Gå til innhold

HELSEDIREKTORATET OM UVAKSINERT HELSEPERSONELL: KAN OMPLASSERES

Lana01

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/3/2021 at 10:16 PM, Villfisker said:

Jeg tar ikke en vaksine jeg ikke vet nok om. Har derimot god tid til å finne ut mer.

Skal gi deg rett i at det er mye tullete info der ute da. Men det gjelder både folk som er for og imot. 

Jeg tar heller sjansen på å bli smittet, enn å putte noe i kroppen jeg ikke vet hva er, og som ikke kan fjernes senere. 

Hvorfor sjekker du ikke hva som er i vaksinen da? Ingenting av dette er hemmelig, og du har jo hatt allverdens tid på deg til å finne det ut.

Når det er sagt, putter du uendelig mye mer i kroppen din, som du ikke vet hva er, hver eneste dag, enn det lille som er i en vaksine.

Endret av Uredd
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (8 timer siden):

Når det gjelder friske barn og unge så mener jeg at man bør avvente med vaksinasjon, ja. Koronavaksinene gir mer bivirkninger enn man er vant til, i følge FHI, og effekten av vaksinene synker i tiden etter vaksinasjon, noe som medfører behov for boosterdoser. Når man samtidig ved at unge og friske sjelden blir alvorlig syke av viruset, så bør man avvente. 

Jeg er enig.

Jeg blir veldig usikker på barn og vaksinasjon - når FHI sier at barn veldig sjelden blir syke av viruset, og ekstremt sjelden blir alvorlig syke. Dvs at barn i større grad enn voksne tåler viruset bra - og dermed kan være med å bidra til flokkimmunitet? Dersom det er mulig å oppnå flokkimmunitet med dette dritt-viruset da. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Vera said:

Jeg er enig.

Jeg blir veldig usikker på barn og vaksinasjon - når FHI sier at barn veldig sjelden blir syke av viruset, og ekstremt sjelden blir alvorlig syke. Dvs at barn i større grad enn voksne tåler viruset bra - og dermed kan være med å bidra til flokkimmunitet? Dersom det er mulig å oppnå flokkimmunitet med dette dritt-viruset da. 

Problemet er bare at selv om barn ikke blir syke, så smitter de dem som blir.

Barn tåler jo også vaksinen godt, så dette tenker jeg handler mer om økonomi og tilgang på vaksiner.

I et verdensperspektiv, er det ikke sikkert at vaksinering av barn i Norge, er den mest effektive bruken av en begrenset mengde vaksiner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (14 timer siden):

Mulig det, men ingen kan tvinges. Man har et valg.

Nei, man kan ikke tvinges på det personlige nivå, men det vil jo kunne får konsekvenser for jobben. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullvaksinert men kan når som helst bli til en uvaksinert. Hvis jeg altså ikke  tar eget initiativ til måling av antistoffer. Ingen andre enn oss selv som har et ansvar der. Dette tror jeg mange ikke tenker over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uredd skrev (4 timer siden):

Barn tåler jo også vaksinen godt, så dette tenker jeg handler mer om økonomi og tilgang på vaksiner.

I et verdensperspektiv, er det ikke sikkert at vaksinering av barn i Norge, er den mest effektive bruken av en begrenset mengde vaksiner.

Ja, men av den voksne befolkningen er vi vel snart i ferd med å runde 90% vaksinedekning? Om barn blir smittet, og deretter smitter videre - vil den voksne befolkningen være godt beskyttet. FHI gikk vel ut tidligere i høst og sa at det ikke var en ulempe for en fullvaksinert å bli smittet - fordi det ville fungere som en boosterdose. 
Om det stemmer at barn ikke blir syke av viruset - vil jo dette være en genial (om enn kynisk) måte å oppnå flokkimmunitet i befolkningen. Dersom det er mulig å oppnå immunitet. 

Ja, det er et annet viktig perspektiv - bruken av en begrenset mengde vaksiner. 
Vi vet at underprivilegerte land sliter med å vaksinere befolkningen sin - fordi de rett og slett ikke har råd til å kjøpe dem inn - etter at privilegerte land som Norge vant «budrunden» på vaksinene. Jeg får en litt emmen smak i munnen når det snakkes om 3. dose til hele befolkningen og vaksiner til små barn - når upriviligerte land - som mangler det meste for å kunne takle alvorlig sykdom, ikke har tilgang på vaksinene. 
Det er tross alt disse landene vi privilegerte reiser til - og drar smitten med oss til dem. 
Jeg lurer på hvor solidariteten tok veien når det ble snakk om vaksiner..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Example skrev (16 timer siden):

Du sitter og diskuterer en vaksine du ikke har peiling på.. fordi? Da gjelder det å lese seg opp.

Er det noen som i det hele tatt vet hva som kommer gjennom den nåla da? Jeg syns faktisk jeg har rett til å vite det, før jeg i det hele tatt putter det i kroppen. Sitter du med oversikten kanskje?

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Capt. Obvious skrev (4 timer siden):

Nei, man kan ikke tvinges på det personlige nivå, men det vil jo kunne får konsekvenser for jobben. 

Og det er her folk må tørre å stå opp for seg selv. Arbeidsgiveren kan ikke sparke alle. :) 

Men ja, du har rett i at ting kan bli vanskeligere i hverdagen. Og verre blir det, hvis folk fortsetter å la myndighetene bestemme stadig mer over livene deres. Er derfor jeg sier at folk som ikke setter pris på friheten i dag, ikke vet hva frihet er, før de mister den. Syns alle som sitter og godtar alt som bestemmes over hodene på dem nå, er en skam for tidligere generasjoner, som kjempet frem friheten vi har i dag. Det gjelder ikke bare i Norge for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Uredd said:

Hvorfor sjekker du ikke hva som er i vaksinen da? Ingenting av dette er hemmelig, og du har jo hatt allverdens tid på deg til å finne det ut.

Når det er sagt, putter du uendelig mye mer i kroopen din, som du ikke vet hva er, hver eneste dag, enn det lille som er i en vaksine.

Det virker lettere sagt enn gjort og naivt. Jeg kan sikkert sjekke opp noe til en viss grad, men hvem er jeg til å kunne si at det er trygt eller utrygt? De fleste av oss er ikke spesialister på området, og i tillegg; ingen kan si noe om langtidseffekten uansett. Så la da folk med en sunn skepsis få velge å la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uredd skrev (7 timer siden):

Smitte videre gjør jo fullvaksinerte og?!

https://www.gd.no/stort-smitteutbrudd-pa-sykehjem-i-skjak-alle-har-vart-fullvaksinerte/s/5-18-1440722

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha rett til å vite eksakt hva jeg setter i kroppen fra en vaksine? Hører det blir brukt som et svært populært motargument for vaksine.. Det er vel da jeg tenker at tvang er på tide.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uredd skrev (7 timer siden):

Følger du ikke med?

Lever i den egen verden?

Alle må ta vel ha fått med seg det nå at vaskinerte smitter like mye som uvaksinerte.

Leste du i det hele tatt den artikkelen? Følgt med i nyhetene?

Det blir så bombastik oppførsel av deg at jeg klarer ikke ta deg seriøst,

Det virker som du ikke følger med på sitausjon,men laget din egen versjon av det-

Endret av ostekaker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laraf skrev (21 minutter siden):

Det virker lettere sagt enn gjort og naivt. Jeg kan sikkert sjekke opp noe til en viss grad, men hvem er jeg til å kunne si at det er trygt eller utrygt? De fleste av oss er ikke spesialister på området, og i tillegg; ingen kan si noe om langtidseffekten uansett. Så la da folk med en sunn skepsis få velge å la være. 

Oh, the irony! (Det uthevede)

Vi er ikke spesialister, men nettopp derfor hører vi på de som er spesialister, og de sier: vaksiner dere! 

Sunn skepsis hadde det vært om et stort antall spesialister på vaksine var skeptiske. Men de er jo absolutt ikke skeptiske. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostekaker skrev (2 minutter siden):

Alle må ta vel ha fått med seg det nå at vaskinerte smitter like mye uvaksinerte.

Hvis de først er smittet. Men så skal det mye mer til for å bli smittet dersom man er vaksinert. 

«Let me make one thing clear: Vaccinated people are not as likely to spread the coronavirus as the unvaccinated,” writes Craig Spencer, an emergency-medicine physician and director of global health in emergency medicine (…) in The Atlantic.

“Even in the United States, where more than half of the population is fully vaccinated, the unvaccinated are responsible for the overwhelming majority of transmission.”

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ostekaker skrev (2 minutter siden):

Følger du ikke med?

Lever i den egen verden?

Alle må ta vel ha fått med seg det nå at vaskinerte smitter like mye uvaksinerte.

Leste du i det hele tatt den artikkelen?

Det blir så bombastik oppførsel av deg at jeg klarer ikke ta deg seriøst,

Det virker som du følger med på sitausjon,men laget din egen versjon av det-

Smitter akkurat like mye? Vaksinerte har vel fortsatt noe antistoffer som forhindrer mottak av viruset. Dermed blir det nok mindre odds for at en vaksinert vil videresende dette viruset. Jeg klarte meg uten kalkulator på å komme meg fram til dette..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (2 timer siden):

Er det noen som i det hele tatt vet hva som kommer gjennom den nåla da? Jeg syns faktisk jeg har rett til å vite det, før jeg i det hele tatt putter det i kroppen. Sitter du med oversikten kanskje?

Sitat

Vaksinen inneholder:

En bit av arvestoffet (mRNA) fra covid-19 viruset: biten koder for spike-proteinet.Lipider (fettstoffer): mRNA er kapslet inn i små fettkuler som gjør at mRNA kan tas opp i cellene så de kan lage spike-proteinet. Det er disse stoffene som gjør at vaksinen er melkehvit.Salter: gir ønsket pH i vaksinen.Sukrose (sukker): tilsatt for å stabilisere vaksinen når den fryses.

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/fakta-om-godkjente-koronavaksiner#comirnaty-(biontech-og-pfizer)-

Nå vet du det. Bare hyggelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 timer siden):

Jeg skal ha rett til å vite eksakt hva jeg setter i kroppen fra en vaksine? Hører det blir brukt som et svært populært motargument for vaksine.. Det er vel da jeg tenker at tvang er på tide.

Du har også full rett til å vite hva maten inneholder, enten du går i butikken eller på restaurant. Du er også i full rett til å takke nei til denne maten, selv uten videre begrunnelse, selv om andre allerede har overlevd å spise den.

Eller bør man også innføre tvangsforing? Med tran f.eks. Hjelper kanskje like bra som vaksinen....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...