Gå til innhold

Kan situasjonen i Kongsberg brukes som et argument...

Anbefalte innlegg

Gjest someone_here
Skrevet

om friere bruk av våpen av politiet? 

Slik lyder overskrifter i alle riksaviser: 

Sitat

Alle drapene i Kongsberg ble trolig begått etter at politiet fikk kontakt med mannen

Og hvis dette stemmer, så gjorde politiet ikke alt de kunne for å redde liv 

Sitat

Når politiet kaller ut styrkene til en PLIVO-hendelse, betyr det at liv og helse står på spill. Da skal alt tilgjengelig politi, brannvesen og helsepersonell rykke lynraskt ut, for å få kontroll på situasjonen.

– Tid er en vesentlig del av det. Jo lenger tid vi bruker, jo større sjans er det for at en gjerningsmann kan skade flere, og at flere i verste fall kan dø, sier André Lilletvedt

https://www.tv2.no/a/14264792/

Ikke å nevne at han er kjent for politiet fra før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som skjede i Kongsberg er forferdelig, men jeg føler folk er veldig raske med og klandre politi i slike situasjoner. Han var jo bevæpnet og farlig, det hadde ikke hjulpet noen om politiet ignorerte sin egen sikkerhet og ble skut i forsøket på å stoppe han. Jeg er litt usikker på hva jeg mener om bevæpning da på en måtte ville det jo sikkert vært bra i alvorlige situasjoner, men samtidig kan det motivere de kriminelle til og skaffe seg mer våpen også. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg er redd de kriminelle hadde begynt med enda verre våpen, og farligere våpen. Jeg er ikke noen ekspert da.

• Liker 7
Skrevet

Situasjonen i Kongsberg og mange andre tilfeller av drap vi har hatt i Norge kan brukes som et argument om at kommunen og helsevesenet må begynne å ta seg av folk som er helt klart psykisk syk. Jeg vedder ganske mye på at han var psykotisk, antageligvis paranoid schizofren. DVS, alvorlig syk. Ingen ser ut til å følge han opp. Hvorfor ikke? Hvorfor har ingen ansvaret for disse?

Barndomsvennen kalte han en tikkende bombe. Han har gått ut og inn av helsevesenet sier de. Hvorfor ut og inn? Hvorfor er det ingen som har ansvaret for disse? Gang på gang hører vi om at de sitter hjemme alene i en leilighet og ikke har noen som følger dem opp. 

Det gjør meg så forbannet at alvorlig syke mennesker enten går til grunne selv eller dreper andre før noen tar ansvar. 

Hvem er morderen her egentlig? Jeg vil si kommunen. Det er for mange drap av alvorlig syke mennesker som INGEN ser ut til å ha ansvaret for. Ikke overraskende når jeg ser hvordan psykisk helsevern fungerer for barn.. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er for voksne. 

• Liker 40
Skrevet

Jeg tror politiet hadde fullmakt til å bruke skytevåpen med en gang slik forskriftene er i dag. Men de fikk det ikke til med en gang fordi han skjøt og beveget seg hurtig.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Diamant20 said:

Jeg er redd de kriminelle hadde begynt med enda verre våpen, og farligere våpen. Jeg er ikke noen ekspert da.

Vi har hatt generell bevæpning over lengre tid uten at det har medført at kriminelle har begynt med 'farligere' våpen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Mooza skrev (19 minutter siden):

Situasjonen i Kongsberg og mange andre tilfeller av drap vi har hatt i Norge kan brukes som et argument om at kommunen og helsevesenet må begynne å ta seg av folk som er helt klart psykisk syk. Jeg vedder ganske mye på at han var psykotisk, antageligvis paranoid schizofren. DVS, alvorlig syk. Ingen ser ut til å følge han opp. Hvorfor ikke? Hvorfor har ingen ansvaret for disse?

Barndomsvennen kalte han en tikkende bombe. Han har gått ut og inn av helsevesenet sier de. Hvorfor ut og inn? Hvorfor er det ingen som har ansvaret for disse? Gang på gang hører vi om at de sitter hjemme alene i en leilighet og ikke har noen som følger dem opp. 

Det gjør meg så forbannet at alvorlig syke mennesker enten går til grunne selv eller dreper andre før noen tar ansvar. 

Hvem er morderen her egentlig? Jeg vil si kommunen. Det er for mange drap av alvorlig syke mennesker som INGEN ser ut til å ha ansvaret for. Ikke overraskende når jeg ser hvordan psykisk helsevern fungerer for barn.. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er for voksne. 

Men hvis han selv ikke ønsker hjelp, hva da? Det er ganske håpløst å jobbe med folk som ikke ønsker hjelp. Skulle ikke forundre meg om det er årsaken til at han ikke har fått hjelp.  Psykotiske vrangforestillinger er vanskelig å håndtere. Den psykotiske kan tro at hjelperne kommer for å ta han. I slik situasjon er det ikke enkelt å hjelpe en såpass farlig og psykotisk mann. Med andre ord, når han har dårlige dager så har ikke helsearbeiderne mulighet til å stille opp. Det er rett og slett for farlig.

Endret av I Grosny
  • Liker 7
Skrevet
Mooza skrev (7 minutter siden):

Er det avklart om det er en psyk person eller terrorhandling nå?  Jeg har ikke fått med meg den konklusjonen..  Vet at en eldre sak, en som satt å resiterte Koranen mens flyet takset, angrep pilotene med øks og holdt på å styrte kato air flyet i Bodø ble ansett som syk og ikke terror.. Så mulig det har endt med samme konklusjon her. Jeg har ikke fått det med meg

Skrevet
Airman skrev (7 minutter siden):

Er det avklart om det er en psyk person eller terrorhandling nå?  Jeg har ikke fått med meg den konklusjonen..  Vet at en eldre sak, en som satt å resiterte Koranen mens flyet takset, angrep pilotene med øks og holdt på å styrte kato air flyet i Bodø ble ansett som syk og ikke terror.. Så mulig det har endt med samme konklusjon her. Jeg har ikke fått det med meg

Det er ikke avklart , men jeg gjetter at det er terror utført av en som har vrangforestillinger.

• Liker 1
Skrevet
Airman skrev (11 minutter siden):

Det er vel avklart at han var syk. Så kan man vel anse de som en terrorhandling likevel..

"En person som kjenner siktede sier til NRK at siktedes konvertering til islam, har lite med saken å gjøre.

– Dette handler om en person som er alvorlig psykisk syk og som falt utenfor fra ungdomstiden. Dette har preget livet til dem som står han nært i stor grad, sier personen."

• Liker 6
Skrevet
I Grosny skrev (22 minutter siden):

Men hvis han selv ikke ønsker hjelp, hva da? Det er ganske håpløst å jobbe med folk som ikke ønsker hjelp. Skulle ikke forundre meg om det er årsaken til at han ikke har fått hjelp.  Psykotiske vrangforestillinger er vanskelig å håndtere. Den psykotiske kan tro at hjelperne kommer for å ta han. I slik situasjon er det ikke enkelt å hjelpe en såpass farlig og psykotisk mann. Med andre ord, når han har dårlige dager så har ikke helsearbeiderne mulighet til å stille opp. Det er rett og slett for farlig.

Hvis han ikke er tilregnelig slik at helsearbeidere ikke kan eller tør følge han opp, skal da den alvorlig psyke mannen og resten av befolkningen ta seg av det? 

Enten må folk være stabil i sin sykdom og tilregnelig, eller så må de bli tatt hånd om av noen. Er det slik at hvis de er FOR syk, så er det ingen som har ansvar? Hvis det er tankegangen, så skjønner jeg at det blir mange drap....

• Liker 6
Skrevet (endret)

Både USA og Sverige har mye mer våpenbruk blant politifolk. Og mye større problemer med vold, skyting og kriminalitet. Jeg sier ikke at politet skaper volden, men overdreven maktbruk fra politiet gjør ting verre.  

Ønsker vi oss Svenske/Amerikanske tilstander?

Endret av Kågebruker
  • Liker 12
Skrevet
someone_here skrev (53 minutter siden):

om friere bruk av våpen av politiet? 

Slik lyder overskrifter i alle riksaviser: 

Og hvis dette stemmer, så gjorde politiet ikke alt de kunne for å redde liv 

Ikke å nevne at han er kjent for politiet fra før...

I følge politiet gikk de inn bevæpnet ved første konfrontasjon, men klarte ikke komme i skuddposisjon basert på at han beskjøt politiet med pil.

Gitt at dette er uvanlig å beskytte seg mot, måtte de vente på ytterligere verne utstyr og på dette tidspunktet klarte han å komme seg vekk.

Så tidligere bevæpning ville ikke hjelpt.

At han aldri skulle vært i fri, er ikke et politi-problem.

Om politiet burde ha mer lett tilgjengelig beskyttelse kan man diskutere; men for å beskytte seg mot pil å bue trenger du typisk ett skjold, det hjelper ikke med vanlig sikringsvest.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror vi skal være forsiktige med å kritisere politiet for mye, her har feks en gjort sitt beste med pil i ryggen https://www.nrk.no/norge/augevitne-om-den-skadde-politimannen_-_-han-er-ein-helt-1.15690626

Og midt i en by der mye skjer (klokka 18 er det gjerne en del folk ute), så kan ikke politiet alltid skyte heller. Tenk om noen sivile hadde blitt skutt (eller i verste fall drept i saken?)

• Liker 11
Gjest havrekaffe
Skrevet
45 minutter siden, Mooza said:

og nettopp pga det du beskriver så kommer dette til å skje igjen og igjen.

Det er noe ekkelt og ullent med psykisk helsevern i Norge som det ikke går an å sette fingeren på, men noe riv ruskende galt er det.

Skrevet
Mooza skrev (1 time siden):

Jeg vedder ganske mye på at han var psykotisk, antageligvis paranoid schizofren. DVS, alvorlig syk. Ingen ser ut til å følge han opp. 

Ikke så mye å vedde om, tror jeg. Den diagnosen har jo allerede blitt nevnt av hans gamle venner:)

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (12 minutter siden):

Ikke så mye å vedde om, tror jeg. Den diagnosen har jo allerede blitt nevnt av hans gamle venner:)

har du link? Hvor?

Skrevet
Mooza skrev (1 minutt siden):

har du link? Hvor?

Nei. Men tror det var samme barndomsvenn som hadde meldt fra til politiet. Om sin bekymring.

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Det som skjede i Kongsberg er forferdelig, men jeg føler folk er veldig raske med og klandre politi i slike situasjoner. Han var jo bevæpnet og farlig, det hadde ikke hjulpet noen om politiet ignorerte sin egen sikkerhet og ble skut i forsøket på å stoppe han. Jeg er litt usikker på hva jeg mener om bevæpning da på en måtte ville det jo sikkert vært bra i alvorlige situasjoner, men samtidig kan det motivere de kriminelle til og skaffe seg mer våpen også. 

Det jeg er mer overrasket over er at du kan gå inn i en vilken som helst sportsbutikk å kjøpe pil og bue som er mer enn kraftig nok til å drepe mennesker. Dette er som vi så i går potensielt livsfarlige våpen. Og dette kan hvem som helst kjøpe uten videre. Kanskje på tide og stoppe den muligheten. Og sette samme krav som det finnes for de som skal ha skytevåpen til konkuranseskyting.

• Liker 3
Skrevet
havrekaffe skrev (24 minutter siden):

og nettopp pga det du beskriver så kommer dette til å skje igjen og igjen.

Det er noe ekkelt og ullent med psykisk helsevern i Norge som det ikke går an å sette fingeren på, men noe riv ruskende galt er det.

Det er vel ikke mer "ekkelt og ullent" enn at vi har en psykisk helsevernlov som i stor grad begrenser adgangen til å bruke tvang. Man kan med andre ord ikke tvinge noen til å motta psykisk helsehjelp så lenge de er samtykkekompetente og ikke til åpenbar fare for seg selv og andre. Begge deler ansees som oppfylt inntil det motsatte er uttrykkelig bevist og da er det ofte for sent. På den annen side er det ganske mange etiske betenkeligheter ved å frihetsberøve noen fordi de kan være eller komme til å bli en fare for seg selv og andre. Vi snakker med andre ord om et tveegget sverd. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...