Gå til innhold

Overvektige som lever usunt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Aspartam og andre ting som puttes i alternativene er i lengden mer usunt enn sukker

Der strides de lærde. Man sparer ihverfall kalorier, og det er jo poenget her.

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miranda Bailey skrev (1 minutt siden):

Hva er det du ikke forstår? At man går ned i vekt ved å være i et kaloriunderskudd, og at man fint kan være i et kaloriunderskudd og samtidig spise skoleboller og drikke Coca Cola? Sett deg ned og gjør litt research i stedet for å bruke din egen ignoranse og uvitenhet som en unnskyldning for å være en dust. 

Dette fortjener egentlig ingen kommentar..

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trenger vel ikke legge til at jeg kun drikker vann og usøtet te om dagen.

 

Anonymkode: dc7a7...689

Fint for deg da. Har de spurt om din mening? Nei? Så la dem være i fred da.

Anonymkode: 1a349...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der strides de lærde. Man sparer ihverfall kalorier, og det er jo poenget her.

Anonymkode: d332f...757

Men de spiser/drikker mer pga manglende metthetsfølelse så da går vinningen opp i spinningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Men de spiser/drikker mer pga manglende metthetsfølelse så da går vinningen opp i spinningen.

Gjør de det da? Her og strides man.

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette fortjener egentlig ingen kommentar..

Anonymkode: d332f...757

Fortjener ingen kommentar eller har du bare ingenting å komme med fordi du vet alt jeg skriver stemmer? Alt du sier begynner jo med: "Jeg skjønner ikke" eller "Jeg forstår ikke". Det er lett å se at du ikke skjønner og forstår, men hvorfor bruker du ikke tiden på å lære da, i stedet for å sitte her og snakke om et tema du ikke kan noe om? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 13.32):

Er en overvektig dame i i en gruppe som jeg er medlem av som tilsynelatende drikker mengder med energidrikk, og legger ut videoer (!) av dette. Sikkert mentale problemer, men likevel. 

Energidrikker inneholder vel ganske mange kalorier, og bør isåfall være det første man stryker fra kostholdet om man er overvektig, både mtp vektnedgang og hva slags inntrykk det gir om man pøser på med kalorier når man er overvektig. 

Fatter heller ikke hva det er med de overvektige som kjøper mengder med godteri, stadig vekk er å se på McD osv. Stryk det, eller hold sånt på et minimum. 

Anonymkode: deca0...0c0

Man får energidrikker uten sukker også..

Syntes dette uansett er rart å henge seg opp i? La nå andre få leve livet sitt som dem vil.

Anonymkode: 7f00c...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjør de det da? Her og strides man.

Anonymkode: d332f...757

Noen gjør, noen gjør ikke. Mennesker er ulike, og det er derfor man ikke kan generalisere slik du gjør. Du ser en overvektig person som drikker en Monster energidrikk og tenker at vedkommende gjør noe feil, helt uvitende om at denne personen kanskje allerede har gått ned 30 kg og at den energidrikken er det eneste vedkommende tillater seg selv av utskeielser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 22.10.2021 den 15.51):

Aspartam og andre ting som puttes i alternativene er i lengden mer usunt enn sukker

Pålitelig kilde takk!

Anonymkode: 61d2e...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tjukkas, og vet jo selvfølgelig hva det kommer av. Jeg overspiser, og spiser helt feil. Selv om jeg er tjukk, er jeg ikke dum. Men du ser aldri meg spise eller drikke noe usunt offentlig, du møter meg heller ikke på McDonalds, for den maten liker jeg ikke. Jeg spiser når jeg er alene, og jeg spiser fordi jeg ikke har det bra. 

Når livet er godt, og jeg føler at jeg har det bra, går jeg ned 20-30 kilo, og hver gang tenker jeg at NÅ skal jeg ikke legge på meg igjen. Men det gjør jeg jo, sakte men sikkert. Og jeg vet jo hvorfor, men gjør det allikevel. Når du har levd i dette mønsteret i så mange år, og mishandlet kroppen din med evige slankekurer, opp og ned i vekt, og alt det mentale rundt mat, så er det utrolig vanskelig å holde seg slank.

Men jeg forventer ikke at mennesker som aldri har hatt problemer med mat, vekt og kropp skal forstå noe av dette. Like lite som jeg klarer å forstå alkoholikeren som drikker selv om den vet den ikke skal. Man har ikke forutsetninger for å forstå noe man ikke har følt på kroppen selv. Da er det enklere å fordømme. 

Anonymkode: c9ed7...a15

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er en tjukkas, og vet jo selvfølgelig hva det kommer av. Jeg overspiser, og spiser helt feil. Selv om jeg er tjukk, er jeg ikke dum. Men du ser aldri meg spise eller drikke noe usunt offentlig, du møter meg heller ikke på McDonalds, for den maten liker jeg ikke. Jeg spiser når jeg er alene, og jeg spiser fordi jeg ikke har det bra. 

Når livet er godt, og jeg føler at jeg har det bra, går jeg ned 20-30 kilo, og hver gang tenker jeg at NÅ skal jeg ikke legge på meg igjen. Men det gjør jeg jo, sakte men sikkert. Og jeg vet jo hvorfor, men gjør det allikevel. Når du har levd i dette mønsteret i så mange år, og mishandlet kroppen din med evige slankekurer, opp og ned i vekt, og alt det mentale rundt mat, så er det utrolig vanskelig å holde seg slank.

Men jeg forventer ikke at mennesker som aldri har hatt problemer med mat, vekt og kropp skal forstå noe av dette. Like lite som jeg klarer å forstå alkoholikeren som drikker selv om den vet den ikke skal. Man har ikke forutsetninger for å forstå noe man ikke har følt på kroppen selv. Da er det enklere å fordømme. 

Anonymkode: c9ed7...a15

Jeg tror at de aller fleste forstår dette. Likevel er det vanskelig å fatte at man f.eks. velger å spise bigmac framfor en sunn salat f.eks., eller sukkerholdig brus. Når det skjer OFTE. NÅR man vil ned i vekt. 

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror at de aller fleste forstår dette. Likevel er det vanskelig å fatte at man f.eks. velger å spise bigmac framfor en sunn salat f.eks., eller sukkerholdig brus. Når det skjer OFTE. NÅR man vil ned i vekt. 

Anonymkode: d332f...757

Jeg forventer ikke at noen som ikke har vært i samme situasjon skal fatte noe av dette. Det sitter mellom øra, og handler om ren psykologi. Big mac er ikke noe godt eksempel for min del, men for veldig mange, handler det om at Big Mac smaker bedre enn salat, sukkerholdig brus smaker også bedre for mange (ikke meg), og trigger belønningssenteret i hjernen. Fett og sukker i mat gir bedre smak, og om man skal kutte ut alt dette, og erstatte det med salat og vann, føles det nærmest som en straff.

Så er man "flink" en uke eller to, spiser riktig og "kjedelig", for så å tenke at "nå har jeg vært flink så lenge, at jeg fortjener en belønning". Problemet er at for en overspiser med et veldig aktivt belønningssystem, smaker den belønningen så godt at man ikke klarer begrense seg. Da skjer den største tankefeilen, nemlig den om at nå er alt ødelagt allikevel, så da kan jeg like godt spise mer. 
Å snu disse prosessene, er en kjempestor utfordring for mange, og kan ta årevis å mestre - om man i det hele tatt klarer det. Jeg klarer det, men aldri over lang nok tid til at jeg klarer å opprettholde lavere vekt over mer enn 2-3 år. Det er mentalt utmattende å leve sånn over så lang tid som jeg har gjort - over 30 år. 

Anonymkode: c9ed7...a15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forventer ikke at noen som ikke har vært i samme situasjon skal fatte noe av dette. Det sitter mellom øra, og handler om ren psykologi. Big mac er ikke noe godt eksempel for min del, men for veldig mange, handler det om at Big Mac smaker bedre enn salat, sukkerholdig brus smaker også bedre for mange (ikke meg), og trigger belønningssenteret i hjernen. Fett og sukker i mat gir bedre smak, og om man skal kutte ut alt dette, og erstatte det med salat og vann, føles det nærmest som en straff.

Så er man "flink" en uke eller to, spiser riktig og "kjedelig", for så å tenke at "nå har jeg vært flink så lenge, at jeg fortjener en belønning". Problemet er at for en overspiser med et veldig aktivt belønningssystem, smaker den belønningen så godt at man ikke klarer begrense seg. Da skjer den største tankefeilen, nemlig den om at nå er alt ødelagt allikevel, så da kan jeg like godt spise mer. 
Å snu disse prosessene, er en kjempestor utfordring for mange, og kan ta årevis å mestre - om man i det hele tatt klarer det. Jeg klarer det, men aldri over lang nok tid til at jeg klarer å opprettholde lavere vekt over mer enn 2-3 år. Det er mentalt utmattende å leve sånn over så lang tid som jeg har gjort - over 30 år. 

Anonymkode: c9ed7...a15

Ok, jeg ser den. Heldigvis synes jeg en spennende salat er langt mer fristende en en fettdryppende bigmac (IKKE ment nedlatende).

Anonymkode: d332f...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ok, jeg ser den. Heldigvis synes jeg en spennende salat er langt mer fristende en en fettdryppende bigmac (IKKE ment nedlatende).

Anonymkode: d332f...757

Jeg tok det ikke nedlatende, og er enig med deg angående salaten, men det er fordi junk food ikke er min akilleshæl. Også setter jeg pris på at du faktisk viser forståelse for det jeg prøver å forklare, selv om du aldri har opplevd det samme selv. Det er sjelden vare på KG :) 

Anonymkode: c9ed7...a15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, tjukk eller tynn, det er mange som ikke bryr seg om helsa si og spiser det de ønsker. Noen bryr seg ikke til tross for helseproblemer, mens andre har ikke merket noen problemer med kroppen sin (enda) og lever i sus og dus til tross for usunt kosthold.

Også har du andre som har tusen grunner til at de ikke klarer å slutte å spise eller drikke noe. Noen har ikke kunnskapen. Noen tror det går greit fordi det er "bare" noen få ekstra kalorier og/eller de er bare "naturlig tjukk". Noen har faktiske sykdommer/medisiner som er grunnen til det.

Også har du noen som sliter med overspising/trøstespising, og da er det ikke bare å kutte ut noe. Der snakker jeg av erfaring.

Anonymkode: c5112...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/24/2021 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Jeg tror at de aller fleste forstår dette. Likevel er det vanskelig å fatte at man f.eks. velger å spise bigmac framfor en sunn salat f.eks., eller sukkerholdig brus. Når det skjer OFTE. NÅR man vil ned i vekt. 

Anonymkode: d332f...757

Det kan finnes mange forklaringer på dette også. Det kan være at de tenker at det ikke har så mye å si å unne seg en Big Mac i uka, eller hva det nå enn er. At de tenker at det går fint, så lenge de er flinke resten av uka, resten av måneden. Det er mange som bruker upålitelige kilder, eller som ikke setter seg nok inn i et tema. Man kan tro at det man gjør er riktig, eller ikke har så stor påvirkning, og de er "sikre" på sine kilder eller kunnskap, så de ser ikke behovet for å undersøke det nærmere.  

Anonymkode: ad12a...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 10.51):

Jeg tror at de aller fleste forstår dette. Likevel er det vanskelig å fatte at man f.eks. velger å spise bigmac framfor en sunn salat f.eks., eller sukkerholdig brus. Når det skjer OFTE. NÅR man vil ned i vekt. 

Anonymkode: d332f...757

Du viser jo at du IKKE forstår! 

Anonymkode: 61d2e...57e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gruppe er dere medlem i? Slankegruppe? Hobbygruppe?

Anonymkode: 1abff...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...