AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #181 Del Skrevet 19. oktober 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber i et forskermiljø der svært mange nok vil score veldig høyt på IQ tester. Mange av dem er religiøse. De tenker det finnes noe større enn dem selv som mennersker ikke kan eller trenger å forstå helt. Personlig synes jeg en veldig bokstavlig tro (tro ordrett på det som står i bibelen, koranen el) er svært underlig og lite forenelig med høy intelligens. Men jeg skjønner at det går an å tro på noe utenfor menneskelig fatteevne. Selv er jeg agnostiker siden jeg ikke tror noen med sikkerhet kan vite om det finnes en gud eller lignende, Anonymkode: e7b89...12d Kunne vært interessant å høre innen hvilket forskningsfelt. Mener å ha lest at mikrobiologer/generikere er de minst troende blant alle forskere. De som er tettest på livsmekanismene er de som tror minst på at livet har en skaper. Anonymkode: a240d...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 19. oktober 2021 #182 Del Skrevet 19. oktober 2021 1 hour ago, Entern said: Dette er en fantastisk fin post. 😊😊😊 Takk :') Et utsagn jeg har hørt er "Selv om man ikke tror på gud, skal man oppføre seg som om gud ser deg" Det handler i bunn og grunn å oppføre deg som et anstendig med-menneske, og anerkjenne dine egne handlinger på godt og vondt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #183 Del Skrevet 19. oktober 2021 umAxa skrev (23 minutter siden): Takk :') Et utsagn jeg har hørt er "Selv om man ikke tror på gud, skal man oppføre seg som om gud ser deg" Det handler i bunn og grunn å oppføre deg som et anstendig med-menneske, og anerkjenne dine egne handlinger på godt og vondt. Det var et godt visdomsord 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 19. oktober 2021 #184 Del Skrevet 19. oktober 2021 Aliquis skrev (2 timer siden): Tar gjerne en kikk på kilden din som definerer religion på denne måten. Nå har jeg funnet dem (ignorer forrige bokpost, jeg husket helt feil 😳) Meredith B. McGuire: Religion. The Social Context Peter L. Berger: Religion, samfund og virkelighed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #185 Del Skrevet 19. oktober 2021 LCFA skrev (1 time siden): Mange tenker sånn. Hvis det er 0.1% sannsynlig at religion er veien til evig liv i himmelen så er det verdt det å høre på presten fordi 0.1% er større enn 0%. Det mange ikke tenker på er at da er det 99.9% sannsynlig at man ikke får oppleve hvor stort og vakkert universet og livet er i sitt eneste liv. Man kaster bort tiden på noe som nesten garantert ikke er sant og som nesten garantert ikke betaler seg og snevrer inn sitt verdensbilde unødvendig fordi det er interessante folk man ikke vil høre på, tekster man ikke tør å lese av frykt for at det er synd eller at de skal overbevise en og frata en gudstroen, tanker man ikke tør å tenke og spinne videre på. Tro er innsnevrende. Tro slik du beskriver det, kan være innsnevrende. Men det er ikke nødvendigvis det. Som religiøs selv føler jeg absolutt at troen har gagnet meg mye. Det er mulig at andre ville følt det annerledes, og at de ikke tror er helt ok det også. Når det er sagt er ikke hva man tror at er sant egentlig et valg. Det som er et valg, er hvordan man eventuelt skal praktisere, eller ikke praktisere, det man eventuelt tror på. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #186 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt ingenting jeg tror på som er i nærheten av noe som ligner på en religiøs tro. Jeg forholder meg til vitenskap og fornuft. Anonymkode: 43e02...554 Det gjør jeg også, som religiøs. Du virker å antyde at religiøse ikke kan forholde seg til vitenskap? Det er i så fall uriktig. Anonymkode: fa26d...8c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 19. oktober 2021 #187 Del Skrevet 19. oktober 2021 Det som er fascinerende med religiøse, er at ellers intelligente mennesker i hundretusentall tror på noe man alene ville blitt stemplet som psykotisk for. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LCFA Skrevet 19. oktober 2021 #188 Del Skrevet 19. oktober 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjør jeg også, som religiøs. Du virker å antyde at religiøse ikke kan forholde seg til vitenskap? Det er i så fall uriktig. Anonymkode: fa26d...8c4 De kan, men ingen kan vel benekte at religiøse ofte sleper beina etter seg og er de siste til å akseptere vitenskapelige oppdagelser som de føler trår inn over grensen til områder som tidligere har tilhørt religionen. Ta evolusjonsteorien som de fleste ateistiske vitenskapsmenn anser like sikker som gravitasjon og andre naturlover, men som mange religiøse strever med den dag i dag. Det samme var tilfelle da Gallileo fant ut at jorden likevel ikke var universets sentrum, den gikk jo rundt sola og det var en tung kamel å svelge for paven&co. Hvordan vil religiøse forholde seg til om vi får inn radiosignaler som viser intelligent liv på andre planeter? Vil de mene at de har samme gud som oss? Og samme Jesus også? Eller må de bare nok en gang innse at dette ble enda en ting bibelen ikke kunne si noe fornuftig om, blant en million andre ting fra før. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LCFA Skrevet 19. oktober 2021 #189 Del Skrevet 19. oktober 2021 18 minutter siden, sicario said: Det som er fascinerende med religiøse, er at ellers intelligente mennesker i hundretusentall tror på noe man alene ville blitt stemplet som psykotisk for. En eller annen psykose må vi vel kunne unne oss. Bare en fordel at mange deler en felles psykose som det finnes moderate regler og normer for. Med hver mann sin psykose hadde vi ellers bare fått et samfunn like hoppende galt som en bøtte frosker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #190 Del Skrevet 19. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (17 timer siden): Man kan fint være intelligent og religiøs, i mine øyne, samtidig anser jeg det som en karakterbrist. Behovet for religion er, i mine øyne, et emosjonelt behov i større grad enn et intelligent behov. Hva med der man er religiøs fordi man oppriktig tror på noe større, en Gud? For min del er det det som er grunnen til at jeg tror. Jeg er glad for at jeg gjør det fordi det innebærer mye positivt for meg, men troen er dyp og ikke noe jeg bare kunne slått hvis jeg plutselig skulle føle at jeg ikke ønsket det lenger, eller ikke hadde behov for det slik du skriver. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #191 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med der man er religiøs fordi man oppriktig tror på noe større, en Gud? For min del er det det som er grunnen til at jeg tror. Jeg er glad for at jeg gjør det fordi det innebærer mye positivt for meg, men troen er dyp og ikke noe jeg bare kunne slått hvis jeg plutselig skulle føle at jeg ikke ønsket det lenger, eller ikke hadde behov for det slik du skriver. Anonymkode: fa26d...8c4 *bare kunne slått av (som en bryter) Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #192 Del Skrevet 19. oktober 2021 LCFA skrev (10 minutter siden): De kan, men ingen kan vel benekte at religiøse ofte sleper beina etter seg og er de siste til å akseptere vitenskapelige oppdagelser som de føler trår inn over grensen til områder som tidligere har tilhørt religionen. Ta evolusjonsteorien som de fleste ateistiske vitenskapsmenn anser like sikker som gravitasjon og andre naturlover, men som mange religiøse strever med den dag i dag. Det samme var tilfelle da Gallileo fant ut at jorden likevel ikke var universets sentrum, den gikk jo rundt sola og det var en tung kamel å svelge for paven&co. Hvordan vil religiøse forholde seg til om vi får inn radiosignaler som viser intelligent liv på andre planeter? Vil de mene at de har samme gud som oss? Og samme Jesus også? Eller må de bare nok en gang innse at dette ble enda en ting bibelen ikke kunne si noe fornuftig om, blant en million andre ting fra før. For noen grupper av/individuelle religiøse kan det stemme at de sliter med å akseptere vitenskap. Likevel er det unødvendig å sette folk i bås. Hver enkelt er vi forskjellige, og vi som er religiøse har ulik personlig tro. Dette med intelligent liv blir også helt individuelt, og man kan ikke gruppere alle religiøse etter hvordan de hadde reagert. For min del ville jeg syntes det var veldig spennende, men også litt skummelt, om vi oppdaget liv på andre planeter. Jeg har alltid interessert meg for verdensrommet. Jeg er religiøs ja, jeg har en tro, men har samtidig ikke alle svar og er alltid åpen for ny kunnskap. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober 2021 #193 Del Skrevet 19. oktober 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med der man er religiøs fordi man oppriktig tror på noe større, en Gud? For min del er det det som er grunnen til at jeg tror. Jeg er glad for at jeg gjør det fordi det innebærer mye positivt for meg, men troen er dyp og ikke noe jeg bare kunne slått hvis jeg plutselig skulle føle at jeg ikke ønsket det lenger, eller ikke hadde behov for det slik du skriver. Anonymkode: fa26d...8c4 Er denne Guden du tror på en del av de etablerte og organiserte religionene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #194 Del Skrevet 19. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (16 minutter siden): Er denne Guden du tror på en del av de etablerte og organiserte religionene? Jeg er religiøs ja. Anonymkode: fa26d...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #195 Del Skrevet 19. oktober 2021 Anonymus Notarius skrev (7 timer siden): Ja. Det er selvsagt mulig å være religiøs og intelligent, og det finnes mange eksempler på slike personer. Men jevnt over har religiøse markant lavere intelligens enn ikke-religiøse, noe som er bevist i flere studier. Ingen studier har vist dette nei.http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/ Anonymkode: 6e668...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #196 Del Skrevet 19. oktober 2021 LCFA skrev (1 time siden): Ta evolusjonsteorien som de fleste ateistiske vitenskapsmenn anser like sikker som gravitasjon og andre naturlover, men som mange religiøse strever med den dag i dag. Fordi det ikke finnes noen vitenskaplig grunnlag for teorien, og fordi det er en uferdig teori full av hull og mangler. Mange ateister tror ikke på det heller, av god grunn. Anonymkode: 6e668...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 19. oktober 2021 #197 Del Skrevet 19. oktober 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er religiøs ja. Anonymkode: fa26d...8c4 Slår meg som rart at du vet du ville fortsatt hatt troen selv om du ikke lengre har 'behov' for den. Jeg anser det fortsatt som en karakterbrist, uten at det nødvendigvis betyr noe. Gud skal vite at jeg har et lass med dem selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #198 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen studier har vist dette nei.http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/ Anonymkode: 6e668...b15 Han viser jo nettopp til denne studien. Og gjør ingen forsøk på å debunke den. Så da får man si en slik studie eksisterer. Anonymkode: abf53...7f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. oktober 2021 #199 Del Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingen studier har vist dette nei.http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/ Anonymkode: 6e668...b15 Det har det, og flere har lenka til dem i denne tråden. Denne bloggeren motbeviser ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #200 Del Skrevet 19. oktober 2021 Nei jeg tenker motsatt. Jeg tenker at det er lite logisk å tro på at alt har blitt til av seg selv uten noen som helst mening eller plan. Anonymkode: 6472a...790 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå