Gå til innhold

Har dere valgt keisersnitt fordi dere ikke vil ødelegge vaginaen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker ofte når jeg leser om kjendiser både i Norge og spesielt i utlandet som er gravide, at de helt sikkert velger keisersnitt fordi de vil ikke ødelegge underlivet.

I Norge er det jo ikke så lett å bare velge keisersnitt, men i utlandet så får man det hvis man føder på privat sykehus.

Anonymkode: 46ec2...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert veldig mange kjendiser og kongelige som velger planlagt ks for å slippe å «ødelegge» underlivet. Uansett om det ikke alltid skjer, så er det et faktum at det er noe som kan forekomme under en vaginal fødsel, og her er nok store mørketall og mange som lider i stillhet. 

Har selv hatt et planlagt ks, men det var med en medisinsk grunn. Nå skal jeg snart ha ks nr.2, også med medisinsk grunn. Jeg hadde nok født vaginalt hvis ikke, skal ærlig innrømme at jeg glad for å slippe å måtte bekymre meg for eventuelle skader i underlivet. 

Anonymkode: c2609...b18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror kjendiser velger KS pga det.

Jeg hadde selv valgt KS evt betalt for det om vi fikk et valg, nettopp for å slippe eventuelle fødselsskader. Skal føde i mai.

Anonymkode: 2b2c4...fd7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tre keisersnitt for å unngå at jeg og/eller barna døde eller fikk alvorlige skader under fødsel. 
Hverken jeg eller barna mine ville vært i live i dag uten moderne medisin. 

Anonymkode: 724b0...f8d

  • Liker 17
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du kjendiser er redd for underlivet? Det er ikke sånn at man kan bestille keisersnitt i Norge, selv om man er kjendis.

Men ja, ødelagt underliv var en av grunnene til at jeg ønsket keisersnitt. Orket heller ikke tanken på en slitsom fødsel. Sa selvfølgelig ikke dette, men skylte på angst 😅

Anonymkode: 6312b...5f9

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to ganger og ville ha vurdert å få et barn til dersom jeg kunne fått keisersnitt. Ble klippet sidelengs fra dåsa til rattata begge gangene, og området der nede har vært temmelig «dødt» siden. Men det er det jo ingen i helsevesnet som bryr seg om. 🙄

Anonymkode: d1c19...82e

  • Liker 11
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er de aller aller aller aller forreste som velger ks av den grunn.. Smertene med at underlivet revner, ja. Bekymring for det estetiske i ettertiden, nope. 

Anonymkode: b08f3...ecd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er de aller aller aller aller forreste som velger ks av den grunn.. Smertene med at underlivet revner, ja. Bekymring for det estetiske i ettertiden, nope. 

Anonymkode: b08f3...ecd

Tro meg, det er IKKE estetikken som gjør at vi angrer på å ha født vaginalt...! Bryr meg ikke om hvordan det ser ut, men hvordan det (ikke) fungerer optimalt lenger.

Anonymkode: e6fed...9f2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS er ikke bra for barnet. Slutt å være egoister. 

Anonymkode: 9b319...298

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne tatt keisersnitt om det var et valg, da på grunn av frykten for å få permanente skader i underlivet som kan påvirke sexlivet mitt resten av livet. 

Anonymkode: 55b74...895

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

KS er ikke bra for barnet. Slutt å være egoister. 

Anonymkode: 9b319...298

Hvorfor?

Anonymkode: 76c7a...ef7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye mer redd for konsekvensene av et ks enn av en vaginal fødsel. Men jeg er også mer redd fot epidural enn fødselssmerter, så jeg er muligens rar..

Anonymkode: d0f02...dc3

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det ingen som bekymrer seg for risikoen ved keisersnitt? Det er jo snakk om en omfattende operasjon i buken omgitt av mange vitale organer. Ingen som helst garanti for at det forløper uten komplikasjoner. Jeg hadde vært minst like bekymret før et ks som en vaginal fødsel :s

Anonymkode: 8ec8b...7ac

Veldig liten risiko med planlagt keisersnitt. Mye mer ukontrollert og ting som kan gå galt under en vaginal fødsel, både for mor og barn.

Anonymkode: 6312b...5f9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

KS er ikke bra for barnet. Slutt å være egoister. 

Anonymkode: 9b319...298

Hvorfor er det ikke bra for barnet? De fleste født med keisersnitt jeg kjenner har det greit i livene sine.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye mer redd for konsekvensene av et ks enn av en vaginal fødsel. Men jeg er også mer redd fot epidural enn fødselssmerter, så jeg er muligens rar..

Anonymkode: d0f02...dc3

Hva er risikoene med keisersnitt da? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ingen som bekymrer seg for risikoen ved keisersnitt? Det er jo snakk om en omfattende operasjon i buken omgitt av mange vitale organer. Ingen som helst garanti for at det forløper uten komplikasjoner. Jeg hadde vært minst like bekymret før et ks som en vaginal fødsel :s

Anonymkode: 8ec8b...7ac

Jeg er redd for fødsel OG redd for KS. Grunnen til at jeg VURDERER å søke om KS (forsøker i første omgang å jobbe med fødselsangsten og ønsker å få til det) er at jeg er veldig redd for haste- eller katastrofe-KS og da føles det tryggere at det er planlagt. Det er også en situasjon der farene og fremgangsmåten er mer definert, og med min angst er iallfall det lettere å håndtere/forholde meg til enn angsten for fødsel som føles mye mer som noe som man ikke aner hvordan går og der man mister veldig kontroll.. Bare sånn for å forklare litt fra en med angst sitt perspektiv, sikkert forskjellig for andre.

Vil legge til at jeg ikke er redd pga ødeleggelse av underliv, er andre ting jeg er mest redd for, men det er såklart ikke noe jeg tenker er helt irrelevant heller (men isåfall kun pga skader som vil ødlegge livskvalitet, ikke pga utseende!)

Anonymkode: b4637...f77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor tror du kjendiser er redd for underlivet? Det er ikke sånn at man kan bestille keisersnitt i Norge, selv om man er kjendis.

Men ja, ødelagt underliv var en av grunnene til at jeg ønsket keisersnitt. Orket heller ikke tanken på en slitsom fødsel. Sa selvfølgelig ikke dette, men skylte på angst 😅

Anonymkode: 6312b...5f9

Fordi mange kjendiser og sminkedamer er veldig opptatt av utseendet fra topp til tå.

Det er sleipt å lyve på seg angst for å få ks, da ødelegger du jo for de som virkelig trenger ks på grunn av psykiske utfordringer, og så stjeler du plassen deres

Ts

Anonymkode: 46ec2...161

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det ikke bra for barnet? De fleste født med keisersnitt jeg kjenner har det greit i livene sine.

Hva er risikoene med keisersnitt da? 

Langt større fare for alvorlige blødninger feks. (https://forskning.no/partner-helsetjenester-svangerskap/advarer-mot-keisersnitt/800853) Også er det nøyaktig null oppfølging av mor etter keisersnitt, så man får jo alt ansvar for opptrening etter en stor bukoperasjon selv. Det frister ikke! 

Anonymkode: d0f02...dc3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi mange kjendiser og sminkedamer er veldig opptatt av utseendet fra topp til tå.

Det er sleipt å lyve på seg angst for å få ks, da ødelegger du jo for de som virkelig trenger ks på grunn av psykiske utfordringer, og så stjeler du plassen deres

Ts

Anonymkode: 46ec2...161

Slepit? 😅 Det er ikke slik at det er så og så mange plasser, og de må kjempes om.

Anonymkode: 6312b...5f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...