Gå til innhold

Uventede konsekvenser av vektnedgang


Bokdamen

Anbefalte innlegg

Har gått ned 40 kilo.

Enig i det med at man kan bli behandlet bedre som normalvektig enn overvektig. 

Ellers er det veldig kjipt, og noe jeg ikke tenkte på, at kroppen er helt ødelagt. Løshud over alt, men ikke så mye at jeg får noen støtte til operasjon. Alt henger ☹

Anonymkode: e64db...559

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsom tråd 😂

Jeg har blitt overrasket av et par ting, men det  var bare meg som ikke hadde tenkt i de baner - så det er ikke veldig spesielt liksom.

1) Plutselig er det superlett å klippe negler på tærne. Jeg får puste uproblematisk i mens, og når frem på en helt annen måte.

2) Det er lettere og mer behagelig å sitte med bena i kryss.

3) Jeg blir ikke lengre flau over å kjøpe usunne ting (snop, is, en burger e.l til meg selv eller barna).

 

Gått fra BMI 35 til 25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (På 17.10.2021 den 12.16):

Inspirert av en tråd jeg leste: du som har gått en del ned i vekt, har du opplevd noen uventede konsekvenser?

For meg een det merkeligste at brillene mine har blitt for store for ansiktet (klarer ikke holde seg oppe) og at en del av skoene mine er for store. Trodde jeg hadde gått opp en skostørrelse pga. to graviditeter, viser seg at jeg bare hadde blitt tykk i føttene 😳

Jeg opplever akkurat det samme😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med skoene kom uventet på meg også. Jeg har vært skikkelig oppgitt på skobutikkene og kjeftet på dem for at størrelsene har blitt endret. Skjønner nå at det er vektnedgangen som er årsaken :lol:

En annen ting er at puppene har forsvunnet og navlen ser ut som et rompehull.... :rolleyes:

Anonymkode: ac981...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (3 timer siden):

Morsom tråd 😂

Jeg har blitt overrasket av et par ting, men det  var bare meg som ikke hadde tenkt i de baner - så det er ikke veldig spesielt liksom.

1) Plutselig er det superlett å klippe negler på tærne. Jeg får puste uproblematisk i mens, og når frem på en helt annen måte.

2) Det er lettere og mer behagelig å sitte med bena i kryss.

3) Jeg blir ikke lengre flau over å kjøpe usunne ting (snop, is, en burger e.l til meg selv eller barna).

 

Gått fra BMI 35 til 25

Det med knærne i kryss har jeg også, og jeg synes det er så gøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Folk bøller seg ikke forbi meg på offentlig transport lenger

- Jeg har fått mindre føtter

- Jeg blir flørtet med igjen 

- Jeg kan se mitt eget kjønnsorgan igjen og barbering er kjempeenkelt 

- Selv om jeg ikke har trent noe særlig, har jeg plutselig mye bedre kondis 

- Jeg puster bedre

Har gått ned 36 kg så langt, fremdeles 15 kg igjen. Føler meg likevel som et nytt menneske.

Anonymkode: c4467...880

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen ved mye som er sagt her. Ellers blir jeg hele tiden uventet overrasket av hva det vil si å eksistere i en normalvektig kropp. Feks i sommer da vi lånte en bobil (som vi tidligere bodde i en uke da jeg var større). Husker jeg da følte meg klaustrofobisk, og at jeg måtte gå sidelengs i de trange gangene. Nå kunne jeg smyge meg rundt alt, og stå og lage mat med plass rundt meg, ikke inneklemt. Så artig å kunne smyge og sprette 😅 Samme følelse jeg hadde som barn. 

Negativt er jeg kronisk kald, men svetter mindre av lett bevegelse.

Anonymkode: b0f65...762

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært normalvektig, men har fått ned til grensen til undervekt. Det som er kjipt er at det er vondt å ligge på gulvet og leke med barna. Vondt i beina i korsryggen, hoftene og ryggraden. Funker heller ikke å sitte på gulvet å lene ryggen inntil sofaen for eksempel. Men løser det greit med å ligge på tepper da 🙈 

Anonymkode: e3a87...65d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også alltid vært normalvektig, men gått ned noen forfengelighetskilo

-Får vondt i rumpa av å sitte for lenge 

-Ser fort ut som jeg slantrer med ryggen

-Iskald 

-Leppene ser større ut

-Gikk ned en skostørrelse

Anonymkode: 344d1...e79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått ned litt og trent mer, så har lavere fettprosent. En ting jeg aldri har tenkt over er synlige blodårer på hendene😅 Greit å følge med på da, uten å måtte gå på vekta. Ellers kjenner jeg hoftebeina mye lettere, det var ikke mange kilo som skulle til (var normalvektig før også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 35 kg. 

Skoene mine har plutselig blitt for store. 

Brillene mine detter av. 

Plutselig synlige blodårer på armene. 

Begynt å bli plaget med sopp i navelen. 

Er vondt å ligge på siden pga knokler å bein som ikke er dekt i fett lenger. 

 

Her har desverre ikke håret blitt tynnere, jeg har ekstremt tykt hår. Tynner det ut ekstremt hver gang jeg er hos frisør. 

Anonymkode: 07a59...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 17.01):

Etter å ha gått ned ca 40 kg: Gikk ned i skostørrelse, fryser hele tiden (er ca 10 år siden jeg gikk ned i vekt, men er fortsatt iskald hele tiden), fikk såpass mye mer energi at jeg ble ordentlig rastløs, røyter irriterende mye, vondt å sitte på harde stoler (blir ordentlig øm i beina som er inni rumpa). Sikkert mye mer enn dette også, men er dette jeg husker jeg reagerte på i starten. 

Anonymkode: 5307a...0c2

Meg igjen. Jeg ser at noen kommenterer at de blir behandlet bedre etter vektnedgang, og vil gjerne kommentere mine erfaringer på dette for å nyansere bildet litt. Jeg har merket dette med forskjellsbehandling jeg også, men tror det i hovedsak skyldes at jeg også har endret min oppførsel. Jeg er generelt mer smilende og utadvent nå, mens jeg før helst ville være usynlig og hadde en "unnskyld at jeg er til" - holdning. Jeg tror endringen i andres oppførsel mot meg vel så mye skyldes at jeg oppfattes som mer imøtekommende og blid nå, mens jeg før var mer mutt og innesluttet (og kanskje ble oppfattet som litt sur). Jeg tror jeg også tidligere hadde en veldig tendens til å over- og feilanalysere andres blikk og oppførsel pga dårlig selvtillit (feks var jeg helt overbevist over at folk så stygt på men når jeg handla snop, men i ettertid seg jeg at denne tolkningen skyldes min usikkerhet og ikke var reell). Jeg ser også på de ulike helseproblemene mine som har forsvunnet, og som jeg tidligere trodde var helt urelatert til min overvekt, at legen faktisk hadde god grunn til å ta opp vektreduksjon ved de tilfellene hvor jeg da tenkte at dette kun var et signal på fordommer. 

Jeg tviler ikke på at det faktisk er noe forskjellsbehandling og at det er hold i en del, men tror som sagt at noe av det skyldes at man endrer egen personlighet også. 

Anonymkode: 5307a...0c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Meg igjen. Jeg ser at noen kommenterer at de blir behandlet bedre etter vektnedgang, og vil gjerne kommentere mine erfaringer på dette for å nyansere bildet litt. Jeg har merket dette med forskjellsbehandling jeg også, men tror det i hovedsak skyldes at jeg også har endret min oppførsel. Jeg er generelt mer smilende og utadvent nå, mens jeg før helst ville være usynlig og hadde en "unnskyld at jeg er til" - holdning. Jeg tror endringen i andres oppførsel mot meg vel så mye skyldes at jeg oppfattes som mer imøtekommende og blid nå, mens jeg før var mer mutt og innesluttet (og kanskje ble oppfattet som litt sur). Jeg tror jeg også tidligere hadde en veldig tendens til å over- og feilanalysere andres blikk og oppførsel pga dårlig selvtillit (feks var jeg helt overbevist over at folk så stygt på men når jeg handla snop, men i ettertid seg jeg at denne tolkningen skyldes min usikkerhet og ikke var reell). Jeg ser også på de ulike helseproblemene mine som har forsvunnet, og som jeg tidligere trodde var helt urelatert til min overvekt, at legen faktisk hadde god grunn til å ta opp vektreduksjon ved de tilfellene hvor jeg da tenkte at dette kun var et signal på fordommer. 

Jeg tviler ikke på at det faktisk er noe forskjellsbehandling og at det er hold i en del, men tror som sagt at noe av det skyldes at man endrer egen personlighet også. 

Anonymkode: 5307a...0c2

Det spørs kanskje litt?

Når jeg ser veldig overvektige mennesker kjøpe godteri og usunn mat som McDonalds så tenker jeg dessverre mitt. Har BMI 26 selv og synes det er flaut å handle slike ting.

Overvekt skyldes så mangt, men når man tydelig ser hvorfor folk er overvektige så reagerer man jo.

Men tror ikke det har så mye å si når man skal kjøpe en vaskemaskin. Da handler det nok mer om personlighet ja. :)

Anonymkode: e6665...84e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Meg igjen. Jeg ser at noen kommenterer at de blir behandlet bedre etter vektnedgang, og vil gjerne kommentere mine erfaringer på dette for å nyansere bildet litt. Jeg har merket dette med forskjellsbehandling jeg også, men tror det i hovedsak skyldes at jeg også har endret min oppførsel. Jeg er generelt mer smilende og utadvent nå, mens jeg før helst ville være usynlig og hadde en "unnskyld at jeg er til" - holdning. Jeg tror endringen i andres oppførsel mot meg vel så mye skyldes at jeg oppfattes som mer imøtekommende og blid nå, mens jeg før var mer mutt og innesluttet (og kanskje ble oppfattet som litt sur). Jeg tror jeg også tidligere hadde en veldig tendens til å over- og feilanalysere andres blikk og oppførsel pga dårlig selvtillit (feks var jeg helt overbevist over at folk så stygt på men når jeg handla snop, men i ettertid seg jeg at denne tolkningen skyldes min usikkerhet og ikke var reell). Jeg ser også på de ulike helseproblemene mine som har forsvunnet, og som jeg tidligere trodde var helt urelatert til min overvekt, at legen faktisk hadde god grunn til å ta opp vektreduksjon ved de tilfellene hvor jeg da tenkte at dette kun var et signal på fordommer. 

Jeg tviler ikke på at det faktisk er noe forskjellsbehandling og at det er hold i en del, men tror som sagt at noe av det skyldes at man endrer egen personlighet også. 

Anonymkode: 5307a...0c2

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det spørs kanskje litt?

Når jeg ser veldig overvektige mennesker kjøpe godteri og usunn mat som McDonalds så tenker jeg dessverre mitt. Har BMI 26 selv og synes det er flaut å handle slike ting.

Overvekt skyldes så mangt, men når man tydelig ser hvorfor folk er overvektige så reagerer man jo.

Men tror ikke det har så mye å si når man skal kjøpe en vaskemaskin. Da handler det nok mer om personlighet ja. :)

Anonymkode: e6665...84e

Det er nok dessverre et faktum at overvektige behandles dårligere, det er godt dokumentert i forskning.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2866597/ 

https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/inequality/2017/aug/30/demoted-dismissed-weight-size-ceiling-work-discrimination 

Anonymkode: f65d4...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...