Gå til innhold

Invitere med følge om man ikke kjenner følget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver liste på hvem vi skal invitere i bryllupet. Jeg har noen venner som jeg har lyst å ha med på feiringen, venner som har vært meg veldig nær men som jeg bare har sporadisk kontakt med. Noen av disse har fått kjæreste og samboer som jeg ikke har møtt. Skal disse inviteres med for høflighetsskyld?

Anonymkode: 521ad...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bestemt å ikke invitere venner med følge. Familie blir invitert med følge, men ikke venner, rett og slett pga pris. Ingen av vennene våres er gift enda og bare en er samboer pr nå. Forlovere får ha med følge. Så da blir det et tydelig skille. Hvis alle andre venner inviteres med følge, ville jeg gjort det med disse også, selv om du ikke har møtt de, så fremt det er plass i budsjettet til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har invitert alle som er gift/samboer(over tid) med følge i vårt bryllup, både familie og venner, selv om vi ikke har møtt alle sine ektefeller/samboere. Kjærester er ikke invitert, men vi har egentlig ingen på gjestelista som bare er kjærester. 

Hvis det er snakk om perifere venner du inviterer mest for å "old times sake" og ikke har noe særlig kontakt med lenger så tenker jeg at det er helt innafor å invitere uten følge. 

Anonymkode: efd20...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ren høflighet å invitere med følge. Dette gjelder hvis man er samboere, gifte eller har vært kjærester en stund. (Fast følge over tid).

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg du skal. I voksen alder er det jo ikke alle gamle venner man får møtt jevnlig, og kanskje i hvert fall ikke med partner. Det blir gjerne ikke til det når man bor ulike steder i landet. Nå har det jo også vært korona, som har satt en stopper for sosial omgang.

Men ting skjer jo i livene til folk i mellomtiden, folk flytter sammen osv. Du hadde vel syntes det var rart selv hvis du ble invitert til et bryllup, men samboeren/mannen din som du har bodd sammen med en stund, ikke ble invitert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes brudepar skal ha i bakhodet er om selv om dere kjenner alle gjestene, så er det ikke gitt at alle gjestene kjenner noen utenom brudeparet. Og brudeparet kan man jo ikke okkupere hele dagen. Så om en av disse vennene ikke kjenner noen andre i bryllupet, så bør dere invitere med følge - er innmari kjedelig å ikke kjenne noen andre. Personlig hadde jeg da valgt å ikke komme i bryllupet hvis brudeparet er de eneste jeg kjenner

Anonymkode: b3799...762

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi inviterte alle med følge når de hadde en kjæreste/partner, uansett lengde på forholdet. Vi ville først og fremst lage en bra fest, der folk skulle kose seg, og leide et stort grendahus for å få plass til alle gjestene, i stedet for et mindre selskap på et mer fancy sted. Vi splittet heller ikke par, og vi lagde et stort singelbord, der vi plasserte våre single venner (etter å ha hørt med dem først, og alle ville gjerne det). Det resulterte i et par dater i etterkant, hehe 😄

Anonymkode: 33777...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på, synes jeg. 
Om du vet at den du inviterer kjenner flere der, og har noen å reise til/fra meg og snakke med mens de er i bryllupet, så er det greit å invitere uten følge om det "bare" er samboere eller kjærester. 

Om de ikke kjenner andre enn deg, bær de få lov til å ha med seg noen de er trygge på . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har kun sporadisk kontakt med de, da inviterer du ikke følget. 

selv har jeg blitt invitert til venner jeg hadde sporadisk kontakt - det var koselig det. men tror det hadde vært rart om min samboer som de som giftet seg aldri hadde møtt hadde vært med. også noen jeg ikke har blitt invitert til, og det har også vært greit. 

bruk helle de pengene på noe annet, eller spar de 😊

Anonymkode: 924d6...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ble invitert med følge uavhengig av om vi kjente vedkommende fra før av. Et bryllup er en sosial og hyggelig happening og da er det helt naturlig å få gå sammen med partneren sin. 

Anonymkode: beeb3...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...