Gå til innhold

Prøver du å velge syntetiske sko fremfor skinnsko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva skal du ha på beina når oljeindustrien blir nedlagt? Barkesko?

Anonymkode: 9ec90...0df

Kanskje sko av fiskeskinn er det neste. Funka jo under krigen…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.27):

Prøver du å velge syntetiske sko fremfor skinnsko? Tenker da på dyrvelferden ❤️

Jeg prøver alltid på det, men det har blitt noen få skinnpar opp igjennom, da spesielt vintersko ikke er så lett for meg å finne som føles gode å gå med, men jeg føler alltid på det og gleden ved skoparet blir ikke helt det samme 😕

Anonymkode: 18ec3...7a1

Jeg velger bevisst syntetisk. Kjøper aldri ekte skinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Morpheus skrev (På 21.10.2021 den 17.55):

Mener du at man slakter kuer i India?  De er jo hellige der. 

Ja, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morpheus skrev (På 21.10.2021 den 17.55):

Mener du at man slakter kuer i India?  De er jo hellige der. 

Så klart man slakter kuer i India. 

65D2AFCB-C5BE-4175-A8A7-4BFB68EAFC95.jpeg

Anonymkode: a0378...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg, så velger jeg naturligvis naturprodukter som for eksempel nettopp skinn. Sko er et plagg som også brukes for å holde varme på bena, og da er skinn ganske greit. De varer lengre og kan også repareres hos en skomaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.27):

Prøver du å velge syntetiske sko fremfor skinnsko? Tenker da på dyrvelferden ❤️

Jeg prøver alltid på det, men det har blitt noen få skinnpar opp igjennom, da spesielt vintersko ikke er så lett for meg å finne som føles gode å gå med, men jeg føler alltid på det og gleden ved skoparet blir ikke helt det samme 😕

Anonymkode: 18ec3...7a1

Kjenner det samme som deg...går ikke kledd i døde dyr samma f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2021 at 3:29 PM, AnonymBruker said:

Skinnet som blir brukt til klær kommer som regel fra andre dyr enn de som blir slaktet for mat. Det er en helt egen industri for dette, veldig stort i India blant annet. Der blir dyrene avlet opp til skinn istedet for mat ofte. Så det blir i prinsippet slaktet -flere- dyr av å kjøpe produkter av skinn, og ikke slik at det er bra å bruke hele dyret :)

Anonymkode: 0611d...8c8

Hvor har du dette fra? Norske slakterier bruker så mye av dyret som de kan, og skinnet er altfor verdifullt til å kastes. Faktisk er skinn fra norskt storfe svært ettertraktet. Mye fordi vi ikke bruker piggtråd som gir arr i skinnet.

Jeg velger konskvent sko av skinn. Både for å utnytte hele dyret vi allikevel spiser, men også fordi det er overlegent som materiale. En skinnsko former seg etter foten og puster. Det gjør ike syntetiske materialer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går kun i skinnsko. Styrer unna all syntet. Jeg bli klam på beina, svetter og blir kald. Kalde bein= kald kropp= nei takk.

Anonymkode: 7692c...e53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thello skrev (3 timer siden):

Det er i den senere tide kommet mange gode alternativer til skinnsko. Da det er økende fokus på bærekraft og etikk, er materialene som anvendes i større grad basert på planter, ofte også karbon nøytrale ifm produksjon. Man har kommet veldig langt mhp på «skinnlignende» alternativer.  Under er et par eksempler på steder som har masse fint, jeg har handlet fra begge:

https://www.vegan-store.eu

https://www.nae-vegan.com/en/

Jeg har brukt skoene mye og synes kvaliteten har vært veldig god. 

Vegansk skinn er ikke miljøvennlig hvis det inneholder skadelig plast som PVC, som igjen gjerne er det billigste alternativet, forklarer hun.

https://www.minmote.no/nyheter/a/M3Km00/forsker-hardt-ut-mot-vegansk-skinn

Anonymkode: 9ec90...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vegansk skinn er ikke miljøvennlig hvis det inneholder skadelig plast som PVC, som igjen gjerne er det billigste alternativet, forklarer hun.

https://www.minmote.no/nyheter/a/M3Km00/forsker-hardt-ut-mot-vegansk-skinn

Anonymkode: 9ec90...0df

Jeg skriver at det i større grad brukes materialer utelukkende fra planter i vegansk skinn (uten plast/ pvc), nettopp for å tilby bærekraftige alternativ. De diskuterer også dette i artikkelen du sendte.

Når det gjelder bruk av ekte skinn så kan det muligens diskuteres hvorvidt det er et biprodukt eller ikke. Kjøtt, meieriprodukter og skinn er inntektskilder i denne industrien og er som kjent den sektoren som er ansvarlig for et av de høyeste c02 utslippene vi har. https://www.peta.org/features/the-cruel-connection-between-beef-and-leather/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bare joggesko. Har dårlig kne og skinnsko med flate tynne såler kan gi meg problemer i uker og måneder etter bruk, så bruker bare pensko om jeg absolutt må. 

Anonymkode: e8b51...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er morbid og creepy gå med huden til døde dyr på beina, så bruker syntetisk. 

At mennesker ikke fokuserer på å lage miljøvennlige alternativer er ikke mitt problem. Jeg valgte ikke bli født inn i en grusom verden der mennesker er slemme med både hverandre og dyr. Jeg lever, når jeg blir gammel skal jeg dø. Og det var det. At dere og dere som er tåpelige nok til å få etterkommere i denne forferdelige tilværelsen vil slite i fremtiden, er ikke mitt problem

Anonymkode: f1d4a...0d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uredd skrev (11 timer siden):

Hvor har du dette fra? Norske slakterier bruker så mye av dyret som de kan, og skinnet er altfor verdifullt til å kastes. Faktisk er skinn fra norskt storfe svært ettertraktet. Mye fordi vi ikke bruker piggtråd som gir arr i skinnet.

Jeg velger konskvent sko av skinn. Både for å utnytte hele dyret vi allikevel spiser, men også fordi det er overlegent som materiale. En skinnsko former seg etter foten og puster. Det gjør ike syntetiske materialer.

Jepp. Men det høres dessverre ut som produkter av norsk skinn ligger noen hakk utenfor mitt budsjett. 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8mGjOd/norske-kyr-blir-bilseter-og-luksusvesker

https://www.nrk.no/rogaland/verdens-fremste-luksusmerker-sverger-til-norske-dyr-1.14049526

https://www.nrk.no/livsstil/norske-kuer-blir-til-luksusvesker-1.11902788 

Uansett, for meg høres "vegansk skinn" mest ut som et markedsføringsgrep for å selge skai til høyere pris. Og det finnes flere måter å tenke bærekraft på. Selv synes jeg det er en stor fordel at sko og støvler holder seg pene lenge, kan vedlikeholdes på relativt effektivt vis og kan repareres om det går i stykker. For ikke å snakke om komfort. Jeg ser ikke bort fra at syntetisk skinn kan komme dit om noen år, men foreløpig er det ikke helt der selv om utviklingen har gått raskt de siste årene. 

Jeg kjøpte akkurat et par syntetiske ankelboots som så og føltes så likt ekte skinn at jeg måtte finlese på merkelappen. Men de puster som en brødpose. :P

Anonymkode: 59f7c...74b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par høstsko i syntetskinn. Dyre, men de holder seg utrolig bra, tåler regn og vann (!), og rengjøres med en klut. Så mye enklere enn med skinnsko som ikke tåler høstvær. 

Til vintersko går jeg for skinn, dog, da det er varmere.

Anonymkode: 2196d...2be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.27):

Prøver du å velge syntetiske sko fremfor skinnsko? Tenker da på dyrvelferden ❤️

Jeg prøver alltid på det, men det har blitt noen få skinnpar opp igjennom, da spesielt vintersko ikke er så lett for meg å finne som føles gode å gå med, men jeg føler alltid på det og gleden ved skoparet blir ikke helt det samme 😕

Anonymkode: 18ec3...7a1

Nei, tvert i mot unngår jeg plast så sant jeg kan, på grunn av dyrevelferden. Alt plastsøppelet og mikroplasten er et enormt problem for dyrelivet på jorden.

Unngår produkter det står vegansk på, siden det dessverre ofte betyr «plastræl».

Anonymkode: 5ebd0...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 10.27):

Prøver du å velge syntetiske sko fremfor skinnsko? Tenker da på dyrvelferden ❤️

 

Det er ikke nødvendigvis en konflikt her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her velger jeg sko som passer mine store bein. Og er lykkelig hvis skobutikker faktisk fører store sko for damer.

Anonymkode: 589bb...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjøper egentlig alltid i skinn eller sneakers og sånt er jo syntetisk. Jeg har dårlig erfaring med syntetiske sko som erstatning for skinnsko. Skinnsko varer mye lengre og er bedre på foten. Så da kan man jo spørre seg hva som er best å velge? Kjøpe sko som varer flere år eller sko man må kjøpe nytt oftere. Da må enten velge utfra dyrevelferd eller miljøhensyn. Det blir litt sånn pest og kolera egentlig, men som noen andre skrev så er ikke syntetisk nødvendigvis noe bedre for dyrevelferden.

Her er det lange vintere så jeg er avhengig av å ha sko som varer og som er gode.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...