Gå til innhold

Marie Melania Bjørnsen


Anya66

Anbefalte innlegg

Det som bekymrer meg mest er at man kommer unna med svada, slangeolje og visvas, ved å slenge ut et «dere er så sneversynte og uvitende». Eller, prøver å komme unna ved å kalle det noe flyktig som coach eller lignende. Loven er dessverre for lite presis, det trengs en sak som kan skape presedens, en sak som kan slå ned på den som bevisst prøver å selge «luft» til noen som er i nød. 

https://snl.no/alternativ_behandlingsloven

Forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse av loven straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder. Ved særdeles skjerpende omstendigheter kan straffen økes til inntil to års fengsel.

Loven gjelder for de som utøver alternativ behandling og som ikke er helsepersonell. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

skruf skrev (På 19.8.2023 den 12.07):

Værsegod. Jeg har null respekt for de som oppnevner seg selv til alternative behandlere og som tjener penger på andres alvorlige sykdom og desperasjon etter å bli frisk når de får beskjed om at de er rammet av sykdom som er enten dødelig eller kronisk/autoimmun. Det har ingenting med fordommer å gjøre, men å være realitetsorientert og faktabasert.

Hvis du virkelig tror at fjern-healing, tarotkort, urter, planter og manifestering kan kurere dødelige sykdommer som ALS og kreft, eller gjøre folk med MS (multipple sklerose), eller autoimmune sykdommer friske så er det du og dere andre som driver alternativt som er fullstendig uviten og direkte farlige. I tillegg til at det er farlig å påstå å kunne kurere alvorlige sykdommer og tilstander så er det også ulovlig etter Norge sitt lovverk. 

«Healer» fra Innherred dømt for å påstå, og prøve, å kurere kreftsyk kvinne. Kvinnen døde av kreften. «Healeren dømt til 30 dager fengsel for brudd på lov om alternativ medisin (tidligere kalt kvakksalverloven). Er rettsvesenet full av fordommer også? Ikke sett lyset enda?

https://www.aftenposten.no/norge/i/jPxGo/healer-doemt-for-alternativ-behandling

»Healere» oppsøker kreftpasienter; Kreftforeningen reagerer.

Vigander kjenner til at pasienter blir oppsøkt av healere som tilbyr hjelp. Noe som er i strid med loven for alternativ behandling, som sier at de ikke kan drive offensiv markedsføring.

https://www.nrk.no/trondelag/_kreftpasienter-oppsokes-av-healere-1.11832698
 

Her står det også at det er forbudt å drive offensiv markedsføring. Noe Marie i stor grad gjør via sin offentlige snap for å få kunder. Betalende kunder som hun tjener penger på. Greit nok at det ikke er fysisk sykdom hun skal hjelpe folk med, men psykisk sykdom er også sykdom og det kan ende fatalt hvis noen heller oppsøker henne i stedet for fagfolk som har studert og som har en grad, autorisasjon, kan skrive ut resepter og som faktisk vet hva de driver med. Selvmordsstatistikken har økt, særlig blant menn og unge mennesker

https://psykologisk.no/2022/07/ny-dyster-selvmordsstatistikk-i-norge/

Så nei; jeg har null, nada respekt for de som kaller seg alternative behandlere og påstår de kan kurere alvorlig sykdom. Og jeg er så glad for at det blir slått hardt ned på med fengselsstraff og bøter. Men dessverre så har det da gått for langt for pasienten når den alternative behandleren blir dømt, og pasienten er enten død og/eller økonomisk ruinert.

Å sno seg og tjene penger på alvorlige syke mennesker sin desperasjon etter å bli frisk og overleve er fullstendig forkastelig, lavmål og griskt. Når alternative behandlere oppsøker alvorlig syke så begår de ikke bare lovbrudd, men de fremstår også som gribber.

Takk og lov for at det blir slått ned på med fengselsstraff og bøter. Jeg håper flere alvorlige syke som blir oppsøkt av disse folkene blir flinkere til å anmelde, likedan pårørende til eldre mennesker der det eldre mennesket ikke har dømmekraft nok til å si nei anmelder. Og særlig etterlatte pårørende hvis det oppdages at den avdøde har fått «behandling» av en healer eller noen annen alternativ behandler

 

Nå skal ikke Marie drive verken med tarotkort eller stort sett det andre du nevner.

Hun vil gi et tilbud til noen som trenger noen å prate med. Jeg regner med at hun vil gi råd til å gå til en behandler hvis noe skulle være så alvorlig som du nevner over.

Jeg vet det er stor mangel på psykologer og ofte 1-2års ventelister. Så i mellomtiden så er det viktig og ha noen å prate med. Så må tilbyder forstå sine begrensninger.

Selvmordsstatistikken taler for seg selv og da er det bedre å ha et tilbud i påvente av offentlig helsehjelp. Et slikt tilbud vil ikke utelukke andre problemstillinger, men det kan gi håp. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prepp skrev (1 minutt siden):

Nå skal ikke Marie drive verken med tarotkort eller stort sett det andre du nevner.

Hun vil gi et tilbud til noen som trenger noen å prate med. Jeg regner med at hun vil gi råd til å gå til en behandler hvis noe skulle være så alvorlig som du nevner over.

Jeg vet det er stor mangel på psykologer og ofte 1-2års ventelister. Så i mellomtiden så er det viktig og ha noen å prate med. Så må tilbyder forstå sine begrensninger.

Selvmordsstatistikken taler for seg selv og da er det bedre å ha et tilbud i påvente av offentlig helsehjelp. Et slikt tilbud vil ikke utelukke andre problemstillinger, men det kan gi håp. 

Hvis du leser samtalen og hun jeg siterer så er det med fjern-healimg osv et direkte svar til henne der hun mener jeg ikke har respekt for de som driver med sånt.

Jeg har aldri påstått at Marie skal drive med healing og tarot

Marie har selv sagt at hun skal bruke sin erfaring innen psykologi. Her bør hun trå meget varsomt da hun beveger seg inne på et område som man må inneha relevant utdannelse for å hjelpe folk. Hun kan fort gi feil råd eller tilnærme seg noen som står i kø hos DPS og dermed er udiagnosert på en feil måte og dermed gjøre vindt verre. Nettopp pga hun ikke har utdannelse og riktig kunnskap til tilnærming og møtekomme vedkommende

Var det ikke 500kr hver mnd fra hver kunde hun tok i betaling? Så da betaler man henne for å gi råd. For hun synes psykologi er så spennende, har tatt noen fag og ifg henne selv lest masse om ulike temaer som ikke er pensum (selvhjelpsbøker?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig spesielt at barnet ikke har regntøy eller andre sko enn pyntesko. De skal kjøpe det nå til barnehagestart fordi hun fikk beskjed om at barnet måtte ha det. 

Kommer jo ikke som noe veldig sjokk, har kun sett barnet ute sittende i vogn på café. Mine var ganske små da de satt i sandkasse og gjorde diverse på lekeplass, men folk er forskjellig 😂 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (2 minutter siden):

Hvis du leser samtalen og hun jeg siterer så er det med fjern-healimg osv et direkte svar til henne der hun mener jeg ikke har respekt for de som driver med sånt.

Jeg har aldri påstått at Marie skal drive med healing og tarot

Marie har selv sagt at hun skal bruke sin erfaring innen psykologi. Her bør hun trå meget varsomt da hun beveger seg inne på et område som man må inneha relevant utdannelse for å hjelpe folk. Hun kan fort gi feil råd eller tilnærme seg noen som står i kø hos DPS og dermed er udiagnosert på en feil måte og dermed gjøre vindt verre. Nettopp pga hun ikke har utdannelse og riktig kunnskap til tilnærming og møtekomme vedkommende

Var det ikke 500kr hver mnd fra hver kunde hun tok i betaling? Så da betaler man henne for å gi råd. For hun synes psykologi er så spennende, har tatt noen fag og ifg henne selv lest masse om ulike temaer som ikke er pensum (selvhjelpsbøker?)

Hun får et ansvar, men jeg vil da ikke tro hun er ute etter å stille noen diagnose ei heller ta på seg store tunge saker. Det har sine positive og negative sider, jeg ser hva du mener. Men Marie er ikke ute etter å selge en ideologi, en medaljong eller et falskt håp, men hun skal lytte, være tilgjengelig og gi råd. Så lenge det er genuint så syntes jeg det er en fin tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes hele dama virker slitsom,kan se i små doser,men får ikke alltid med meg poenget da😅Mormor sprudle,som danser i gatene,😅Tror Asif kan bli litt flau over alt sett greiene,ser litt sånn ut.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sushiii skrev (16 minutter siden):

Synes det er veldig spesielt at barnet ikke har regntøy eller andre sko enn pyntesko. De skal kjøpe det nå til barnehagestart fordi hun fikk beskjed om at barnet måtte ha det. 

Kommer jo ikke som noe veldig sjokk, har kun sett barnet ute sittende i vogn på café. Mine var ganske små da de satt i sandkasse og gjorde diverse på lekeplass, men folk er forskjellig 😂 

Haha helt herlig vettu😇😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushiii skrev (3 timer siden):

Synes det er veldig spesielt at barnet ikke har regntøy eller andre sko enn pyntesko. De skal kjøpe det nå til barnehagestart fordi hun fikk beskjed om at barnet måtte ha det. 

Kommer jo ikke som noe veldig sjokk, har kun sett barnet ute sittende i vogn på café. Mine var ganske små da de satt i sandkasse og gjorde diverse på lekeplass, men folk er forskjellig 😂 

Ja hun lever i en helt fjern verden. Ikke noen som helst normal verden som andre lever i hver dag. Aldri sett jenten utenfor vognen utenom i butikker😳

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lew skrev (3 timer siden):

Syntes hele dama virker slitsom,kan se i små doser,men får ikke alltid med meg poenget da😅Mormor sprudle,som danser i gatene,😅Tror Asif kan bli litt flau over alt sett greiene,ser litt sånn ut.

Helt flott at de er glade i livet, men alvorlig talt!!!! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prepp skrev (14 timer siden):

Hun får et ansvar, men jeg vil da ikke tro hun er ute etter å stille noen diagnose ei heller ta på seg store tunge saker. Det har sine positive og negative sider, jeg ser hva du mener. Men Marie er ikke ute etter å selge en ideologi, en medaljong eller et falskt håp, men hun skal lytte, være tilgjengelig og gi råd. Så lenge det er genuint så syntes jeg det er en fin tanke.

Nettopp det med å gi råd innen psykologi og ta betalt for det; det er dette jeg er kritisk til. Da blit det et levebrød for henne, og selv om hun har tatt noen fag og lest div bøker så har hun ikke kompetanse til det. Da blir det noe helt annet enn to venninner som sitter og snakker om feks et dårlig forhold den ene er i.

Marie har tatt for seg mennesker som er narsissister og sosiopater og hvordan man skal forholde seg til de. Dette er tunge tema og ikke noe en lekmann skal ta betalt for å hjelpe andre med. Da er hun langt over streken for «vanlige» råd venninner i mellom. 500kr i måneden mener jeg på at man må betale, Da er dette inntektsgivende arbeid for henne, og hun aner ikke hvilken bagasje kundene bærer på. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (4 timer siden):

Nettopp det med å gi råd innen psykologi og ta betalt for det; det er dette jeg er kritisk til. Da blit det et levebrød for henne, og selv om hun har tatt noen fag og lest div bøker så har hun ikke kompetanse til det. Da blir det noe helt annet enn to venninner som sitter og snakker om feks et dårlig forhold den ene er i.

Marie har tatt for seg mennesker som er narsissister og sosiopater og hvordan man skal forholde seg til de. Dette er tunge tema og ikke noe en lekmann skal ta betalt for å hjelpe andre med. Da er hun langt over streken for «vanlige» råd venninner i mellom. 500kr i måneden mener jeg på at man må betale, Da er dette inntektsgivende arbeid for henne, og hun aner ikke hvilken bagasje kundene bærer på. 

Jeg er ikke enig der. Jeg syntes hun er en fin figur og positiv på influenserfronten. Det er heller ikke noe galt i det hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushiii skrev (23 timer siden):

Synes det er veldig spesielt at barnet ikke har regntøy eller andre sko enn pyntesko. De skal kjøpe det nå til barnehagestart fordi hun fikk beskjed om at barnet måtte ha det. 

Kommer jo ikke som noe veldig sjokk, har kun sett barnet ute sittende i vogn på café. Mine var ganske små da de satt i sandkasse og gjorde diverse på lekeplass, men folk er forskjellig 😂 

Marie er nok ikke den eneste forelderen som har fått beskjed fra barnehagen hva som må skaffes til barnet. 

Jeg tror barnehage blir topp for Parisa, og alle andre barn som begynner nå i høst. Masse lek, læring og omgang med jevnaldrende 🥰

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogstrolle skrev (16 timer siden):

Marie er nok ikke den eneste forelderen som har fått beskjed fra barnehagen hva som må skaffes til barnet. 

Jeg tror barnehage blir topp for Parisa, og alle andre barn som begynner nå i høst. Masse lek, læring og omgang med jevnaldrende 🥰

Det har du rett i. Foreldrene til barnebarngullene mine fikk liste over hva barna deres trengte til barnehagestart. Ikke noe rart med en slik liste. 

Moro for Parisa og alle andre barn som har barnehageoppstart nå i høst ❤

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heartgirl skrev (10 timer siden):

Det har du rett i. Foreldrene til barnebarngullene mine fikk liste over hva barna deres trengte til barnehagestart. Ikke noe rart med en slik liste. 

Moro for Parisa og alle andre barn som har barnehageoppstart nå i høst ❤

Men Mette, det var ikke poenget mitt. Poenget var at de ikke tilbringer tid ute på lekeplass med barnet. Barnet sitter kun i vogn/bæresele på Starbucks og lignende. Så de har ikke regntøy osv, noe jeg synes er veeeldig spesielt. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushiii skrev (33 minutter siden):

Men Mette, det var ikke poenget mitt. Poenget var at de ikke tilbringer tid ute på lekeplass med barnet. Barnet sitter kun i vogn/bæresele på Starbucks og lignende. Så de har ikke regntøy osv, noe jeg synes er veeeldig spesielt. 

Det er kun en spekulasjon som vi ikke aner noe om. Husk vi ser brøkdel av hva som skjer. Er nok sikker på at hun er ute på en lekeplass med barnet. Kanskje de ikke vil filme det for at folk skal finne ut hvilken lekeplass de er på. 

Det er da normalt at barna sitter i vogn når de er små. Det er slett ikke spesielt at de ikke har regntøy. Det er fordi hun er så liten at hun sitter i vogn. I barnehagen kommer hun også til å sitte i vognen når de skal noe. Hun har jo ikke lært seg til å gå enda. Da er vogn et meget bra hjelpemiddel. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushiii skrev (38 minutter siden):

Men Mette, det var ikke poenget mitt. Poenget var at de ikke tilbringer tid ute på lekeplass med barnet. Barnet sitter kun i vogn/bæresele på Starbucks og lignende. Så de har ikke regntøy osv, noe jeg synes er veeeldig spesielt. 

Jeg heter ikke Mette så det er sagt som du skrev i kommentaren din til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Sitat

 

Irriterer meg at hun har så dårlig/lite lyd på snappen sin når hun prater. Må alltid ta på masse lyd for å høre hva hun sier, og så blir det nesten øredøvende når det kommer noe musikk etterpå

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (På 30.8.2023 den 23.31):

Jeg heter ikke Mette så det er sagt som du skrev i kommentaren din til meg. 

Den ungen går jo bare med sløyfe tøfler,dem ser å reine ut,så tviler på det er så mye gå/lek uten om vogna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lew skrev (På 6.10.2023 den 22.15):

Den ungen går jo bare med sløyfe tøfler,dem ser å reine ut,så tviler på det er så mye gå/lek uten om vogna.

Det vet ingen av oss noen ting om og det er reinspikka spekulasjon kun for og finne noe og kritisere Marie på. 

Synes folk skal holde seg for god og spekulere rundt barnet til Marie. Husk det er mye Marie ikke deler på sosiale medier som vi ikke vet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...