Gå til innhold

Hvorfor skal det gå bare den ene veien når det gjelder veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Broren min og svigerinnen min er begge veganere, helt greit for meg, det er deres valg. Men det jeg stusser over, og dette gjelder ikke bare min bror men også andre veganere, er at det hele tiden skal tilrettelegges for dem,  men ikke når det gjelder for de som spiser kjøtt og meieriprodukter. 

F.eks så var vi å besøkte de i sommer, og vi fulgte deres kosthold hele uka. Var også med å handlet inn sånn at vi ikke levde på dem. Ene dagen vi skulle grille så hadde tenåringene våre skikkelig lyst på en vanlig burger av kjøtt, og jeg tenkte at så lenge jeg betalte for maten og tilberedte den så burde det ikke være et problem. Men det var det, de fikk pent spise plantebasert burger (noe de også gjorde) Den ene dagen så gikk barna våre til Burger King og kjøpte seg hver sin burger (det var på slutten av uka, og de hadde virkelig lyst på kjøtt). Spiste burgeren på BK og tok Ingenting med hjem til broren min. Bror og svigerinne ble drittsure, mente det var skikkelig respektløst. Asså; det er de som er veganere, ikke oss. Og ungdommene er ikke kresne, de spiste det de fikk uten å mukke hele uka.

I høstferien så var der de som kom på besøk til oss. Da derimot var det ikke snakk om å spise den maten vi spiser; neida, det ble nok ei vegansk uke. Som jeg måtte planlegge menyen til, finne oppskrifter, handle inn og tilberede. Og de ble passe mugne da jeg sa at de kunne ikke komme på besøk i vårt hjem og kreve at en familie på fire skal endre kosthold i sitt eget hjem. Så jeg lagde en vegansk variant og en kjøtt/fisk-variant. 

Vet at jeg er ikke den eneste som opplever dette, blir veldig enveiskjørt 

Anonymkode: 6a2ed...58d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke opplevd. Like greit - hadde antakelig tatt det som en spøk hvis noen prøvde å komme med noe sånt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Jeg er selv vegetarianer og forventer aldri tilrettelegging. Spør hva maten er og tar med selv dersom de ikke har vegetar.

Har heller aldri noe i mot om andre spiser kjøtt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver tror jeg ikke er vanlig. Noe slikt har jeg aldri opplevd. Er vegetarianer selv og kunne ikke føle meg inn å bli sur for at andre spiser kjøtt. 

Anonymkode: 6c7c8...65d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (Akkurat nå):

Høres rart ut. Jeg er selv vegetarianer og forventer aldri tilrettelegging. Spør hva maten er og tar med selv dersom de ikke har vegetar.

Har heller aldri noe i mot om andre spiser kjøtt.

Samme her

Tror faktisk at jeg aldri har fått noe tilrettelegging med unntak av at verten tar til side et par poteter som de ikke heller ribbefett over. Pleier alltid å ha med egen mat til andre og har heller ikke noe imot at andre spiser kjøtt.

Anonymkode: 24bdd...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner heller ingen veganere som er sånn

Anonymkode: 9c42d...d2c

Ikke jeg heller, og jeg kjenner flere vegenare og vegetarianere. Går vel mer på personlighet, tenker jeg.

Anonymkode: c410e...db3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Dette er den ekle typen. Men de skyter seg selv i foten. De inspirerer heller ikke til etterfølgelse, hvis det er det de tror. Snarere tvert imot. 

Normale veganere forstår at folk tar egne valg, og oppfører seg ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir jo helt ekstreme på ting... Selv om man blir bitt av basillen så kan man ikke konvertere alle rundt. Jeg hadde respektert at de ikke ville ha kjøtt i hus, men da hadde jeg heller ikke vært der på besøk over lengre tid. Og jeg hadde respektert at de ikke ville ha kjøtt og slikt hos meg men da måtte de har ordnet seg selv og ikke lagt seg opp i vårt kosthold. Og altså, at man spiser kjøtt utenfor dere hus når man er på besøk har de da ingenting med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Broren min og svigerinnen min er begge veganere, helt greit for meg, det er deres valg. Men det jeg stusser over, og dette gjelder ikke bare min bror men også andre veganere, er at det hele tiden skal tilrettelegges for dem,  men ikke når det gjelder for de som spiser kjøtt og meieriprodukter. 

F.eks så var vi å besøkte de i sommer, og vi fulgte deres kosthold hele uka. Var også med å handlet inn sånn at vi ikke levde på dem. Ene dagen vi skulle grille så hadde tenåringene våre skikkelig lyst på en vanlig burger av kjøtt, og jeg tenkte at så lenge jeg betalte for maten og tilberedte den så burde det ikke være et problem. Men det var det, de fikk pent spise plantebasert burger (noe de også gjorde) Den ene dagen så gikk barna våre til Burger King og kjøpte seg hver sin burger (det var på slutten av uka, og de hadde virkelig lyst på kjøtt). Spiste burgeren på BK og tok Ingenting med hjem til broren min. Bror og svigerinne ble drittsure, mente det var skikkelig respektløst. Asså; det er de som er veganere, ikke oss. Og ungdommene er ikke kresne, de spiste det de fikk uten å mukke hele uka.

I høstferien så var der de som kom på besøk til oss. Da derimot var det ikke snakk om å spise den maten vi spiser; neida, det ble nok ei vegansk uke. Som jeg måtte planlegge menyen til, finne oppskrifter, handle inn og tilberede. Og de ble passe mugne da jeg sa at de kunne ikke komme på besøk i vårt hjem og kreve at en familie på fire skal endre kosthold i sitt eget hjem. Så jeg lagde en vegansk variant og en kjøtt/fisk-variant. 

Vet at jeg er ikke den eneste som opplever dette, blir veldig enveiskjørt 

Anonymkode: 6a2ed...58d

Dette har ingenting med kosthold å gjøre, det er en religiøst fanatisk greie.... Kan ikke prøve å forstå det på annen måte.

Og ja, de finnes... De som ikke kan ha sin vegetar rett på et serveringsfat som har vært brukt til kjøtt. Men det finnes jo selvfølgelig fornuftige mennesker som lever vegansk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, og har selvsagt aldri kritisert hva andre spiser. Men det er utrolig ofte at folk må begynne å snakke om kosthold og maser om hvorfor jeg ikke spiser kjøtt og kryssforhører meg om hvor jeg får protein eller noe annet fra. Kan ikke folk bare la meg spise vegetarmaten min i fred? Tilbyr meg å ta med om jeg er invitert bort. 

Anonymkode: ee25a...d96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med spesialkost forventer som regel spesialbehandling.. min erfaring er at mange av dem dessverre lider av narsissistiske trekk 😕

Anonymkode: 35adc...4f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Man leser jo det noen veganere skriver her på Kvinneguiden, at de krever respekt for sine valg men selv gidder de ikke å respektere andre.

Anonymkode: a8115...22c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Folk med spesialkost forventer som regel spesialbehandling.. min erfaring er at mange av dem dessverre lider av narsissistiske trekk 😕

Anonymkode: 35adc...4f1

Helt korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg har aldri opplevd noe lignende med veganere. Hadde nesten spurt dem om å lage mat selv.

Anonymkode: b05c9...c49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk med spesialkost forventer som regel spesialbehandling.. min erfaring er at mange av dem dessverre lider av narsissistiske trekk 😕

Anonymkode: 35adc...4f1

De er et fåtall, de fleste er normale oppegående folk.

Er heller at de som spiser kjøtt maser ihjel at de som ikke spiser kjøtt burde spise det. Respektløst

Anonymkode: 8dea2...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det høres ut som du prøver å snakke om og skape en diskusjon rundt veganere generelt, men greia her er jo at disse menneskene først og fremst er veldig spesielle, ikke at de først og fremst er veganere. Håper du ser forskjellen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne militante veganere er slitsomt. Hva de spiser er deres valg, men de kan jo ikke få lov til å diktere hva andre runde de skal eller ikke skal spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer, men kjøper og steker kjøttdeig til kjæresten min når vi har taco selv om jeg ikke spiser det selv (og står og brekker meg i skjul mens jeg steker den). Vil tro folk flest er som meg, ikke som denne familien.

Anonymkode: 2f03b...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er vegetarianer, men kjøper og steker kjøttdeig til kjæresten min når vi har taco selv om jeg ikke spiser det selv (og står og brekker meg i skjul mens jeg steker den). Vil tro folk flest er som meg, ikke som denne familien.

Anonymkode: 2f03b...992

Ja, men du er vegetarianer. Det er vesensforskjellig fra veganere, som denne tråden handler om.

Vegetarianere er en veldig mangslungen gruppe, bestående av folk med til dels vidt forskjellige begrunnelser for å avstå fra å spise kjøtt. Og omtrent alle er som deg, etter det jeg har erfart, altså at de er fleksible og romslige.

Veganere er noe helt annet. De følger en ideologi og har ideologiske ledere. Og hvis de for eksempel får motargumenter i diskusjoner, så løper de til flokken sin og spør om hva de skal svare. Det blir litt som en religion med lydige følgere, og hvor "sannheten" er gitt, sånn at det er om å gjøre å finne argumenter som passer til svaret, i stedet for det motsatte.

Og jeg tipper at de folkene det handler om i denne tråden, er lydige vegandisipler.

(Og bare sånn i parentes, så ser veganere på vegetarianere som omtrent enda verre enn oss som spiser kjøtt. For dere er liksom bevisste på "grusomhetene" men velger allikevel å spise egg og meieriprodukter, mens vi andre er dumme og uopplyste og må omvendes.)

Endret av Lafamiglia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...