Gå til innhold

Strømpriser


Drizzt

Anbefalte innlegg

Jøss, vi brukte 870 kWt i år, men, lik som deg, 1500 kWt i september i fjor. Likevel har vi sjeldent hatt et forbruk over 2000 kWt noensinne; men da fyrer vi altså med ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yoshi skrev (6 timer siden):

Jeg sitter og vurderer sterkt det samme. I januar/februar pleier jeg å bruke 5000kw/h. Om de koster 2-3 kr hver… altså, Shit! Jeg er ikke fattig, og setter av 3000kr til strøm hver måned for å skape en buffer til vinteren. Men det er ikke nok med de prisene vi har nå. 
Dusjene mine er så kort de kan bli. Kjapt inn, vaske fjes, underarmer og skrittet. Vasker håret annenhver uke. 
Temperaturen i huset er så lav nå at jeg går med tre lag, teppe og lue inne. Hendene mine er iskalde og jeg bruker lang tid på å sovne fordi musklene spenner seg. 

Samtidig er det så vanskelig å vite hvor lurt det er å inngå en slik fastavtale når prisene er høye. Og ikke minst binde seg så lenge til et selskap jeg ikke har erfaring med. 

Om du har økonomi til å betale for en strøm på 60-70øre så ville jeg gjort det.  Det vil helt klart være måneder man taper på det men mitt forbruk er stabilt rundt 16.000kwh hvert eneste år så da vet jeg hva jeg får ihvertfall.  For min del så er det mer nyskjerrighet enn noe annet og hittil har jeg spart enormt på den.

Det gir jo en en øvre trygghet med ulempen at du ikke får godene når ting går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som «lider» under disse strømprisene er oss med eneboliger på noen hundre kvadrat, og mange barn som dusjer fordi de går på x antall treninger. Oss som allerede sist vinter hadde månedlige strømregninger på over kr 5000,- Som denne vinteren lett kan bli opp mot 15.000,- Oss som mister kjøpekraft.

De som får bostøtte, er ekstremt få i antall. De har gjerne supplerende sosialhjelp og rettigheter til å få hjelp til strømmen så uansett.

Nei, de som lider under disse prisene er ikke de som har minst. Det er de som har lite, men mer enn nesten ingenting, og det er oss som har, som også har et liv med behov for å bruke relativt mye strøm. 

Jeg gidder ikke fryse, men gjør litt mindre tiltak. Jeg vet om familier som allerede i fjor bikket 10.000 på en måned i strøm regning. Når den regnnnga dobles blir det 20.000. Da kan folk begynne å slite.

Dette for en vare vi MÅ ha, som stat og kommune profiterer på, og som koster nesten ingenting å produsere. Det er ikke slik at produksjonskostnadene har økt. Det er ikke slik at det er et produkt fra en importert råvare som har økt i pris. Realiteten er at prisen øker fordi det er politisk bestemt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen øker fordi europeiske strømpriser alltid har ligget høyt. Men de har ikke samme oppvarmingsbehov der og de bruker gjerne andre metoder når det trengs. 
Så når Norge da kan selge strømmen vi produserer billig til trippel pris, så blir den dyr for oss også. 
 

Madame Butterfly skrev (50 minutter siden):

De som «lider» under disse strømprisene er oss med eneboliger på noen hundre kvadrat, og mange barn som dusjer fordi de går på x antall treninger. Oss som allerede sist vinter hadde månedlige strømregninger på over kr 5000,- Som denne vinteren lett kan bli opp mot 15.000,- Oss som mister kjøpekraft.

De som får bostøtte, er ekstremt få i antall. De har gjerne supplerende sosialhjelp og rettigheter til å få hjelp til strømmen så uansett.

Nei, de som lider under disse prisene er ikke de som har minst. Det er de som har lite, men mer enn nesten ingenting, og det er oss som har, som også har et liv med behov for å bruke relativt mye strøm. 

Jeg gidder ikke fryse, men gjør litt mindre tiltak. Jeg vet om familier som allerede i fjor bikket 10.000 på en måned i strøm regning. Når den regnnnga dobles blir det 20.000. Da kan folk begynne å slite.

Dette for en vare vi MÅ ha, som stat og kommune profiterer på, og som koster nesten ingenting å produsere. Det er ikke slik at produksjonskostnadene har økt. Det er ikke slik at det er et produkt fra en importert råvare som har økt i pris. Realiteten er at prisen øker fordi det er politisk bestemt.

Jeg ligger også i denne kategorien. Stort hus med priser i fjor på 5-6000kr. Jeg setter av litt til strøm hele året, men det er umulig for meg å betale over 10 000kr i strøm over flere måneder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, catman said:

Jøss, vi brukte 870 kWt i år, men, lik som deg, 1500 kWt i september i fjor. Likevel har vi sjeldent hatt et forbruk over 2000 kWt noensinne; men da fyrer vi altså med ved.

Har tatt av varmekabler på gulvet på badet, og bruker kun en ovn. Lurer veldig på hvor høy regningen blir med dette forbruket for oktober? ...2000? 3000 ? 4000? 5000? Selv om vi bruker minimalt. I dont know... Umulig å si med tanke på at jeg ser spotpris gå langt opp og ned om en annen. Skulle ha stått beløp oppdatert i appen daglig slik at man i det minste fikk en kontroll daglig om hvilke beløp en kommer opp i. Men det står det ikke en oversikt over i min app. 

Kjipt at de kun tenker på å  hjelpe dem med bostøtte eller de som søker om sosialhjelp.

 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som har mistet bostøtten sin etter innstramming. Det blir vanskelig for dem også dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, parmanoia said:

Det er mange som har mistet bostøtten sin etter innstramming. Det blir vanskelig for dem også dette. 

Det blir nok vanskelig for mange. Barnefamilier, alle som mistet bostønad, folk som deler bolig med flere andre får gjerne ikke bostøtte selv om de spleiser med like beløp og tjener ulikt, uføre, og folk med gjeld kan havne i inkasso pga strømmen osv. 

Disse kablene er det et eneste rot med. Norge burde vel hjelpe sine egne istedet for å legge opp disse utlandskablene.  

Kan være at regjeringen gjør det lettere å få bostøtte, men tror nok at mange med dårlig økonomiske forutsetninger risikerer å havne utenfor. 

 

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømseier til SV og Høyre: Regjeringen stemmer for strømgrep – VG

Endelig løser politikerne våre alle problemer!

De eneste som får hjelp er de som faktisk får bostøtte, og ikke skjønner jeg hvordan noen kan få bostøtte med de satsene vi har nå, og de som går på sosialhjelp. Får ikke de som får sosialhjelp allerede dekket strømutgifter?

De som akkurat klarer å holde hodet over vannet holdes utenfor som vanlig. Hvis man f.eks. er enslig ufør på minstesats får man for mye for bostøtte, men samtidig svir hver ekstra hundrelapp i månedsbudsjettet.

Dette er en ufattelig svak løsning, og de som kommer aller dårligst ut er som vanlig de som allerede akkurat klarer å holde hodet over vannet og klarer å styre egen økonomi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (3 timer siden):

Har tatt av varmekabler på gulvet på badet, og bruker kun en ovn. Lurer veldig på hvor høy regningen blir med dette forbruket for oktober? ...2000? 3000 ? 4000? 5000? Selv om vi bruker minimalt. I dont know... Umulig å si med tanke på at jeg ser spotpris gå langt opp og ned om en annen. Skulle ha stått beløp oppdatert i appen daglig slik at man i det minste fikk en kontroll daglig om hvilke beløp en kommer opp i. Men det står det ikke en oversikt over i min app. 

Kjipt at de kun tenker på å  hjelpe dem med bostøtte eller de som søker om sosialhjelp.

Varmekabler og el-ovner er den minst effektive oppvarmingen som er. Hvis dette er alt du har gjort, har du mange andre alternativer for strømsparing. Noen velmente tipps fra meg, men google gjerne for mer:

- Varmtvannsberederen er den største forbrukeren i de fleste husstander. Vår er på kun når strømmen er billigst, vanligvis mellom kl 02-05, holder varmen hele dagen.

- Alle klesvasker, oppvaskmaskiner og elbillading går også nattestid, til samme pris.

- Vi varmer badet med kabler om natten, holder døren lukket, og varmen holder seg der til kvelden, selv med avslåtte/reduserte (~25°C) kabler, i smått etterisolert hus fra 60-tallet.

- Kun LED-pærer i hele huset, har du en gammel 100W til utebelysning, er det dyrt nå.

- Effektiv matlaging (vi går faktisk så langt at vi heller kokevann fra spagetti/poteter og slikt i oppvaskkar til varmen har gått ut).

- Du kan gå så langt å gjøre stua om til oppholdsrom, med alle andre rom kalde.

- Vedfyring! Det er ikke veldig rimelig (tommelfingerregel 1,30 kr/kWt med kjøpeved), men det gir en god varme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (4 timer siden):

Strømseier til SV og Høyre: Regjeringen stemmer for strømgrep – VG

Endelig løser politikerne våre alle problemer!

De eneste som får hjelp er de som faktisk får bostøtte, og ikke skjønner jeg hvordan noen kan få bostøtte med de satsene vi har nå, og de som går på sosialhjelp. Får ikke de som får sosialhjelp allerede dekket strømutgifter?

De som akkurat klarer å holde hodet over vannet holdes utenfor som vanlig. Hvis man f.eks. er enslig ufør på minstesats får man for mye for bostøtte, men samtidig svir hver ekstra hundrelapp i månedsbudsjettet.

Dette er en ufattelig svak løsning, og de som kommer aller dårligst ut er som vanlig de som allerede akkurat klarer å holde hodet over vannet og klarer å styre egen økonomi.

Det er ren symbolikk. Hverken mer eller mindre. Ja, det hjelper enkelte få. Som du sier, de som jobber knallhardt, og får det til å gå så vidt rundt, kvalifiserer ikke til bostøtte. Men politikerne kan slå seg på brystet og skryte av at de har "tatt grep". Litt av en gjeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi skrev (På 20.10.2021 den 12.46):

Jeg sitter og vurderer sterkt det samme. I januar/februar pleier jeg å bruke 5000kw/h. Om de koster 2-3 kr hver… altså, Shit! Jeg er ikke fattig, og setter av 3000kr til strøm hver måned for å skape en buffer til vinteren. Men det er ikke nok med de prisene vi har nå. 
Dusjene mine er så kort de kan bli. Kjapt inn, vaske fjes, underarmer og skrittet. Vasker håret annenhver uke. 
Temperaturen i huset er så lav nå at jeg går med tre lag, teppe og lue inne. Hendene mine er iskalde og jeg bruker lang tid på å sovne fordi musklene spenner seg. 

Samtidig er det så vanskelig å vite hvor lurt det er å inngå en slik fastavtale når prisene er høye. Og ikke minst binde seg så lenge til et selskap jeg ikke har erfaring med. 

Sjekk hva brudd-gebyret er på og gjør ett regnestykke. Finner du en grei fastpris-avtale og finner ut til sommeren/el om ett år el to at du vil bryte har du kanskje spart inn mer enn brudd-gebyret. 

Hvis du ikke har fastpris så er det alltid bra å ha en grei  bunnavtale ( spot+ lavest mulig påslag og mnd pris)i ett selskap som prismatcher. Pr idag er det Fjordkraft,Trøndelag kraft, Norges energi eller Skandia energi. ( litt forskjellige regler i selskapene, Norges Energi matcher ikke avtaler med minus påslag).  Da er det bare å benytte seg av de gode lokketilbudene som andre selskap tilbyr en mnd el to, så får du samme pris i den tiden fra ditt selskap.  

Edit: akkurat nå er det litt stillstand på gode lokketilbud, men er fremdeles avtaler å prismatche som er bedre enn dagen spotpris uansett. 

Endret av Zenhouse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2021 at 3:25 PM, likestilling said:

Strømseier til SV og Høyre: Regjeringen stemmer for strømgrep – VG

Endelig løser politikerne våre alle problemer!

De eneste som får hjelp er de som faktisk får bostøtte, og ikke skjønner jeg hvordan noen kan få bostøtte med de satsene vi har nå, og de som går på sosialhjelp. Får ikke de som får sosialhjelp allerede dekket strømutgifter?

De som akkurat klarer å holde hodet over vannet holdes utenfor som vanlig. Hvis man f.eks. er enslig ufør på minstesats får man for mye for bostøtte, men samtidig svir hver ekstra hundrelapp i månedsbudsjettet.

Dette er en ufattelig svak løsning, og de som kommer aller dårligst ut er som vanlig de som allerede akkurat klarer å holde hodet over vannet og klarer å styre egen økonomi.

Det er helt sant. Det er en utrolig dårlig løsning.🙄

Kan bli ganske frustrert av hele greia. Men jeg mener at regjeringen bør lytte mer til folket  og se om de kan gjøre noe annet som gjør det lettere for flere enn bare dem som har rett på bostøtte og sosialstønad. 

Vi er nok mange som bekymrer oss for strømregningen.❤

Jeg har ingen anelse lenger om hvor høy prisen på strømmen kommer til å bli framover. Tar en regning av gangen.. i desember får jeg halv skatt, og da blir nok de pengene en del av betalingen på strømregningen. 🙄

 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den økte bostøtten er ren symbolpolitikk. Nå kan Regjeringen slå seg på brystet og vise at de har "gjort grep". Det er pinlig. Økt bostøtte? Vel og bra for de som får økt bostøtte, men det er faktisk ganske mange andre som sliter. Her blir de som klarer å holde seg flytende på egen hånd "straffet" fordi de ikke kvalifiserer til bostøtte. Dessuten er det jo slik at de som sliter så mye at de må ha bostøtte, gjerne får dekket ekstraregninger etter behov uansett.

En mye bedre løsning: Fjern momsen på strømmen, og kutt/fjern flere av de andre avgiftene, og dermed har man kutta 25% for alle sammen (Unntatt de i Nordlan, Troms og Finnmark som alltid har hattmostfritak). Finnmark har også hatt fritak fr el-avgiften i mange år.

Men det vil de selvsagt ikke. Da fjerner man inntektene til staten, men enda verre: da får også "de rike" nyte godt av dette også, og det er jo fyfy! Vi har virkelig fått høre i valgkampen at nå er det "de rike" som skal få svi knallhardt, og de skal tas hardt på skatten, slik at "vanlige folk" skal få sin tur. I følge SV er "de rike" de som tjener mer enn 600k. AP har satt grensa til 750k.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikke mange som synes at strømprisen og ordningen rundt det blir feil?  Jeg er med i en gruppe på Facebook med over 81 000 medlemmer som vil ha ned strømmen. 

Avisene burde skrive mer om dem som havner utenfor bostøtteordningen. Men det kommer nok kanskje senere. 

Kan ikke politikerne høre litt på folket? Hører ingen god forklaring av Støre og regjeringen om hvorfor de kun hjelper disse med bostøtte. Leser på facebook at det er svært så mange som klager over misnøye med dette. 

Jeg deler alle utgifter med min samboer. Har lav inntekt, men får desverre ikke bostøtte fordi jeg er samboer  

Tenker at de som tjener veldig lite og ikke har rett til bostøtte burde slippe å betale skatt pga den feilen Norge gjorde med disse utenlandskablene.  Kunne ønske at regjeringen så mer på hva vi tjener istedet for å kun tenke på dette med bostøtte. Noe mange ikke får. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å løse slik at det blir rettferdig for alle. Jeg er for så vidt enig i at det er mindre synd på de som har et hus på 500m2 og må skru av varmekablene i oppkjørselen og skru ned temperaturen i bassenget enn enslig tomannsmor i liten leilighet med veldig stramt budsjett. De kunne jo sponset f.eks. 50% av strømregning opp til et tak for "lavt forbruk" for alle, la oss si 800 kWh i måneden eller noe i BOLIG og så må man betale fullt for det over og det på hytter og denslags. Da vil de som er fattige og bare har en liten leilighet generelt få mer hjelp enn de rike og det er ikke noe byråkrati. Det vil selvfølgelig slå skjevt ut i noen tilfeller der rike har helt nye leiligheter med innlagt fjernvarme og har et veldig lavt strømforbruk selv om de har kjempestore boliger, og nye boliger er bedre isolerte enn gamle (som de fattige gjerne har). Det får vi bare putte på enøk-konto og vil gi incentiver til alle om å få ned strømforbruk på et eller annet vis, samtidig som man ikke flår "vanlige".

Det er ikke lett å finne noe som er perfekt og enkelt og treffer alle rettferdig, men ordningen de har valgt med å gi ekstra penger til de som allerede får bostøtte i visse fylker er helt på trynet i alle fall.

Edit:

Det kunne nok vært jobbet litt med dette, men det er i alle fall ikke vanskelig å finne en modell der man gir støtte til et "basisforbruk" og så kommer oppvarming av oppkjørsel og basseng og hytte på toppen. Det burde jo være målet.

En annen ting er at det som tjenes av stat/kommune på salg av kraft burde delvis brukes til å kutte de verste toppene slik at vi får en "mykere kurve" og ikke sinnsyke makspriser, det burde være enkelt.

 

Endret av likestilling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fortsatt uenig i at vanlige folk skal få støtte til strømpriser. Nordmenn har vært så rike så lenge at de har glemt at når prisen på noe går opp, og man har ikke råd til alt man vil ha, da må man velge. Og spare.

Denne situasjonen betyr derimot ikke at staten skal tre inn og pøse ut penger. Ser jeg på veiene, skolene, sykehusene våre, er det klart mer tradisjonelle bruksområder for statlige penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (På 19.10.2021 den 9.10):

Hvorfor er det helt stille fra politikerne? 😡

Fordi dette er resultatet av det de selv har vedtatt; overlatt strømprisen mer og mer til markedet. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, det som er feil er at politikerene virker å ikke skjønne hva de selv har bestemt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig verdt at hver av en av oss må betale kanskje 2500 kr i året for at Norge skal ha strømkabler til utlandet? Jeg mener at vi må tenke på folket sitt beste først. Vi har nok en del som vil slite med regningen. Men for de som har mer enn nok penger er det nok ikke noe problem.  

Vi må akseptere at en vare koster. Men en vare som strøm er såpass viktig for helsen at det bør prioriteres å ha en rimelig pris på den, mener jeg. 

https://www.europower-energi.no/forbruker/stromkabelen-til-england-koster-en-vanlig-familie-2500-kroner-arlig/2-1-1088433

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i enbolig på Østlandet og hadde en regn nå på ca 2000 kr for okt. Hvor mye kan vi forvente at den er på i november?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...