Gå til innhold

Prøver og prøver og tiden går. Føler jeg mangler informasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd i et og et halvt år fikk jeg endelig time hos gynekologspesialist. Jeg kjenner jeg blir oppgitt over hvor vanskelig det er å finne klare svar på ting. 

Fastlegen sa at vi måtte ha prøvd i et år før hun kunne henvise meg til gynekolog. Gynekologen hadde venteliste på 5 måneder, så det året ble langt. Da jeg kom til gynekologen sa hun at siden jeg har kjent PCOS burde jeg vært henvist for lenge siden. 

jeg har amenore (ingen mens) og kunne fått hjelp for et år siden Hvis jeg bare hadde visst. 

Hun sa jeg hadde mye cyster men at hun ville jeg skulle prøve femar og provera for å få i gang mens og eggløsning. Jeg har stått på metformin uten effekt i fire år, men at ivf er høyst aktuelt. Vi må bare prøve femar først. 

Jeg begynner på provera i morgen og femar når mensen er i gang. samboer skal ta sædprøve i desember. Jeg skal ta blodprøver de neste syklusene for å sjekke om jeg har fått eggløsning. Ifølge gynekologen har jeg trolig aldri hatt det før.

Både jeg og samboer føler oss veldig lost. Vi er 30 og 32 år og har prøvd siden jeg var 28, og jeg flommer over av spørsmål. 

- Er det flere ting jeg burde vite om ventetid som ingen har fortalt meg? 

- Har noen erfaring med femar og hvordan den virker? 

Noen som har noen trøstende ord? Er det vanlig å være så uendelig usikker på prosessen? Jeg var forberedt på usikkerhet rundt om det blir barn på oss, men jeg var ikke forberedt på å få så lite informasjon om prosessen videre. 

I mars har vi ny time hos gynekologen om veien videre. Jeg hører til Haukeland sykehus og kjenner at så lang tid som alt tar jeg jeg redd jeg plutselig er for gammel når det endelig skjer noe. 

Anonymkode: ad650...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig synd at din fastlege ikke har kunnet sakene sine! Du skulle jo helt klart fått hjelp tidligere. Jeg aner ikke, men det kan jo hende det finnes et klageorgan? Tenker også på dine utgifter i forbindelse med legebesøk som du har hatt unødvendig i påvente av dette året du måtte komme over for å få hjelp. 

Uansett ville jeg byttet fastlege. Finn en som tar deg seriøst. Du kan også gå til gyn privat, men det koster jo. Aner ikke om du har noen flere rettigheter siden fastlegen din åpenbart har feilet. 

Jeg har ikke erfaringer med medisinene. Jeg synes det er lite info. Det står jo masse på nett, men det eneste vi lærer er jo under seksualundervisningen på barne- og ungdomsskolen. Det går i glemmeboken og det er jo ikke akkurat i detalj hvordan prosessen foregår. Det er jo helst fokus på hvordan man ikke skal bli gravid. 

Du kan jo lese om basaltemperatur, eggløsningstester, vitaminer du bør ta osv. Men les på sikre nettsider som lommelegen, NHI osv. 

Anonymkode: 6fa72...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få hjelp tidligere mener jeg. Jeg har selv erfaring om treig behandlingstid, dårlig info om dette med problemer med å ikke bli gravid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det mange fastleger som er helt blanke på PCOS. Selvfølgelig er det ikke vits å prøve lenge på egenhånd først om man ikke har noen syklus i det hele tatt og det burde legen ha fanget opp. Forstår følelsen av at tiden går og dere står stille! Men det er absolutt ikke for sent. Og regime med femar + blodprøver for å sjekke effekt, er bra.

Jeg har samme problem, null syklus. Hadde god effekt av provera+femar, enkel dose funka ikke (ingen EL) men klaffa på neste forsøk med dobbel. Femarbabyen min er 6mnd😍 

Anonymkode: c2c55...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig av legen og ikke gi oppfølging tidligere. Det sagt så tror jeg de aller fleste som sliter opplever at de får en bedre oppfølging straks de er over på fertilitetsklinikkene. Der går også ting litt raskere, slik at når du er inne i det systemet og slipper å være avhengig av det vanlige helsevesenet så går det fort. 
Nå får vi håpe at du slipper ivf og mer hjelp enn den medisinen du har fått nå, men gjør du det så vit at man får fantastisk oppfølging av klinikkene rundt om i landet. 

Anonymkode: f9c97...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig av legen. 

Ville bare tatt sædprøve privat. Time mer eller mindre på dagen og analyse samme dag, for rett over en tusenlapp. Lite vits å ta akkurat det i det offentlige. 

Har dere pengene ville jeg gått privat med hele greia?! Finner de ut at dere trenger IVF f.eks, så kan de henvise dere rett til det offentlige, så det trenger ikke å bli veldig dyrt heller. Privat trenger du ikke henvisning til!

Du har time i ... mars... 2022.. ! 😮

Ville begynt å måle basaltemperatur og ta eggløsningstester på egenhånd. Jeg begynte med det i andre pp, jeg, så folk er forskjellige 😬 

Finnes jo masse info på nett! YouTube! 

Anonymkode: 91d25...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dårlig av legen. 

Ville bare tatt sædprøve privat. Time mer eller mindre på dagen og analyse samme dag, for rett over en tusenlapp. Lite vits å ta akkurat det i det offentlige. 

Har dere pengene ville jeg gått privat med hele greia?! Finner de ut at dere trenger IVF f.eks, så kan de henvise dere rett til det offentlige, så det trenger ikke å bli veldig dyrt heller. Privat trenger du ikke henvisning til!

Du har time i ... mars... 2022.. ! 😮

Ville begynt å måle basaltemperatur og ta eggløsningstester på egenhånd. Jeg begynte med det i andre pp, jeg, så folk er forskjellige 😬 

Finnes jo masse info på nett! YouTube! 

Det er lite vits å måle basaltemp og teste for LH når man ikke har noen syklus i det hele tatt 😕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er lite vits å måle basaltemp og teste for LH når man ikke har noen syklus i det hele tatt 😕

Forsto det sånn at hun hadde begynt på legemidler for å få orden på syklus? Kan ikke så mye om disse legemidlene, men om det er det se er for, så vil det jo gi henne gode indikasjoner på om behandlingen virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dessverre er det mange fastleger som er helt blanke på PCOS. Selvfølgelig er det ikke vits å prøve lenge på egenhånd først om man ikke har noen syklus i det hele tatt og det burde legen ha fanget opp. Forstår følelsen av at tiden går og dere står stille! Men det er absolutt ikke for sent. Og regime med femar + blodprøver for å sjekke effekt, er bra.

Jeg har samme problem, null syklus. Hadde god effekt av provera+femar, enkel dose funka ikke (ingen EL) men klaffa på neste forsøk med dobbel. Femarbabyen min er 6mnd😍 

Du aner ikke hvor mye det betydde for meg å lese akkurat det! Tusen takk❤️

Anonymkode: ad650...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du nå har fått provera og femar/letrozol! Da vil du nok høyst antagelig komme i syklus. Anbefaler å lese denne tråden her om medisinen, mange erfaringer fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...