Gå til innhold

Økonomikommentator spår boligsmell verre enn noensinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Renta er jo svært lav, samtidig er boligprisene svært høye, bankene låner ut penger over en lav sko uten å ta høyde for betalingsevne, i det lange løp kan jo dette ikke gå an

Anonymkode: f7cd1...c8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får heller ikke lest, men jeg vet ikke hvor mange år jeg har lest folk advare om boligsmell, men i virkeligheten går prisene bare opp, opp, opp. Jeg håper det stopper opp en gang, ellers blir bare eiendomsskatt og formuesskatt høyere og høyere. Når man først har en bolig tjener man ikke noe på at prisene stiger, det er jo ikke penger man kan bruke. Likevel må man skatte av dem. 

Anonymkode: 1a6a4...f3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Får heller ikke lest, men jeg vet ikke hvor mange år jeg har lest folk advare om boligsmell, men i virkeligheten går prisene bare opp, opp, opp. Jeg håper det stopper opp en gang, ellers blir bare eiendomsskatt og formuesskatt høyere og høyere. Når man først har en bolig tjener man ikke noe på at prisene stiger, det er jo ikke penger man kan bruke. Likevel må man skatte av dem. 

Anonymkode: 1a6a4...f3e

Jeg vet ikke om du virkelig burde ønske deg det, for som c8a skriver:

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Renta er jo svært lav, samtidig er boligprisene svært høye, bankene låner ut penger over en lav sko uten å ta høyde for betalingsevne, i det lange løp kan jo dette ikke gå an

Anonymkode: f7cd1...c8a

Det vil si, hvis bobla sprekker så forsvinner mye av (den takserte) verdien på mange boliger på et blunk. Da sitter folk med store lån og boliger som er verdt en brøkdel av lånet. Selger de da boligen sitter de igjen med enorme lån de fortsatt ikke fått betalt. Da får de heller ikke kjøpt ny bolig, trass at de har solgt den forrige.

Samfunnskriser er det som skaper diktatur og ekstremisme.

I skrivende stund faller korthuset i Kina sammen. Vi er en del av verdensøkonomien. Det er bare til å glede seg...

Anonymkode: ff2e9...1fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vet ikke om du virkelig burde ønske deg det, for som c8a skriver:

Det vil si, hvis bobla sprekker så forsvinner mye av (den takserte) verdien på mange boliger på et blunk. Da sitter folk med store lån og boliger som er verdt en brøkdel av lånet. Selger de da boligen sitter de igjen med enorme lån de fortsatt ikke fått betalt. Da får de heller ikke kjøpt ny bolig, trass at de har solgt den forrige.

Samfunnskriser er det som skaper diktatur og ekstremisme.

I skrivende stund faller korthuset i Kina sammen. Vi er en del av verdensøkonomien. Det er bare til å glede seg...

Anonymkode: ff2e9...1fd

Tror du det blir krakk i boligmarkedet i Norge?

Anonymkode: 69b64...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke frem til å kjøpe første bolig nå, er desperat etter å få kjøpt siden penger til leie renner ut vinduet, men tenk om jeg kjøper bolig til nåværende pris og får et høyt lån, så sitter jeg i saksa etterpå. Heldig de jeg kjenner som tjente 1 mill bare av å sitte på rumpa i leiligheten sin 😅

Anonymkode: 9c111...612

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et boligprisfall og rente oppgang vil få dramatiske konsekvenser for mange

Nytter ikke ha et hus som er taksert til 10 mill om du ikke får solgt det, skrekkeksemplene er mange

Takst 10 mill, lån 7,5 mill, må selge for 6 mill

Det har hendt før og kan skje igjen 

Anonymkode: f7cd1...c8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ikke frem til å kjøpe første bolig nå, er desperat etter å få kjøpt siden penger til leie renner ut vinduet, men tenk om jeg kjøper bolig til nåværende pris og får et høyt lån, så sitter jeg i saksa etterpå. Heldig de jeg kjenner som tjente 1 mill bare av å sitte på rumpa i leiligheten sin 😅

Anonymkode: 9c111...612

Min leilighet har gått opp flere millioner siden jeg kjøpte den, men jeg får jo ikke noe igjen for det utenom økt skatt. Skulle jseg solgt den måtte jeg kjøpt en annen bolig som også har gått opp med millioner. Men om man feks arver en bolig og kan selge den gamle, tjener man selvsagt godt på det.

Anonymkode: 1a6a4...f3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et boligprisfall og rente oppgang vil få dramatiske konsekvenser for mange

Nytter ikke ha et hus som er taksert til 10 mill om du ikke får solgt det, skrekkeksemplene er mange

Takst 10 mill, lån 7,5 mill, må selge for 6 mill

Det har hendt før og kan skje igjen 

Anonymkode: f7cd1...c8a

Er ene og alene et problem om du må selge. Trikset er da bare å unngå dette.

Anonymkode: 171a7...900

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min leilighet har gått opp flere millioner siden jeg kjøpte den, men jeg får jo ikke noe igjen for det utenom økt skatt. Skulle jseg solgt den måtte jeg kjøpt en annen bolig som også har gått opp med millioner. Men om man feks arver en bolig og kan selge den gamle, tjener man selvsagt godt på det.

Anonymkode: 1a6a4...f3e

Har venninner som kjøpte sentralt for 10 år siden og som tjente ca 1 mill da de solgte i forhold til hva de ga for den. Men ser poenget ditt at boliger man skal flytte inn i også har økt i pris. Nå flyttet disse venninnene inn i hus med samboer i mer usentrale og landlige strøk så de måtte ikke ut med mye penger og tjente godt på å kjøpe i 2010.

Anonymkode: 9c111...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Artikkelen handler om en engelsk økonom som tror på sykluser og som spådde riktig i 1990 og 2008. Han snakker om global krise ikke norske boligpriser.

For den som har strekt seg forferdelig langt for å kjøpe bolig og ikke tatt høyde for økt rente er enhver sånn artikkel til å skjelve i buksene av. For meg som har tatt høyde for at jeg skal kunne bo gjennom en krise blir jeg litt sånn "ja ja, men da venter jeg bare i denne fult beboelige boligen til smellen er over".

I Norge har man lært av tidligere kriser og krakk - en av virkemidlene er boliglånsforskriften som sier noe om maks belåning og egenkapitalkrav. I tillegg er det andre virkemidler som kan settes inn for å bremse effekten av slike svingninger.

Jeg tror selv ikke på et krakk nå - jeg tror at økonomi i hele verden vil få et oppsving etter covid - slik det pleier etter større samfunnskriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er ene og alene et problem om du må selge. Trikset er da bare å unngå dette.

Anonymkode: 171a7...900

Ja, det er sant, men da jeg selv skulle kjøpe bolig opererte bankene med 3 ganger årsinntekt, (tror det nå er 5 ganger årsinntekt 🤔

500.000 i året på to personer er da 5000000 i lån, noen har jo gått langt over dette, så bankene har litt skyld selv om låntakeren får straffen

Anonymkode: f7cd1...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (36 minutter siden):

Artikkelen handler om en engelsk økonom som tror på sykluser og som spådde riktig i 1990 og 2008. Han snakker om global krise ikke norske boligpriser.

For den som har strekt seg forferdelig langt for å kjøpe bolig og ikke tatt høyde for økt rente er enhver sånn artikkel til å skjelve i buksene av. For meg som har tatt høyde for at jeg skal kunne bo gjennom en krise blir jeg litt sånn "ja ja, men da venter jeg bare i denne fult beboelige boligen til smellen er over".

I Norge har man lært av tidligere kriser og krakk - en av virkemidlene er boliglånsforskriften som sier noe om maks belåning og egenkapitalkrav. I tillegg er det andre virkemidler som kan settes inn for å bremse effekten av slike svingninger.

Jeg tror selv ikke på et krakk nå - jeg tror at økonomi i hele verden vil få et oppsving etter covid - slik det pleier etter større samfunnskriser.

Boliglånsforskriften tror jeg blir mange ganger brutt, om låntakeren ikke får lån i en bank, går de til neste bank å får høyere lån der

Anonymkode: f7cd1...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en grunn til at jeg og mannen kjøpte en bolig vi ser for oss å være i minst 10 år nå. Der vi bodde før kunne vi også vært lengre. Selv om det ikke nødvendigvis skjer i Norge er det lurt å følge med internasjonalt.

Vi kjøpte for mye mindre enn vi fikk i makslån (si makslån var 4,5 så kjøpte vi for 3,7). Vi tåler 8% rente før vi må tenke på å gjøre noe med økonomien. Betaler ned ekstra på bolig hver måned, og vil bli gjeldsfri når vi er 41-42. 

Tror mange bør være engstelige om de har lånt maks, eller ikke sikret seg ellers ved f.eks uføreforsikring, ulykkesforsikring osv. Tenk om man mister jobben eller blir langtidssyk? Tror mange ikke regner på om de har råd til å beholde huset om en plutselig bare har 66% igjen av inntekten. Det har vi, til og med om begge havner der. Jeg sover godt om natta.

Anonymkode: 3b9c0...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er ene og alene et problem om du må selge. Trikset er da bare å unngå dette.

Anonymkode: 171a7...900

Krakk har ringvirkninger som gjør at mange som ikke så for seg å måtte selge, havner i situasjone der de må selge. Så det er vel neppe et triks, men en heldig situasjon.

Anonymkode: 7cc4b...958

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er byen i Europa med den 9. høyeste gjennomsnittlige kvadratmeterprisen. Bak bl.a. Stockholm. Som hovedstad i et rikt europeisk land tror jeg markedsprisen har mye å gå på sammenlignet med andre land. 

Anonymkode: 064e1...50a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blondie65 skrev (45 minutter siden):

Artikkelen handler om en engelsk økonom som tror på sykluser og som spådde riktig i 1990 og 2008. Han snakker om global krise ikke norske boligpriser.

For den som har strekt seg forferdelig langt for å kjøpe bolig og ikke tatt høyde for økt rente er enhver sånn artikkel til å skjelve i buksene av. For meg som har tatt høyde for at jeg skal kunne bo gjennom en krise blir jeg litt sånn "ja ja, men da venter jeg bare i denne fult beboelige boligen til smellen er over".

I Norge har man lært av tidligere kriser og krakk - en av virkemidlene er boliglånsforskriften som sier noe om maks belåning og egenkapitalkrav. I tillegg er det andre virkemidler som kan settes inn for å bremse effekten av slike svingninger.

Jeg tror selv ikke på et krakk nå - jeg tror at økonomi i hele verden vil få et oppsving etter covid - slik det pleier etter større samfunnskriser.

Trodde du på krakk ved de to forrige krakkene? Krakk kommer overraskende på de fleste. Det er noen større eiendomsprosjekter som har konket hvor jeg bor. Det kan jeg ikke huske at har skjedd de siste 15 årene i dette området. Jeg ser mange tegn som kan tyde på at vi er mye nærere et krakk nå enn vi har vært de siste 10 årene. Men ingen kan forutse sånn egentlig. I usa er situasjonen veldig kritisk, og vi er en del av den globale økonomien. Et krakk der vil merkes også her. Vi får se. De som har lånt over evne pga 0 renten har seg selv å takke iallefall. Snakk om idioti.

Anonymkode: 7cc4b...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Oslo er byen i Europa med den 9. høyeste gjennomsnittlige kvadratmeterprisen. Bak bl.a. Stockholm. Som hovedstad i et rikt europeisk land tror jeg markedsprisen har mye å gå på sammenlignet med andre land. 

Anonymkode: 064e1...50a

Tilleggsinfo: Oslo på 186. plass på verdensbasis for boligpriser relativt til inntekt. Oslo er "billig". Mediene liker å trekke frem hvor liten prosentandel av boliger i Oslo en singel sykepleier i fulltidsjobb kan kjøpe, men vis meg gjerne en hovedstad i verden hvor dette er mulig.

Anonymkode: 064e1...50a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lan og mdg kommer på banen så mister mange oljearbeidere jobben sin. De har inntekt fra 700-1,5 mill i inntekt og huslån deretter. Skal oljearbeidere halvere inntekten sin i arbeidsledigtrygd så vil mange flotte hus havne til salgs ja. Og hvem kan kjøpe disse dyre husene når inntekten forsvinner? Det kan bli stygt fremover.

Anonymkode: 1db77...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du det blir krakk i boligmarkedet i Norge?

Anonymkode: 69b64...f7d

Ikke i Oslo 

Anonymkode: 9da52...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...