Gå til innhold

Skal til gynekolog. Gruer meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gruer meg til å sitte i stolen med den «åpneren» i skjeden. Noen som vet hvor lenge man må ha den inne? 
 

Kan man få tatt celleprøve uten at de må bruke åpneren? 

Anonymkode: 62bf6...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tviler på at de får det til uten den spatelen. De bruker en liten pinne av et slag, og skjelden vil jo lukke seg rundt pinnen hvis de ikke bruker noe til å holde det åpent. Dermed blir det utflod og evt vev fra skjedeåpningen som kommer på pinnen, og det blir feil resultater av prøven.

 

Jeg satt ikke akkurat med stoppeklokke forrige gang, men jeg tipper det tok rundt fem minutter fra jeg satte meg i stolen til jeg gikk av den igjen. Maks ti minutter. Og tiden med spatelen inne i skjeden var jo kortere. 

Anonymkode: 1511c...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dit på torsdag. Har allerede angstanfall pga dette ..

Anonymkode: 62bf6...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gruer meg til å sitte i stolen med den «åpneren» i skjeden. Noen som vet hvor lenge man må ha den inne? 
 

Kan man få tatt celleprøve uten at de må bruke åpneren? 

Anonymkode: 62bf6...c73

Det går rimelig fort altså, det er nok ingen som gleder seg til å gå på gu undersøkelse, men det er relativt fort gjort og går ganske greit tross alt 🙂 personlig synes jeg selve prøvetakingen er verre enn spatelen og det verste er vell bare at det kan oppleves litt pinlig å sitte i en stol å skreve foran folk man ikke egentlig har noe behov for å dele sine intime deler med. Iallefall synes jeg det. Men det bør gjøres og jeg har vært igjennom flere runder nå og det går helt greit liksom, selv om man bare kunne tenkt seg å ikke vært nødt til det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme her og si at det ikke er noe å grue seg for, fordi realiteten er at du gruer deg, og det skal tas på alvor.

Men jeg kan prøve å komme med noen tips.

Kle deg behagelig. Jeg pleier å ha på meg en overdel som går nedafor rumpa, samt sokker som går langt opp mot knærne. Da føler jeg meg mer påkledd, og en smule mindre sårbar. Det hjelper nok og på hvis du klarer å legge bort "her ligger jeg på utstilling foran fremmede", og heller tenke at legen har sett fremmede underliv før, og er der for din helse.

Fortell gynekologen at du er nervøs. Min erfaring fra helsevesenet er at når jeg forteller på forhånd hvordan jeg har det, så går ting bedre. (jeg har for eksempel noen ganger fått panikk ved blodprøvetaking. Så jeg har begynt å si i fra på forhånd hvordan ståa er, og hvordan det er best for meg at prøven tas. Da går det stort sett greit)

Og sist men ikke minst, pust dypt og rolig når du ligger i stolen. Det virker beroligende.

Masse lykke til, det går sannsynligvis helt fint 💜

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt stalltips er å bare slapp av så mye som du absolutt kan i alle muskler, for da blir det ikke vondt med spekelet. Pleier å ta veldig kort tid. Med en gang du strammer blir det vondt. Jeg har sikkert vært på 30 gynekologiske undersøkelser i mitt 25 år gamle liv. 

Anonymkode: 12022...20d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt stalltips er å bare slapp av så mye som du absolutt kan i alle muskler, for da blir det ikke vondt med spekelet. Pleier å ta veldig kort tid. Med en gang du strammer blir det vondt. Jeg har sikkert vært på 30 gynekologiske undersøkelser i mitt 25 år gamle liv. 

Anonymkode: 12022...20d

30 på 25 år?? Skjønner om du ikke vil svare, men lurer jo på hva i alle dager det er som gjør det nødvendig med mye mer enn 1 undersøkelse i året... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å å bra. Det går skikkelig fort. Kun et par minutter. 

 

Anonymkode: 1d96d...c50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElMona skrev (7 timer siden):

30 på 25 år?? Skjønner om du ikke vil svare, men lurer jo på hva i alle dager det er som gjør det nødvendig med mye mer enn 1 undersøkelse i året... 

Ikke meg du siterer med dersom man har en sykdom eller skade i underlivet er det ikke så rart.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElMona skrev (7 timer siden):

30 på 25 år?? Skjønner om du ikke vil svare, men lurer jo på hva i alle dager det er som gjør det nødvendig med mye mer enn 1 undersøkelse i året... 

Jeg har hatt 6 det siste året, noen ganger skjer ting. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekelet må brukes for å komme til.

Sist jeg tok celleprøve tok det maks 2 minutter. Inn med spekelet, inn med pinnen og snurre litt rundt, ut med pinnen, ut med spekelet, ferdig.

Anonymkode: d37a8...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElMona skrev (14 timer siden):

30 på 25 år?? Skjønner om du ikke vil svare, men lurer jo på hva i alle dager det er som gjør det nødvendig med mye mer enn 1 undersøkelse i året... 

Jeg har vel hatt fem undersøkelser det siste året, om jeg ikke husker helt galt. (eskalering av smerter, og til slutt operasjon)

Har man for eksempel endometriose og/eller pcos, så bør man fort ha minst en undersøkelse i året.

Tipper og at fertilitetsbehandling krever en del besøk hos gyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C8H10N4O2 skrev (1 minutt siden):

Jeg har vel hatt fem undersøkelser det siste året, om jeg ikke husker helt galt. (eskalering av smerter, og til slutt operasjon)

Har man for eksempel endometriose og/eller pcos, så bør man fort ha minst en undersøkelse i året.

Tipper og at fertilitetsbehandling krever en del besøk hos gyn.

Stemmer det, jeg er nok snart oppe i 30 de siste 10 mnd pga flere ivf-forsøk. 

Anonymkode: 0a10a...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært noe verre i livet enn  gå til gyn, så hadde livet vært en fest. Hadde heller gått til gyn en gang i uka enn mange andre ting. Det tar et par minutter maks. 

Anonymkode: aab6e...f71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sammenligner du kreft med problemer å få barn- ivf forsøk? Tror kansje du burde tenke igjennom hva du egentlig impliserer.

Anonymkode: 73779...bac

Ja jeg gjør det. Bytt ut kreft men en annen sykdom om du vil. Jeg er klar på hva jeg impliserer - at å være ufrivillig barnløs er et stort traume, og kan sammenlignes med andre somatiske sykdommer man har tilgjengelig behandling mot. 

Anonymkode: 2377e...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ElMona skrev (8 minutter siden):

IVF er ikke behandling for sykdom, det er å prøve å tvinge kroppen til noe den ikke burde gjøre, og bortkastede medisinske ressurser

Er det ikke sykdom å ha tette eggledere etter en infeksjon (f.els etter en sprukket blindtarm). Er det ikke sykdom å ha endometriose? Er det ikke sykdom å ha pcos? Dette er vanlige sykdommer som senker evnen til sponant graviditeter. Behandlingen er å fertilisere egg utenfor kroppen og føre egg tilbake i livmor -in vitro fertilisering (ivf). Det er hjerterått å mene at noen ikke fortjener barn kun fordi de kom for sent til sykehus med sin blindtarmsbetennelse som 8-åring..

Anonymkode: 2377e...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg gjør det. Bytt ut kreft men en annen sykdom om du vil. Jeg er klar på hva jeg impliserer - at å være ufrivillig barnløs er et stort traume, og kan sammenlignes med andre somatiske sykdommer man har tilgjengelig behandling mot. 

Anonymkode: 2377e...eef

Du dør ikke av å være barnløs.. men av kreft er risikoen der.

Anonymkode: 73779...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde det ikke vært noe verre i livet enn  gå til gyn, så hadde livet vært en fest. Hadde heller gått til gyn en gang i uka enn mange andre ting. Det tar et par minutter maks. 

Anonymkode: aab6e...f71

Og det kan du si. Så eplekjekk. Du vet vel at det er endel kvinner som har blitt utsatt for voldtekter og overgrep og derfor har problemer med å gå til GU? 

Og nei, det bryr du deg ikke om. "Det tar bare et par minutter", sier den eplekjekke...

Anonymkode: 61d7d...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke sykdom å ha tette eggledere etter en infeksjon (f.els etter en sprukket blindtarm). Er det ikke sykdom å ha endometriose? Er det ikke sykdom å ha pcos? Dette er vanlige sykdommer som senker evnen til sponant graviditeter. Behandlingen er å fertilisere egg utenfor kroppen og føre egg tilbake i livmor -in vitro fertilisering (ivf). Det er hjerterått å mene at noen ikke fortjener barn kun fordi de kom for sent til sykehus med sin blindtarmsbetennelse som 8-åring..

Anonymkode: 2377e...eef

Uuh, ja men man helbreder ikke den sykdommen med IVF. Du risikerer ikke å dø om du ikke blir gravid. Det er ikke snakk om å fortjene barn (som forøvrig INGEN gjør, du kan aldri fortjene et annet menneske, de er ikke en gjenstand) men at du bare er en av de som ikke kan få det. Det er ikke verdens undergang, og om du mener det så bør du gå til psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...