Gå til innhold

Kan situasjonen i Kongsberg brukes som et argument...


someone_here

Anbefalte innlegg

Jepp. Det reker FF av denne her.

- så splid muslimer/ikke muslimer

- få en grunn til å ha bevepnet politi

- få en grunn til å bruke mer tvang mot psykisk syke

- spre mer frykt slik at folk holder seg redde og er lett å kontrollere

 

Håper ingen faller for denne tøvete produksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjetil E skrev (5 minutter siden):

Det jeg er mer overrasket over er at du kan gå inn i en vilken som helst sportsbutikk å kjøpe pil og bue som er mer enn kraftig nok til å drepe mennesker. Dette er som vi så i går potensielt livsfarlige våpen. Og dette kan hvem som helst kjøpe uten videre. Kanskje på tide og stoppe den muligheten. Og sette samme krav som det finnes for de som skal ha skytevåpen til konkuranseskyting.

Ja det er veldig sant! Jeg har aldri tenkt på at det går an og skade noen med pil og bue en gang, det høres liksom ut som noe man leker med. Men når det selles piler som kan drepe bør de jo virkelig bli regulert. Håper det kommer nye og bedre regler for det nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Ja det er veldig sant! Jeg har aldri tenkt på at det går an og skade noen med pil og bue en gang, det høres liksom ut som noe man leker med. Men når det selles piler som kan drepe bør de jo virkelig bli regulert. Håper det kommer nye og bedre regler for det nå.

Jeg ser og skjønner den tanken. Men husk at i konkuranseskyting så skyter man på distanser opptil 70 meter. Og for å få en pil til å gå så langt må den nødvendigvis ha stor kraft og dertil også skadepotensiale. Og i mange land (Ikke Norge) er det lov å gå på jakt med pil og bue. Så ja det er utvilsomt et farlig våpen i hendene på den som kan å bruke det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minted skrev (3 minutter siden):

- få en grunn til å bruke mer tvang mot psykisk syke

 

Håper ingen faller for denne tøvete produksjonen.

Har du noen gang vært pårørende til en alvorlig psykisk syk? Har du sett et nært familie medlem sakte forfalle og dø for de det er for sykt til og skaffe seg nokk mat, ta medisiner og oppsøke lege, men for friskt til å bruke tvang? Det er noen som opplever det som litt bittert at mennesker med kreft og hjerteinfarkt får hjelp og støte, mens pasienter med for eksempel schizofreni må seile sin egen sjø om sykdommen stoper dem fra og be om hjelp på den "korrekte måten". Beklager et mitt lille utbrudd her. Jeg føler bare veldig sterkt for at terskelen for tvang i psykiatrien burde senkes, men mest for de syke sinn skyld da. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (8 minutter siden):

Jeg ser og skjønner den tanken. Men husk at i konkuranseskyting så skyter man på distanser opptil 70 meter. Og for å få en pil til å gå så langt må den nødvendigvis ha stor kraft og dertil også skadepotensiale. Og i mange land (Ikke Norge) er det lov å gå på jakt med pil og bue. Så ja det er utvilsomt et farlig våpen i hendene på den som kan å bruke det.

Ja det er jo sant, skummelt og tenke på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo skrev (32 minutter siden):

Det er vel ikke mer "ekkelt og ullent" enn at vi har en psykisk helsevernlov som i stor grad begrenser adgangen til å bruke tvang. Man kan med andre ord ikke tvinge noen til å motta psykisk helsehjelp så lenge de er samtykkekompetente og ikke til åpenbar fare for seg selv og andre. Begge deler ansees som oppfylt inntil det motsatte er uttrykkelig bevist og da er det ofte for sent. På den annen side er det ganske mange etiske betenkeligheter ved å frihetsberøve noen fordi de kan være eller komme til å bli en fare for seg selv og andre. Vi snakker med andre ord om et tveegget sverd. 

Men her er det vel anmeldelser og drapstrusler som foreligger. Det er  naboer som opplever mannen som truende, foreldrene til mannen som er drapstruet og der han har besøksforbud. Ergo er det vel mange indikasjoner på at mannen faktisk er en fare for andre. Hva han er for seg selv- det vet vi ikke. 

Så når det da er fastlagt, hva har kommunen gjort? Det får vi vel aldri vite siden de vil skylde på taushetsplikt. Så den var de heldig med. 

Jeg synes - i tillegg til at 5 mennesker er død-  at det er så tragisk at så mange mennesker ikke har noen oppfølging, men som virrer veldig syke rundt uten at noen bryr seg. Fordi man ikke skal ha tvang hvis lidelsen ikke er slik at den tillater at de har selvinnsikt?? Det virker jo dermed som at jo mer syk de er, jo mindre kontakt de har med virkeligheten, jo mindre hjelp skal de ha?

Skal det være sånn? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Har du noen gang vært pårørende til en alvorlig psykisk syk? Har du sett et nært familie medlem sakte forfalle og dø for de det er for sykt til og skaffe seg nokk mat, ta medisiner og oppsøke lege, men for friskt til å bruke tvang? Det er noen som opplever det som litt bittert at mennesker med kreft og hjerteinfarkt får hjelp og støte, mens pasienter med for eksempel schizofreni må seile sin egen sjø om sykdommen stoper dem fra og be om hjelp på den "korrekte måten". Beklager et mitt lille utbrudd her. Jeg føler bare veldig sterkt for at terskelen for tvang i psykiatrien burde senkes, men mest for de syke sinn skyld da. 

Helt enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (3 timer siden):

Situasjonen i Kongsberg og mange andre tilfeller av drap vi har hatt i Norge kan brukes som et argument om at kommunen og helsevesenet må begynne å ta seg av folk som er helt klart psykisk syk. Jeg vedder ganske mye på at han var psykotisk, antageligvis paranoid schizofren. DVS, alvorlig syk. Ingen ser ut til å følge han opp. Hvorfor ikke? Hvorfor har ingen ansvaret for disse?

Barndomsvennen kalte han en tikkende bombe. Han har gått ut og inn av helsevesenet sier de. Hvorfor ut og inn? Hvorfor er det ingen som har ansvaret for disse? Gang på gang hører vi om at de sitter hjemme alene i en leilighet og ikke har noen som følger dem opp. 

Det gjør meg så forbannet at alvorlig syke mennesker enten går til grunne selv eller dreper andre før noen tar ansvar. 

Hvem er morderen her egentlig? Jeg vil si kommunen. Det er for mange drap av alvorlig syke mennesker som INGEN ser ut til å ha ansvaret for. Ikke overraskende når jeg ser hvordan psykisk helsevern fungerer for barn.. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er for voksne. 

Er så enig med deg. Han skulle aldri ha gått fritt rundt i utgangspunktet med tanke på hans historikk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

I følge politiet gikk de inn bevæpnet ved første konfrontasjon, men klarte ikke komme i skuddposisjon basert på at han beskjøt politiet med pil.

Gitt at dette er uvanlig å beskytte seg mot, måtte de vente på ytterligere verne utstyr og på dette tidspunktet klarte han å komme seg vekk.

Så tidligere bevæpning ville ikke hjelpt.

At han aldri skulle vært i fri, er ikke et politi-problem.

Om politiet burde ha mer lett tilgjengelig beskyttelse kan man diskutere; men for å beskytte seg mot pil å bue trenger du typisk ett skjold, det hjelper ikke med vanlig sikringsvest.

Veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (2 timer siden):

Jeg ser og skjønner den tanken. Men husk at i konkuranseskyting så skyter man på distanser opptil 70 meter. Og for å få en pil til å gå så langt må den nødvendigvis ha stor kraft og dertil også skadepotensiale. Og i mange land (Ikke Norge) er det lov å gå på jakt med pil og bue. Så ja det er utvilsomt et farlig våpen i hendene på den som kan å bruke det.

Jeg vil faktisk si farligere enn pistol (pistoler treffer sjelden på avstand over 10 meter - da må i så fall skyteren trene hver dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (7 timer siden):

om friere bruk av våpen av politiet? 

Slik lyder overskrifter i alle riksaviser: 

 

Og hvis dette stemmer, så gjorde politiet ikke alt de kunne for å redde liv 

Ikke å nevne at han er kjent for politiet fra før...

Det er selvfølgelig en enorm og alvorlig tabbe fra politiet sin side å ikke stille opp forberedt for PLIVO hendelse.

De har heller ikke sperret alle inn- og utganger.

Selvfølgelig gjorde ikke politiet alt de kunne.

Norsk politi er inkompetent i krisesituasjoner. Grunnen til det er utdaterte holdninger om at verden er et fint og trygt sted og sånt skjer ikke i Norge. Man skulle tro de lærte noe av 22.juli, men dessverre ble det ingen varige endringer. Det er fortsatt samme gamle utdaterte holdninger som styrer. Verden er ikke et trygt sted, heller ikke Norge. Det er gjenger, det er terrorisme, det er ekstremisme og vandrende tikkende bomber som burde vært sperret inne, men av kapasitetmangel slippes ut altfor tidlig.

Norsk politi burde vært permanent bevæpnet med lav terskel å skyte i PLIVO hendelser. Man kan ikke gjemme seg bak diagnoser og skyve ansvaret et annet sted. Der hvor helsevesenet svikter, burde iallefall politiet levert. Vi må bare innse hvor heldige vi er at han ikke hadde maskingevær ... 

P.S. Han kom seg inn i boliger hvor han drepte folk (med kniv). Hvordan gjorde han det? Låser folk dørene sine?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er full av digre stående hærer, atomvåpen, raketter, bomber, jetfly, hangarskip og giftige krigsgasser. Hva stopper ett enkelt menneske fra å oppføre seg som en psykotisk galning? Ingenting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

7 hours ago, Minted said:

Jepp. Det reker FF av denne her.

- så splid muslimer/ikke muslimer

- få en grunn til å ha bevepnet politi

- få en grunn til å bruke mer tvang mot psykisk syke

- spre mer frykt slik at folk holder seg redde og er lett å kontrollere

 

Håper ingen faller for denne tøvete produksjonen.

False flag? Dere konspitullinger slutter aldri å overraske.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 timer siden):

Det som skjede i Kongsberg er forferdelig, men jeg føler folk er veldig raske med og klandre politi i slike situasjoner. Han var jo bevæpnet og farlig, det hadde ikke hjulpet noen om politiet ignorerte sin egen sikkerhet og ble skut i forsøket på å stoppe han. Jeg er litt usikker på hva jeg mener om bevæpning da på en måtte ville det jo sikkert vært bra i alvorlige situasjoner, men samtidig kan det motivere de kriminelle til og skaffe seg mer våpen også. 

Det er snakk om plivo-hendelse og dermed vet politiet på forhånd at det skjer noe forferdelig. Og terskelen for å bruke våpen bør være langt lavere enn vanligvis i slike situasjoner. Selv under arrestasjonen skjøt politiet i lufta.

 

Kågebruker skrev (9 timer siden):

Både USA og Sverige har mye mer våpenbruk blant politifolk. Og mye større problemer med vold, skyting og kriminalitet. Jeg sier ikke at politet skaper volden, men overdreven maktbruk fra politiet gjør ting verre.  
 

Ønsker vi oss Svenske/Amerikanske tilstander?

 

 

Det er snakk om plivo-hendelser. Det er ikke så ofte det skjer, men politiet bør være forberedt på det. 

 

Druid skrev (9 timer siden):

I følge politiet gikk de inn bevæpnet ved første konfrontasjon, men klarte ikke komme i skuddposisjon basert på at han beskjøt politiet med pil.

Gitt at dette er uvanlig å beskytte seg mot, måtte de vente på ytterligere verne utstyr og på dette tidspunktet klarte han å komme seg vekk.

Så tidligere bevæpning ville ikke hjelpt.

At han aldri skulle vært i fri, er ikke et politi-problem.

Om politiet burde ha mer lett tilgjengelig beskyttelse kan man diskutere; men for å beskytte seg mot pil å bue trenger du typisk ett skjold, det hjelper ikke med vanlig sikringsvest.

Hvis det hadde vært amerikansk politi, hadde han mest sannsynlig ikke sluppet unna. Det er snakk om plivo-hendelse, og dermed må det forventes av politiet å være forberedt på det verste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minted skrev (9 timer siden):

Jepp. Det reker FF av denne her.

- så splid muslimer/ikke muslimer

 

Ja, jeg finner det merkelig at vi aldri har sett på den som drepte to nav-arbeidere, men at vi så bilder til gjerningsmannen dagen etter hendelsen

Sitat

 en grunn til å ha bevepnet politi

Føler du deg ikke tryggere om politiet er bevæpnet?

Endret av someone_here
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

someone_here skrev (12 timer siden):

om friere bruk av våpen av politiet? 

Slik lyder overskrifter i alle riksaviser: 

 

Og hvis dette stemmer, så gjorde politiet ikke alt de kunne for å redde liv 

Ikke å nevne at han er kjent for politiet fra før...

Et definitivt nei. Denne hendelsen viser at politiet og PST ikke er i nærheten av så kompetente som vi ønsker at de er, hvorfor utsette publikum for den risikoen væpnet politi utgjør?

Endret av K.B.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (9 timer siden):

Det jeg er mer overrasket over er at du kan gå inn i en vilken som helst sportsbutikk å kjøpe pil og bue som er mer enn kraftig nok til å drepe mennesker. Dette er som vi så i går potensielt livsfarlige våpen. Og dette kan hvem som helst kjøpe uten videre. Kanskje på tide og stoppe den muligheten. Og sette samme krav som det finnes for de som skal ha skytevåpen til konkuranseskyting.

Syntes du skal roe ned litt jeg nå. Har en mann aktiv i beskytter miljø, så jeg må si jeg stussa veldig mye på hvordan han har klart å drepe 5 av 7 med pil og bue. Riktignok så er en jakt bue lettere å treffe med. Enn feks langbue. Men dog syntes jeg det var høye dødstall iht at han tydeligvis var amatør ref type piler, også kommer det frem at han har skutt 2stk med pli og bue begge overlevde. Og draps raiden hjemme hos folk var med to andre våpen. Da lå nemlig piler, bua og en knivslire ved huset til en fyr som tok det med inn i gangen sin. 

 

Det er et trygt sports utstyr og bruke. Blir vel nesten som at da er balltre også et våpen og ikke sportsutstyr. Balltre kan gjøre større skader på et menneske 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mooza said:

Situasjonen i Kongsberg og mange andre tilfeller av drap vi har hatt i Norge kan brukes som et argument om at kommunen og helsevesenet må begynne å ta seg av folk som er helt klart psykisk syk. Jeg vedder ganske mye på at han var psykotisk, antageligvis paranoid schizofren. DVS, alvorlig syk. Ingen ser ut til å følge han opp. Hvorfor ikke? Hvorfor har ingen ansvaret for disse?

Barndomsvennen kalte han en tikkende bombe. Han har gått ut og inn av helsevesenet sier de. Hvorfor ut og inn? Hvorfor er det ingen som har ansvaret for disse? Gang på gang hører vi om at de sitter hjemme alene i en leilighet og ikke har noen som følger dem opp. 

Det gjør meg så forbannet at alvorlig syke mennesker enten går til grunne selv eller dreper andre før noen tar ansvar. 

Hvem er morderen her egentlig? Jeg vil si kommunen. Det er for mange drap av alvorlig syke mennesker som INGEN ser ut til å ha ansvaret for. Ikke overraskende når jeg ser hvordan psykisk helsevern fungerer for barn.. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er for voksne. 

Hva tenker du kommunen skal gjøre? Sperre ham inne på livstid uten at han har gjort noe?

Tvinge seg inn til ham hver dag uten annen grunn enn at man vil følge ham opp?

Jeg er ikke uenig i at psykisk helsevern er for dårlig men sliter med å se en løsning. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (36 minutter siden):

Et definitivt nei. Denne hendelsen viser at politiet og PST ikke er i nærheten av så kompetente som vi ønsker at de er, hvorfor utseende publikum for den risikoen væpnet politi utgjør?

Inkompetansen forsterkes av å mangle skytevåpen for å effektivt hindre at uskyldige mennesker dør. Så er det dette med å bruke våpenet da. Den største feilen likevel var at ikke alle utganger var dekket og at han kunne rolig spasere gjennom parkeringshuset og drepe flere mens politiet ventet på riktig utstyr. De skal f.. meg ikke miste ham av synet i det hele tatt og hele tiden ha kontroll hvor han er. Det hele fremstår ganske amatørmessig ... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...