Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. oktober 2021 #221 Del Skrevet 19. oktober 2021 Fjasetråd 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #222 Del Skrevet 19. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Slår meg som rart at du vet du ville fortsatt hatt troen selv om du ikke lengre har 'behov' for den. Jeg anser det fortsatt som en karakterbrist, uten at det nødvendigvis betyr noe. Gud skal vite at jeg har et lass med dem selv. Hva man tror angående universets eksistens, og dermed om man tror det fins en Gud eller ikke, er jo egentlig ikke noe man velger. Dersom du er en ateist, kunne du begynt tro på en Gud helt plutselig fordi du fikk lyst, dersom logikken din sier nei? Det ser jeg ikke for meg at du kan, og det samme vil gjelde motsatt vei når troen er noe man ser på som logisk. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #223 Del Skrevet 19. oktober 2021 23 hours ago, Blackflame said: Det finnes en hel masse som det aldri går ann å bevise 100%. Så det er fult mulig å tro på noe som ikke er bevist. Man trenger ikke være mindre intelligent for det. Trangsyn derimot, det kan få en til å fremstå mindre intelligent. Nå er det jo stor forskjell på å tro litt på noe som ikke kan bevises 100% og å vie en liten eller helst stor del av livet til noe det ikke finnes en eneste liten antydning til at har noe med virkeligheten å gjøre. Det eneste man har å lene seg på når det kommer til religion er eldgamle bøker man ikke har noe grunnlag for å anta at har mer mer virkeligheten å gjøre enn en vilkårlig eventyrbok. Utover det er påstanden om at en gud eksisterer en helt vilkårlig tanke uten substans. Jeg tror ikke 100% på noen verdens ting, men det må være et godt datagrunnlag i utgangspunktet for at jeg anser noe som sannsynlig. Om datagrunnlaget er lik null avfeier jeg en idé inntil det ev. dukker opp noe av betydning. Anonymkode: 9a765...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ElMona Skrevet 20. oktober 2021 #224 Del Skrevet 20. oktober 2021 On 10/18/2021 at 11:05 PM, Ella-2 said: Sukk! Enda en tråd hvor man rakker ned på andres tro. Jeg kjenner forøvrig forskere som er aktive i menigheten her jeg bor…. Man kan fint være generelt dum selv om man er veldig flink innen ett felt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ElMona Skrevet 20. oktober 2021 #225 Del Skrevet 20. oktober 2021 (endret) On 10/18/2021 at 11:12 PM, Imariuz said: Religion og troen på at noe må ha skapt universet er bygd på logikk. At skal ha blitt til ut av ingenting gir ingen mening. Vi vet ikke hvordan universet oppstod Ingen sier at det kom ut av "ingenting". Det er uansett veldig lite logikk bak å hoppe fra "vet ikke" til "magisk mann i himmelen gjorde det" Endret 20. oktober 2021 av ElMona Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imariuz Skrevet 20. oktober 2021 #226 Del Skrevet 20. oktober 2021 ElMona skrev (8 minutter siden): Vi vet ikke hvordan universet oppstod Ingen sier at det kom ut av "ingenting". Det er uansett veldig lite logikk bak å hoppe fra "vet ikke" til "magisk mann i himmelen gjorde det" At en allmektig Gud stod bak er logisk, at det ble til av ingenting slik ateistene og deres big bang teori går ut på er ulogisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2021 #227 Del Skrevet 20. oktober 2021 Aliquis skrev (7 timer siden): Hvor i disse bøkene blir det definert på måten du hevder? Dude, det er 20 år siden jeg leste dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #228 Del Skrevet 20. oktober 2021 Synes det er mer interessant hvor man drar grensen mellom sinnsykdom og frisk. Det er allment og kulturellt akseptert å tro at Jesus gikk på vannet for 2000 år siden, mens tror man at naboen gikk på vannet i går så blir det oppfattet som sinnsykdom og man blir tungt medisinert en periode. Det ene er ikke noe mer feil eller riktig å tro enn det andre, for har det skjedd for 2000 år siden så kan det ha skjedd i går også. Anonymkode: 613e5...bae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #229 Del Skrevet 20. oktober 2021 En ting et i alle fall sikkert, og det er at mennesker som kaller det som står i Bibelen for eventyr, ikke fremstår spesielt intelligente. Samfunnet før i tida kunne nok vært mer tolerant i forhold til for eksempel kvinner som «havnet i uløkka». Dagens samfunn har dessverre havnet i den andre grøfta, der «eliten» er akkurat like intolerante. Problemet nå er bare at disse intolerante menneskene selv oppriktig tror og hevder de er tolerante. Det finnes dessverre altfor få tolerante mennesker, men det som kjennetegner dem er at de klarer å se på verden med en åpenhet, ikke er redde for å høre og ta til seg andres synspunkter, og ikke er redd for å endre mening i møte med dem. De er flinkere til å lytte enn å snakke selv, men skaper uansett tillit. Disse menneskene synes jeg fremstår trygge og intelligente, og de kan være både religiøse og ikke-religiøse. Anonymkode: 055db...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. oktober 2021 #230 Del Skrevet 20. oktober 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva man tror angående universets eksistens, og dermed om man tror det fins en Gud eller ikke, er jo egentlig ikke noe man velger. Dersom du er en ateist, kunne du begynt tro på en Gud helt plutselig fordi du fikk lyst, dersom logikken din sier nei? Det ser jeg ikke for meg at du kan, og det samme vil gjelde motsatt vei når troen er noe man ser på som logisk. Anonymkode: fa26d...8c4 Det jeg tror er at om behovet for religion ikke er til stede lengre så vil man ikke anse det som logisk lengre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2021 #231 Del Skrevet 20. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Det jeg tror er at om behovet for religion ikke er til stede lengre så vil man ikke anse det som logisk lengre. Det kan ta sin tid. Alternativt...kan det hende vitenskapen blir så avansert at man finner ut at de religiøse hadde rett hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 20. oktober 2021 #232 Del Skrevet 20. oktober 2021 41 minutter siden, Entern said: Det kan ta sin tid. Alternativt...kan det hende vitenskapen blir så avansert at man finner ut at de religiøse hadde rett hele tiden Kommer an på ens forhold til tid. Er vi heldige er det bare noen generasjoner unna her i Norden. Vi er blant de mest sekulære landene i verden, og utviklingen ser ikke ut til å stanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #233 Del Skrevet 20. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Det jeg tror er at om behovet for religion ikke er til stede lengre så vil man ikke anse det som logisk lengre. Hos noen kanskje. Men synes det er litt arrogant egentlig å mene at ateister er de eneste som kan tenke logisk på universets eksistens uten å være motivert av et slags behov. Ikke vondt ment. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2021 #234 Del Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hos noen kanskje. Men synes det er litt arrogant egentlig å mene at ateister er de eneste som kan tenke logisk på universets eksistens uten å være motivert av et slags behov. Ikke vondt ment. Anonymkode: fa26d...8c4 Ja det er en ekstremt arrogant holdning. (Har heller ikke noe imot Katten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2021 #235 Del Skrevet 20. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (4 minutter siden): Kommer an på ens forhold til tid. Er vi heldige er det bare noen generasjoner unna her i Norden. Vi er blant de mest sekulære landene i verden, og utviklingen ser ikke ut til å stanse. Jeg vet ikke det egentlig. Ser det heller ikke som noe mål. Synes kanskje det tyder på et litt vel optimistisk syn på menneskenaturen (Både at vi kommer til å vokse fra religion, og at alt blir så mye bedre uten religion...blir veldig naivt, synes jeg.) (Husk det jeg skrev tidligere i tråden om trossystemer...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 20. oktober 2021 #236 Del Skrevet 20. oktober 2021 Ja. De er mindre intelligente eller psykisk syke. Som religion regner jeg også ekstrem trans-ideologi og «misjonerende» veganere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #237 Del Skrevet 20. oktober 2021 ElMona skrev (4 timer siden): Vi vet ikke hvordan universet oppstod Ingen sier at det kom ut av "ingenting". Det er uansett veldig lite logikk bak å hoppe fra "vet ikke" til "magisk mann i himmelen gjorde det" Har prøvd å forklare folk dette før, men nei, ikke alle religiøse ser på Gud som en magisk menn i himmelen. Jeg tror at noe har utløst at alt som finnes og følger fysikkens lover, finnes. Og jeg tror ikke dette er menneskelig, men på en måte større og mektigere. Den gud jeg tror på er perfekt og perfekt god (har heller ikke kjønn) og ikke en tilfeldig magisk mann. Det gir mye mer menig for meg å tro på en sånn Gud, enn en tilfeldig en, som kanskje er et visst kjønn eller har på bestemte klær. Helt ok at du ikke tror, men du viser ikke forståelse for hva slags Gud de fleste faktisk tror på i religionene der det er én Gud. Anonymkode: fa26d...8c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 20. oktober 2021 #238 Del Skrevet 20. oktober 2021 Det eneste som er ganske sikkert er at de som er skråsikre, enten de er religiøse eller ateister, er de minst smarte. "Bare idioter er aldri i tvil", det tror jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2021 #239 Del Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har prøvd å forklare folk dette før, men nei, ikke alle religiøse ser på Gud som en magisk menn i himmelen. Jeg tror at noe har utløst at alt som finnes og følger fysikkens lover, finnes. Og jeg tror ikke dette er menneskelig, men på en måte større og mektigere. Den gud jeg tror på er perfekt og perfekt god (har heller ikke kjønn) og ikke en tilfeldig magisk mann. Det gir mye mer menig for meg å tro på en sånn Gud, enn en tilfeldig en, som kanskje er et visst kjønn eller har på bestemte klær. Helt ok at du ikke tror, men du viser ikke forståelse for hva slags Gud de fleste faktisk tror på i religionene der det er én Gud. Anonymkode: fa26d...8c4 Dette var godt sagt. Jeg ser heller ikke Gud som en gammel mann i nattkjole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 20. oktober 2021 #240 Del Skrevet 20. oktober 2021 Paramount skrev (2 minutter siden): Det eneste som er ganske sikkert er at de som er skråsikre, enten de er religiøse eller ateister, er de minst smarte. "Bare idioter er aldri i tvil", det tror jeg på. Helt enig! (Ja jeg er kristen, men jeg er slett ikke skråsikker på at kristendommen nødvendigvis er "sannest"...jeg har en veldig sterk følelse av at jødedommen kanskje er riktigere, i hvert fall på noen områder...og hadde ikke verden vært et bedre og hyggeligere sted hvis Ba'aï hadde vært størst!? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå