men det stoppet tydeligvis ikke meg. Når kan jeg vente større nedgang? 

Anonymkode: ee882...f36

Ikke mist håpet. regner med du er på 0,6 mg? Når du er ferdig og trappe opp er du jo på 3 mg. Du er jo bare helt i startfasen. Jeg selv opplevde ganske rask reduksjon i apetitt og søtsug. Jeg had forsatt lyst å på ting innimemlom, men er mer normalt føler jeg. Fråtser ikke en svær sjokoladeplate liksom, føle det holder etter 2-3 ruter.  Etter 2 brødskiver sier kroppen stopp, da er magen full. 
 

jeg har slitt så mye med ekkle raper og luft i magen at jeg rett og slett har tatt en liten pause for at kroppen skal «få det ut» . Har ikke tatt saxeda på 3 dager. Nå er magen mye bedre .  Tenkte å starte igjen i morgen . Selvom jeg ikke har tatt medisin på noen dager har jeg ikke hatt behov for å spise mer eller gå tilbake til gamle vaner. Så kan virke som kroppen og magesekken har lært

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ts her 😊
tenkte å stoppe innom med en oppdatering. Nå er det lenge siden jeg slutter på saxenda, til slutt ble det for mye rap til at jeg orket lengre. Likevel ble vekttapet varig! Å være så mye lettere av medisin gjør det lettere å trene, være aktiv. Appetitten er gått ned slik at jeg ikke har den syke ulvehungern som ødela alt alltid. 
Etter saxeda stopp gikk jeg opp ca 2 kg, men siden da har vektoppgang stoppa og jeg holder vekta i skjakk. Jeg føler meg bedre med meg selv og angrer ikke 😊

Anonymkode: 70ab4...4ed

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei 😊 Jeg fant denne tråden nå, og er spent på hvordan det går med deg? Holder du fortsatt på gode vaner? 
Hvor mye gikk du ned tilsammen?

Jeg har også Pcos + kronisk tarmsykdom Morbus Chrons. Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av hvor vanskelig det er å gå ned i vekt! 
jeg startet på Saxenda for ca 5 uker siden, synes den er veldig effektiv, men jeg sliter med mye dårlig mage, og til tider de luftplagene du nevner + ekle raper 🙈

Har hatt et håp om at det skal gi seg for jeg merker en veldig god effekt av medisinen. Fort mett og holder meg mett lenge. Jeg har gått bed ca 6 kg til nå, så veldig fornøyd! Og har dermed ikke lyst til å gi opp 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MHEH skrev (4 minutter siden):

Hei 😊 Jeg fant denne tråden nå, og er spent på hvordan det går med deg? Holder du fortsatt på gode vaner? 
Hvor mye gikk du ned tilsammen?

Jeg har også Pcos + kronisk tarmsykdom Morbus Chrons. Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse av hvor vanskelig det er å gå ned i vekt! 
jeg startet på Saxenda for ca 5 uker siden, synes den er veldig effektiv, men jeg sliter med mye dårlig mage, og til tider de luftplagene du nevner + ekle raper 🙈

Har hatt et håp om at det skal gi seg for jeg merker en veldig god effekt av medisinen. Fort mett og holder meg mett lenge. Jeg har gått bed ca 6 kg til nå, så veldig fornøyd! Og har dermed ikke lyst til å gi opp 😅

Hei 😄 trådstarter her. Jeg veien 95kg uten saxeda (165 cm), jeg er nå 71 kg. Da jeg slutter med saxenda var jeg ca 69kg. Men had holdt veiten stabil da da etter. Noe motivasjon er jo at jeg HATET å nesten være 100 kg, så vet om jeg ikke holde meg i nakkeskinnet går vekta opp pg vips er man stor igken. Men er mye lettere å trene som 71 kg enn 95. Alt er lettere, sprekere , mer energi. Et bedre liv

de ekle syptomnene du nevene med saxenda var grunn til at jeg til slutt slutta tross god effekt. De rapene var helt grusomme . Heller feit enn å gå å spre stink 

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på mysimba og det har endret livet mitt. Elsker det! Har ingen bivirkninger lenger i det hele tatt. Anbefaler det virkelig i hvertfall til folk som sliter med diffuse smerter i leddene 

Anonymkode: afec6...76c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Heisann!

Hvordan går det med dere som har prøvd ut forskjellige medisiner, og hva med deg TS? Har du fortsatt god effekt og vekta er stabil?

Jeg har pcos og sliter med å finne min vei til vektnedgang og reduksjon av symptom. Har stort hårtap, viker, snart en liten måne på toppen der dessverre, svært tynt hår som har skjedd siden jeg tok covid vaksinen. Har forsøkt Diane, men gikk raskt opp 8kg, måtte bare avbryte for jeg turte ikke gå opp mer. Får ikke bort de 8kg. 

Legen min sier jeg bare må leve med pcos, og akseptere det. Det har jeg vanskelig for å slå meg til ro med. Har fått tilbake menstruasjonen ved å spise gluten- og melkefritt. Merker at jeg har utviklet er krevende forhold til mat siden jeg spiser veldig lite og gruer meg til måltider. Spiser jeg normale porsjoner som andre så spretter vekten opp. Lever da på frøknekkebrød med usaltet peanøttsmør og rørte jordbær uten sukker. Chiafrø hver dag, og drikker spearmint te til krampa tar meg, og en salat til middag med salatblader, rødløk, kikerter, gulrot, avokado. Det er det. Om jeg en sjelden gang spiser middag er det hummus og brokkoli, falaffel og hummus, ovnsbakte grønnsaker med salat, wraps med hummus og salat og chili. Er rådvill og må få denne vekta ned til normalen. Sliter ikke med cravings. Spiser ikke smågodt eller sjokolade, og drikker ikke brus eller juice. 

Anonymkode: 8004d...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Heisann!

Hvordan går det med dere som har prøvd ut forskjellige medisiner, og hva med deg TS? Har du fortsatt god effekt og vekta er stabil?

Jeg har pcos og sliter med å finne min vei til vektnedgang og reduksjon av symptom. Har stort hårtap, viker, snart en liten måne på toppen der dessverre, svært tynt hår som har skjedd siden jeg tok covid vaksinen. Har forsøkt Diane, men gikk raskt opp 8kg, måtte bare avbryte for jeg turte ikke gå opp mer. Får ikke bort de 8kg. 

Legen min sier jeg bare må leve med pcos, og akseptere det. Det har jeg vanskelig for å slå meg til ro med. Har fått tilbake menstruasjonen ved å spise gluten- og melkefritt. Merker at jeg har utviklet er krevende forhold til mat siden jeg spiser veldig lite og gruer meg til måltider. Spiser jeg normale porsjoner som andre så spretter vekten opp. Lever da på frøknekkebrød med usaltet peanøttsmør og rørte jordbær uten sukker. Chiafrø hver dag, og drikker spearmint te til krampa tar meg, og en salat til middag med salatblader, rødløk, kikerter, gulrot, avokado. Det er det. Om jeg en sjelden gang spiser middag er det hummus og brokkoli, falaffel og hummus, ovnsbakte grønnsaker med salat, wraps med hummus og salat og chili. Er rådvill og må få denne vekta ned til normalen. Sliter ikke med cravings. Spiser ikke smågodt eller sjokolade, og drikker ikke brus eller juice. 

Anonymkode: 8004d...17f

Har du vært hos gyn.? Om du ikke tåler Diane kan det være andre p-piller som funker. Jeg hatt god effekt av yasmine mot pcos. Har også fått metformin og nå Ozempic. 

Anonymkode: 6739a...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 19.51):

Har du vært hos gyn.? Om du ikke tåler Diane kan det være andre p-piller som funker. Jeg hatt god effekt av yasmine mot pcos. Har også fått metformin og nå Ozempic. 

Anonymkode: 6739a...bf4

Jeg vil i utgangspunktet ikke gå på p-piller. Jeg blir "flat" og distansert, liker ikke det de gjør med meg. Gikk på yasmin i 12 år, var nok det som fordelte min pcos. Det er ganske.spes som også forsker på pcos som stilte diagnosen min. 

Fikk mysimba på blå resept forrige uke, har ikke startet opp enda da man ikke burde kombinere den med alkohol.

Anonymkode: 8004d...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare vekta som blir bedre med PCOS, eller er det andre ting som blir bedre også? Antall cystetilfeller, fet hud og fett hår, menstruasjonssyklus osv?

Anonymkode: f0261...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legene foretrekker at pasienten prøver mysimba først,men om man bruker benzo i tillegg så krasjer d! Derav saxenda. 

Anonymkode: c4166...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan går det?

Anonymkode: 8ba44...a4c

Fortsatt varig vektnedgang 😊 saxeda hjalp med ned til en vekt der det var mye lettere å trene og jogge. Jeg har alltid vært glad i jogge, men den nye store vekta takket være pcos gjorde det svært vanskelig. Nå kan jeg gjøre det igjen. Trene i hverdagen hjelper vekt. 

Jeg har jo en psykisk motivasjon , on jeg vil overspise tenker jeg «jeg kan ikke kaste bort fremgangen jeg fikk av saxeda» .

Vekta er 68 kg. Det kan jeg leve med

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 1.8.2022 den 16.10):

Legene foretrekker at pasienten prøver mysimba først,men om man bruker benzo i tillegg så krasjer d! Derav saxenda. 

Anonymkode: c4166...e22

Det er Helfo som foretrekker Mysimba først, for det er billigere. 
 

Jeg begynner på Saxenda neste uke, aldri vært snakk om at jeg skal prøve noe annet først - Mysimba har mye større bivirkninger på psyken, så om man har hatt/har problemer med psyken så vil man gå rett på Saxenda👌🏻

Anonymkode: 1ff91...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...