Gå til innhold

Avslag på adhd-utredning.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg dikk avslag på adhs-utredning i dag, og er naturligvis ikke sjokkert men ganske skuffet. Så nå vurderer jeg rett og slett å gå privat, men syns det er vanskelig å oppdrive informasjon om hvem som utreder i Bergen og omegn?

er det noen som har forslag?

Anonymkode: 559ad...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om begrunnelse for avslaget, og få legen din til å søke på nytt men da skrive en bedre og mer utfyllende søknad. 
Hvor ille er plagene dine? Hvordan påvirker det hverdagen? 

Anonymkode: be7ac...dd6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Be om begrunnelse for avslaget, og få legen din til å søke på nytt men da skrive en bedre og mer utfyllende søknad. 
Hvor ille er plagene dine? Hvordan påvirker det hverdagen? 

Anonymkode: be7ac...dd6

Begrunnelsen er jo den klassiske, at jeg i henhold til pasientveilederen ikke har alvorlige nok symptomer. Jeg sliter og har slitt med angst, dårlig selvfølelse og mye mye mer i flere år. Klarer meg ganske bra utad, men etter Jeg ble mamma har alt bare blitt rot og jeg har endelig bedt om hjelp nå fordi nå går det ikke mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Begrunnelsen er jo den klassiske, at jeg i henhold til pasientveilederen ikke har alvorlige nok symptomer. Jeg sliter og har slitt med angst, dårlig selvfølelse og mye mye mer i flere år. Klarer meg ganske bra utad, men etter Jeg ble mamma har alt bare blitt rot og jeg har endelig bedt om hjelp nå fordi nå går det ikke mer.

-Du klarer deg ganske bra.
Hva skal du med diagnosen da?
Hvorfor har du lyst å ha en diagnose?

angst og dårlig selvfølelse er ikke synonymt med adhd. Kognitiv terapi kan være bra mot dette. Hvis man ønsker og vil prøve da.

Anonymkode: 6f66d...1ad

• Liker 6
Skrevet

Jeg gikk privat. En som holder til i Stavanger. Jeg var igjennom en veldig vanskelig periode i livet der og da, og fikk time med engang (jeg har forsøkt flere ganger å sende inn henvisnings til utredning vis fastlegen, men tar alt for lang tid).

Anonymkode: d7d07...bc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei,

jeg dikk avslag på adhs-utredning i dag, og er naturligvis ikke sjokkert men ganske skuffet. Så nå vurderer jeg rett og slett å gå privat, men syns det er vanskelig å oppdrive informasjon om hvem som utreder i Bergen og omegn?

er det noen som har forslag?

Det lønner seg å klage på avslaget -min fastlege sier ihvertfall det -da det erfaringsvis for han lønner seg for pasienten.  For om man får klager så må de også sende disse til fylkesmannen med begrunnelse, da opplever min fastlege at de ofte snur. 

Anonymkode: be379...f97

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Klarer du deg bra så trenger du ikke utredes heller. At du har valgt å få barn er også et tegn på at du klarer deg fint og har det bra i livet. 

Vi må slutte å sykeliggjøre alt. Ventelistene er lange nok som de er og trenger ikke masse oppegående folk i tillegg. 

Anonymkode: 94447...e0b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe av det du beskriver som skriker adhd så avslaget var nok riktig 

Anonymkode: 0a6d3...1e4

• Liker 1
Skrevet

Det finnes masse tips og informasjon, for hvordan man fungerer best mulig, med umedisinert ADHD. 

Skjønner at det er kjipt å ikke ha en forklaring på hvorfor du kanskje ikke fungerer så godt, som det du tror du egentlig kunne gjort. Men du får prøve igjen hvis du blir veldig sliten av å ha det sånn, for du skal jo ikke bli helt utslitt heller.

Men kanskje lurt å klage, slik som flere nevner over her.

Lykke til!!

Anonymkode: c022c...f7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarer du deg bra så trenger du ikke utredes heller. At du har valgt å få barn er også et tegn på at du klarer deg fint og har det bra i livet. 

Vi må slutte å sykeliggjøre alt. Ventelistene er lange nok som de er og trenger ikke masse oppegående folk i tillegg. 

Jaha? Så ingen som har fått barn kan ha psykiske lidelser? At man har barn betyr overhodet ikke at man har bra og er frisk.

• Liker 9
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk privat. En som holder til i Stavanger. Jeg var igjennom en veldig vanskelig periode i livet der og da, og fikk time med engang (jeg har forsøkt flere ganger å sende inn henvisnings til utredning vis fastlegen, men tar alt for lang tid).

Anonymkode: d7d07...bc8

Kan du si navnet på behandleren? Prøver å finne noen private i Stavanger. Ikke ts

Anonymkode: 02326...71e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe av det du beskriver som skriker adhd så avslaget var nok riktig 

Nå kan det vel hende at TS ikke la ut hele sykdomshistorien sin her, så å slå dette fast så kategorisk, blir jo bare tull. Du aner ikke noe om vedkommende.

Anonymkode: 9fbac...220

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nå kan det vel hende at TS ikke la ut hele sykdomshistorien sin her, så å slå dette fast så kategorisk, blir jo bare tull. Du aner ikke noe om vedkommende.

Så lenge hun snakker om adhd hadde det selvsagt vært naturlig å nevne symptomer på det og ikke neven ting som omhandler noe annet. 1+1 =2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge hun snakker om adhd hadde det selvsagt vært naturlig å nevne symptomer på det og ikke neven ting som omhandler noe annet. 1+1 =2

Eller så kan man som leser kanskje legge godviljen til å tenke at TS har ADHD-symptomer + angst og dårlig selvfølelse, og fortsatt få 1+1=2. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller så kan man som leser kanskje legge godviljen til å tenke at TS har ADHD-symptomer + angst og dårlig selvfølelse, og fortsatt få 1+1=2. 

Nei faktisk ikke

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var så snevert at det er litt pinlig å lese 😅

TS, ta dette med fastlegen din, KG er ikke plassen å gå hvis man har det tungt psykisk og også har barn. Har du vært utredet generelt ut over timer med fastlege? Hvis nei, be om henvisning til psykolog generelt for kognitiv terapi og ta det der fra. En fastlege, uansett hvor god de virker, er ikke egnet til å behandle hverken depresjon eller angst eller dypere problemer. 

Anonymkode: 38080...cd0

• Liker 4
Skrevet

Det er en lukket gruppe på facebook for kvinner med adhd og der fikk jeg masse hjelp! Mange der som fikk avslag på henvisning førsre gangen. 

Ikke hør på de som sier du ikke kan ha ADHD og barn, eller at symptomene dine ikke stemmer. De aner ikke hva de snakker om! Alle med ADHD er ulike. Selv er jeg gift og har barn, har tatt høyere utdanning og er mellomleder i en stor bedrift. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 7f1ee...71b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan du si navnet på behandleren? Prøver å finne noen private i Stavanger. Ikke ts

Anonymkode: 02326...71e

Ikke mitt innlegg du siterte, men jeg kan anbefale Stavanger nevropsykologiske klinikk i Stavanger og psykiater Kjartan Thu i Sandnes. Begge kan utrede privat, også uten henvisning. Gjorde det med tenåringsdatteren min, da vi ikke orket å vente på det offentlige. Hun fikk utredning og testing på SNK og så medisinutprøving hos Thu etter utredningen fastslo adhd. 
nytt liv for henne og verdt hver krone. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er bare tull!

Både angst og dårlig selvfølelse er vanlig hos mennesker med ADHD, skal man få behandling for dette er det selvfølgelig viktig og avklare om man har ADHD i tillegg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2021 den 14.58):

Det lønner seg å klage på avslaget -min fastlege sier ihvertfall det -da det erfaringsvis for han lønner seg for pasienten.  For om man får klager så må de også sende disse til fylkesmannen med begrunnelse, da opplever min fastlege at de ofte snur. 

Anonymkode: be379...f97

Er det samme med kjevekirurgi? 

Anonymkode: 65c4c...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...