AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #21 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er en lukket gruppe på facebook for kvinner med adhd og der fikk jeg masse hjelp! Mange der som fikk avslag på henvisning førsre gangen. Ikke hør på de som sier du ikke kan ha ADHD og barn, eller at symptomene dine ikke stemmer. De aner ikke hva de snakker om! Alle med ADHD er ulike. Selv er jeg gift og har barn, har tatt høyere utdanning og er mellomleder i en stor bedrift. Lykke til ❤️ Anonymkode: 7f1ee...71b Jeg har adhd selv så du er litt vel rask ute ved å påstå at de som svarer i tråden ikke vet hva de snakker om. Jeg tok utgangspunkt i det Ts nevnte i hi og det er ingen ting der som skriker adhd Anonymkode: 0a6d3...1e4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #22 Skrevet 31. oktober 2021 Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): Dette er bare tull! Både angst og dårlig selvfølelse er vanlig hos mennesker med ADHD, skal man få behandling for dette er det selvfølgelig viktig og avklare om man har ADHD i tillegg. Og ved tusen andre lidelser så det i seg selv skriker ikke adhd. Og ja jeg har diagnosen selv! Anonymkode: 0a6d3...1e4 2
Pippi Lotta Skrevet 31. oktober 2021 #23 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 7.26): -Du klarer deg ganske bra. Anonymkode: 6f66d...1ad TS klarer seg bra UTAD, jeg håper de fleste forstår at livet handler om mer en fasaden. AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 7.26): Hva skal du med diagnosen da? Hvorfor har du lyst å ha en diagnose? Anonymkode: 6f66d...1ad Ja hvorfor drive å diagnostiseres folk? Jeg føler det er et sånt spørsmål som man enten forstår svare på eller ikke.... AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 7.26): angst og dårlig selvfølelse er ikke synonymt med adhd. Kognitiv terapi kan være bra mot dette. Hvis man ønsker og vil prøve da. Anonymkode: 6f66d...1ad Ingen ting er synonymt med angst og dårlig selvfølelse, men det kan tyde på mye forskjellig. Nå har jo TS sakt at hun har flere symptomer, jeg synes det er en uting om man må utlevere helle journalen sinn for og få svar på det man spør om (spesielt når sykehistorien egentlig ikke er relevant for det TS spør om). Ja kognitiv terapi kan hjelpe, men det er selvfølgelig veldig nyttig for både pasient og behandler og vite hva som behandles. Derfor er det lurt og utrede for diagnoser man mistenker... 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #24 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nei faktisk ikke Anonymkode: 0a6d3...1e4 Nei, du klarer det ikke, men det klarer kanskje andre. Anonymkode: 9fbac...220 1
Pippi Lotta Skrevet 31. oktober 2021 #25 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har adhd selv så du er litt vel rask ute ved å påstå at de som svarer i tråden ikke vet hva de snakker om. Jeg tok utgangspunkt i det Ts nevnte i hi og det er ingen ting der som skriker adhd Anonymkode: 0a6d3...1e4 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og ved tusen andre lidelser så det i seg selv skriker ikke adhd. Og ja jeg har diagnosen selv! Anonymkode: 0a6d3...1e4 TS skriver hun sliter med angst og dårlig selvfølelse (som er vanlig hos mennesker med ADHD) og mye mye mer. Så det er jo ganske sannsynlig at det liger flere ADHD symptomer inne i mye mye mer, hvorfor i all verden tror du noen skule ønske seg en utredning for en diagnose de ikke har symptomer på? TS har uansett ikke spurt om vi tror hun har en diagnose, hun har spurt om forslag for hvordan hun kan bli utredet av profesjonelle. Jeg synes det er en uting og kreve helt unødvendige opplysninger fra TS. 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #26 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, du klarer det ikke, men det klarer kanskje andre. Anonymkode: 9fbac...220 Er du virkelig seriøst? Ts nevner INGEN av hoved symptomene ved ADHD. Angst og lav selvfølelse kan komme av 1000 ting og ingen fagfolk vil hoppe til adhd basert på de to tinge og du vet du også om du bare gidder å prøve Anonymkode: 0a6d3...1e4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #27 Skrevet 31. oktober 2021 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): TS skriver hun sliter med angst og dårlig selvfølelse (som er vanlig hos mennesker med ADHD) og mye mye mer. Så det er jo ganske sannsynlig at det liger flere ADHD symptomer inne i mye mye mer, hvorfor i all verden tror du noen skule ønske seg en utredning for en diagnose de ikke har symptomer på? TS har uansett ikke spurt om vi tror hun har en diagnose, hun har spurt om forslag for hvordan hun kan bli utredet av profesjonelle. Jeg synes det er en uting og kreve helt unødvendige opplysninger fra TS. Nei det er ikke sannsynlig kun basert på de to symptomene. Og ingen fagfolk innenfor feltet vil anta en adhd diagnose kun basert på ang og lav selvfølelse. Og de to symptomene er heller ikke kriterier for diagnosen. Anonymkode: 0a6d3...1e4
Pippi Lotta Skrevet 31. oktober 2021 #28 Skrevet 31. oktober 2021 TS ingen ting du har skrevet i tråden her utelukker at du kan ha ADHD, så mistenker du dette selv er det lurt og få en utredning 🙂 De er dessverre veldig overarbeidet på sykehusene rundt om, så det at du har fått avslag betyr ikke at det ikke fines grunnlag for utredelse. Det betyr bare at noen andre har blitt prioritert over deg, for de har ikke tid til og behandle alle som trenger det. Jeg kjenner ikke til noen private på Vestlandet dessverre, men jeg vill anbefale deg og ikke gi deg før du får en utredelse og ikke hør på de i tråden eller sykehuset når de sier du ikke trenger utredelse. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #29 Skrevet 31. oktober 2021 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): TS ingen ting du har skrevet i tråden her utelukker at du kan ha ADHD, så mistenker du dette selv er det lurt og få en utredning 🙂 De er dessverre veldig overarbeidet på sykehusene rundt om, så det at du har fått avslag betyr ikke at det ikke fines grunnlag for utredelse. Det betyr bare at noen andre har blitt prioritert over deg, for de har ikke tid til og behandle alle som trenger det. Jeg kjenner ikke til noen private på Vestlandet dessverre, men jeg vill anbefale deg og ikke gi deg før du får en utredelse og ikke hør på de i tråden eller sykehuset når de sier du ikke trenger utredelse. Jo det kan bety at sykehuset mener det. Slutt å spre løgner og gi mennesker falskt håp. Anonymkode: 0a6d3...1e4
Pippi Lotta Skrevet 31. oktober 2021 #30 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei det er ikke sannsynlig kun basert på de to symptomene. Og ingen fagfolk innenfor feltet vil anta en adhd diagnose kun basert på ang og lav selvfølelse. Og de to symptomene er heller ikke kriterier for diagnosen. Anonymkode: 0a6d3...1e4 Men ingen har spurt deg om du tror TS har diagnosen, det er ikke relevant for spørsmålet som stiles i tråden! TS har spurt om tipps til hvordan hun kan få en utredelse av profesjonelle, ikke om utredelser fra anonyme folk på internett som ikke aner noe om TS uten om to tilfeldige symptomer. Du har ingen rett på alle helseopplysningene til TS, og du trenger de ikke for og svare på spørsmålet heller. Det at tre linjer i et anonymt innlegg på KG ikke beviser at TS utvilsomt har ADHD betyr ikke at hun ikke kan ha det.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #31 Skrevet 31. oktober 2021 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Men ingen har spurt deg om du tror TS har diagnosen, det er ikke relevant for spørsmålet som stiles i tråden! TS har spurt om tipps til hvordan hun kan få en utredelse av profesjonelle, ikke om utredelser fra anonyme folk på internett som ikke aner noe om TS uten om to tilfeldige symptomer. Du har ingen rett på alle helseopplysningene til TS, og du trenger de ikke for og svare på spørsmålet heller. Det at tre linjer i et anonymt innlegg på KG ikke beviser at TS utvilsomt har ADHD betyr ikke at hun ikke kan ha det. Og jeg svarte at hun fikk nok avslag fordi de symptomene hun beskrev ikke skrek adhd. Anonymkode: 0a6d3...1e4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #32 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er du virkelig seriøst? Ts nevner INGEN av hoved symptomene ved ADHD. Angst og lav selvfølelse kan komme av 1000 ting og ingen fagfolk vil hoppe til adhd basert på de to tinge og du vet du også om du bare gidder å prøve Anonymkode: 0a6d3...1e4 Ja, jeg er seriøs. Og klarer også å tenke at det er sannsynlig at hun har ADHD-symptomer i tillegg til det hun nevner. Hvis ikke, hadde nok ingen fastlege henvist på det grunnlaget. Anonymkode: 9fbac...220 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #33 Skrevet 31. oktober 2021 Just saying https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/utredning-og-diagnostikk-av-adhdhyperkinetisk-forstyrrelse/henvisning-til-spesialisthelsetjenesten-for-utredning-av-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse «For voksne gjelder Prioriteringsveileder for psykisk helsevern for voksne. Ved de fleste henvisninger med mistanke om alvorlig ADHD vil oftest kriteriene for rett til helsehjelp være oppfylt. Behandlingsfrist er satt til maks 26 uker ved mistanke om ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse, men lavere (65 virkedager) hos personer under 23 år.« Anonymkode: 0a6d3...1e4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #34 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg er seriøs. Og klarer også å tenke at det er sannsynlig at hun har ADHD-symptomer i tillegg til det hun nevner. Hvis ikke, hadde nok ingen fastlege henvist på det grunnlaget. Anonymkode: 9fbac...220 Og hvorfor nevner hun ingen av de??? Anonymkode: 0a6d3...1e4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #35 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvorfor nevner hun ingen av de??? Anonymkode: 0a6d3...1e4 Fordi dette ikke er stedet for å utlevere journalen sin. Hold deg til spørsmplet hun stilte. Ingen ting annet er relevant, men er å regne som avsporing. Anonymkode: 44cbb...87a 4
Gjest QL2yBCGXlW Skrevet 31. oktober 2021 #36 Skrevet 31. oktober 2021 Kjente jeg ble stressa av innlegget ditt. Jeg var så langt nede før jeg ble utredet, og var ekstremt plaget med symptomene. Etter en god stund fikk jeg påvist adhd - og ble medisinert. Jeg ser ikke hvordan det kan skade å få en utredning? Dette bør du ta opp med fastlege igjen. Håper det ordner seg❤️
Pippi Lotta Skrevet 31. oktober 2021 #37 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og jeg svarte at hun fikk nok avslag fordi de symptomene hun beskrev ikke skrek adhd. Anonymkode: 0a6d3...1e4 Det kan være vanskelig og få hjelp i helse Norge, spesielt inne for psykisk helse! Derfor er det lurt og klage på avslag om det går og så bør man se etter alternative tilbud. Jeg garanterer deg at man kan få avslag selv om man helt åpenbart trenger behandling eller utredninger. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvorfor nevner hun ingen av de??? Anonymkode: 0a6d3...1e4 Hvorfor skulle hun nevne noen av de? Hun skylder oss ikke noe dyp dykk i journalen hennes, helseopplysninger er private (og ikke relevante i denne tråden). AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Just saying https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/utredning-og-diagnostikk-av-adhdhyperkinetisk-forstyrrelse/henvisning-til-spesialisthelsetjenesten-for-utredning-av-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse «For voksne gjelder Prioriteringsveileder for psykisk helsevern for voksne. Ved de fleste henvisninger med mistanke om alvorlig ADHD vil oftest kriteriene for rett til helsehjelp være oppfylt. Behandlingsfrist er satt til maks 26 uker ved mistanke om ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse, men lavere (65 virkedager) hos personer under 23 år.« Anonymkode: 0a6d3...1e4 Jeg vet ikke hva som ligger i begrepet alvorlig ADHD, men det indikerer jo at menneskers med bare "vanlig" ADHD ikke har krav på hjelp. Så selv om man kan ha nytte av utredelse vill man gjerne ikke få det om DPS kategoriserer deg som noe annet en "alvorlig" ADHD. Da er det lurt å klage eller se etter andre tilbud.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #38 Skrevet 31. oktober 2021 Gjenferdet skrev (På 30.10.2021 den 16.30): Jaha? Så ingen som har fått barn kan ha psykiske lidelser? At man har barn betyr overhodet ikke at man har bra og er frisk. Vel, det bør det. At man velger å få barn når man er psykisk syk, er så ufattelig egoistisk at jeg ikke har ord. Anonymkode: b586e...930
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2021 #39 Skrevet 31. oktober 2021 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Det kan være vanskelig og få hjelp i helse Norge, spesielt inne for psykisk helse! Derfor er det lurt og klage på avslag om det går og så bør man se etter alternative tilbud. Jeg garanterer deg at man kan få avslag selv om man helt åpenbart trenger behandling eller utredninger. Hvorfor skulle hun nevne noen av de? Hun skylder oss ikke noe dyp dykk i journalen hennes, helseopplysninger er private (og ikke relevante i denne tråden). Jeg vet ikke hva som ligger i begrepet alvorlig ADHD, men det indikerer jo at menneskers med bare "vanlig" ADHD ikke har krav på hjelp. Så selv om man kan ha nytte av utredelse vill man gjerne ikke få det om DPS kategoriserer deg som noe annet en "alvorlig" ADHD. Da er det lurt å klage eller se etter andre tilbud. De som sier det er vanskelig å få hjelp de de som ikke faller innunder prioriteringsveilederen Anonymkode: 0a6d3...1e4
Gjest QL2yBCGXlW Skrevet 31. oktober 2021 #40 Skrevet 31. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 7.15): Begrunnelsen er jo den klassiske, at jeg i henhold til pasientveilederen ikke har alvorlige nok symptomer. Jeg sliter og har slitt med angst, dårlig selvfølelse og mye mye mer i flere år. Klarer meg ganske bra utad, men etter Jeg ble mamma har alt bare blitt rot og jeg har endelig bedt om hjelp nå fordi nå går det ikke mer. Anonymkode: 559ad...f2c Mange med adhd har en kombinasjon av dårlig selvfølelse og angst. Det er en slags uro på innsiden som driver konstant, og det kan faktisk føre til angst Men da jeg fikk påvist adhd, så hadde jeg ekstreme plager i forhold til å fullføre oppgaver, risting av beina, glemme ting hver gang det er noe viktig, miste ting uten å en gang huske (på et sykt nivå. Alle kan jo glemme ting i blant, men jeg var ganske høyt opp på skalaen) Sa sårende ting uten å mene det, var unødvendig høylytt, skadet meg ekstremt mye med uhell. Kunne skade meg noe helt sykt, og ikke minst være uoppmerksom. Fikk ofte beskjeder, også plutselig sa det «oi hva sa hun nå?». Dette var plager på et høyt nivå. Og mange med adhd føler det slik. Nå har jo folk forskjellige plager, men jeg hadde det slik. Hvis du kan gi en litt tidligere forklaring på hva som plager deg i hverdagen, er det lettere å vite om du behøver det. Fordi kanskje trengs det ikke? Uansett. Ville jeg snakket med noen i forhold til angsten og selvfølelsen din ❤️❤️❤️
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå