Gå til innhold

Strømpriser


Drizzt

Anbefalte innlegg

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Er det virkelig verdt at hver av en av oss må betale kanskje 2500 kr i året for at Norge skal ha strømkabler til utlandet? Jeg mener at vi må tenke på folket sitt beste først. Vi har nok en del som vil slite med regningen. Men for de som har mer enn nok penger er det nok ikke noe problem.  

Vi må akseptere at en vare koster. Men en vare som strøm er såpass viktig for helsen at det bør prioriteres å ha en rimelig pris på den, mener jeg. 

https://www.europower-energi.no/forbruker/stromkabelen-til-england-koster-en-vanlig-familie-2500-kroner-arlig/2-1-1088433

Veldig interessant lenke, tusen takk for å dele denne! Men her kom det jo frem noe veldig underlig:
 

Sitat

 

Volue har gjort tilsvarende simuleringer for kabelen til Tyskland.

– Men der er utslagene betydelig mindre. I den kabelen er det mer kraftutveksling, og det er ikke en ren eksportkabel slik som kabelen til England er. Nord i Tyskland er det mye vindkraft, og det er begrenset hvor mye kraft de klarer å sende sørover i landet. Når det blåser mye i Tyskland blir en del av kraften sendt nordover til Norden, sier han.

 

Vent nå litt...kabelen til England skal kun eksportere strøm? Er det fordi prisen i England alltid og uansett vil være høyere enn hos oss? Og snittprisen denne ene kabelen alene skal øke våre priser med, 10 øre/kWt, er jo mer enn totalprisen på strøm ofte er sommerstid? WTF?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Og da kommer strømprisen i ettermiddag opp i kr 3,60  🤯

Bare prat fra politiker hold. Gjevne over dyr strøm, og når den ikke er dyr, er den jævlig dyr 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt latterlig, jeg er totalt lamslått av hvordan dette ser ut:

Screenshot_20211107-204912_Tibber.thumb.jpg.15e431af0f70f07dba3da19b435b8948.jpg

...og her kommer følgende sitat i en NRK-artikkel:

Sitat

– Prisen er høyest i timene når det blir mørkt, for da slås lysene på. Så der ses en ekstra topp i forbruket, i tillegg til at folk kommer hjem og skal sette på middagen, sier kraftanalytiker Tor Lilleholt.

WTF? Lys? Og de få Watt, ikke kW, per husstand mer enn dobler strømprisen fra et allerede svært høyt nivå - brått og kortvarig? Fordi vi vet at alle slår av lysene etter kl18?

I tillegg har jeg spurt min nettoperatør om det nye opplegget for nettleie. Media har sitert noen, men langt ifra alle er tydelig på hva som skal skje. Opplegget med "straffepris" der de som har høyt timesforbruk - typisk folk med smarthusopplegg som utnytter lave priser og lavt trykk i nettet slik staten og operatørene har bedt om - er jo helt uholdbart. 

Smak nå på dette svaret, halvannen måned før ordningen skal endres:

IMG_20211108_105350.thumb.jpg.4f424ea4b823365b6bb74a774780901c.jpg

Jeg gremmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at en årsak til høye strømpriser er de høye gassprisene. Hva skjedde med den russiske gassledningen til Tyskland. Ble den bygget? Stoppet? Jeg hadde inntrykk av at USA var motstandere av denne.

Jeg googlet og fant et svar:https://www.cnbc.com/2021/10/18/nord-stream-2-the-russian-pipeline-that-everybodys-talking-about.html

Ledningen er ferdig, men har ikke fått tillatelse til å starte opp.

Jo lenger man kan trenere denne ledningen , desto mer penger kan energiselskapene tjene på oss og europeiske kunder.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ekstra mørk i dag? Behov for mer lys, enn i går? 

Jeg liker det dårlig, dette, og regjeringens symbolske tiltak, monner ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, I Grosny said:

Hva skjedde med den russiske gassledningen til Tyskland.

Jeg mener å ha lest at Russland holder tilbake, en eller annen politisk sanksjon.

Jeg vet ikke om det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (6 timer siden):

Jeg mener å ha lest at Russland holder tilbake, en eller annen politisk sanksjon.

Jeg vet ikke om det er riktig.

Jeg tror det er motsatt, det er jo USA som presser sanksjoner mot Russland, og Russland har jo investert i gassledningen for å tjene penger. Det er ikke logisk å selvskade med sanksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg er med i en protestgruppe vedr. Strømprisene.  Gruppa planlegger demonstrasjoner i mange byer ganske snart.

Offentlig gruppe, nesten 90.000 medlemmer.

( jeg ler meg skakk av den fine karrikaturtegningen 😂)

 

01F8B7A7-4C4F-467E-8469-8FAEB0BD44F6.jpeg

D9805A9F-4905-4A59-9971-354AB7E2956A.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Hva kan egentlig den nye regjeringen gjøre med strømprisene nå i forbindelse med statsbudsjettet?

svar: ikke så mye.  Budsjettet er laget av forrige regjering, og noe jeg ikke har hørt om før i dag, er at ny regjering kun kan endre 5% totalt.  Nytt for meg, vet ikke om det er korrekt.  Men derfor har de bare begynt med et mikroskopisk kutt i elavgiften.

Det lille kuttet er for smått og for lite målrettet.  De burde fjerne hele avgiften og redusere momsen i første omgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Jeg tror det er motsatt, det er jo USA som presser sanksjoner mot Russland, og Russland har jo investert i gassledningen for å tjene penger. Det er ikke logisk å selvskade med sanksjoner.

Du kan godt ha rett i dette. Det var kun et inntrykk i forbifarten når jeg scrollet rundt. Då tar alle forbehold om feil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Hva kan egentlig den nye regjeringen gjøre med strømprisene nå i forbindelse med statsbudsjettet?

svar: ikke så mye.  Budsjettet er laget av forrige regjering, og noe jeg ikke har hørt om før i dag, er at ny regjering kun kan endre 5% totalt.  Nytt for meg, vet ikke om det er korrekt.  Men derfor har de bare begynt med et mikroskopisk kutt i elavgiften.

Det lille kuttet er for smått og for lite målrettet.  De burde fjerne hele avgiften og redusere momsen i første omgang.

 

Hvilken som helst regjering skulle kunnet sette i verk krise planer under disse omstendigheter. 

Jeg tror de vil ha det slik 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (55 minutter siden):

Hva kan egentlig den nye regjeringen gjøre med strømprisene nå i forbindelse med statsbudsjettet?

svar: ikke så mye.  Budsjettet er laget av forrige regjering, og noe jeg ikke har hørt om før i dag, er at ny regjering kun kan endre 5% totalt.  Nytt for meg, vet ikke om det er korrekt.  Men derfor har de bare begynt med et mikroskopisk kutt i elavgiften.

Det lille kuttet er for smått og for lite målrettet.  De burde fjerne hele avgiften og redusere momsen i første omgang.

 

Igjen, de høye strømprisene er resultat av ulike regjeringers politikk, det er sant. Men å fjerne moms, avgift og skatt for særbehandling av strøm fører bare til mindre offentlige inntekter - inntekter som kommer oss alle til gode på utgiftssiden igjen. Det er selve strømsalget som er problemet. Mange kommuner og også staten, med Statnett og andre halvseriøse aktører, tjener på det. Men det er litt for sent å hoppe ut i flammene når det allerede brenner. 

Etter mitt syn trenger vi heller noe fornuftig regulering av kraftsalg. Når vi har hatt lite nedbør en vinter - sett gjerne en terskel slik som under 70% av normalen - så bør ikke kraftselskapene jakte nye eksportrekorder sommeren etter. Terskelen her kan være opp mot 50% av eksportkapasitet, f.eks. - det må jo eksperter se på.

For, utrolig nok, det kommer en vinter igjen! Hvem skulle ha trodd det? Og hvem skulle ha trodd at å tømme magasinene til rekordlav nivå før neste vinter fører til fullt kaos i strømmarkedet? Forbausende! /s

Å regulere markedet i den enden er mye bedre, og mer langvarig fornuftig, enn å gripe inn og kortvarig tukle med prisene. Bostøtte til dem som ikke har råd på ordentlig er jo et godt tiltak. Oss andre får bare prioritere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Madame Butterfly skrev (13 minutter siden):

Hvilken som helst regjering skulle kunnet sette i verk krise planer under disse omstendigheter. 

Jeg tror de vil ha det slik 🤔

Kriseplaner i statsbudsjettet?  Det tror jeg de må gjøre når de får budsjettet igjennom.  Det kommer nok endringer når det skal forhandles. Men jeg er redd for at SV er i overkant hissige på mer til miljø, på bekostning av…?  Jeg vet ikke hva de kan fjerne.  Vi får bare vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig spesielt at det  i forrige uke gikk en sak for Oslo Tingrett som vi ikke hører noe om, der Nei- til- EU gikk til sak mot norske myndigheter mot ACER. Nei til EU mener at norske myndigheter har brutt mot norsk grunnlov angående 2/3 flertall for å ha knyttet oss til EU`s energiunion og dermed bryter med norsk suverenitetslov. De har knyttet oss til en union- på tvers av norske borgers ønsker- ...Ingen har spurt oss., Og de store partiene har kjørt denne saken gjennom i det skjulte, bak vår rygg. 

Vi får ingen informasjon om denne saken fra norsk media. De har idiotiske saker på hvordan en eller annen fyr har brukt en halv million på å oppgradere boligen, eller intervju med to små barn om hvordan de dusjer raskere osv. Det er så infantilt at jeg får lyst til å bange hodet i veggen. 

Nei- til- EU trenger midler for å føre denne saken opp til høyesterett. Noe de allerede har gjort- gått til Høyeste rett for å få lov til å føre denne saken i norske rett. 

Hele strømsaken som nå kommer opp gjør meg bare forbannet på et grunnleggende plan. Jeg blir rett og slett så forbannet på norsk media og norske myndigheter, og selvsagt norske borgere som er noen idioter. 

Så lurer jeg på en sak. Plutselig går strømregninga opp når alle kommer hjem og lager middag. Vi har altså da så mye kraftkrevende energi som går på dagen som krever mye strøm. Men strømmen går opp når folk lager middag? Vi har elektrifisert oljeplattformer som krever like mye strøm som en middels stor norsk by, men norske folk skal sitte og fryse slik at vi bruker mindre strøm- og dermed blir det mindre regning fordi vi bruker mindre? Det er dessuten ingen som mener at denne elektrifiseringen er en veldig god i de, bortsett fra at det ser bra ut på CO2-regnskapet vårt. 

Hjelp... Jeg orker ikke følge med- For det vi får presentert er bare tull. Betal idioter kunne de heller bare sagt hver dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (2 timer siden):

Hva kan egentlig den nye regjeringen gjøre med strømprisene nå i forbindelse med statsbudsjettet?

svar: ikke så mye.  Budsjettet er laget av forrige regjering, og noe jeg ikke har hørt om før i dag, er at ny regjering kun kan endre 5% totalt.  Nytt for meg, vet ikke om det er korrekt.  Men derfor har de bare begynt med et mikroskopisk kutt i elavgiften.

Det lille kuttet er for smått og for lite målrettet.  De burde fjerne hele avgiften og redusere momsen i første omgang.

 

Bare tull at de kun kan endre 5%. Uansett er 5% ca 75 milliarder kroner.

Staten tar inn mye mer ekstra på mva på strømmen enn reduksjonen i avgift. Tiltaket koster derfor ikke en ekstra krone i forhold til de som ikke fører fradrag på mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (1 time siden):

... bryter med norsk suverenitetslov.

Hva er dette for noe? Sikkerhetsloven, grunnloven eller hvilken lovtekst mener du?

Integrasjon mot EU, men prinsipielt mot alle land, har jo alltid vært en fordel for en liten handelsnasjon som Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

catman skrev (1 time siden):

Hva er dette for noe? Sikkerhetsloven, grunnloven eller hvilken lovtekst mener du?

Integrasjon mot EU, men prinsipielt mot alle land, har jo alltid vært en fordel for en liten handelsnasjon som Norge.

https://neitileu.no/kampanjer/acer-soksmalet

"Stortinget fulgte ikke kravene i Grunnlovens paragraf 115 om suverenitetsavståelse da Acer-saken ble behandlet. Nei til EU mener vedtaket derfor er grunnlovsstridig og arbeider for en rettslig prøving." - Det er altså påstanden til Nei til EU. 

For de som som mener dette er en sak som er verd å ta- så oppfordrer jeg til å støtte saken med penger. 

Det kan jo være greit at vi avklarer dette. Neste gang er det vannet vårt som drives fra EU. Det vil vel neppe stanse her. Det norske folk har gjentatte ganger stemt nei til EU, og da er det jo litt merkelig av vi avgir viktige ressurser til EU og overførsel av kontroll av disse til EU.

Endret av Mooza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...