Gå til innhold

Legetime = 15 min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så fryktelig irriterende for de som sitter på venterommet og er syke og uvel at du tar deg tid til å prate om jakt, båt, hund osv. Men du mangler tydeligvis sosiale antenner og skjønner ikke at legen vil ha deg på hue og ræva ut fortest mulig så han kan fortsette å gjøre jobben sin å hjelpe folk. Men jeg vedder på at du ikke skjønner det, for "han er jo så hyggelig"....

Anonymkode: 3bb26...f55

Nå var det legen som tok opp disse temaene, ikke jeg. Og det tok aldri mer enn 15-20 minutter totalt. Har også vært inne bare 5 minutter for å fornye en resept.

Og jeg opplevde aldri å måtte vente mer enn 3-4 minutter over tida hos den legen. I motsetning til legen der jeg bodde før, der 1-2 timer ventetid var normalen, og man ble nærmest kastet ut etter 5 minutter inne hos legen. Opplevde en gang at jeg hadde time klokka 8 og legen ikke kom på jobb før 08.45 (måtte gå forbi vinduet på venterommet, så jeg så at han kom).

Anonymkode: 41232...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå var det legen som tok opp disse temaene, ikke jeg. Og det tok aldri mer enn 15-20 minutter totalt. Har også vært inne bare 5 minutter for å fornye en resept.

Og jeg opplevde aldri å måtte vente mer enn 3-4 minutter over tida hos den legen. I motsetning til legen der jeg bodde før, der 1-2 timer ventetid var normalen, og man ble nærmest kastet ut etter 5 minutter inne hos legen. Opplevde en gang at jeg hadde time klokka 8 og legen ikke kom på jobb før 08.45 (måtte gå forbi vinduet på venterommet, så jeg så at han kom).

Anonymkode: 41232...77a

Er jo mange forklaringer der da. Sykt barn hjemme og partner jobbet natt, kom rett fra legevaktsutrykning, kom rett fra sykehjemmet hvor det var sykdom som måtte tilses...

Anonymkode: fd065...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard legetime er 15 minutter, og de fleste steder kan man booke en dobbelttime (30 minutter). Allikevel har jeg aldri opplevd å bli kastet på dør om det har gått lengre tid, her tror jeg faktisk at jeg hadde byttet lege. 

Anonymkode: 7ca51...8f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne dette med forsinkelse, det har jeg alltid hatt stor forståelse for. Min tidligere lege var byens mest populære og der var det alltid lang ventetid, opp mot 90 min forsinket. Min nåværende lege har ledige plasser på sin liste og jeg har aldri opplevd forsinkelser over 10 minutter. 

Anonymkode: 7ca51...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor dere sier 15 min, hos min lege er det 20 min.. 

En sånn lege hadde jeg ikke orket. Jeg kom gråtende inn til min lege for ett års tid siden. Da var jeg helt på stupet, hadde han ikke tatt meg alvorlig da vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag. Fikk den hjelpen jeg trengte og vel så det.

Ts, jeg hadde byttet lege. Dette var veldig ufølsom av han og jeg hadde ikke klart å måtte ta opp andre alvorlige ting ved en annen anledning. For ja, psykisk helse er alvorlig. 

Anonymkode: ffa20...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen som bestiller dobbelttimer lengre?! En legetime varer 15-20 min. Vet man at temaene man skal ta opp vil vare lengre enn dette bestiller man da dobbel time. Både av respekt for legen og de andre pasientene som må vente. 

Jeg har derimot mistanke om folk flest forsøker å presse så mye som mulig i løpet av de 15 minuttene på legekontoret. Rett og slett egoistisk og respektløst😣 Er det rart fastlegene sliter og blir stresset. Og at pasientene må vente over en halvtime på timen sin..

Hver gang jeg skal ta opp vanskelige tema som handler om psyke eller utredning bestiller jeg dobbeltime for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: b2f55...5fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 11.02):

Jeg ønsket en time hos legen for «utredning» av sterke menssmerter. Dvs jeg ønsket smertestillende jeg tidligere har fått, men det var behov for fysisk oppmøte iom jeg ikke har fått disse hos denne legen tidligere. (Jeg flyttet for et par år siden og har en svært sjelden gang behov for pillene, kanskje en gang i halvåret, men var nå tom). 

Da jeg bestilte timen for en måned siden var i dag første timen de hadde ledig til meg. Greit nok. 

I tillegg til disse plagene ville jeg ta opp et annet tema med legen som går på psyken min. Den er i en veldig ubalanse. Jeg gråter mye, orker noen dager ikke stå opp og er generelt uten energi og livsglede. Jeg tenkte at iom jeg hadde denne timen - så kunne jeg nevne det. Jeg sendte en melding til legekontoret at jeg ønsket å ta opp en ting til på timen, de sendte mld tilbake at legen blir informert om det og at vi fikk se hva vi fikk tid til.

Men nå føler jeg meg verre enn noen gang. Først var han 30 min. forsinka. Da jeg kom inn til ham var han nokså stressa. Jeg forklarte menssmertene, han la inn resept, dette tok 5-10 min. Da dette var gjort sa jeg at jeg ville ta opp en ting til, og så begynte jeg å gråte. For jeg hater å snakke om det. «Da må du bestille ny time», sier han. Jeg sa at jeg slet med psyken og at jeg trenger noen å snakke med. Han sa at det hadde han ikke tid til. Jeg forsto det, sa jeg, men jeg har kun vært her i 5 minutter, kan du bare høre hva jeg har å si? «Det stemmer ikke, du har vært her i…» så ser han på klokka «…12-13 minutter nå.»  Og så sier han igjen at jeg må evnt må bestille ny time hvis jeg skal diskutere psyken. At det uansett ikke er lett å få hjelp. Og hiver meg på dør. Gråtende. 

Føler meg så dum!!!! 

Egentlig var spørsmålet mitt: Varer en legetime (ikke haste eller akuttime) i (under) 15 minutter??

 

Anonymkode: f318d...8ce

Kjære deg. Bestill ny time og ta opp dette med psyken. Be om å få en hastetime. Si at du er veldig dårlig og sliter.

Legen var nok veldig stresset, men han burde tatt seg tid til å roe deg ned iallfall. 

Anonymkode: 478e3...f69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ingen som bestiller dobbelttimer lengre?! En legetime varer 15-20 min. Vet man at temaene man skal ta opp vil vare lengre enn dette bestiller man da dobbel time. Både av respekt for legen og de andre pasientene som må vente. 

Jeg har derimot mistanke om folk flest forsøker å presse så mye som mulig i løpet av de 15 minuttene på legekontoret. Rett og slett egoistisk og respektløst😣 Er det rart fastlegene sliter og blir stresset. Og at pasientene må vente over en halvtime på timen sin..

Hver gang jeg skal ta opp vanskelige tema som handler om psyke eller utredning bestiller jeg dobbeltime for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: b2f55...5fb

Min fastlege tar ikke dobbelttimer, så her får vi bare enkelttimer. 

Anonymkode: 478e3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger er gode på forskjellige ting. Noen har god forståelse for psyken, andre ikke... 

Noen kan digge en fastlege, mens andre liker heller en annen fastlege. 

Anonymkode: 478e3...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min fastlege tar ikke dobbelttimer, så her får vi bare enkelttimer. 

Anonymkode: 478e3...f69

Ok, ja det blir jo noe helt annet.

Anonymkode: b2f55...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 11.09):

tror jeg har slått rekord. kjærringa fra skranken ga meg max 10 min hos legen, var fort inn og ut igjen på max 3 min. byttet legekontor kjapt etter det! Anonymkode: bfd72...38f

Jeg har også opplevd dette. Møtte opp i veldig god tid og ble sittende på venterommet en times tid etter at min legetime egentlig skulle ha vært. Da gikk det opp for meg at det kun var maks ti minutter pr. pasient. Folk gikk veldig hurtig inn og ut.  Jeg ble kjempeoverrasket. Hvis vi vil ha god nok tid og snakke om noe, så må vi bestille dobbelttime eller mere. Det koster deretter.

Hvorfor heter det "legetime" egentlig, når det bare dreier seg om noen få minutter på en veldig god dag? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er supert. Det er jo offentlige midler som brukes da ordningen er sterkt subsidiert. Om timene hadde vært 30 minutter ville vi trengt dobbelt så mange fastleger, tenk dere kostnaden ved det.. 

Her er det 15 minutter. Det betyr i praksis 10 minutter da legen må få tid til å skrive journal, sterilisere utstyr og mulig et toalettbesøk, før ny pasient. Og det er jo null problem å be om en dobbelttime hvis man vil ta opp to spørsmål. 

Anonymkode: 27cb9...3d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoppetaujenta skrev (27 minutter siden):

Jeg har også opplevd dette. Møtte opp i veldig god tid og ble sittende på venterommet en times tid etter at min legetime egentlig skulle ha vært. Da gikk det opp for meg at det kun var maks ti minutter pr. pasient. Folk gikk veldig hurtig inn og ut.  Jeg ble kjempeoverrasket. Hvis vi vil ha god nok tid og snakke om noe, så må vi bestille dobbelttime eller mere. Det koster deretter.

Hvorfor heter det "legetime" egentlig, når det bare dreier seg om noen få minutter på en veldig god da

Hoppetaujenta skrev (27 minutter siden):

 

Man betaler jo for en klokketime ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, han kunne ha sagt det på en annen måte,og kanskje hjulpet til med å finne en ny time for deg så fort som mulig.

Fastlegen min tar den tida det trenger, de to siste gangene har jeg vært inne i 40 minutter.

Anonymkode: d882a...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Hvorfor heter det "legetime" egentlig, når det bare dreier seg om noen få minutter på en veldig god dag? :klo: 

Man kan kalle det avtale eller konsultasjon i stedet.

Det heter jo «tannlegetime» også, uten at det er eksakt en klokketime som er avsatt til behandlingen.

Anonymkode: 73b31...e79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er opptil 20 minutter inkludert evt etterarbeid. Men må ellers si at det høres ut som du bør bytte lege, da psykisk helse selvsagt skal prioriteres og vises forståelse for.

Anonymkode: 721fc...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...