Gå til innhold

Økonomikommentator spår boligsmell verre enn noensinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange skumle fare varsler akkurat nå! Strømprisene fyker i taket! Og de kommer aldri ned igjen der vi var, ikke over lengre tid. Dette trekker inn enormt mye kjøpekraft fra hele middelklassen og ikke minst de som har lite å rutte med. Samtidig er renten på vei opp som vil trekke inn enda mer kjøpekraft. De som har lånt maksimalt vil slite i årene som kommer med å få dette regnestykket til å gå rundt. Økonomi er et tregt system og mange vil redusere alt av forbruk for å ha penger til det mest nødvendige som boliglån og strømregninger. Så mange kan klare seg en god stund om de har en buffer. Når det stopper opp kommer krisen. Vi som har levd en stund husker hvordan det var på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet da prisene på bolig gikk rett i dass. De som hadde kjøpt dyrt satt igjen med masse gjeld, de som skulle inn i boligmarkedet og hadde jobb gjorde store røverkjøp. Boligprisene har 10 doblet seg nesten siden den gang, langt mer en lønningene har det. Over tid er dette å bygge en boligboble. Når den sprekker vet ingen, ofte henger dette sammen med andre kriser i økonomien. Det ene avløser det andre. Uansett det blir knallhardt for de som lever fra lønning til lønning fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Trodde du på krakk ved de to forrige krakkene? Krakk kommer overraskende på de fleste. Det er noen større eiendomsprosjekter som har konket hvor jeg bor. Det kan jeg ikke huske at har skjedd de siste 15 årene i dette området. Jeg ser mange tegn som kan tyde på at vi er mye nærere et krakk nå enn vi har vært de siste 10 årene. Men ingen kan forutse sånn egentlig. I usa er situasjonen veldig kritisk, og vi er en del av den globale økonomien. Et krakk der vil merkes også her. Vi får se. De som har lånt over evne pga 0 renten har seg selv å takke iallefall. Snakk om idioti.

Anonymkode: 7cc4b...958

Ønsketenkning 

Anonymkode: 9da52...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har venninner som kjøpte sentralt for 10 år siden og som tjente ca 1 mill da de solgte i forhold til hva de ga for den. Men ser poenget ditt at boliger man skal flytte inn i også har økt i pris. Nå flyttet disse venninnene inn i hus med samboer i mer usentrale og landlige strøk så de måtte ikke ut med mye penger og tjente godt på å kjøpe i 2010.

Anonymkode: 9c111...612

1 mill på 10 år må være historisk dårlig. Jeg tjente 500 000 kr på å selge leiligheten min etter 2 år, 230 000 kr på å kjøpe og selge en tomt i løpet av 7 mnd, 800 000 kr på å selge huset etter 3,5 år og 1 mill på å selge leiligheten min etter 2 år. Så kjøpte jeg et rekkehus på prospekt 2,5 år før ferdigstillelse og fikk 1,8 mill i verdiøkning fra kjøp til overtakelse.

 

Å flippe eiendom har vært en gullgruve.

 

Uansett, de har spådd boligkrakk hvert år de siste 10 årene. I Norge strammet de inn på lånebetingelsene for flere år siden med max belåningsgrad og krav til egenkapital. Arbeidsledigheten er lav selv etter en pandemi, det er mangel på boliger i markedet og når folk ikke får lånt så er de fortsatt villige til å betale store summer i leie. At vi ser på et krakk framover er høyst usannsynlig, men at prisene flater ut og synker noe kan godt være. Forskjellene i samfunnet vil nok bli større fordi de med økonomi til å kjøpe og leie ut fortsatt kan være på markedet og de som ikke har økonomien i orden leier uansett. I storbyene selges absolutt alt som prosjekteres.

 

Slapp av. 

Anonymkode: 33abc...7ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilleggsinfo: Oslo på 186. plass på verdensbasis for boligpriser relativt til inntekt. Oslo er "billig". Mediene liker å trekke frem hvor liten prosentandel av boliger i Oslo en singel sykepleier i fulltidsjobb kan kjøpe, men vis meg gjerne en hovedstad i verden hvor dette er mulig.

Anonymkode: 064e1...50a

Vis meg gjerne en hovedstad i verden hvor levevilkårene er gode for flere enn et begrenset antall.  Skulle dette være noe å sammenligne seg med?

 

Anonymkode: 7cc4b...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Boliglånsforskriften tror jeg blir mange ganger brutt, om låntakeren ikke får lån i en bank, går de til neste bank å får høyere lån der

Anonymkode: f7cd1...c8a

Hvis Den Seriøse Banken AS sier nei med medhold i Boliglånsforskriften og Den Useriøse Banken AS sier ja når de i hht boliglånsforskriften burde sagt nei så er det jo en risiko låntakeren velger å ta. Men den risikoen gjelder også den banken som sier ja siden det finnes flere tilfeller der folk er blitt tilkjent erstatning fordi en bank som burde frarådet kunden ikke gjorde det.

Jeg er mindre bekymret for brudd på boliglånsforskriften i forhold til boligkrakk - det går tross alt ut over noen andre enn meg.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vis meg gjerne en hovedstad i verden hvor levevilkårene er gode for flere enn et begrenset antall.  Skulle dette være noe å sammenligne seg med?

 

Anonymkode: 7cc4b...958

Nettopp.

Anonymkode: 064e1...50a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1 mill på 10 år må være historisk dårlig. Jeg tjente 500 000 kr på å selge leiligheten min etter 2 år, 230 000 kr på å kjøpe og selge en tomt i løpet av 7 mnd, 800 000 kr på å selge huset etter 3,5 år og 1 mill på å selge leiligheten min etter 2 år. Så kjøpte jeg et rekkehus på prospekt 2,5 år før ferdigstillelse og fikk 1,8 mill i verdiøkning fra kjøp til overtakelse.

 

Å flippe eiendom har vært en gullgruve.

 

Uansett, de har spådd boligkrakk hvert år de siste 10 årene. I Norge strammet de inn på lånebetingelsene for flere år siden med max belåningsgrad og krav til egenkapital. Arbeidsledigheten er lav selv etter en pandemi, det er mangel på boliger i markedet og når folk ikke får lånt så er de fortsatt villige til å betale store summer i leie. At vi ser på et krakk framover er høyst usannsynlig, men at prisene flater ut og synker noe kan godt være. Forskjellene i samfunnet vil nok bli større fordi de med økonomi til å kjøpe og leie ut fortsatt kan være på markedet og de som ikke har økonomien i orden leier uansett. I storbyene selges absolutt alt som prosjekteres.

 

Slapp av. 

Anonymkode: 33abc...7ad

Det ble jo krakk på slutten av 80-tallet og rundt 2009-2010. Pga finanskrisen gikk prisene mye ned og har siden den gang doblet seg. Hvorfor mener du det ikke kan skje igjen? Ser jo i Kina nå at den største boliggiganten har gått over ende. 

Anonymkode: 69b64...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok bare enda en dommedagsprofet. 

Har ikke noe tro på at vi får et større boligkrakk.

Men at markedet kanskje stagnerer litt over tid er forsåvidt greit. Men ikke en boligsmell.

Anonymkode: 3e907...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde du på krakk ved de to forrige krakkene? Krakk kommer overraskende på de fleste. Det er noen større eiendomsprosjekter som har konket hvor jeg bor. Det kan jeg ikke huske at har skjedd de siste 15 årene i dette området. Jeg ser mange tegn som kan tyde på at vi er mye nærere et krakk nå enn vi har vært de siste 10 årene. Men ingen kan forutse sånn egentlig. I usa er situasjonen veldig kritisk, og vi er en del av den globale økonomien. Et krakk der vil merkes også her. Vi får se. De som har lånt over evne pga 0 renten har seg selv å takke iallefall. Snakk om idioti.

Anonymkode: 7cc4b...958

Jeg husker veldig godt krakket på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Det hadde en direkte årsak - oppblåste verdier som sprakk da folk solgte unna. 

Jeg er forsiktig med å bruke ordet "krakk" nettopp fordi vi har ansvarlige regjeringer som forutser og bruker virkemidler for å bremse utviklingen. 

Selvsagt er vi en del av den globale økonomien, men vi er ikke så styrt av dette at vi ikke selv som enkeltpersoner kan treffe tiltak: ikke kjøp høyrisiko prosjekter, ikke sats alle penger i en pott, ikke kjøp bolig med et så høyt boliglån at du ikke klarer å betjene gjelden ved en renteøkning og utnytt lav rente til å betale ned slik at du reduserer risiko. Problemet i et boligkrakk kommer først når du MÅ selge fordi du ikke har råd til å sitte med boligen når renten stiger og du ikke får solgt slik at du dekker kostnadene dine. Klarer du å sitte på boligen gjennom krisen så er det ikke et veldig stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det ble jo krakk på slutten av 80-tallet og rundt 2009-2010. Pga finanskrisen gikk prisene mye ned og har siden den gang doblet seg. Hvorfor mener du det ikke kan skje igjen? Ser jo i Kina nå at den største boliggiganten har gått over ende. 

Anonymkode: 69b64...f7d

Krakket på slutten av 80-tallet fikk ringvirkninger i mange år. Krakket i 2008 rammet oljeindustrien - alle oss andre som ikke jobber i bransjer som er direkte avhengig av oljeselskapene ble ikke rammet og virkningene av dette sektorbaserte krakket har ikke rammet meg i det hele tatt. Ikke kan jeg se at det har på noen måte rammet hvilke boliger jeg har kunnet kjøpe, inntekten min eller jobbsikkerheten min. Jeg var imidlertid arbeidsledig fra 1989 til 1992 uten noen som helst mulighet til å finne jobb. Sånn har nok mange i olje- og leverandør til oljeindustrien opplevd årene siden 2008 - men de har jo fått jobb!

For de som har blitt permitterte pga covid stengte bedrifter har nok følelsen vært like håpløs - ikke noe stas å jobbe i restaurant, ute- eller reiselivsbransjen i denne tiden. Mange av disse bedriftene benytter nok nå også anledningen til å skalere driften så det kan godt være at det blir et varig problem i denne bransjen. Men hvem var det egentlig de i stor grad sysselsatte? Jo, ufaglærte som hadde dette som ekstra jobb under studier. Disse får nok jobb igjen. 

NÅ skal vi imidlertid ut å reise, oppleve og nyte igjen - så lenge vi har penger til det. Det bør vi også gjøre slik at vi kan bidra til at disse jobbene finnes. 

Det er et område som virkelig bekymrer meg og det er tilgang til råvarer: tre, metall og import av nesten et hvert slag, har vært et problem en god stund. Hvis ikke dette endrer seg vil dette medføre krise i bygge- og anleggsindustrien fordi en rett og slett ikke får tak i råvarematerialer til å bygge og drive. Prisene der er for tiden helt hinsides. Dette i seg selv kan føre til en rullende snøball som ender i en økonomisk krise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (32 minutter siden):

Det er mange skumle fare varsler akkurat nå! Strømprisene fyker i taket! Og de kommer aldri ned igjen der vi var, ikke over lengre tid. Dette trekker inn enormt mye kjøpekraft fra hele middelklassen og ikke minst de som har lite å rutte med. Samtidig er renten på vei opp som vil trekke inn enda mer kjøpekraft

Du glemte matvareprisene som har gått opp med 30 % globalt det siste året.

Så skal vel avgiftene på diesel og bensin øke med 30 %. Så det blir jo flott for de som ikke har råd til ny bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

 

Å flippe eiendom har vært en gullgruve.

Kommer vel an på hvor du bor. Først det/de siste året har det vel økt noe her i Rogaland. Oljekrakket og krisen sørget for at det holdt seg lavt lenge her i vest. 

Men i Oslo har det vært god butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den evt økonomiske boligsmellen i Norge, er vel at prisstigningen på boliger ikke vil være så høy som den er i dag, men verdien på boligen din vil kanskje ikke stige med 10% i året men 5%. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Krakk har ringvirkninger som gjør at mange som ikke så for seg å måtte selge, havner i situasjone der de må selge. Så det er vel neppe et triks, men en heldig situasjon.

Anonymkode: 7cc4b...958

Derfor er trikset å unngå dette, ved å forstå at en slik situasjon kan oppstå.

Som sagt. De er ikke slik at det akkurat mangler på advarsler og info om dette på heller.

Anonymkode: 171a7...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ble jo krakk på slutten av 80-tallet og rundt 2009-2010. Pga finanskrisen gikk prisene mye ned og har siden den gang doblet seg. Hvorfor mener du det ikke kan skje igjen? Ser jo i Kina nå at den største boliggiganten har gått over ende. 

Anonymkode: 69b64...f7d

Kinas krise har ingenting med Norges situasjon å gjøre. Jeg sier ikke at krisen i Kina ikke kan påvirke oss, men årsaken er en et helt annet kaliber og det kan ikke sammenlignes. 

 

På 80 og 90-tallet var det hverken krav til egenkapital og det var heller ingen ordning for hvor mye lån man kunne ta opp. Folk kunne belåne langt mer enn betjeningsevnen tilsa, og da helt uten å spytte inn noe selv. Det kan heller ikke sammenlignes med dagens situasjon.

 

Forøvrig var ikke boligverdiene så lave under finanskrisen at de kan kalles et krakk, og verdien var oppe igjen i løpet av få år.

Anonymkode: 33abc...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På 80 og 90-tallet var det hverken krav til egenkapital og det var heller ingen ordning for hvor mye lån man kunne ta opp. Folk kunne belåne langt mer enn betjeningsevnen tilsa, og da helt uten å spytte inn noe selv. Det kan heller ikke sammenlignes med dagens situasjon. (...)

Anonymkode: 33abc...7ad

Belånt til langt over skorsteinspipen lærte jeg den gangen. Dvs. at boligen ikke bare var 100 % belånt men langt mer FØR boligprisene imploderte. Folk hadde lån med sikkerhet i boligen langt utover markedsverdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Belånt til langt over skorsteinspipen lærte jeg den gangen. Dvs. at boligen ikke bare var 100 % belånt men langt mer FØR boligprisene imploderte. Folk hadde lån med sikkerhet i boligen langt utover markedsverdi. 

Markedsverdien er jo en det som bør være reellt og ikke boligtakst, slik det ser ut pdd er jo kjøpers marked, mye boliger til salgs, men de dyreste står ofte lenge og går ofte et stykke under prisantydning, dersom takst/prisantydning er 7,5 mill og markedet sier 6 mill er det til syvende og sist dette som er prisen, jeg ser både hus å leiligheter som har gått langt under det selger gav for 3-4 år siden da de var nye

Anonymkode: f7cd1...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir boligkrakk nå, har akkurat kjøpt min første leilighet. Dumt viss jeg egentlig bare kunne vente litt til så ble det billigerefor meg. Men men.. har bare lån på ca 2,3x årslønn så om renta stiger til 16-17% vil jeg fremdeles greie meg fint 😊

Anonymkode: bae15...260

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalte eksperter har spådd boligkrakk i snart 30 år.

Når de slipper å svare for sine feilaktige spådommer, kan de fortsette til de får rett. Det er ren sannsylighetsregning. Uansett om krakket inntreffer om 300 år.

Økonomer er heller ikke politikere. De regner kun på markedsmekanismer, men har ingen innsikt i politikk. Og politiker vil aldri sitte stille i båten og se på at 90% av nordmenns boligformue forsvinner uten at de gjør noe. Det vil føre til samfunnskollaps. Staten vil selvsagt sørge for at det ikke blir noe krakk. Boligformuene her i landet er "too big to fail". Det tar ikke såkalte topp-økonomer med i beregningen.

Anonymkode: cbfa0...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...