Gå til innhold

Forventer jeg for mye av dama?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ho har vel en munn som funker da?

Anonymkode: e4acf...bb2

Hva hjelper det med det praktiske rundt barna? 

ts

Anonymkode: 21b3a...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber med rehabilitering ved en døgnavdeling. Alle der er i stand til å smøre sin egen skive, bortsett fra noen slagpasienter. Kan du smøre en skive med tilrettelegging, kan du smøre 8.

Synes ikke du stiller urimelige krav. Høres derimot ut som hun liker denne "pasientrollen" og bli stelt med. 

Anonymkode: fb935...6ac

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hun har brukket benet, og er gipset fra hoften og ned. Vi har 3 barn, en 3 åring og tvillinger på 1. jeg må selvsagt ta alt det praktiske med barna, men nå irriterer jeg meg litt på at hun ikke kan gjøre NOE! Hun ligger på sofaen 24/7. er det virkelig ingenting man kan bidra med med brukket ben? Brette noen klær i løpet av en hel dag? Lage middag? Jeg foreslo at vi kunne kjøpe matkasse og at hun kunne sitte ved kjøkkenøya og lage middag. Det var visst umulig. Kanskje er jeg urimelig, er bare desperat etter å ha jobbet og stått på 24/7 i 3 uker nå, er så utslitt av å være oppe med tvillingene hele natta og så gjøre alt med barna og då sjangle meg på jobb. 

kan ikke mormor og morfar til ungene komme å hjelpe?

Du burde dra til legen og få en sykemelding til din dama fungerer igjen. Regner med at hun gjør opp på andre måter.

• Liker 2
Skrevet

At flere av dere kvinner her har dottemenn hjelper da ikke TS som snart går på veggen. 

TS, selvfølgelig må hun begynne å bidra med overkommelige ting når smertene blir mindre. Frem til da kunne du kanskje bedt om litt hjelp/avlastning fra familie eller venner? En god natt søvn kunne hjulpet. 

Anonymkode: cf0cb...82d

Vi har ingen familie i nærheten, tvillingene våkner flere ganger om natten og jeg føler ikke vi kan spørre venner. Alle vennene våre er opptatte småbarnsforeldre med hendene fulle. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg TS. Hun bør jo klare å gjøre noe. Spesielt om du tilrettelegger sånn at hun kan gjøre det. Er det ikke mulig at du kan få permisjon fra jobb eller noe siden hun er så hjelpesløs? 

Anonymkode: 9385e...721

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes litt synd på deg ts. Men det som er så synd, er at alle menn rundt om i de tusen hjem faktisk ikke forstår hvor mye det er å administrere familien på denne måten. I tillegg til det praktiske som du gjør nå, og kanskje er på vei til å måtte gjøre, så er det administrasjonen, å passe på at de har det de skal til riktig årstid, at vinterklær kjøpes inn osv. Det hørtes ikke enkelt ut for henne å få gjort noe nå, men du har min sympati, som veldig mange mødre også har min sympati.

Synes faktisk vaskehjelp som kan ta basisen høres lurt ut. Det holder å ordne med unger, pakke, lage matpakker og middag. 

Anonymkode: 31486...b8d

Ja, jeg er ikke og har aldri vært en av de menene som ikke bidrar. Jeg har alltid jobbet hjemmefra, og dermed har mye av de huslige oppgavene falt på meg. Vaskehjelp er vel og bra, men å rydde 2 timer  om morgenen i mens barna løper rundt og roter er helt kaos! 

ts

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber med rehabilitering ved en døgnavdeling. Alle der er i stand til å smøre sin egen skive, bortsett fra noen slagpasienter. Kan du smøre en skive med tilrettelegging, kan du smøre 8.

Synes ikke du stiller urimelige krav. Høres derimot ut som hun liker denne "pasientrollen" og bli stelt med. 

Anonymkode: fb935...6ac

Ja, jeg har prøvd å spørre om jeg kan tilrettelegge for at hun kan bidra med NOE? Men nei, hun kan ikke bidra med noe.

ts

• Liker 4
Skrevet
trainer4life skrev (9 minutter siden):

Du burde dra til legen og få en sykemelding til din dama fungerer igjen. Regner med at hun gjør opp på andre måter.

Vi har ingen familie i nærheten, og jeg har selvsagt ikke rett på noen sykemelding, siden jeg ikke er syk.

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig med deg TS. Hun bør jo klare å gjøre noe. Spesielt om du tilrettelegger sånn at hun kan gjøre det. Er det ikke mulig at du kan få permisjon fra jobb eller noe siden hun er så hjelpesløs? 

Anonymkode: 9385e...721

Jeg kan ikke få permisjon når jeg ikke er syk. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ingen familie i nærheten, og jeg har selvsagt ikke rett på noen sykemelding, siden jeg ikke er syk.

ts

Stakkars deg mann. Du kommer til å bli syk hvis du presser deg sånn over tid. Det er annerledes for menn og damer. Fortell legen at du har vondt i ryggen

• Liker 1
Skrevet
trainer4life skrev (2 minutter siden):

Stakkars deg mann. Du kommer til å bli syk hvis du presser deg sånn over tid. Det er annerledes for menn og damer. Fortell legen at du har vondt i ryggen

Jeg tror ikke det er annerledes for menn og kvinner, jeg tror det er like kjipt for alle i denne situasjonen. 

ts

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det er annerledes for menn og kvinner, jeg tror det er like kjipt for alle i denne situasjonen. 

ts

Handler ikke dette om at du er i ferd med å bli syk på grunn av situasjonen?

Eller er dette en diskusjon?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
trainer4life skrev (16 minutter siden):

Skulle tatt seg ut om alle kvinner med ubrukelige menn skulle gjort det :ler: Eller alle aleneforsørgere... 

Jeg tenker også litt "velkommen til livet som mor", men synes også hun kan gjøre noe. Smøre matpakker og brette sammen klær bør være overkommelig. 

Skrevet

Hun burde jo f.eks. kunne lese og synge for barna, spille kort med 3-åringen, pusle etc. Lage mat burde også være mulig, så lenge du kan løfte frem ting etc.

Men jeg er kanskje farget av å ha en venninne i rullestol som har tre barn, og som fikser det meste med dem.

Anonymkode: f2ea8...adc

• Liker 19
Skrevet

Du kan få permisjon/sykemelding for å ta vare på familien i en periode nå, jo. Det har alle mulighet til. 

Uansett, det er en kort periode av livet ditt. Det overlever du. 

Rydd litt hver dag og hold det ryddig, så slipper du å sprengrydde før hushjelpa kommer. 

Anonymkode: 61213...0c0

• Liker 2
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Skulle tatt seg ut om alle kvinner med ubrukelige menn skulle gjort det :ler: Eller alle aleneforsørgere... 

Jeg tenker også litt "velkommen til livet som mor", men synes også hun kan gjøre noe. Smøre matpakker og brette sammen klær bør være overkommelig. 

Hadde du forventet at en mann som var gipset fra hofta og ned og hadde smerter skulle smøre matpakker og brette klær ? 🤔

Hun burde jo f.eks. kunne lese og synge for barna, spille kort med 3-åringen, pusle etc. Lage mat burde også være mulig, så lenge du kan løfte frem ting etc.

Men jeg er kanskje farget av å ha en venninne i rullestol som har tre barn, og som fikser det meste med dem.

Anonymkode: f2ea8...adc

Å sitte i rullestol, uten smerter, kan da ikke sammenlignes med å ha et gipset benbrudd og tilhørende smerter? 🤷‍♀️

Anonymkode: 3fb52...56f

• Liker 11
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hadde du forventet at en mann som var gipset fra hofta og ned og hadde smerter skulle smøre matpakker og brette klær ? 🤔

Å sitte i rullestol, uten smerter, kan da ikke sammenlignes med å ha et gipset benbrudd og tilhørende smerter? 🤷‍♀️

Anonymkode: 3fb52...56f

Ja.

Skrevet

Det er urimelig av deg å forvente mer av henne. Men det er også forståelig at du er sliten. Du burde spørre etter hjelp, men ikke fra dama. Foreldre/svigerforeldre som kan hjelpe til? Få tak i en rimelig hushjelp midlertidig så slipper du å tenke på vasking osv. Dagmamma som kan passe barna hjemme?

Men som mange andre her sier, de fleste kvinner sjonglerer dette i det daglige og det forventes at ingen skal klage fordi vi er kvinner. 

Dama di har ikke brukket en arm, hun har brukket noe fra HOFTA OG NED.

Anonymkode: fa9a3...bf8

• Liker 9
Skrevet
trainer4life skrev (6 minutter siden):

Handler ikke dette om at du er i ferd med å bli syk på grunn av situasjonen?

Eller er dette en diskusjon?

Jo, men hva har dette med hva menn vs. Kvinner «tåler»? 

ts

• Liker 5
Skrevet

Så utrolig mange surmaga svar til ts! Jeg blir flau! Dette er overhodet ikke slik de fleste kvinner lever, så klart finner noen seg i slik behandling men det er absolutt et lite fåtall av de jeg kjenner.

Jeg forstår innmari godt at du er sliten ts! Jeg tenker jo at de første ukene med smerter så må man jo bite tenna sammen og minne seg selv om «i gode og onde dager». Men når smertene avtar så ville jeg både ha bidratt med noe selv, og forventet at mannen gjorde det samme. 

Jeg hadde satt meg ned med mannen fortalt at jeg hadde forstått at han hadde det kjipt, men at det nå ville jeg ikke hatt mer å gå på. Ville spurt hva han følte han trengte av tilrettelegging for å få gjort noe. Jeg hadde ikke godtatt «ingenting», jeg hadde minnet om at jeg behøvde NOE hjelp og at rullestolbrukere tross alt klarer seg alene. Og at litt matpakker og legging burde han iallefall klare.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...