Gå til innhold

Legetime = 15 min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde en time var 20 min, men kanskje de har minket med 5 minutter siden sist.

 

Da kan du jo booke dobbeltime, så du får 30 min, eventuelt 40 min, hvis det er 20 min-timer. 

Eventuelt 4-timers-time, så får du 1 time. 🙈

Anonymkode: 1a3ce...3bc

Det er 20 min med papirarbeid, så i effekt er det 15 med pasient

Anonymkode: 2737e...d5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg bestiller time står det ganske tydelig at den varer i 20min

Kan være legen hadde en dårlig dag og det dessverre gikk utover deg. Leger er ikke så flinke til å være i kontakt med empatien sin hele tiden, og han var nok ikke i kontakt med sin da du var der. 

Anonymkode: 27814...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Lurer: hvem har bestemt lengden på slike timer ? Er det fra stat/kommune eller noe leger styrer ?

Anonymkode: 09e66...83c

 

CrystalGold skrev (53 minutter siden):

Kan ikke si sikkert men tror det kanskje er litt begge deler.

Refusjonssystemet fra staten/Helfo baserer seg på at en "time" er 15-20 minutter. Går timen over 20 minutter kan man ta en tidstakst/få ekstra refusjon, men brukes den for mye så kan man få ettersyn/så blir Helfo skeptiske og ber legen begrunne det nøye. Er ikke helfo enig så kan man risikere å måtte betale tilbake.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/09/30/leger-reagerer-pa-helfo-brev-om-tidsbruk/

Anonymkode: fd065...6d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta opp mer enn én ting; bestill dobbelttime! Trodde dette var allmenn kunnskap 

Anonymkode: d28ce...dc1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Jeg synes legen din var skikkelig ufin, men… han var allerede 30 minutter forsinket, og du ønsket og få lengre tid enn bestilt og skape enda mer forsinkelse. Ja, en legetime varer 15 minutter , men i prinsippet kortere da inn og utsjekk og kontorarbeid er inkl i de 15 minuttene som er satt av. Her får en beskjed om og bestille dobbeltime i slike tilfeller. Skjønner både deg og legen. Ville kanskje byttet lege og bestilt dobbelttime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1 legetime det det satt av15 minutter, men min lege tar den tiden det tar. Jeg har hatt time som har vart i 45 mknutter og npen ganger har det tatt fem minutter. Hun ser ikke på klokkdn, er alltid grundig og tar seg tid til enprat hvis det er nødvendig.

Anonymkode: d118d...7e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer litt, hos min tidligere fastlege var det 20 minutter. Og han spurte alltid om det var noe mer jeg ville ta opp før jeg gikk, i tillegg til 5 minutter prat om jakt, båt, hund osv.

Hvordan det er hos min nye fastlege vet jeg ikke, har ikke vært hos henne ennå.

Anonymkode: 41232...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For 1 legetime det det satt av15 minutter, men min lege tar den tiden det tar. Jeg har hatt time som har vart i 45 mknutter og npen ganger har det tatt fem minutter. Hun ser ikke på klokkdn, er alltid grundig og tar seg tid til enprat hvis det er nødvendig.

Anonymkode: d118d...7e5

Det er jo slik det burde være, men hva med de pasientene som har time etter det, som må sitte å vente en halvtime?  

Det er jo direkte respektløst. Book heller en dobbelttime om behovet er der 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For 1 legetime det det satt av15 minutter, men min lege tar den tiden det tar. Jeg har hatt time som har vart i 45 mknutter og npen ganger har det tatt fem minutter. Hun ser ikke på klokkdn, er alltid grundig og tar seg tid til enprat hvis det er nødvendig.

Anonymkode: d118d...7e5

Hvor mye forsinkelser blir det av dette? Høres veldig negativt ut. Jeg skulle ønske fastleger generelt hadde bedre tid, men når det er som det er, vil jeg ikke ha en lege som lar en pasient bruke 3 pasienttimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kunne ha oppført seg på en annen måte - men som det blir sagt over her: jeg trodde alle visste at en legetime var 15-20 minutter, og at man bestiller en dobbelttime hvis man ønsker å ta opp flere ting. 

Du sier jo til og med at du var i kontakt med legekontoret, og at svaret derfra var at dere måtte se an hvor god tid legen hadde...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det opplevdes nedverdigende og vanskelig for deg. Men leger har også et liv utenfor jobb. Hva skulle han gjøre da, om lignende hadde skjedd med flere andre pasienter den dagen - at de overskred tiden - og han måtte hente i barnehagen før stenging kl 17? Fastleger jobber masse overtid. Tenk om kona hadde sagt at dersom du ikke prioriterer familien mer, så er det skilsmisse neste, eller lignende? 

Å ta opp så tunge temaer når det kun er 5 min igjen av timen var nok ikke så lurt. Skulle du fått fortalt, og han kommet med råd på kun 5 minutter? Eller 10? Jeg vil si at psykisk problematikk bør tas opp på minst en dobbelttime uansett. 

Men jeg tenker at lege definitivt kunne vært mer taktfull, og sagt til deg for eksempel: "jeg ser du har det veldig vanskelig, og jeg vil veldig gjerne prate mer om dette, men i dag har jeg desverre ikke tid pga akutte hendelser før i dag. Jeg skal sørge for at du får en hastetime, så snakker vi om dette så fort det lar deg gjøre! Har du noen du kan snakke med imens? Her har du nummerert til hjelpetelefon for psykisk helse, så snakkes vi snart. 

Du bør nok vurdere å bytte fastlege, men til neste gang så hold deg til ett tema per konsultasjon, og om du trenger mer tid, så bestill dobbeltkonsultasjon. 

Som flere over her nevner, så inkluderer timene også opprop av pasient, at du kommer deg inn på kontoret, rydding av evt. utstyr etterpå, journalføring etc. 

Og så er det ting som kan skje akutte på et legekontor som gjør at andre pasienter overskriver sine timer, og da må legene bare gjøre det beste de kan ut av situasjonen, og da må de korte ned på de andre konsultasjonene hvor det er mulig. Din konsultasjon var mulig å korte ned på, fordi du hadde fått hjelp med ditt foreskrevne tema. 

Hilsen helsearbeider, som ser på hvor overarbeidet de fleste leger er.  

 

Anonymkode: dce37...3ce

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For 1 legetime det det satt av15 minutter, men min lege tar den tiden det tar. Jeg har hatt time som har vart i 45 mknutter og npen ganger har det tatt fem minutter. Hun ser ikke på klokkdn, er alltid grundig og tar seg tid til enprat hvis det er nødvendig.

Anonymkode: d118d...7e5

Så blir forsinkelsene bare større og større utover dagen, så de siste må vente 1 time eller mer…

Anonymkode: 9cd16...e5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du bruker selvbetjeningsløsningene på HelseNorge.no. Du kunne spart mye tid dersom du hadde lagt inn forespørsel om reseptfornyelse der, og heller brukt konsultasjonstiden til å snakke om det egentlige problemet. Dersom du opplever det krevende å fortelle om vanskene dine kan du skrive et brev til legen. Anbefaler da at du forsøker å konkretisere plagene dine og ikke skriver for svevende, ellers kan det bli vanskelig for legen å oppfatte hva du ønsker hjelp til. Når det er sagt så er kommunens lavterskeltilbud gjerne riktig sted for slike lette psykiske plager som du her beskriver.

Anonymkode: bbd57...a99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Så blir forsinkelsene bare større og større utover dagen, så de siste må vente 1 time eller mer…

Anonymkode: 9cd16...e5c

Det er ikke gitt. Mange som går til lege skal bare ha ny resept eller spørre om noe relativt enkelt som er gjort på 10min. 

Anonymkode: 27814...082

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det varierer litt, hos min tidligere fastlege var det 20 minutter. Og han spurte alltid om det var noe mer jeg ville ta opp før jeg gikk, i tillegg til 5 minutter prat om jakt, båt, hund osv.

Hvordan det er hos min nye fastlege vet jeg ikke, har ikke vært hos henne ennå.

Anonymkode: 41232...77a

Så fryktelig irriterende for de som sitter på venterommet og er syke og uvel at du tar deg tid til å prate om jakt, båt, hund osv. Men du mangler tydeligvis sosiale antenner og skjønner ikke at legen vil ha deg på hue og ræva ut fortest mulig så han kan fortsette å gjøre jobben sin å hjelpe folk. Men jeg vedder på at du ikke skjønner det, for "han er jo så hyggelig"....

Anonymkode: 3bb26...f55

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ønsket en time hos legen for «utredning» av sterke menssmerter. Dvs jeg ønsket smertestillende jeg tidligere har fått, men det var behov for fysisk oppmøte iom jeg ikke har fått disse hos denne legen tidligere. (Jeg flyttet for et par år siden og har en svært sjelden gang behov for pillene, kanskje en gang i halvåret, men var nå tom). 

Da jeg bestilte timen for en måned siden var i dag første timen de hadde ledig til meg. Greit nok. 

I tillegg til disse plagene ville jeg ta opp et annet tema med legen som går på psyken min. Den er i en veldig ubalanse. Jeg gråter mye, orker noen dager ikke stå opp og er generelt uten energi og livsglede. Jeg tenkte at iom jeg hadde denne timen - så kunne jeg nevne det. Jeg sendte en melding til legekontoret at jeg ønsket å ta opp en ting til på timen, de sendte mld tilbake at legen blir informert om det og at vi fikk se hva vi fikk tid til.

Men nå føler jeg meg verre enn noen gang. Først var han 30 min. forsinka. Da jeg kom inn til ham var han nokså stressa. Jeg forklarte menssmertene, han la inn resept, dette tok 5-10 min. Da dette var gjort sa jeg at jeg ville ta opp en ting til, og så begynte jeg å gråte. For jeg hater å snakke om det. «Da må du bestille ny time», sier han. Jeg sa at jeg slet med psyken og at jeg trenger noen å snakke med. Han sa at det hadde han ikke tid til. Jeg forsto det, sa jeg, men jeg har kun vært her i 5 minutter, kan du bare høre hva jeg har å si? «Det stemmer ikke, du har vært her i…» så ser han på klokka «…12-13 minutter nå.»  Og så sier han igjen at jeg må evnt må bestille ny time hvis jeg skal diskutere psyken. At det uansett ikke er lett å få hjelp. Og hiver meg på dør. Gråtende. 

Føler meg så dum!!!! 

Egentlig var spørsmålet mitt: Varer en legetime (ikke haste eller akuttime) i (under) 15 minutter??

 

Anonymkode: f318d...8ce

Her er de alltid heftig forsinket, antakelig fordi de tar seg nødvendig tid der det trengs. Noen tar lengre tid og andre kortere, også er jo legen som regel tilgjengelig ved behov til andre ting også så lenge det er avtalt.

Du har ingen grunn til å føle deg dum, han kunne i det minste brukt de 2-3 minuttene som var igjen på å si at vi setter opp en ny time og  ser på det og gitt deg enkel info om hva du kan gjøre om det skulle bli noe akutt behov for hjelp osv. 

Dessverre har han rett da, med mindre du oppsøker privat psykolog etc og betaler selv så er det en lang prosess med mye ventetid å få hjelp gjennom det offentlige. Og du høres jo ut som et klassisk tilfelle av depresjon, så hjelp kan jo være å anbefale så.du får kontroll på det. 🙂

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv ved en dobbeltime vil legen sikkert ganske tidlig snakke om hvor du kan snakke. Istedenfor at han gjør det. Han er hverken psykolog eller terapeut, kanskje har han knapt sosiale antenner.

Hvis du sliter tungt er det kanskje vanskelig å sette seg inn i eget arbeid på nett for bestillinger, medisiner, konsultasjoner osv. Har en venn i nød nå, vasking av klær, seg selv , å gå i søpla.. et helvete. Lukker nesten ikke opp døra for meg engang.

Kan ikke plassere han i en stol hos fastlegen og håpe på at han kan trylle for kompisen min. Ikke for å kaste salt i sårene, men har du psykiske problemer må du få hjelp av de riktige menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter er dobbelttime. Vanligvis varer en time hos legen 5 min + 2 minutter til journalskriving, Totalt 7 minutter.

Anonymkode: d9f3c...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som bestemmer lengden på timene/hvor mange pasienter som settes opp i løpet av en dag. Det varierer, men det vanligste er 15-20 minutter for ordinære timer, og kortere for ø-hjelpestimer. Tiden inkluderer papirarbeid. 
 

Ønsker man en lege som alltid tar seg lang tid, småprater om vær og vind, og tillater mange problemstillinger - og ting «på tampen», så må man også akseptere ventetid. Sannsynligvis er legen da slik mot nesten alle, og ikke bare deg (selv om man gjerne kan føle at en selv har et litt ekstra bånd med legen).

Har man en lege som avgrenser lengde og innhold i timer mer, holder seg til det aktuelle og minimerer småprat - så får man sannsynligvis en mer presis lege. 
 

Pasienter foretrekker forskjellig. Og leger er forskjellige. Vanskelig å få i pose og sekk! 

Endret av rinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufint av legen, BYTT!

for øvrig er det vanlig å bestille en time per problemstilling, eventuelt,dobbeltime om du tror du kommer til å trene en prat utover tiden du er tildelt. 
har selv hatt mange emosjonelle timer hos legen. Har aldri blitt «kasta ut». Har gått,litt over tiden, og fått satt opp ny time for å fortsette der vi bar. EN gang fikk jeg ny time samme dag, etter at kontoret stengte, men det var en veldig spesiell situasjon … uansett: VELDIG fornøyd med legen jeg har må. Var imidlertid ikke,fornøyd med han jeg hadde før og bytta ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...