Gå til innhold

Har du pcos ? Prøv saxenda. Anbefales


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare dele min solskinnshistorie med dere pcos’ere her 😄 

jeg en pcos’er som har slitt veldig med å gå ned i vekt etter svangerskapene mine. Jeg må ligge på et lavt inntak for å holde vekta nede, jeg viste hva som var det rette å spise. Men problemet var at når jeg prøvde å holde meg innenfor mine kalorirammer slet jeg med ekstrem sult og sug, som var helt grusomt å leve med. Jeg sprakk ofte, og vekta sto stille tross trening. Lavkarbo klarte jeg heller ikke leve med. Deprimert og følte meg misslykket over å aldri lykkes

men så valgte jeg å tenke utenfor boksen og prøve en medisin, saxenda. Og for en forskjell! Endelig kan jeg spiste det jeg burde og innenfor inntak rammene uten å være sulten og ha sug.  Det gir også en lykkefølelse og endelig lykkes med noe. Har gått ned masse i vekt allrede. Det føles så bra.

med pcos får man medisin på blå resept fra KMI 36. Det var det jeg hadde da jeg starta , men kan likevel forsette å bruke den gratis selvom vekten er gått ned 😊vedtaket varer 1 år. 

av bivirkninger jeg har hatt foresten er mangevondt og løs mage de dagene man trapper opp. Dette var forbigående og varte 1-2 dager for hver opptrapping 😊

Anonymkode: 70ab4...4ed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må man ikke prøve mysimba først, før man får saxenda?

Hva er planen når du slutter på det? Eller kan man gå på det lenge?

Anonymkode: 4dc97...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må man ikke prøve mysimba først, før man får saxenda?

Hva er planen når du slutter på det? Eller kan man gå på det lenge?

Anonymkode: 4dc97...e37

Ts het

absolutt ikke. Jeg har aldri brukt mysimba. 
 

vedtaket fra helfo varer 1 år om jeg forsto rett. Så har lang tid foran meg jeg kan bruke medisin. Jeg blir da gå ned i vekt og ha en lettere kropp når min resept tid er over, da er det lettere å trene også.
 

Jeg er egentlig veldig glad i å jogge og holdt på med det 10 år før jeg ble gravid. Da var jeg normalvektig, men gikk for mye opp i svangerskapene (født 2018 og 2019) . Men å jogge som over 90 kg blir verken gøy eller lett.  Og gå ned i vekt med pcos var vanskelig. 
Nå som jeg allerede har mista flere kilo går det lettere . 

jeg håper også kroppen i denne perioden venner seg til mindre mat, slik at sult og Sug ikke er like ille som det var før perioden.  Jeg vil uansett ha motivasjon at nå er jeg slankere og vil jo ikke ødelegge det.

jeg har troen på at dette blir varige resultater :)

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ts her 

selvom ingen brydde seg om tråden min vil jeg likevel oppdatere 😄 jeg har gått ned 14 kg allerede , startvekt var 95 kg . Jeg er så lykkelig over å slippe å slite ned de intense cravingene og ulvehungeren som har holdt meg tilbake tidligere.  Uansett hva jeg har gjort før har jeg blitt gal av sult. Nå spiser jeg mye mindre og kiloene dette av av seg selv tril tross for pcos. Jeg føler mestring for føreste gang på mange år, lettere å trene, lettere å se et lys i tunellen nå som jeg ser at noe fungerer . Jeg er glad 

sitter du i tenkeboksen : go for it! Prøv saxeda. Det endret livet og redder meg fra et psykisk synekull der jeg følte jeg var fanget som feit for alltid ved mindre jeg fikk gastric bypas.  Med pcos får man den på blå resept fra kmi 36. 

Anonymkode: 70ab4...4ed

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forsten ikke lov å dele mine erfaringer med saxeda i pcos gruppa på Facebook .  Da admin ikke hadde tro på medikamenter som saxeda . Men side opp og side med med Metformin eller lavkarbo er liksom greit .  
Så håper noen fortvilte pcos søstre ser innlegget mitt😊

Anonymkode: 70ab4...4ed

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Spennende med oppdatering! 😄 Kult at det kommer flere alternativer for sånne som oss. Jeg ammer fortsatt men vurderer å spørre om saxenda når jeg er ferdig med det. Går absolutt ikke ned i vekt av å amme i alle fall 😅

Anonymkode: 4dc97...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ts her 

selvom ingen brydde seg om tråden min vil jeg likevel oppdatere 😄 jeg har gått ned 14 kg allerede , startvekt var 95 kg . Jeg er så lykkelig over å slippe å slite ned de intense cravingene og ulvehungeren som har holdt meg tilbake tidligere.  Uansett hva jeg har gjort før har jeg blitt gal av sult. Nå spiser jeg mye mindre og kiloene dette av av seg selv tril tross for pcos. Jeg føler mestring for føreste gang på mange år, lettere å trene, lettere å se et lys i tunellen nå som jeg ser at noe fungerer . Jeg er glad 

sitter du i tenkeboksen : go for it! Prøv saxeda. Det endret livet og redder meg fra et psykisk synekull der jeg følte jeg var fanget som feit for alltid ved mindre jeg fikk gastric bypas.  Med pcos får man den på blå resept fra kmi 36. 

Anonymkode: 70ab4...4ed

14 kilo på tre uker? Det hørtes veldig mye ut. Sikker på at du spiser vanlig i tillegg? 

Anonymkode: 1becc...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

14 kilo på tre uker? Det hørtes veldig mye ut. Sikker på at du spiser vanlig i tillegg? 

Anonymkode: 1becc...d0e

Jeg har brukt det mye lengre enn 3 uker 😊 

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du oppdaterer selv om responsen var laber. 😄 

Kanskje jeg kryper til korset og prøver den selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (Akkurat nå):

Flott at du oppdaterer selv om responsen var laber. 😄 

Kanskje jeg kryper til korset og prøver den selv. 

Tusen takk 😊 jeg er glad . Det føles som min seier selvom det er med hjelp av en medisin . Å være glad og lykkelig er aldri bortkastet. Og trening og overskudd er så mye lettere når man er slankere ! Da blir det en positiv oppover spiral : går ned i vekt, som gjør det lettere å trene/være aktiv 😊

Anonymkode: 70ab4...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger tråden. Morsomt å lese din erfaring. Har selv samme utfordringene med overvekt og pcos. Har nylig fått mysimba på resept men ble dessverre sykt dårlig. Klarte så vidt og gå på jobb, fikk ikke spist/kastet opp, sov dårlig, skalv og følte meg forferdelig. Men legen sa jeg måtte prøve mysimba før jeg fikk prøve saxenda! Nå håper jeg at det kan funke for meg også. 

 

Lykke til på veien. Heier på deg!!

Anonymkode: 2af53...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg digger tråden. Morsomt å lese din erfaring. Har selv samme utfordringene med overvekt og pcos. Har nylig fått mysimba på resept men ble dessverre sykt dårlig. Klarte så vidt og gå på jobb, fikk ikke spist/kastet opp, sov dårlig, skalv og følte meg forferdelig. Men legen sa jeg måtte prøve mysimba før jeg fikk prøve saxenda! Nå håper jeg at det kan funke for meg også. 

 

Lykke til på veien. Heier på deg!!

Anonymkode: 2af53...ee3

Jeg måtte aldri prøve mysimba, det var heller aldri et forslag. Kanskje det er udatert info mange leger henger igjen med at man må prøve mysimba ?  legen søkte bare til helfo om saxenda på vanlig vis 😊

Jeg har hatt dager med luft ekstra luft i magen og litt mageknip. Men det har vært noen dager innimellom . Det har vært verd det synes jeg 😊

 

Anonymkode: 70ab4...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tusen takk 😊 jeg er glad . Det føles som min seier selvom det er med hjelp av en medisin . Å være glad og lykkelig er aldri bortkastet. Og trening og overskudd er så mye lettere når man er slankere ! Da blir det en positiv oppover spiral : går ned i vekt, som gjør det lettere å trene/være aktiv 😊

Anonymkode: 70ab4...4ed

Glad og lykkelig er jeg nå uansett vekt. :) Men jeg kunne godt vært litt lettere for er ikke bra å være feit når man begynner å bli gammel., da øker jo risikoen for helseproblemer.  Før jeg ble gravid så gikk jeg på Diane i et par år og da gikk jeg ned i vekt på 1-2-3, tør ikke å begynne på den igjen siden den kan ha litt alvorlige bivirkninger. Uansett resepten på Saxenda har jeg liggende faktisk, har bare ikke brukt den. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg måtte aldri prøve mysimba, det var heller aldri et forslag. Kanskje det er udatert info mange leger henger igjen med at man må prøve mysimba ?  legen søkte bare til helfo om saxenda på vanlig vis 😊

Jeg har hatt dager med luft ekstra luft i magen og litt mageknip. Men det har vært noen dager innimellom . Det har vært verd det synes jeg 😊

 

Anonymkode: 70ab4...4ed

Det er fortsatt slik at man må prøve Mysimba før man får Saxenda om man ikke har en "god grunn" for å slippe og gå rett på Saxenda. Det kan jo være du og hadde det, jeg fikk resept med en gang og det var ikke noe problem men så har jeg god grunn for å slippe. Har man høy risiko for bivirkninger, feks så kan man slippe en runde med Mysimba før man får Saxenda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen min har søkt om saxenda til meg. Det som jeg er mest skeptisk til er hvordan det blir når jeg har kommet meg ned til det antall kilo jeg ønsker. Slutter man med saxenda da, og vil man gå opp i vekt igjen. Har vært jo-jo slanker i 40 år, så derfor skeptisk. 

Anonymkode: 71072...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legen min har søkt om saxenda til meg. Det som jeg er mest skeptisk til er hvordan det blir når jeg har kommet meg ned til det antall kilo jeg ønsker. Slutter man med saxenda da, og vil man gå opp i vekt igjen. Har vært jo-jo slanker i 40 år, så derfor skeptisk. 

Anonymkode: 71072...2e1

Meg over. Har ikke pcos.

Anonymkode: 71072...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tok det fra legen søkte til du fikk svar? Jeg pcos og har bestillt legetime pga Saxenda. Ble kjempe gla av posten din her inne🥰🥰 Lykke til videre til deg👍🏽

Anonymkode: d111b...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for at du deler!  ☺️ Selv om ingen svarer deg akkurat når skriver så er det veldig nyttig for oss som finner tråden senere. Del gjerne mer hvis du ønsker.

Jeg har selv begynt å tenke på enten Saxenda eller Mysimba, etter å ha slitt veldig med vekta siden jeg var liten. Men jeg har nettopp begynt utredningen av PCOS så tenker jeg tar det først.

Men jeg lurer også litt på hva man gjør når man skal slutte med det. Hvis man ikke varig forandrer sine spisevaner vil man jo bare gå opp igjen. Det er sikkert viktig å jobbe veldig mye med hodet sitt forhold til mat?

Anonymkode: d5c19...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg måtte aldri prøve mysimba, det var heller aldri et forslag. Kanskje det er udatert info mange leger henger igjen med at man må prøve mysimba ?  legen søkte bare til helfo om saxenda på vanlig vis 😊

Jeg har hatt dager med luft ekstra luft i magen og litt mageknip. Men det har vært noen dager innimellom . Det har vært verd det synes jeg 😊

 

Anonymkode: 70ab4...4ed

Hvis du har fått Saxenda refundert uten å måtte gå om Mysimba er det fordi du har kontraindikasjoner og en god medisinsk grunn til å ikke ta de. Sannsynligvis er det noe slikt som legen har fanget opp uten at å ha tatt det opp med deg, eller oppdaget det i journal etter du hadde gått. Hvis ikke er det rett og slett en feil.

Saxenda er jo opprinnelig et medikament for diabetes, (omtrent det samme som diabetesmedisinen Victoza) og ved PCOS har man vel insulinresistens, så kan hende Saxenda er et bedre alternativ for deg. Veldig fint at du kunne gå rett på det og har så god effekt. Er så bra at det kan komme noe som kan hjelpe folk med vektproblemer, det er ikke lett å skulle gå ned fra stor overvekt. Forstår ikke at noen ønsker å sensurere det fra en PCOS gruppe. 

Linken under er fra 2019 men det gjelder altså fortsatt. 
 

https://www.novonordisk.no/content/dam/Norway/AFFILIATE/www-novonordisk-no/Home/Helsepersonell/Documents/Saxenda individuell refusjon - FINAL NO20OB00003.pdf

 

 

Anonymkode: f3c2d...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for at du deler!  ☺️ Selv om ingen svarer deg akkurat når skriver så er det veldig nyttig for oss som finner tråden senere. Del gjerne mer hvis du ønsker.

Jeg har selv begynt å tenke på enten Saxenda eller Mysimba, etter å ha slitt veldig med vekta siden jeg var liten. Men jeg har nettopp begynt utredningen av PCOS så tenker jeg tar det først.

Men jeg lurer også litt på hva man gjør når man skal slutte med det. Hvis man ikke varig forandrer sine spisevaner vil man jo bare gå opp igjen. Det er sikkert viktig å jobbe veldig mye med hodet sitt forhold til mat?

Anonymkode: d5c19...959

Det er sikkert alltid viktig å jobbe med hodet sitt forhold til mat. Disse medisinene gjør at man kan endre kosthold og spise mindre og sunnere uten å være så desperat sulten og mange får mindre søtsug. Hvis man slutter å bruke medisiner og går tilbake til gammelt spisemønster vil man jo gå opp igjen. Man går ned på akkurat samme måte som ved annen slanking, ved å spise mindre, men Mysimba og Saxenda gjør det enklere. Kjenner en som bruker Saxenda en måned 2-3 ganger i året (betaler selv) og det hjelper vedkommende å holde seg på sporet med kosten. 
Mange med stor overvekt har det jo på grunn av at mye i livet er vanskelig, For pasienter med sykelig fedme er det vel oppdaget at minst halvparten i oppfølging på et sykehus har vært utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt som barn. De trenger jo betraktelig mer enn medisiner, men medisiner kan være en støtte i tillegg til annen behandling. 

Anonymkode: f3c2d...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...