Gå til innhold

Hvor lenge vente på kollega som ikke dukker opp før man ringer sjefen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, ja. En kollega som er kronisk forsinket, men bare av og til godt over tiden. Det er sabla irriterende uansett, ettersom vi skal ha noen minutters overlapp og det alltid går ut over min fritid, for jeg får ikke betalt for de 5-10 minuttene jeg må gå over tiden, hver jævla gang hun har vakt etter meg. 

Nå er det 16 minutter siden hun skulle startet og hun svarer ikke på telefon. Enten er hun i bilen og kan ikke svare, eller så sover hun og hører ingen ting. Hvor lenge skal jeg la henne ødelegge dagen min før jeg ringer sjefen? Jeg har vært på jobb i 9 timer, jeg har lite til absolutt ingen lyst å gå lengre enn jeg absolutt må. 

Anonymkode: 0ccaa...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fører selvsagt timer for ekstra tid du jobber.

 

Anonymkode: 01247...a2d

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ du ta opp med sjefen, det er ikke akseptabelt at hun gjentatte ganger kommer for sent. Hadde en kollega som gjorde det samme, og etter en alvorsprat begynte sjefen å trekke henne i lønn hver gang hun kom for sent, da ordnet det seg. Og du skal selvfølgelig skrive en halvtime overtid hver gang du går over pga henne.  Jeg ville gitt det 20 min, så ringer du sjefen, i alle fall når hun ikke svarer på tlf.

Anonymkode: afe58...a2d

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man ikke være på jobb minst 5 minutter før arbeidstiden ??  Ville tatt det opp med sjefen. 10 minutter daglig blir mange timer for deg årlig.  Du kan trygt si ifra 🌷

Anonymkode: e72a3...d16

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt sjefen etter 15 minutter og sagt noe sånn som at NN ikke er kommet ennå, og jeg er nødt til å gå nå. Hvordan løser vi dette? Og så hadde jeg skrevet minst en halvtime overtid hver gang kollegaen er sen.

Jeg hadde også en kronisk sen kollega, og vedkommende skjønte ikke hvorfor h*n fikk advarsel, så lenge det var mindre enn 15 minutter måtte det jo være greit? 

Anonymkode: 9e786...392

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med en gang. Sånne folk er noe av de verste jeg vet på en arbeidsplass! Null respekt for andres tid! 

Anonymkode: e658e...002

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel, ja. En kollega som er kronisk forsinket, men bare av og til godt over tiden. Det er sabla irriterende uansett, ettersom vi skal ha noen minutters overlapp og det alltid går ut over min fritid, for jeg får ikke betalt for de 5-10 minuttene jeg må gå over tiden, hver jævla gang hun har vakt etter meg. 

Nå er det 16 minutter siden hun skulle startet og hun svarer ikke på telefon. Enten er hun i bilen og kan ikke svare, eller så sover hun og hører ingen ting. Hvor lenge skal jeg la henne ødelegge dagen min før jeg ringer sjefen? Jeg har vært på jobb i 9 timer, jeg har lite til absolutt ingen lyst å gå lengre enn jeg absolutt må. 

Anonymkode: 0ccaa...060

Du orienterer ledelse før. 

Det er selvfølge man skriver overtid med begrunnelse, begrunnelsen ingen ansatte kom i tide til å overlappe når min arbeidstid er over. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre - du skriver overtid (og begrunner hvorfor) og gir beskjed til sjefen. Når du ikke får tak i vedkommende og det har gått mer enn 10 minutter så hadde jeg ikke vist mye hensyn til kollegaen, iallfall ikke om dette er noe som stadig gjentar seg.

Anonymkode: 3129d...3e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig med de andre - du skriver overtid (og begrunner hvorfor) og gir beskjed til sjefen. ........

Anonymkode: 3129d...3e3

Overtid skal være nødvendig og pålagt.  Det er derfor nødvendig å informere sjefen før man arbeider ut over avtalt arbeidtid og skriver overtid for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende alltid er sen syns jeg du skal si ifra til sjefen, uansett om det bare er 5 minutter. Nå ville jeg ringt sjefen hvis det går 15 minutter og du ikke har hørt noe fra kollegaen din. H*n burde uansett gi beskjed om å være mer enn 5 minutter forsinket

Anonymkode: 51784...53e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bør man ikke være på jobb minst 5 minutter før arbeidstiden ??  Ville tatt det opp med sjefen. 10 minutter daglig blir mange timer for deg årlig.  Du kan trygt si ifra 🌷

Anonymkode: e72a3...d16

Trenger absolutt ikke å være på arbeidsplassen minst 5 minutter før start. Men man skal være klar til oppstart, og man skal ha avløst kollegaen sin på slaget. 

Jeg er aldri på jobb noe særlig før jeg starter. Men jeg gjør meg klar før jeg drar på jobb, og alt av utstyr har jeg tatt på meg før jeg dro. Så i det jeg går inn døra trenger jeg kanskje 1 minutt før jeg er klar, og mine kollegaer har aldri stått over fordi jeg avløser for sent. :)

 

Anonymkode: fcc02...6fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobber IKKE gratis (dvs unntakstilfeller på noen få min hadde gått an), så om sjefen min holder hardnakket på at jeg ikke får lønn for tiden jeg går over, så går jeg til riktig tid. Da blir det sjefens jobb å ta en prat med denne kollegaen og sørge for at bemanningen er på plass. 

Endret av Chailatte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring sjefen når kollegaen er 15 min sen! Man skal uansett si fra om man blir litt forsinka, man skal ikke bare dukke opp 10-15-20 min for sent og late som ingenting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver påstarta time fører du opp som overtid. Når sjefen spør hvorfor, så får du skylde på din kollega. 

Anonymkode: 802d5...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kollega som er kronisk forsinket. Enkelte ganger opp til 1,5 time. 

Jeg har allerede varslet sjefen min, og jeg vet at vedkommende har blitt innkalt til personalsamtale. Men dessverre ingen forbedring... 

Vurderer å varsle igjen i håp om at sjefen sier opp vedkommende. 

Anonymkode: eea9e...3cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når kom hun, TS?

Anonymkode: ad926...548

Hun kom klokken 9. Viste seg at hun hadde forsovet seg, som var bedre i grunn enn det jeg trodde - frost på ruta, siden kulda kom "så plutselig". I fjor vinter var det en dag hun ble for sein fordi hun måtte måkke ut bilen - det var meldt masse snø i forkant, det hadde snødd dagene i forveien, og det var midt på dukkings vinteren - man timer vekkerklokka for slike ting! 

Personlig har jeg forsovet meg en eller to ganger i livet, og aldri slik at det påvirker noen som skal avløses. Jeg e bare 28 år, så har et langt arbeidsliv foran meg but still 😅 Jeg klarer ikke for alt i verden forstå hvordan folk får til å være så forsinket og aldri komme i tide. Jeg er alltid 5-10 min før tiden siden jeg hater å være for sen. Det er aldri noen som må gå over sin tid for å overlappe meg med informasjon om hva som har skjedd og hva som skal skje. 

Hun er en super kollega ellers, kjempetrivelig og blid og god med kunder og gjester, men jeg klarer ikke forstå hvorfor det får pågå. Jeg trenger ikke varsle noen om noe, for vi må jo logge oss inn og ut av vakten og det vises på minuttet vi kommer og går, så lederen ser jo at hun kronisk logges inn rundt 5 minutter for sent, og at jeg logges ut rundt 10 minutter etter vaktslutt. I dag skrev jeg dog "overtid pga navn hadde forsovet seg", for Gud bevare meg vel, jeg skal ha den timen. 

 

Anonymkode: 0ccaa...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte for øvrig lederen etter 25 minutter tror jeg. Hun skulle prøve å ringe henne selv, og så måtte vi finne en annen løsning hvis det ikke fikset seg. Jeg sa jeg ikke kunne gå mye lengre, hadde tross alt vært våken i 19-20 timer på det tidspunktet. Kollegaen ringte 10 min etter samtalen, så chrisis averted for denne gang... Blir nok å gjøre et større poeng av minuttene jeg må gå over tiden i fremtiden. 

Anonymkode: 0ccaa...060

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør dere kanskje også snakke med sjefen om en bedre ordning for overlapp? Det er jo ikke holdbart at man skal ta over for hverandre på slaget og at en da må vente og ikke får lov å gå fra jobb når arbeidstid er ferdig. Burde vært minst 1/2 time overlapp der så om du slutter 20 så burde kollega starte 1930... Nå har jeg bare hatt butikk- og kundeservice-jobber med sånn vaktskifte og der gikk jeg bare når skiftet mitt var over uannsett om neste person var klar til sin vakt/var forsinket, fordi vi aldri skiftet alle personer samtidig var det alltid noen andre der - det er jo også en løsning. Ble noen veldig forsinket kunne sjefen spørre om vi kunne jobbe en time ekstra, men da fikk vi jo lønn. Sånn det er nå virker ikke som en god løsning. Du skal iallfall ikke drive å jobbe gratis pga forsinket kollega. 

Anonymkode: 6c969...180

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her bør dere kanskje også snakke med sjefen om en bedre ordning for overlapp? Det er jo ikke holdbart at man skal ta over for hverandre på slaget og at en da må vente og ikke får lov å gå fra jobb når arbeidstid er ferdig. Burde vært minst 1/2 time overlapp der så om du slutter 20 så burde kollega starte 1930... Nå har jeg bare hatt butikk- og kundeservice-jobber med sånn vaktskifte og der gikk jeg bare når skiftet mitt var over uannsett om neste person var klar til sin vakt/var forsinket, fordi vi aldri skiftet alle personer samtidig var det alltid noen andre der - det er jo også en løsning. Ble noen veldig forsinket kunne sjefen spørre om vi kunne jobbe en time ekstra, men da fikk vi jo lønn. Sånn det er nå virker ikke som en god løsning. Du skal iallfall ikke drive å jobbe gratis pga forsinket kollega. 

Anonymkode: 6c969...180

Vi har ikke behov for 3å minutters overlapp, langt i fra. 5 minutter holder i massevis, så hvis alle bare kommer 3 min før de begynner og man kan ta overlappen mens man kler på seg yttertøyet så er man ute innen 3 min over vaktens slutt. Desverre er det noen som er kronisk sen, og i tillegg snakker sykt mye rundt det og skal forklare og beklage fremfor å bare gå rett på sak... 🙃 Men det tror jeg ikke bedriften er veldig interessert i å lønne for. 

Anonymkode: 0ccaa...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...