Gå til innhold

Legetime = 15 min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsket en time hos legen for «utredning» av sterke menssmerter. Dvs jeg ønsket smertestillende jeg tidligere har fått, men det var behov for fysisk oppmøte iom jeg ikke har fått disse hos denne legen tidligere. (Jeg flyttet for et par år siden og har en svært sjelden gang behov for pillene, kanskje en gang i halvåret, men var nå tom). 

Da jeg bestilte timen for en måned siden var i dag første timen de hadde ledig til meg. Greit nok. 

I tillegg til disse plagene ville jeg ta opp et annet tema med legen som går på psyken min. Den er i en veldig ubalanse. Jeg gråter mye, orker noen dager ikke stå opp og er generelt uten energi og livsglede. Jeg tenkte at iom jeg hadde denne timen - så kunne jeg nevne det. Jeg sendte en melding til legekontoret at jeg ønsket å ta opp en ting til på timen, de sendte mld tilbake at legen blir informert om det og at vi fikk se hva vi fikk tid til.

Men nå føler jeg meg verre enn noen gang. Først var han 30 min. forsinka. Da jeg kom inn til ham var han nokså stressa. Jeg forklarte menssmertene, han la inn resept, dette tok 5-10 min. Da dette var gjort sa jeg at jeg ville ta opp en ting til, og så begynte jeg å gråte. For jeg hater å snakke om det. «Da må du bestille ny time», sier han. Jeg sa at jeg slet med psyken og at jeg trenger noen å snakke med. Han sa at det hadde han ikke tid til. Jeg forsto det, sa jeg, men jeg har kun vært her i 5 minutter, kan du bare høre hva jeg har å si? «Det stemmer ikke, du har vært her i…» så ser han på klokka «…12-13 minutter nå.»  Og så sier han igjen at jeg må evnt må bestille ny time hvis jeg skal diskutere psyken. At det uansett ikke er lett å få hjelp. Og hiver meg på dør. Gråtende. 

Føler meg så dum!!!! 

Egentlig var spørsmålet mitt: Varer en legetime (ikke haste eller akuttime) i (under) 15 minutter??

 

Anonymkode: f318d...8ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos privat hudlege denne uka. 

Han satt klar med kortterminalen da jeg kom inn.

Var nok maks inne 15 min. Han var også sykt gira på å få timen overstått så fort som mulig...

Anonymkode: b29bf...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ufølsom lege. Men for å svare på spørsmålet: Ja, det er som oftest satt av 15 min til en time, men har opplevd med min fastlege at han tar seg lenger tid dersom det er behov. 

Anonymkode: afd8e...c7b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg har slått rekord. kjærringa fra skranken ga meg max 10 min hos legen, var fort inn og ut igjen på max 3 min. byttet legekontor kjapt etter det!🙈

Anonymkode: bfd72...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde en time var 20 min, men kanskje de har minket med 5 minutter siden sist.

 

Da kan du jo booke dobbeltime, så du får 30 min, eventuelt 40 min, hvis det er 20 min-timer. 

Eventuelt 4-timers-time, så får du 1 time. 🙈

Anonymkode: 1a3ce...3bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer: hvem har bestemt lengden på slike timer ? Er det fra stat/kommune eller noe leger styrer ?

Anonymkode: 09e66...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det var en ufin måte å ta deg i mot på -kunne sagt at om det ikke er akutt så kan du bestille ny time så fort som mulig slik at dere har bedre tid til å snakke sammen? Fastlegen min forøvrig blir jeg stresset av for han tar seg god tid uansett hvor mye jeg vet han har å gjøre🙈

Anonymkode: 5240d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske store emner du skulle ta opp, så du skulle ha bestilt dobbelttime.
 

Har også sett oppslag på flere venterom om at en skal holde seg til én problemstilling pr konsultasjon. 

Anonymkode: 9d8f3...af4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff det var en ufin måte å ta deg i mot på -kunne sagt at om det ikke er akutt så kan du bestille ny time så fort som mulig slik at dere har bedre tid til å snakke sammen? Fastlegen min forøvrig blir jeg stresset av for han tar seg god tid uansett hvor mye jeg vet han har å gjøre🙈

Anonymkode: 5240d...a82

Glemte å skrive at det er vel 20 min konsultasjoner hos min fastlege og han jobber sent mange dager for å unngå det stresset som du skisserer -har flere akutt-timer hver dag og han jobber heller lenger dager en å stresse med å dytte inn absolutt alle  pasienter mellom kl 08-15. 

Anonymkode: 5240d...a82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer: hvem har bestemt lengden på slike timer ? Er det fra stat/kommune eller noe leger styrer ?

Anonymkode: 09e66...83c

Kan ikke si sikkert men tror det kanskje er litt begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde en time var 20 min, men kanskje de har minket med 5 minutter siden sist.

 

Da kan du jo booke dobbeltime, så du får 30 min, eventuelt 40 min, hvis det er 20 min-timer. 

Eventuelt 4-timers-time, så får du 1 time. 🙈

Anonymkode: 1a3ce...3bc

Haha, der måtte jeg le. Takk. 😊 

Får bestille en kvadruppel-time neste gang. 😅

Anonymkode: f318d...8ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på tiden satt av til hver time også inkluderer både forberedelser og etterarbeid - journalføring mm.

 

Anonymkode: 54308...011

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever også fastlegen min som svært stresset. Jeg har i blant oppfølging pr. telefon og det er så vidt jeg har mulighet til å lure inn "skulle fornyet resept" eller "er det mulig å komme innom for influensa-sprøyte", som for så vidt er "utenfor" tema, men burde være greit å ta opp når man har en time. Jeg er på ingen måte en pratemaker og forsøker være så effektiv og tydelig som mulig, men det var ikke gått mer enn 4 minutter før hun måtte løpe fordi noen ropte på henne. Hvis telefontimer også er satt opp med 15 minutter så er iallfall jeg ingen belastning på systemet.

Anonymkode: 533a4...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt legekontor er det satt av 20 min til hver time, men det inkluderer også det legen må gjøre mellom pasientene av administrativt arbeid osv, så selve timen skal helst være 10-15 minutter ja.

Jeg føler alltid at min lege tar seg tid til meg da, og jeg får lov å ta opp mer enn 1 ting, men jeg forsøker alltid å være litt effektiv. Synes legen din var litt ufølsom i måten han håndterte dette på. Er det ofte så lang ventetid og det likevel er så stress hos legen ville jeg vurdert å finne en fastlege med færre pasienter på listen sin kanskje? Min lege er ofte litt forsinket når jeg er der men jeg vet jo at det er fordi hun tar seg tid om det trengs + at jeg alltid får time ganske kjapt der (de tillater ikke pasientene selv å booke dobbelttimer så da må man prate med dem om man tror det er nødvendig så vurderer de)

Anonymkode: bd831...794

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos min fastlege er det 15 min, men det blir litt mindre tid mtp at h*n skal skrive i noen minutter etterpå.. 

først og fremst TS så syntes jeg så synd i deg som fikk en så dårlig opplevelse! 
For det andre håper jeg du har noen du stoler på rundt deg som du kan prate med, hvis ikke så søk deg opp hvem du kan ringe eller chatte med anonymt!

for det tredje.... BYTT FASTLEGE!!

Anonymkode: 1cecc...2e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får bare lov å ta en ting per time, prøvde å ta en ting til da det bare tok 3 minutter men måtte bestille ny time. Ny fastlege nå så får ta så mange ting jeg vil så fremt det er tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honningblomst

Leger er dessverre veldig forskjellige og jeg er lei meg for at du opplevde dette, det er ikke greit! Jeg tror leger uten så mange pasienter er mindre stressa, jeg hatt mange kjipe leger opp i gjennom men er veldig fornøyd med han jeg har nå, og han har ikke så mange pasienter som mange andre fastleger har. Så om du ikke ønsker å gå tilbake til han du har nå, så er jo det en mulighet å bytte. Sender deg en klem ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en kjedelig opplevelse for deg! Samtidig vet du ikke hvorfor det var forsinkelse, kanskje en pasient tidligere fikk akutt illebefinnende under en konsultasjon? Da blir at en annen pasient «forresten trenger noen å snakke med på tampen av timen» lett å nedprioritere. Ikke at jeg mener det var riktig, altså.
 

En vanlig legetime varer 15 minutter. Og legen din har helt rett i at det kan være vanskelig å få hjelp av psykolog/hos dps. Jeg oppfordrer deg til å ringe kommunen din for å komme i kontakt med psykiatrisk sykepleier der. De kan ha samtaler ved «lette» problemer, eller hjelpe deg med henvisning videre, og er gratis. Også er det ofte kort ventetid.

Anonymkode: eb121...0c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...