Gå til innhold

Strømpriser


Drizzt

Anbefalte innlegg

Dette er 1 av problemene som den nye regjeringen må løse snarest. Det er ikke bare de fattigste som rammes. Også folk med mellomstor inntekt og egentlig alle som ikke sitter med masse penger på konto. Jeg kan se for meg en familie med høy inntekt, men også høye utgifter for boliglån slite med disse prisene hvis de ikke har noe spesielt av buffer. Hvis kabalen går så vidt opp fra før, så er det disse strømprisene (i tillegg til bensinpriser og høyere renter) velte alt.

Hva har Støre tenkt å gjøre når en 10-minutters dusj på Østlandet i dag koster 20 kroner?

Det betyr at en dusj på rundt ti minutter koster over 11 kroner på det dyreste tidspunkt i Sør-Norge tirsdag, ifølge anslaget E24 har fått fra Enova. Legger man til nettleie, moms og andre avgifter nærmer den reelle prisen seg rundt 20 kroner.

https://e24.no/privatoekonomi/i/8QR1d2/hoeyeste-stroempris-i-soer-norge-noensinne?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir jo spennende å se om noe blir gjort i det hele tatt, mye gnål og ingen tiltak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tiltaka som er foreslått er som humlefjert i høststormen...elavgiften er en ørliten del av kostnaden. I dag er vi oppe i 2,80kr/kWt her i vest. Det er helt vilt. Og kraftprodusentene er kapitalister uten om og men. Til tross for lite snø i vinter og lite nedbør i sommer, har eksporten vært nesten like høyt som i fjor, da vi hadde et enormt kraftoverskudd. Dette fortsetter de med den dagen i dag:

https://www.nrk.no/norge/selger-nesten-tre-ganger-sa-mye-strom-ut-av-landet-som-vi-far-tilbake-1.15694693

Det store spørsmålet er: Hvor lander den gevinsten? Hos private strømprodusenter og deres ledere, som hanker inn millioner og snart milliarder i bonus? Eller får samfunnet noe igjen, kan interkommunale selskap som BKK med dette finansiere bedre overføringslinjer, mer effektive kraftverk og bedre systemer for strømstyring innad i Norge?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å binde fastpris på under 70øre i fem år, blir spennende å se hvor mye jeg evt sparer på vinteren og taper på sommeren. Om strømprisene vil ligge på 2021 nivå så vil jeg jo spare 5-10 øre per kwh selv noen måneder på sommeren. Forhåpentligvis ser vi også en reduksjon i nettleien så blir det win/win.

Jeg har personlig ikke veldig problemer med strømprisen i seg selv(med unntak av avgiftsnivået), det som jeg synes er problematisk er at vi nærmest skal betale den dobbelt ved nettleie.  Sykt at nettleien skal være så høy i ett land der vi er så avhengig av strøm for å overleve. Effektleddet i nettleien skulle vært fullstendig avviklet mot at de økte fastleddet noe så folk fikk forutsigbarhet og trygghet.

Endret av MAGEROST
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAGEROST skrev (1 time siden):

Jeg valgte å binde fastpris på under 70øre i fem år, blir spennende å se hvor mye jeg evt sparer på vinteren og taper på sommeren. Om strømprisene vil ligge på 2021 nivå så vil jeg jo spare 5-10 øre per kwh selv noen måneder på sommeren. Forhåpentligvis ser vi også en reduksjon i nettleien så blir det win/win.

Jeg har personlig ikke veldig problemer med strømprisen i seg selv(med unntak av avgiftsnivået), det som jeg synes er problematisk er at vi nærmest skal betale den dobbelt ved nettleie.  Sykt at nettleien skal være så høy i ett land der vi er så avhengig av strøm for å overleve. Effektleddet i nettleien skulle vært fullstendig avviklet mot at de økte fastleddet noe så folk fikk forutsigbarhet og trygghet.

Dette er jeg både veldig enig i, og veldig uenig i. Effektleddet er viktig for å regulere kraftbruken. Jeg vet at vi var nokså sparsommelige før (13000 kWt/år for et hus på 200 kvm med naust, garasje, verksted). Men etter å ha satt opp et enkelt smarthusopplegg, er vi tidvis 30-40% under det igjen. Hadde prisen vært likt uansett, hadde ikke døgnfordeling av forbruket gitt noen besparelser - ikke sikkert jeg hadde giddet å spare så mye da.

I sum er det viktig for landet at noen - og kanskje folk flest - blir seg sitt forbruk bevisst. Tenk om vi kunne effektivisere såpass at vi ikke trenger å demme opp flere vann. Det er masse å hente absolutt overalt.

Ellers er den todelingen av strømkostnadene virkelig noe uheldig. Markedspriser er jo Texas, av prinsipp. Frakoblet den reelle kostnaden ved å produsere strøm, som i stor grad er skilt ut i nettleien. Skulle tro vi hadde et mer moderne nett for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har valgt å betale inn mer enn jeg har brukt de siste to månedene, bare for å ha litt å gå på til vinteren🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (10 timer siden):

Det store spørsmålet er: Hvor lander den gevinsten? Hos private strømprodusenter og deres ledere, som hanker inn millioner og snart milliarder i bonus? Eller får samfunnet noe igjen, kan interkommunale selskap som BKK med dette finansiere bedre overføringslinjer, mer effektive kraftverk og bedre systemer for strømstyring innad i Norge?

Største eier av kraftselskapene er kommunene og staten, ikke private selskaper. Så de tar nok ut solid utbytte som brukes opp på valgflesket de lovet velgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømforsyningen ble fucked den dagen da strømmen ble AS. Bare vent den dagen vann og vannforsyning følger samme vei. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det helt stille fra politikerne? 😡

Det lurer jeg også på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye strømpriser gir økte inntekter for kommuner og fylkeskommuner. Det er i realiteten en skjult skatteøkning og overføring av verdier fra det private til det offentlige. Ingen politikere sier nei takk til mer penger som de kan sløse på prestisjeprosjekter, så derfor holder de stort sett kjeft. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (13 timer siden):

De tiltaka som er foreslått er som humlefjert i høststormen...elavgiften er en ørliten del av kostnaden. I dag er vi oppe i 2,80kr/kWt her i vest. Det er helt vilt. Og kraftprodusentene er kapitalister uten om og men. Til tross for lite snø i vinter og lite nedbør i sommer, har eksporten vært nesten like høyt som i fjor, da vi hadde et enormt kraftoverskudd. Dette fortsetter de med den dagen i dag:

https://www.nrk.no/norge/selger-nesten-tre-ganger-sa-mye-strom-ut-av-landet-som-vi-far-tilbake-1.15694693

Det store spørsmålet er: Hvor lander den gevinsten? Hos private strømprodusenter og deres ledere, som hanker inn millioner og snart milliarder i bonus? Eller får samfunnet noe igjen, kan interkommunale selskap som BKK med dette finansiere bedre overføringslinjer, mer effektive kraftverk og bedre systemer for strømstyring innad i Norge?

Eierene er stat og kommuner.  Ikke private.  Dette blir mer som en skjult ekstraskatt.  Kommunene tar ut store utbytter av overprisingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier de de skal øke bostøtten, det hjelper klart de som har minst. Men hva med de med gjennomsnittslønn og relativt gjennomsnittlige utgifter i forhold til sin situasjon (boliglån, studielån osv), de høye strømprisene utgjør jo et stort innhogg i økonomien for de også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir irritert over overskriften idag "strømpris nær halvert!" Skal vi være glade for det? Det er fremdeles nesten 1 krone og avgiftene kommer i tillegg, noe som betyr at man betaler nærmere 2 kroner for en kwh.

Såklart skal de aller fattigste få ekstra støtte men det er jo en dråpe i havet og løser ikke problemet. Norge må slutte å selge strøm vi trenger selv til utlandet. Overskuddsstrøm må gjerne selges men det vi trenger i dette kalde landet skal vi ha til selvkostpris. Vi forbrukere har allerede betalt infrastrukturen og vannet er en naturressurs som tilhører alle. Vann er ikke en endelig ressurs som oljen er og vi kunne ikke brukt opp oljen selv uansett, men strøm den må vi ha.

Teorien var at vi selger dyrt når det er mangel i utlandet og kjøper billig når det er overflod. Helt greit. Men først etter Nordmenns behov er dekket. Jeg ser ingen grunn overhodet hvorfor norsk strømpris skal bli påvirket av (høyere) europeisk strømpris. Det som ikke blir nevnt er at de fleste strømforbrukere i europeisk utlandet har mye lavere behov for oppvarming enn Norge grunnet klima og at Norge bruker nettopp strøm til oppvarming. De andre bruker olje eller gass.

Begrens eksport slik at kun overflod kan selges, selg strøm til selvkostpris (akkurat som drikkevann der det er forbudt å ta ut gevinst) fordi det er et grunnbehov og la Europa seile sin egen sjø når de absolutt vil satse på grønn skifte med havvind og solar. Energikilder som er ustabilt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskopi skrev (49 minutter siden):

Nå sier de de skal øke bostøtten, det hjelper klart de som har minst. Men hva med de med gjennomsnittslønn og relativt gjennomsnittlige utgifter i forhold til sin situasjon (boliglån, studielån osv), de høye strømprisene utgjør jo et stort innhogg i økonomien for de også. 

Det er det som er problemet. Venstresiden og denne regjeringen er blinde for hvermannsen i gata og lapper sammen noe som hjelper veldig få istedet for å gjøre noe som hjelper mange flere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskopi skrev (1 time siden):

Nå sier de de skal øke bostøtten, det hjelper klart de som har minst. Men hva med de med gjennomsnittslønn og relativt gjennomsnittlige utgifter i forhold til sin situasjon (boliglån, studielån osv), de høye strømprisene utgjør jo et stort innhogg i økonomien for de også. 

Du og jeg evner å tilpasse oss dog. Ikke for å bli misforstått: Jeg er ikke noe tilhenger av det som skjer i norsk energisektor, altfor mye tull (elektrifisering av sokkelen tar kransekaka).

Men gjennomsnittsmannen trenger ikke statlig støtte eller løfter om avgiftslette. Det er ikke staten sitt ansvar at vi ikke klarer å budsjettere våre egne penger skikkelig. Alle skal ha lagt opp litt.

Det som er regulativt ansvar dog er den andre siden: Levelige lønner for alle, fulltid for de som vil ha, et velregulert boligmarked osv. Men ikke prisstøtte over hele fjøla. Det er galskap og en slippery slope det er vanskelig å komme ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MAGEROST skrev (23 timer siden):

Jeg valgte å binde fastpris på under 70øre i fem år, blir spennende å se hvor mye jeg evt sparer på vinteren og taper på sommeren. Om strømprisene vil ligge på 2021 nivå så vil jeg jo spare 5-10 øre per kwh selv noen måneder på sommeren. Forhåpentligvis ser vi også en reduksjon i nettleien så blir det win/win.
 

Jeg sitter og vurderer sterkt det samme. I januar/februar pleier jeg å bruke 5000kw/h. Om de koster 2-3 kr hver… altså, Shit! Jeg er ikke fattig, og setter av 3000kr til strøm hver måned for å skape en buffer til vinteren. Men det er ikke nok med de prisene vi har nå. 
Dusjene mine er så kort de kan bli. Kjapt inn, vaske fjes, underarmer og skrittet. Vasker håret annenhver uke. 
Temperaturen i huset er så lav nå at jeg går med tre lag, teppe og lue inne. Hendene mine er iskalde og jeg bruker lang tid på å sovne fordi musklene spenner seg. 

Samtidig er det så vanskelig å vite hvor lurt det er å inngå en slik fastavtale når prisene er høye. Og ikke minst binde seg så lenge til et selskap jeg ikke har erfaring med. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi skrev (1 time siden):

I januar/februar pleier jeg å bruke 5000kw/h. 

Dette var jo helt spinnvilt. Bor du over polarsirkelen, i et slott lagd av teltduk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er HELT sykt, og jeg håper virkelig dette blir tatt tak i politisk. Vi bor i iskalde Norge tross alt. Hvem er det som har satt oss i denne posisjonen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (1 time siden):

Dette var jo helt spinnvilt. Bor du over polarsirkelen, i et slott lagd av teltduk?

Stort, gammelt hus. I september brukte vi til sammeligning 1700km/h. 

Endret av Yoshi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...