Gå til innhold

Skal til gynekolog. Gruer meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg gjør det. Bytt ut kreft men en annen sykdom om du vil. Jeg er klar på hva jeg impliserer - at å være ufrivillig barnløs er et stort traume, og kan sammenlignes med andre somatiske sykdommer man har tilgjengelig behandling mot. 

Anonymkode: 2377e...eef

Å være barnløs er ikke et traume. Det som derimot kan bli et traume er når man må oppleve spontanabort på spontanabort, og man blir så desperat at man kaster bort alle pengene sine på IVF til tross for at kroppen sier stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ElMona skrev (Akkurat nå):

Uuh, ja men man helbreder ikke den sykdommen med IVF. Du risikerer ikke å dø om du ikke blir gravid. Det er ikke snakk om å fortjene barn (som forøvrig INGEN gjør, du kan aldri fortjene et annet menneske, de er ikke en gjenstand) men at du bare er en av de som ikke kan få det. Det er ikke verdens undergang, og om du mener det så bør du gå til psykolog.

Enig. Det virker som endel mener at de har en medfødt rett til at himmel og jord skal settes i bevegelse for å få barn. Men det gjelder jo i grunn alle helsetjenester. 

Anonymkode: 45d7b...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra 🙂 Skjønner at du er nervøs. Jeg var også nervøs første gang. Det hjelper å huske på at legen/gynekologen ser underliv flere ganger om dagen, både unge og gamle. For de er dette hverdagskost.

Det er litt ubehagelig, men se i taket og pust med magen. Ha på deg en litt lang genser så du får dekt deg til før du legger deg på benken og reiser deg fra benken. 

Anonymkode: bda8a...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (Akkurat nå):

👏👏

 

Da skyter jeg inn, hvis man er redd for overgrep inne hos gynekologen; jeg tror ikke jeg har lagt i stolen uten en person til, i tillegg til undersøkende lege i rommet, siden tidlig 2000-tall. Det er gjerne en sykepleier eller helsesekretær, eller noe (ikke sikker i farten) som er i rommet for både lege og pasient sin sikkerhet.

Jeg tror ikke at det er snakk om at man er redd for overgrep hos gynekologen. 

Det hjelper fint lite at det er en ekstra person tilstede. I mitt tilfelle, gjør det det faktisk verre.... 

Anonymkode: 61d7d...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (3 minutter siden):

👏👏

 

Da skyter jeg inn, hvis man er redd for overgrep inne hos gynekologen; jeg tror ikke jeg har lagt i stolen uten en person til, i tillegg til undersøkende lege i rommet, siden tidlig 2000-tall. Det er gjerne en sykepleier eller helsesekretær, eller noe (ikke sikker i farten) som er i rommet for både lege og pasient sin sikkerhet.

Uff. Det må være enda verre å ha ENDA en person i rommet. Da måtte det vært en tillitsperson, ikke en til fremmed helsepersonell.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra. Men jeg sov dårlig i natt, kaldsvettet på jobb og klarte ikke å spise før jeg skulle dit. Hadde time 1430. 
Jeg fikk pratet mye først og fortalt hva jeg hadde opplevd tidligere og hva jeg var nervøs for. 
Gynekologen sa at jeg hadde kontroll, at sa jeg stopp så ble det stopp. Jeg følte meg trygg.

Har gått med klump i maven i flere dager og har det fremdeles. Angsten henger i. 
Jeg fikk tårer i øynene da du skrev at jeg var tøff. For jeg føler meg heller som et nervevrak som katastrofetenker mye akkurat nå. 

Anonymkode: 62bf6...c73

Endret av Vintermorgen
Slettet sitat er fjernet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Uff. Det må være enda verre å ha ENDA en person i rommet. Da måtte det vært en tillitsperson, ikke en til fremmed helsepersonell.

Jeg hadde engang en mannlig lege som gjorde en undersøkelse på meg. Han hentet en sykepleier før undersøkelsen, og hun sto ganske så usynlig ved veggen (bak meg). Det er ikke sånn at de begge står og stirrer på høna. For meg var det en ekstra trygghet, spesielt siden det var første gang jeg hadde fått underlivet undersøkt og ikke helt visste hva som var vanlig/ikke vanlig. Med en sykepleier i rommet, så kunne jeg være trygg på at alt ble gjort ordentlig og uten noe tull

Anonymkode: bda8a...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (På 19.10.2021 den 19.39):

Nå skal ikke jeg komme her og si at det ikke er noe å grue seg for, fordi realiteten er at du gruer deg, og det skal tas på alvor.

Men jeg kan prøve å komme med noen tips.

Kle deg behagelig. Jeg pleier å ha på meg en overdel som går nedafor rumpa, samt sokker som går langt opp mot knærne. Da føler jeg meg mer påkledd, og en smule mindre sårbar. Det hjelper nok og på hvis du klarer å legge bort "her ligger jeg på utstilling foran fremmede", og heller tenke at legen har sett fremmede underliv før, og er der for din helse.

Fortell gynekologen at du er nervøs. Min erfaring fra helsevesenet er at når jeg forteller på forhånd hvordan jeg har det, så går ting bedre. (jeg har for eksempel noen ganger fått panikk ved blodprøvetaking. Så jeg har begynt å si i fra på forhånd hvordan ståa er, og hvordan det er best for meg at prøven tas. Da går det stort sett greit)

Og sist men ikke minst, pust dypt og rolig når du ligger i stolen. Det virker beroligende.

Masse lykke til, det går sannsynligvis helt fint 💜

Tusen takk for disse tipsene. Jeg fulgte de fleste tipsene her og det hjalp.❤️

Anonymkode: 62bf6...c73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gikk bra. Men jeg sov dårlig i natt, kaldsvettet på jobb og klarte ikke å spise før jeg skulle dit. Hadde time 1430. 
Jeg fikk pratet mye først og fortalt hva jeg hadde opplevd tidligere og hva jeg var nervøs for. 
Gynekologen sa at jeg hadde kontroll, at sa jeg stopp så ble det stopp. Jeg følte meg trygg.

Har gått med klump i maven i flere dager og har det fremdeles. Angsten henger i. 
Jeg fikk tårer i øynene da du skrev at jeg var tøff. For jeg føler meg heller som et nervevrak som katastrofetenker mye akkurat nå. 

Anonymkode: 62bf6...c73

WOW - DU GJENNOMFØRTE! Det er en bragd i seg selv. Jeg skal ikke skryte på meg det samme. Jeg synes du er dødsmodig. Alle som gjennomfører er steintøffe. Gi deg selv en klapp på skuldrene og unn deg noe godt, og tenk at det er lenge til neste gang. Veldig bra at hun fikk deg til å føle deg trygg, selv tross reaksjoner.❤️

Endret av Gjenferdet
  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og det kan du si. Så eplekjekk. Du vet vel at det er endel kvinner som har blitt utsatt for voldtekter og overgrep og derfor har problemer med å gå til GU? 

Og nei, det bryr du deg ikke om. "Det tar bare et par minutter", sier den eplekjekke...

Anonymkode: 61d7d...4f7

Tro meg, jeg er alt annet enn eplekjekk. Det er kun fakta ; det tar et par minutter. Resten sitter i hodet og da er det hodet man må jobbe med eller få hjelp til å jobbe med. 

Anonymkode: aab6e...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tro meg, jeg er alt annet enn eplekjekk. Det er kun fakta ; det tar et par minutter. Resten sitter i hodet og da er det hodet man må jobbe med eller få hjelp til å jobbe med. 

Anonymkode: aab6e...f71

Du er eplekjekk. 

Ja, det sitter i hodet. Har du selv vært utsatt for overgrep som lite barn og voldtekt?

Vet du hvor ille de "par minuttene" kan være? 

Anonymkode: 61d7d...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tusen takk for disse tipsene. Jeg fulgte de fleste tipsene her og det hjalp.❤️

Anonymkode: 62bf6...c73

Bare hyggelig, og fint å høre at mine erfaringer kunne hjelpe deg 💜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er eplekjekk. 

Ja, det sitter i hodet. Har du selv vært utsatt for overgrep som lite barn og voldtekt?

Vet du hvor ille de "par minuttene" kan være? 

Anonymkode: 61d7d...4f7

Jeg er ikke eplekjekk, jeg har hatt nok motgang i livet til å se at det finns problemer.Og jeg har jobbet med meg selv for å gjennomføre enkle ting i livet og vet det er mulig. 

Som sagt ; jeg la kun fram fakta. Og det er det man må fokusere på. 

Anonymkode: aab6e...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke eplekjekk, jeg har hatt nok motgang i livet til å se at det finns problemer.Og jeg har jobbet med meg selv for å gjennomføre enkle ting i livet og vet det er mulig. 

Som sagt ; jeg la kun fram fakta. Og det er det man må fokusere på. 

Anonymkode: aab6e...f71

Du svarte ikke på spørsmålet: Har du selv vært utsatt for overgrep og voldtekt? 

Hvis nei: Vet du hvor ille disse "ta seg sammen"-minuttene kan være? 

Anonymkode: 61d7d...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 21.06):

Du svarte ikke på spørsmålet: Har du selv vært utsatt for overgrep og voldtekt? 

Hvis nei: Vet du hvor ille disse "ta seg sammen"-minuttene kan være? 

Anonymkode: 61d7d...4f7

Nettopp. Det kan være nok til å skape et nytt traume.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (51 minutter siden):

WOW - DU GJENNOMFØRTE! Det er en bragd i seg selv. Jeg skal ikke skryte på meg det samme. Jeg synes du er dødsmodig. Alle som gjennomfører er steintøffe. Gi deg selv en klapp på skuldrene og unn deg noe godt, og tenk at det er lenge til neste gang. Veldig bra at hun fikk deg til å føle deg trygg, selv tross reaksjoner.❤️

Tusen takk❤️

Anonymkode: 62bf6...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opp og frem med hønen, innstill deg på at dette er super naturlig og helt ufarlig. 
Lat som om dette er du god på, legg deg godt ned i stolen og pust med magen! 
 

Tar alltid på meg en tunika eller kort kjole, så slipper jeg å føle meg så naken. Selvom du som regel alltid får noe å ha over deg hos en gynekolog. 
 

Synes det hele går fort og gale! Tidenes opplevelse er det ikke, men alltid godt å ha det unna. 

Anonymkode: b78d6...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 19.39):

Gruer meg til å sitte i stolen med den «åpneren» i skjeden. Noen som vet hvor lenge man må ha den inne? 
 

Kan man få tatt celleprøve uten at de må bruke åpneren? 

Anonymkode: 62bf6...c73

Mitt råd er å fortelle legen at du kvier deg veldig til spekelet, da kan han velge et av de minste de har. Når dette føres inn så slapp av og pust med magen, lukk øynene og tell til 20 inni deg. På ett øyeblikk er det over og du kommer til å være så stolt av deg selv fordi du klarte det, og ikke minst tar du vare på helsen din ved å skjekke deg! Vi er mange som kvier oss til dette. Men dette klarer du! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (12 timer siden):

WOW - DU GJENNOMFØRTE! Det er en bragd i seg selv. Jeg skal ikke skryte på meg det samme. Jeg synes du er dødsmodig. Alle som gjennomfører er steintøffe. Gi deg selv en klapp på skuldrene og unn deg noe godt, og tenk at det er lenge til neste gang. Veldig bra at hun fikk deg til å føle deg trygg, selv tross reaksjoner.❤️

Du kan ikke trøste henne med at "det er lenge til neste gang" før svaret på prøven ligger der. Plutselig er det noe galt med prøven å hun blir kalt tilbake raskt. Da er det en ny runde/runder.

Anonymkode: 73779...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnys skrev (8 timer siden):

Mitt råd er å fortelle legen at du kvier deg veldig til spekelet, da kan han velge et av de minste de har. Når dette føres inn så slapp av og pust med magen, lukk øynene og tell til 20 inni deg. På ett øyeblikk er det over og du kommer til å være så stolt av deg selv fordi du klarte det, og ikke minst tar du vare på helsen din ved å skjekke deg! Vi er mange som kvier oss til dette. Men dette klarer du! 

Jeg syns det minste spekkelet er vondt.. det kliper i noen sekunder. 48 år og barnløs. Bruker alltid å påminne gynekologen om at jeg gruer meg. Da minner hun meg på at hun skal bruke det minste spekkelet.

Anonymkode: 73779...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...