Gå til innhold

Overvektige som lever usunt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv en av de som stadig sliter med 10 kg overvekt, og jeg forstår meg heller ikke på dette med mengder av sukkerholdig drikke, uansett vekt. Så har det seg sånn at mennesker har problemer og (u)vaner man bare ikke forstår seg på.

Kan bruke meg selv som et eksempel:

Jeg overspiser. Ikke junk eller sjokolade hver dag, men jeg overspiser helt vanlig mat. Jeg, som andre, kjøper godteri eller potetgull i blant, og da er det jo lett å tro at jeg hadde vært tynn hvis jeg bare kuttet ut akkurat det. Problemet er at det bare er en dråpe i havet for meg.

Flere ganger har jeg gått ned og holdt meg der en stund, og det er takket være slavisk veiing og registrering av ALT jeg putter i munnen. Problemet mitt da er at jeg blir sykelig opptatt av det, og det tar opp hele livet mitt. Etter en stund tror jeg at hodet og kroppen har lært hva "nok mat" er, så jeg slutter å veie maten like slavisk f.eks, og da sklir det ut igjen. Hver. Jævla. Gang. Så da går jeg opp disse 10 kiloene igjen, og klager på overvekt dagen etter at jeg spiste på Mc Donald's. 

Problemet sitter i hodet, og kanskje det finnes hjelp å få for hodet, men per nå føler jeg at jeg har to valg i livet: Sykelig opptatt av mat (i den grad at jeg ikke vil få servert mat hos andre, for jeg har ikke veid alle ingrediensene), eller leve med 10 kg ekstra og ønske at jeg var tynnere. I dag lever jeg med sistnevnte, og har det stort sett greit med det, men det er dager hvor jeg synes det er fryktelig tungt å ha "mislyktes". Og da smaker det kanskje ekstra godt med en sjokolade. Skjønner? Det er en ond sirkel som ikke gir mening for den det gjelder heller.

Ellers har jeg ingen helseproblemer, og jeg trener jevnlig, så jeg slår meg til ro med å være litt overvektig. Jeg er ikke lykkelig overvektig, men jeg er ikke ulykkelig heller. Jeg er mer ulykkelig når jeg er slank og takker nei til middagsinvitasjoner.

Hilsen en som selvfølgelig føler seg truffet (overvektig), men ikke blir fornærmet eller sjokkert over at andre kan tenke sånn om meg og andre i samme kategori. Det forstår jeg faktisk veldig godt.

 

Anonymkode: 948ea...999

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at folk får gjøre det de vil. Men jeg vet om ei som er blitt veldig diger, og mannen er også ganske stor. De har fått barn nå, og de spiser som noen grever. Fet mat, mye godteri, brus, kaker, alltid en anledning til å Skeie ut gjerne 3-4 ganger i uka. Ikke beveger hun seg noe heller. Noen trilleturer her og der, men veldig korte og hun går ikke langt fra bilen før hun snur og kjører hjem. 

Tenker at når du har fått barn så må man endre tankegang. Barnet vil ta etter foreldrene og jeg synes det er veldig rart at mennesker som er veldig store ikke tenker på det at det er kanskje på tide å velge litt sunnere alternativer når en har fått barn. 

Anonymkode: 5ef1f...758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil bare kommentere en ting her, hvorfor drikker overvektige (som vil ned i vekt) brus og energidrikker MED sukker??Finnes ingen god unnskyldning for det.

Anonymkode: d332f...757

Det er vel så enkelt at de synes den er best da? Hva bryr det deg?

Anonymkode: ec718...580

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 15.03):

Er så lei av folk som henger seg opp i overvektige personer. Hva med dumme, enkle og dømmende folk, skal vi lage en tråd om de kanskje? ;) "Hvorfor fortsetter folk å være trangsynt og dømmende, selv om andre har forklart dem hvordan ting henger sammen, og selv om de burde forstå at ting ikke er svart/hvitt?"

 

Anonymkode: 139ac...6c2

dette!👏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vil bare kommentere en ting her, hvorfor drikker overvektige (som vil ned i vekt) brus og energidrikker MED sukker??Finnes ingen god unnskyldning for det.

Anonymkode: d332f...757

Fordi de kan? Hvorfor gjøre det vanskeligere for seg selv enn nødvendig? Det sier seg selv at det vil være langt vanskeligere å holde seg til en diett dersom man kutter ut all mat man er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda Bailey skrev (7 timer siden):

Fordi de kan? Hvorfor gjøre det vanskeligere for seg selv enn nødvendig? Det sier seg selv at det vil være langt vanskeligere å holde seg til en diett dersom man kutter ut all mat man er glad i.

Vanskelig å i hele tatt gå ned i vekt om man skal tenke at man må være glad i all mat også. Jeg for eksempel er veldig glad i mye saus over poteter, elsker pasta og rundstykker og gjærbakst. Men min største favoritt er melkesjokolade og is. Dette er mat jeg er glad i!

Men jeg har måttet lagt om kostholdet, for jeg ønsker å være slank og bevare vekta. Så i går spiste jeg  gresk yoghurt med bær, før og nøtter, laks med rømme og div kokte grønnsaker, rugsprø med makrell i tomat og mye grønnsaker til.
 

Er jeg glad i maten jeg spiser om dagen? Nei! Men kroppen min har godt av det! Det er næring til kroppen. Det kan jeg ikke si om alt jeg ramset opp som jeg er glad i. Men det er slutt på å spise bare ting som er godt. Kroppen trenger ordentlig mat full av næringsstoffer. 

Anonymkode: dc7a7...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger vel ikke legge til at jeg kun drikker vann og usøtet te om dagen.

 

Anonymkode: dc7a7...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Trenger vel ikke legge til at jeg kun drikker vann og usøtet te om dagen.

 

Anonymkode: dc7a7...689

Så fint for deg da 🙄

Anonymkode: ec718...580

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vanskelig å i hele tatt gå ned i vekt om man skal tenke at man må være glad i all mat også. Jeg for eksempel er veldig glad i mye saus over poteter, elsker pasta og rundstykker og gjærbakst. Men min største favoritt er melkesjokolade og is. Dette er mat jeg er glad i!

Men jeg har måttet lagt om kostholdet, for jeg ønsker å være slank og bevare vekta. Så i går spiste jeg  gresk yoghurt med bær, før og nøtter, laks med rømme og div kokte grønnsaker, rugsprø med makrell i tomat og mye grønnsaker til.
 

Er jeg glad i maten jeg spiser om dagen? Nei! Men kroppen min har godt av det! Det er næring til kroppen. Det kan jeg ikke si om alt jeg ramset opp som jeg er glad i. Men det er slutt på å spise bare ting som er godt. Kroppen trenger ordentlig mat full av næringsstoffer. 

Anonymkode: dc7a7...689

Selv om dette har fungert for deg, så er det faktisk ikke slik at alle mennesker er like. Klart man må begrense både matvarene og mengdene når man skal ned i vekt, men man må absolutt ikke kutte alt man er glad i. Det er en grunn til at eksperter fraråder dietter - det skal være en livsstilsendring, det skal være realistisk. Om du personlig vil leve et liv uten å kunne kose deg med mat så er det ditt personlige valg, men ikke hakk på mennesker som velger å gå ned i vekt på en annen måte enn deg. Det blir for dumt.

Jeg holder selv på å gå ned i vekt og jeg drikker energidrikker og spiser potetgull relativt regelmessig.. Men jeg spiser også poteter, ris, grønnsaker og magert kjøtt. Det handler for min del om å finne en balanse. Så lenge jeg spiser sunt og variert, så vil ikke det ene pizzastykket eller den skålen med potetgull ødelegge for vektnedgangen min. Om noe, så hjelper det meg å holde på motivasjonen. Tanken på å skulle ha JA-mat og NEI-mat virker urimelig strengt for min del. Det er ikke bare kroppen som skal passes på, men hodet også - og hodet mitt har godt av å kunne kose seg med mat innimellom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trenger vel ikke legge til at jeg kun drikker vann og usøtet te om dagen.

 

Anonymkode: dc7a7...689

De aller fleste dager får jeg ikke i meg noe annet enn vann. Ikke fordi jeg føler jeg må, men fordi jeg liker vann. Men jeg drikker også cola zero, energidrikker og kakao ukentlig, og jeg går samtidig ned i vekt. Du er ikke noe bedre enn meg eller andre bare fordi du er strengere med deg selv enn nødvendig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit om det kun er sukkerfri energidrikk jeg drikker? Ser du forskjell på de med og uten sukker? Vet du at der kun er de med sukker denne personen drikker?

Jeg er overvektig. Drikker nok over snittet med energidrikk i løpet av en uke, men alltid sukkerfri så jeg ikke pælmer nedpå med enda mer unødvendige kalorier. 

Anonymkode: 9ec15...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er vel så enkelt at de synes den er best da? Hva bryr det deg?

Anonymkode: ec718...580

Greit det, ja visst er det best, men om man ønsker å gå ned i vekt må man faktisk ofre noe, og det å gå over til sukkerfri er et lite offer, det handler om å endre vaner.

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det greit om det kun er sukkerfri energidrikk jeg drikker? Ser du forskjell på de med og uten sukker? Vet du at der kun er de med sukker denne personen drikker?

Jeg er overvektig. Drikker nok over snittet med energidrikk i løpet av en uke, men alltid sukkerfri så jeg ikke pælmer nedpå med enda mer unødvendige kalorier. 

Anonymkode: 9ec15...944

Greit for meg så klart. For meg er det en selvfølge å ikke pælme i seg unødig sukker når det finnes gode alternativer, det er det som forundrer meg, at noen likevel velger å drikke kaloririk brus når det finnes sukkerfri.

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miranda Bailey skrev (14 timer siden):

Fordi de kan? Hvorfor gjøre det vanskeligere for seg selv enn nødvendig? Det sier seg selv at det vil være langt vanskeligere å holde seg til en diett dersom man kutter ut all mat man er glad i.

Synes det er rart å prioritere sukker fremfor mat f.eks.Og nå snakker jeg om dem som ønsker å gå ned i vekt/holde vekten.

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes det er rart å prioritere sukker fremfor mat f.eks.Og nå snakker jeg om dem som ønsker å gå ned i vekt/holde vekten.

Anonymkode: d332f...757

Dette er jo en antagelse du har dratt rett fra løse lufta? Jeg holder selv på å gå ned i vekt og unner meg selv sukkerholdige drikker innimellom - skal du da anta at jeg ikke spiser noe annen "ordentlig" mat? Her er det rett og slett du som har misforstått hva som skal til for å gå ned i vekt, altså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 13.32):

Er en overvektig dame i i en gruppe som jeg er medlem av som tilsynelatende drikker mengder med energidrikk, og legger ut videoer (!) av dette. Sikkert mentale problemer, men likevel. 

Energidrikker inneholder vel ganske mange kalorier, og bør isåfall være det første man stryker fra kostholdet om man er overvektig, både mtp vektnedgang og hva slags inntrykk det gir om man pøser på med kalorier når man er overvektig. 

Fatter heller ikke hva det er med de overvektige som kjøper mengder med godteri, stadig vekk er å se på McD osv. Stryk det, eller hold sånt på et minimum. 

Anonymkode: deca0...0c0

Deres liv deres valg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Dette er jo en antagelse du har dratt rett fra løse lufta? Jeg holder selv på å gå ned i vekt og unner meg selv sukkerholdige drikker innimellom - skal du da anta at jeg ikke spiser noe annen "ordentlig" mat? Her er det rett og slett du som har misforstått hva som skal til for å gå ned i vekt, altså. 

Samme for meg hva du gjør, jeg bare forstår det ikke. Blir litt som (kraftig) overvektige som "ikke liker grønnsaker".

Anonymkode: d332f...757

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen hvor folk kan få lov til å leve sitt eget liv AKKURAT slik de vil, uten å bli dømt av slike som TS, er en dag ingen lever til å se. Makan til moralpoliti 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Greit for meg så klart. For meg er det en selvfølge å ikke pælme i seg unødig sukker når det finnes gode alternativer, det er det som forundrer meg, at noen likevel velger å drikke kaloririk brus når det finnes sukkerfri.

Anonymkode: d332f...757

Aspartam og andre ting som puttes i alternativene er i lengden mer usunt enn sukker

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme for meg hva du gjør, jeg bare forstår det ikke. Blir litt som (kraftig) overvektige som "ikke liker grønnsaker".

Anonymkode: d332f...757

Hva er det du ikke forstår? At man går ned i vekt ved å være i et kaloriunderskudd, og at man fint kan være i et kaloriunderskudd og samtidig spise skoleboller og drikke Coca Cola? Sett deg ned og gjør litt research i stedet for å bruke din egen ignoranse og uvitenhet som en unnskyldning for å være en dust. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...