Gå til innhold

Serien Maid.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men når var han voldelig? Skjønner det bare ikke.

Anonymkode: 923bc...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen slår i veggen tar det ikke lang tid før de slår deg. Du har en uvitende formening om vold. 

Han bruker psykisk, materiell og latent vold. 

Les her:

https://atv-stiftelsen.no/om-vold/hva-er-vold/

Anonymkode: 5ffc5...b78

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For det første er det jo ikke særlig vold akkurat, hverken fysisk eller psykisk?

Jo. Det er psykisk vold. Jeg blir ganske sjokkert av at du kan si noe annet. 

Anonymkode: 20efc...099

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo. Det er psykisk vold. Jeg blir ganske sjokkert av at du kan si noe annet. 

Det er jo tydeligvis det. Men kan du gi noen eksempler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 10.21):

Han kjørte bort bilen hennes midt på natten. Han kunne ikke tilpasse seg henne mtp pass av Maddie slik at begge kunne jobbe, det var ikke så farlig for han kunne jo forsørge henne. Da hun spurte om penger til å fylle på mobilen sa han at hun ikke trengte sin egen, hun kunne LÅNE HANS. Alt dette er kontrollerende atferd, noe han gjorde fordi han skulle bestemme over henne og slik at hun var avhengig av ham og dermed ikke kunne stikke av igjen.

Det er psykisk vold!!!

Anonymkode: 50768...516

• Liker 6
Skrevet
On 2/11/2022 at 10:21 AM, AnonymBruker said:

Når den ene i forholdet reagerer så kraftig på å bli motsagt eller at ting ikke går hens vei, at den andre parten blir gående på tær er det psykisk vold. Når voldsutøveren tar kontroll på en slik måte at voldsofferet slutter å si meningen sin og bruker all sin energi på at voldsutøveren ikke skal bli sint. 

I dette tilfellet var jo Alex så redd for at han skulle klikke og skape en utrygg sitausjon for datteren at hun fullstendig utslettet seg selv nærmest. Og han tak kontroll over hennes muligheter til å dra ved å styre over bilen og pengene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 22.24):

Ble så overrasket over at de mor og datter på ordentlig!

Anonymkode: d90a9...aef

Hvem er mor og datter på ordentlig? 

Anonymkode: 1f848...e80

Skrevet

Synes den var kjedelig og deprimerende. Orket til andre episode før jeg skrudde av. 

Anonymkode: b642d...898

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem er mor og datter på ordentlig? 

Anonymkode: 1f848...e80

Hovedpersonen og moren hennes. 

Anonymkode: b0d57...1c6

Skrevet
Gliffy skrev (På 12.2.2022 den 22.02):

Når den ene i forholdet reagerer så kraftig på å bli motsagt eller at ting ikke går hens vei, at den andre parten blir gående på tær er det psykisk vold. Når voldsutøveren tar kontroll på en slik måte at voldsofferet slutter å si meningen sin og bruker all sin energi på at voldsutøveren ikke skal bli sint. 

I dette tilfellet var jo Alex så redd for at han skulle klikke og skape en utrygg sitausjon for datteren at hun fullstendig utslettet seg selv nærmest. Og han tak kontroll over hennes muligheter til å dra ved å styre over bilen og pengene. 

Det var jo hun som var en stor del av problemet, ikke han. Han var jo en sårbar person som trengte hjelp pga alkoholen. Og at han til og med ga henne foreldreretten, og ville alt det beste for datteren, og denne Alex. Det var jo hun som gikk rundt og var redd eller hva hun var. Han viste seg jo å være en snill person, men alkoholen var ikke bra for han. Og det visste han selv, og ville gjøre noe med. Hadde skjønt LITT mer at de kunne laget en film hvis hoverpersonen ikke hadde NOEN til å hjelpe henne, men hun møtte jo folk overalt som var snille og hjelpsomme (det hadde nok ikke vært tilfelle i Norge.) Nei dette var dårlige greier.😅👎🏻

Skrevet

Var vitne til denne type vold da jeg var barn. Det er vold!

Anonymkode: 6441b...188

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var jo hun som var en stor del av problemet, ikke han. Han var jo en sårbar person som trengte hjelp pga alkoholen. Og at han til og med ga henne foreldreretten, og ville alt det beste for datteren, og denne Alex. Det var jo hun som gikk rundt og var redd eller hva hun var. Han viste seg jo å være en snill person, men alkoholen var ikke bra for han. Og det visste han selv, og ville gjøre noe med. Hadde skjønt LITT mer at de kunne laget en film hvis hoverpersonen ikke hadde NOEN til å hjelpe henne, men hun møtte jo folk overalt som var snille og hjelpsomme (det hadde nok ikke vært tilfelle i Norge.) Nei dette var dårlige greier.😅👎🏻

Men det er jo en av tingene som gjør serien så bra, den viser jo at saker aldri har kun én side og livet er kompleks. At overgriperen ikke er kun slem og fæl. De fleste mennesker har jo mye bra i seg, selv de som også kan gjøre andre vondt. Ja, han visste at alkoholen gjorde ham voldelig, men han klarte jo ikke å holde seg unna. Greit at han er et svakt menneske, og det er synd på ham også, men hun må jo likevel komme seg bort fra ham! Og nå forgår jo faktisk denne serien i USA, da, og ikke Norge. I USA er det generelt mye lavere terskel for å hjelpe andre som sliter, spesielt de som sliter selv og som er bra mennesker. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er jo en av tingene som gjør serien så bra, den viser jo at saker aldri har kun én side og livet er kompleks. At overgriperen ikke er kun slem og fæl. De fleste mennesker har jo mye bra i seg, selv de som også kan gjøre andre vondt. Ja, han visste at alkoholen gjorde ham voldelig, men han klarte jo ikke å holde seg unna. Greit at han er et svakt menneske, og det er synd på ham også, men hun må jo likevel komme seg bort fra ham! Og nå forgår jo faktisk denne serien i USA, da, og ikke Norge. I USA er det generelt mye lavere terskel for å hjelpe andre som sliter, spesielt de som sliter selv og som er bra mennesker. 

Men «komme seg bort» fra noen som er ett bra menneske og sliter, og til og med ser det selv. Latterlig. Leste anmeldelser på imdb, og jeg er visst ikke den eneste som syntrs hele serien var latterlig.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Uansett om han sliter, så er det vold når hun går rundt med skuldrene opp under ørene i sitt eget hjem. Å ødelegge ting rundt seg i raseri kalles matriell vold, og selvsagt skal man komme seg unna en partner som gjør det, uansett om den bakenforliggende årsaken er at han har alkoholproblemer. Det hjelper ikke at han er lei seg etterpå, når han gjentar det igjen senere. Det er ikke bare de minuttene han klikker som er problemet, det som er verst er jo at hun blir gående å vente på at han skal klikke igjen (latent voldt).

Hun hadde jo også et barn, og det å vokse opp under slike forhold er svært skadelig. 

Nederst i Maslows behovspyramide er trygghet. Trygghet har høyere prioritet enn vann, mat og søvn for oss mennesker. Når vi ikke føler oss trygge så er det som at ingenting annet enn å komme seg i trygghet betyr noe. Ingen skal måtte leve i en situasjon av konstant utrygghet. Det er tortur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 7.45):

Men «komme seg bort» fra noen som er ett bra menneske og sliter, og til og med ser det selv. Latterlig. Leste anmeldelser på imdb, og jeg er visst ikke den eneste som syntrs hele serien var latterlig.

Men hvorfor skal hun være martyr og bruke livet sitt på å gå på eggeskall rundt ham? Hvorfor er han viktigere enn henne? Han er et voksent menneske, det er kun han som har ansvaret for seg selv. Og hun skylder han faktisk ikke å forbli sammen med han selv om de en gang var sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 9.34):

Jeg og venninna mi syntes ikke denne var så bra, og skjønte ikke helt alle de positive anmeldelsene. For det første er det jo ikke særlig vold akkurat, hverken fysisk eller psykisk? Fikk nesten ikke med meg noe. Han er glad i, og flink med datteren. Han prøvde å begynne å jobbe og bli bedre. Alle rundt henne ville jo hjelpe henne, usedvanlig mange. Men hun ødelegger jo de fleste sjangser hun får. Og hun mente liksom at hun bare kunne ta med seg datteren vekk fra han, fordi HUN skulle studere?! 

Vet ikke hvordan jeg skal si det uten å virke som at man blir støtt(når jeg skriver det så virker det nesten litt for absurd..For min eks.samboer sa til meg at jeg ble støtt i det som var naturlige følelser hos meg og vanlige naturlige følelser å snakke om i ett parforhold..så jeg unnskylder meg) Sier ikke at du skriver noe feil..men det er lett å undre, kanskje ikke forstå budskapene når man ikke har vært der eller har hatt noen nære som har opplevd det..og bra er det. Men min eks misbrukte meg fysisk og psykisk uten at jeg selv merket det psykiske..føle seg mindreverdig av kommentarer, fryser ut, har kontroll over ett menneske iform av utseende, hva de skal gjøre etc, alltid andre sin feil og ikke din egen, og som i serien når han kommer hjem med alkohol hver kveld og hun går inn på rommet igjen..sånn var det hjemme og..gjemmer meg eller er rolig for at det ikke skal bli trøbbel..ingen hod følelse når han kom hjem med alkohol og jeg viste hvordan det kom til å bli

Anonymkode: 11905...e42

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Livet hennes er jo en direkte konsekvens av hennes dårlige valg. En kan ikke synes synd på folk for slikt.

Anonymkode: e161d...5b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Livet hennes er jo en direkte konsekvens av hennes dårlige valg. En kan ikke synes synd på folk for slikt.

Så fordi man har tatt noen dårlig valg tidlig i livet, fortjener man å leve i et voldelig forhold?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
IDGAF skrev (4 timer siden):

Så fordi man har tatt noen dårlig valg tidlig i livet, fortjener man å leve i et voldelig forhold?

Hun bryter jo ut av dette forholdet før det eskalerer. At hun ikke har noe fornuftig jobb å gå til kan hun jo for selv.

AnonymBruker
Skrevet
On 2/11/2022 at 10:21 AM, AnonymBruker said:

Det var jo dette som gjorde det vanskelig for henne også. Hun følte ikke hun hadde det like ille som de andre.

Anonymkode: 9d7b6...9e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...