altius Skrevet 31. oktober 2021 #1 Skrevet 31. oktober 2021 Hva synes dere om at Støre-regjeringen har programfestet å avvikle Au pair-ordningen? Mange mener dette er en ordning som utnyttes for å skaffe seg billig hushjelp, ikke kulturutveksling som det er ment å være. https://e24.no/naeringsliv/i/v5xAkp/au-pair-ordningen-skal-avvikles-var-redningen-for-min-situasjon?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Bør ikke den slitne alenemammaen i avisartikkelen heller ta seg råd til å ansette en reell hushjelp? Det virker ikke som at kulturutveksling er det første som dukker opp i hodet hennes her. 13
Gjest Blondie65 Skrevet 31. oktober 2021 #3 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg synes ikke dette er en ordning som har livets rett lenger, til det er tilfellene av utnytting for mange.
Fru Uperfekt Skrevet 31. oktober 2021 #4 Skrevet 31. oktober 2021 Beklageligvis har ordningen blitt brukt feil av enkelte. Støre kjenner jo til hvorfor ordninger som noen få utnytter gjør at noen få ødelegger for de mange. 8
Fredelig Skrevet 31. oktober 2021 #5 Skrevet 31. oktober 2021 Merkelig ordning. Setter det hele litt i perspektiv om man tenkte seg en "tvillingordning". Hvor unge gutter bodde i en familie ett års tid, hvor de fikk et rom og mat, mot at de drev med forefallende arbeid. Eks malte huset, skiftet dekk, klippet plenen, fikk vinterved i hus, mao "tradisjonelt mannfolkarbeid" 🙄 23
Alivamale Skrevet 31. oktober 2021 #7 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg forstår ikke hvorfor den slitne alenemammaen ikke kunne ha kjøpt de timene med hjelp utenom aupairordningen? 21
streveren Skrevet 31. oktober 2021 #10 Skrevet 31. oktober 2021 Få det bort. Au pair byråene kan gå over til å formidle hushjelp med tariffestet minstelønn og bygge opp ekspertise i hvordan få mest mulig skattefradrag på å leie ut rom til en ansatt (hushjelpen) osv. 10
kar90 Skrevet 31. oktober 2021 #11 Skrevet 31. oktober 2021 Hvis hun ikke får det til som alenemamma uten Au pair, så må nesten barnevernet kobles inn. Nesten så man burde sende en bekymringsmelding etter å ha lest det der. 16
Gjest O.G. Skrevet 31. oktober 2021 #12 Skrevet 31. oktober 2021 streveren skrev (56 minutter siden): Få det bort. Au pair byråene kan gå over til å formidle hushjelp med tariffestet minstelønn og bygge opp ekspertise i hvordan få mest mulig skattefradrag på å leie ut rom til en ansatt (hushjelpen) osv. Hushjelpa skal naturligvis bo gratis og ha 700000kr i året.
*luna* Skrevet 31. oktober 2021 #13 Skrevet 31. oktober 2021 Jeg har selv jobbet som au pair, og har utelukkende positive erfaringer. Jeg jobbet på en gård i England, i nærheten av Kintbury, hvor de trente hester som konkurrerte i feltritt. Jeg jobbet mye i stallen, og fikk av og til ri en av hestene. I tillegg laget jeg middag og passet datteren i familien som var 5 år. På ettermiddagen kjørte jeg henne ofte til fritidsaktiviteter og ble med henne i svømmehallen. Jeg følte meg inkludert både i familien og i lokalsamfunnet. Det var nok litt uklare grenser mellom jobb og fritid, men det funket veldig bra for meg. Det var jo så fint å være sammen med både jenta og hestene. Det føltes jo egentlig ikke som jeg var på jobb. 15
ToveM Skrevet 31. oktober 2021 #14 Skrevet 31. oktober 2021 Au-pair ordningen er fantastisk hvis den blir brukt slik som den er ment. Har selv vært au-pair i Frankrike riktignok 40 år siden, men tenker enda tilbake på den tiden som noe jeg ikke ville vært foruten. 19
Festlig Skrevet 31. oktober 2021 #15 Skrevet 31. oktober 2021 (endret) *luna* skrev (13 minutter siden): Jeg har selv jobbet som au pair, og har utelukkende positive erfaringer. Jeg jobbet på en gård i England, i nærheten av Kintbury, hvor de trente hester som konkurrerte i feltritt. Jeg jobbet mye i stallen, og fikk av og til ri en av hestene. I tillegg laget jeg middag og passet datteren i familien som var 5 år. På ettermiddagen kjørte jeg henne ofte til fritidsaktiviteter og ble med henne i svømmehallen. Jeg følte meg inkludert både i familien og i lokalsamfunnet. Det var nok litt uklare grenser mellom jobb og fritid, men det funket veldig bra for meg. Det var jo så fint å være sammen med både jenta og hestene. Det føltes jo egentlig ikke som jeg var på jobb. Nå er det vel umulig å sammenligne ditt aupair-opphold i England og ei ung jente som kommer hit fra Filippinene ? Det er neppe det samme utgangspunktet som ligger bak ? Nordmenn med veldig god økonomi som har viktigere jobber enn alle vi andre, og som ikke er villige til å forsake noe i noen få år mens barna er små, er de som benyttet seg i hovedsak av aupairer. De slipper unna med å betale de en lav lønn, men rettferdiggjør seg med at på Filippinene blir det ansett som god lønn. Det er ikke primært eventyrlysten til de jentene der nede som gjør at de har søkt seg hit opp. Tipper det er mat på bordet som gjelder Endret 31. oktober 2021 av Festlig 26
Thaila Skrevet 31. oktober 2021 #16 Skrevet 31. oktober 2021 ToveM skrev (2 minutter siden): Au-pair ordningen er fantastisk hvis den blir brukt slik som den er ment. Har selv vært au-pair i Frankrike riktignok 40 år siden, men tenker enda tilbake på den tiden som noe jeg ikke ville vært foruten. Kjenner to norske som var au pairer i USA. Ingen av dem var forøde med ordningen. Selv var jeg utvekslingsstudent i samme land og tror at dette mer er den kulturutvekslingen folk ser etter når de melder seg på. Da har man tid til å ha et liv og leve i samfunnet som en high school elev. 3
Nicathv Skrevet 31. oktober 2021 #17 Skrevet 31. oktober 2021 Flott. Veldig merkelig å ha en ordning tilnærmet designet for at de rikeste i samfunnet vårt skal kunne utnytte fattige mennesker. 22
Alivamale Skrevet 31. oktober 2021 #18 Skrevet 31. oktober 2021 *luna* skrev (17 minutter siden): Jeg har selv jobbet som au pair, og har utelukkende positive erfaringer. Jeg jobbet på en gård i England, i nærheten av Kintbury, hvor de trente hester som konkurrerte i feltritt. Jeg jobbet mye i stallen, og fikk av og til ri en av hestene. I tillegg laget jeg middag og passet datteren i familien som var 5 år. På ettermiddagen kjørte jeg henne ofte til fritidsaktiviteter og ble med henne i svømmehallen. Jeg følte meg inkludert både i familien og i lokalsamfunnet. Det var nok litt uklare grenser mellom jobb og fritid, men det funket veldig bra for meg. Det var jo så fint å være sammen med både jenta og hestene. Det føltes jo egentlig ikke som jeg var på jobb. Jeg antar at du ikke måtte bruke lønnen din til å hjelpe familien din hjemme i Norge? 10
Bag Skrevet 31. oktober 2021 #19 Skrevet 31. oktober 2021 4 hours ago, Alivamale said: Jeg forstår ikke hvorfor den slitne alenemammaen ikke kunne ha kjøpt de timene med hjelp utenom aupairordningen? For dyrt?
Alivamale Skrevet 31. oktober 2021 #20 Skrevet 31. oktober 2021 Bag skrev (16 minutter siden): For dyrt? Det vil jeg tro. Det er gjerne ikke så mange andre som vil jobbe for kr 5900 før skatt, selv med kost og losji. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå