Gå til innhold

Marie Melania Bjørnsen


Anya66

Anbefalte innlegg

Cornett skrev (11 timer siden):

Er såå enig i det du skriver

Farlig å bevege seg inn i psykisk helse uten å ha utdannelse i dette. Er så lett at ting blir rippet opp i, og hvem står da klar for å støtte denne personen hjemme? 

 

Helt tullete å skrive at jeg dømmer på henne pga utseende🥴Jeg sier at jeg ikke gidder å sponse henne med shopping og shopping, som er det eneste hun bedriver. Utenom nå som hun skal få betalt for å være hobby psykolog😳

Hun har aldri sagt at hun er psykolog. Hun er interessert i psykologi og hun har aldri sagt at hun skal være hobbypsykolog. Jeg har hørt hvert eneste ord hun har sagt på snap chat. Dette skal være en samtale snap chat gruppe for de som er interessert i og diskutere dypere tema. Det er det ingen lovbrudd med.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skruf skrev (10 timer siden):

Såklart; jeg og andre som ikke er enige med deg vi har misforstått🙄 

Nei, jeg har ikke misforstått. Jeg er utmerket klar over at Marie skal coache mennesker innen psykologi mot betaling, uten å være helsefaglig utdannet.

Hvorfor ligger det i kortene at jeg  er fordømmende til Marie? Jeg har flere ganger skrevet, og mener, at hun virker til å være ei søt og snill ung kvinne. Det er den nyoppstartete businessen hennes jeg ikke synes noe om. Verden er ikke så sort hvit at hvis man ikke ligger flat i nesegrus beundring for alt et menneske sier og gjør så fordømmer man det mennesket. Alle mennesker har flere sider ved seg, noen bra og noen ikke fullt så bra (dette burde du som kan litt psykologi vite….), inkludert Marie

Og du; for å bli ingeniør så behøves det ganske mye mere enn «litt skole og kurs»… broren min er siv.ing; 5-årig masterstudie som krevde høye karakterer for å komme inn på. Det var heller ikke et enkelt studie.,

Men; jeg skal melde meg inn i den gruppa jeg, så får jeg se hvordan hun går frem. Fremstiller hun seg selv som fagutdannet så finnes det faktisk en lov mot å benytte titler man ikke har. Kvakksalverloven het den opprinnelig, men ble endret til lov om alternativ behandling. Her under går også å behandle mennesker innen et fagfelt uten utdanning og autorisasjon   

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-27-64

Hun har aldri sagt at hun er psykolog. Hun er interessert i psykologi og hun har aldri sagt at hun skal være hobbypsykolog. Jeg har hørt hvert eneste ord hun har sagt på snap chat. Dette skal være en samtalegruppe på snap chat en  gruppe for de som er interessert i og diskutere dypere tema. Det er det ingen lovbrudd med.

Tydelig du mener dette er kvakksalvere. Er det da kvakksalveri når jeg spår folk som ønsker det i tarotkort (mot litt betaling), eller driver fjernhealing (hvor det er frivilling og betale)  via min instagram og en lukket facebookgruppe heller da? Det er mange som mener at de får hjelp av det jeg gjør. Dette gjør jeg på min fritid men jeg får betalt for det. 

Nøyaktig det samme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare verre og verre. Selvsagt er det lureri med tarotkort og såkalt fjernhealing, men folk vil bedras og det gjerne mot betaling. Samme med manifesteringsgreiene til andre influensere. Jeg håper i alle fall at MM er såpass reinhårig at hun ikke juger på seg kompetanse, men fremstår som den amatøren hun er, for det er stor forskjell på å si at man er interessert i psykologi - til å ta betalt for å coache folk som sliter med psykisk uhelse.

Influenserverden/SoMe er full av tull og tøys og lureri og selvutnevnte eksperter uten utdanning og erfaring, en verden hvor sårbare mennesker utnyttes og narres penger fra.

Endret av Pust
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (1 time siden):

Dette blir bare verre og verre. Selvsagt er det lureri med tarotkort og såkalt fjernhealing, men folk vil bedras og det gjerne mot betaling. Samme med manifesteringsgreiene til andre influensere. Jeg håper i alle fall at MM er såpass reinhårig at hun ikke juger på seg kompetanse, men fremstår som den amatøren hun er, for det er stor forskjell på å si at man er interessert i psykologi - til å ta betalt for å coache folk som sliter med psykisk uhelse.

Influenserverden/SoMe er full av tull og tøys og lureri og selvutnevnte eksperter uten utdanning og erfaring, en verden hvor sårbare mennesker utnyttes og narres penger fra.

Nå er jeg sjokkert!!! Enig med deg👌Blir verre og verre! Tarotkort og fjernhealing🙈Lureri og tull, ta betalt av lettlurte mennesker, fy skam😡

Og Marie har sagt COACHING, ikke bare samtalegruppe!! 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (9 timer siden):

Dette blir bare verre og verre. Selvsagt er det lureri med tarotkort og såkalt fjernhealing, men folk vil bedras og det gjerne mot betaling. Samme med manifesteringsgreiene til andre influensere. Jeg håper i alle fall at MM er såpass reinhårig at hun ikke juger på seg kompetanse, men fremstår som den amatøren hun er, for det er stor forskjell på å si at man er interessert i psykologi - til å ta betalt for å coache folk som sliter med psykisk uhelse.

Influenserverden/SoMe er full av tull og tøys og lureri og selvutnevnte eksperter uten utdanning og erfaring, en verden hvor sårbare mennesker utnyttes og narres penger fra.

Tror det er viktig og henge med i utviklingen om sosiale medier og at influenser og coacher er en jobb enten man liker det eller ei. Jeg velger og akseptere denne utviklingen. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heartgirl skrev (38 minutter siden):

Tror det er viktig og henge med i utviklingen om sosiale medier og at influenser og coacher er en jobb enten man liker det eller ei. Jeg velger og akseptere denne utviklingen. 
 

Det jeg snakker om er ikke et angrep på hverken coacher, sosiale medier eller influensere, men at lurendreiere etablerer seg i disse områdene og utnytter naive mennesker. Det er noe vi alle må være oppmerksomme på og rapportere når vi oppdager det. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (45 minutter siden):

Det jeg snakker om er ikke et angrep på hverken coacher, sosiale medier eller influensere, men at lurendreiere etablerer seg i disse områdene og utnytter naive mennesker. Det er noe vi alle må være oppmerksomme på og rapportere når vi oppdager det. 

Nå vet jeg med meg selv at de ytterst få influenserne jeg følger på sosiale media ikke påvirker meg for jeg kan tenke og gjøre meg opp egne meninger. 
 

Følgerne til influenserne er langt i dumme og de klarer og tenke selv ut fra hvem de følger.

De utnytter ikke folk men det er deres jobb som de lever av. 
 

De er påvirkere på områder de er gode på og noen synes de er interessante og følge med på andre ikke. 
 

Heier masse influenserne som tørr og satse.

Som jeg sier velkommen til 2023 og fordømmelse av de som tørr og være influenserne 😢

Endret av Heartgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (12 timer siden):

Dette blir bare verre og verre. Selvsagt er det lureri med tarotkort og såkalt fjernhealing, men folk vil bedras og det gjerne mot betaling. Samme med manifesteringsgreiene til andre influensere. Jeg håper i alle fall at MM er såpass reinhårig at hun ikke juger på seg kompetanse, men fremstår som den amatøren hun er, for det er stor forskjell på å si at man er interessert i psykologi - til å ta betalt for å coache folk som sliter med psykisk uhelse.

Influenserverden/SoMe er full av tull og tøys og lureri og selvutnevnte eksperter uten utdanning og erfaring, en verden hvor sårbare mennesker utnyttes og narres penger fra.

Det er ikke lureri for oss som coacher i andre i det. Jeg coacher også onlinemeditasjon som folk kan betale for. 
 

Fint du fordømmer noe som er 60% av mitt levebrød da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (10 timer siden):

Det er ikke lureri for oss som coacher i andre i det. Jeg coacher også onlinemeditasjon som folk kan betale for. 
 

Fint du fordømmer noe som er 60% av mitt levebrød da. 
 

Heartgirl skrev (11 timer siden):

Nå vet jeg med meg selv at de ytterst få influenserne jeg følger på sosiale media ikke påvirker meg for jeg kan tenke og gjøre meg opp egne meninger. 
 

Følgerne til influenserne er langt i dumme og de klarer og tenke selv ut fra hvem de følger.

De utnytter ikke folk men det er deres jobb som de lever av. 
 

De er påvirkere på områder de er gode på og noen synes de er interessante og følge med på andre ikke. 
 

Heier masse influenserne som tørr og satse.

Som jeg sier velkommen til 2023 og fordømmelse av de som tørr og være influenserne 😢

Det er veldig, veldig trist at du ikke leser hva jeg faktisk skriver. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (11 timer siden):
Heartgirl skrev (12 timer siden):

Nå vet jeg med meg selv at de ytterst få influenserne jeg følger på sosiale media ikke påvirker meg for jeg kan tenke og gjøre meg opp egne meninger. 
 

Følgerne til influenserne er langt i dumme og de klarer og tenke selv ut fra hvem de følger.

De utnytter ikke folk men det er deres jobb som de lever av. 
 

De er påvirkere på områder de er gode på og noen synes de er interessante og følge med på andre ikke. 
 

Heier masse influenserne som tørr og satse.

Som jeg sier velkommen til 2023 og fordømmelse av de som tørr og være influenserne 😢

Jeg vil si du blir påvirket i aller høyeste grad! Du forvarer jo med nebb og klør… 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zurazurafina skrev (58 minutter siden):

Jeg vil si du blir påvirket i aller høyeste grad! Du forvarer jo med nebb og klør… 

Jeg er gammel nok til og ikke la meg påvirke. Jeg velger og framsnakke de få influenserne jeg følger og som jeg synes er flotte personer med gode budskap til mennesker. 
 

Jeg velger og framsnakke de få jeg følger ❤️

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste folk er ikke dumme og lar seg lure, heller ikke i 2023.

Men; det finnes mennesker som feks er alvorlig syke, som enten har en uhelbredelig fysisk sykdom eller som står i ei eviglang ventekø for å få behandling på DPS. Disse menneskene er ei særdeles sårbar gruppe, og det er nettopp disse som kan la seg lure. Det betyr ikke at de er dumme, men de er i en fortvilet situasjon og desperate etter å overleve sykdommen eller få hjelp psykisk av profesjonelt fagfolk. Det er denne gruppen som fort kan falle for sånne som Marie, eller fjern-healing, diverse naturmedisiner som liksom skal kurere kreft eller andre dødelige sykdommer som ALS

Faren til venninna mi var en smart og oppegående mann; gift, 3 barn under 14 år, en godt betalt jobb samtidig som han også var odelsgutt og hadde tatt over familiegården som hadde vært i familien i over 200 år. En veldrevet og flott gård. Han fikk hjernekreft, den typen med kort forventet levetid (maks 2 år) da det er ingen behandling som kurerer og svulsten ligger sånn til at den kan ikke opereres ut. Han var desperat etter å bli frisk og oppsøkte alternativ behandling. Så i stedet for å bruke den tiden han hadde igjen å leve sammen med kone og barn så reiste han til et annet land for å få satt injeksjoner av et plantebasert middel som liksom skulle gjøre han frisk. Han døde 1 1/2 år etter, og pga behandling og reise var svindyrt så sat kona hans igjen med mye gjeld da han hadde belånt gården til over pipen, og hun hadde ikke annet valg enn å selge gården. Da venninna mi ble myndig (hun er eldst) så var det ingen gård å overta på odel

Likedan da det ble kjent at jeg hadde fått kreft så var det to jeg kjenner som er litt alternative av seg som begynte å bombardere meg med meldinger og linker til alt mulig fra planter som vistnok skal kurere kreften til fjern-healing. Jeg ba de slutte, men endte med å måtte slette og blokkere de. Noe de såklart ikke hadde selvinnsikt over hvorfor de ble blokkerte og jeg kuttet kontakten med de. 

Jeg synes det er direkte kynisk å tjene penger på mennesker som er i en fortvilet situasjon og som enten har en type fysisk sykdom med dødelig utgang , eller psykiske syke mennesker som ikke får hjelp raskt nok av autoriserte psykologer eller psykiatere pga nedskjæringer i psykisk helsevern. Selvmordsstatistikken, særlig blant unge vokser, for de får ikke hjelp i tide. Igjen; disse menneskene er ikke dumme, de er i en fortvilet situasjon

.Og Marie er tydelig på at det er innen psykologi hun skal ta seg betalt for å coache…..da er det ikke ei skravlegruppe hun skal starte. Hun reklamerer bl.a med 20min personlig samtale med henne.

Å gjøre seg rik på andres nød er et ordtak som ikke har oppstått uten grunn.

I samme slengen så synes jeg også det er kynisk å holde kurs for å lære folk til å manifestere seg frem til penger. Fattige mennesker som bruker av den lille inntekten de har til å betale Influensere (som allerede lever godt) som påstår at de kan lære seg å manifestere penger, så vil de få penger. Så sitter de med skjegget i postkassen med enda mindre penger på kontoen mens den såkalte «coachen» sin konto vokser og vokser

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pust skrev (4 minutter siden):

Takk for at du orker å forklare @skruf❤️

Takk❤️

Kjenner jeg blir helt mødd av denne ufarliggjøringen når det liksom bare er «coach», og det er jo ikke en beskyttet tittel så da er det fritt frem liksom. Sleng på litt fjern-healing også. Og hvis de som i desperasjon faller for dette så er det jo de som er dumme, vi er jo tross alt i 2023.

Å ikke være fagutdannet og å innha en godkjent autorisasjon og å tjene penger på andres nød og desperasjon er kynisk gjort.

T.o.m påstås det at Marie ikke var influencer frem til det motsatte ble bevisst, selv om hun kjører rundt med en bil med firmanavnet sitt på

Men; det er vel sikkert jeg som har misforstått🙃

  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (20 timer siden):

De fleste folk er ikke dumme og lar seg lure, heller ikke i 2023.

Men; det finnes mennesker som feks er alvorlig syke, som enten har en uhelbredelig fysisk sykdom eller som står i ei eviglang ventekø for å få behandling på DPS. Disse menneskene er ei særdeles sårbar gruppe, og det er nettopp disse som kan la seg lure. Det betyr ikke at de er dumme, men de er i en fortvilet situasjon og desperate etter å overleve sykdommen eller få hjelp psykisk av profesjonelt fagfolk. Det er denne gruppen som fort kan falle for sånne som Marie, eller fjern-healing, diverse naturmedisiner som liksom skal kurere kreft eller andre dødelige sykdommer som ALS

Faren til venninna mi var en smart og oppegående mann; gift, 3 barn under 14 år, en godt betalt jobb samtidig som han også var odelsgutt og hadde tatt over familiegården som hadde vært i familien i over 200 år. En veldrevet og flott gård. Han fikk hjernekreft, den typen med kort forventet levetid (maks 2 år) da det er ingen behandling som kurerer og svulsten ligger sånn til at den kan ikke opereres ut. Han var desperat etter å bli frisk og oppsøkte alternativ behandling. Så i stedet for å bruke den tiden han hadde igjen å leve sammen med kone og barn så reiste han til et annet land for å få satt injeksjoner av et plantebasert middel som liksom skulle gjøre han frisk. Han døde 1 1/2 år etter, og pga behandling og reise var svindyrt så sat kona hans igjen med mye gjeld da han hadde belånt gården til over pipen, og hun hadde ikke annet valg enn å selge gården. Da venninna mi ble myndig (hun er eldst) så var det ingen gård å overta på odel

Likedan da det ble kjent at jeg hadde fått kreft så var det to jeg kjenner som er litt alternative av seg som begynte å bombardere meg med meldinger og linker til alt mulig fra planter som vistnok skal kurere kreften til fjern-healing. Jeg ba de slutte, men endte med å måtte slette og blokkere de. Noe de såklart ikke hadde selvinnsikt over hvorfor de ble blokkerte og jeg kuttet kontakten med de. 

Jeg synes det er direkte kynisk å tjene penger på mennesker som er i en fortvilet situasjon og som enten har en type fysisk sykdom med dødelig utgang , eller psykiske syke mennesker som ikke får hjelp raskt nok av autoriserte psykologer eller psykiatere pga nedskjæringer i psykisk helsevern. Selvmordsstatistikken, særlig blant unge vokser, for de får ikke hjelp i tide. Igjen; disse menneskene er ikke dumme, de er i en fortvilet situasjon

.Og Marie er tydelig på at det er innen psykologi hun skal ta seg betalt for å coache…..da er det ikke ei skravlegruppe hun skal starte. Hun reklamerer bl.a med 20min personlig samtale med henne.

Å gjøre seg rik på andres nød er et ordtak som ikke har oppstått uten grunn.

I samme slengen så synes jeg også det er kynisk å holde kurs for å lære folk til å manifestere seg frem til penger. Fattige mennesker som bruker av den lille inntekten de har til å betale Influensere (som allerede lever godt) som påstår at de kan lære seg å manifestere penger, så vil de få penger. Så sitter de med skjegget i postkassen med enda mindre penger på kontoen mens den såkalte «coachen» sin konto vokser og vokser

Du om det. Takk for at du ikke respektere oss som er coacher innenfor det alternative. Sier mye om hvor uvitende en er og full av fordommer fremdeles i 2023. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruf skrev (20 timer siden):

Takk❤️

Kjenner jeg blir helt mødd av denne ufarliggjøringen når det liksom bare er «coach», og det er jo ikke en beskyttet tittel så da er det fritt frem liksom. Sleng på litt fjern-healing også. Og hvis de som i desperasjon faller for dette så er det jo de som er dumme, vi er jo tross alt i 2023.

Å ikke være fagutdannet og å innha en godkjent autorisasjon og å tjene penger på andres nød og desperasjon er kynisk gjort.

T.o.m påstås det at Marie ikke var influencer frem til det motsatte ble bevisst, selv om hun kjører rundt med en bil med firmanavnet sitt på

Men; det er vel sikkert jeg som har misforstått🙃

Jeg hadde et familiemedlem med en alvorlig sykdom som det ikke finnes medisiner mot, som dro til healer fordi hun var desperat. Kostet flesk, healeren kom nærmest med lovnader om at han kunne stoppe utviklingen av sykdommen osv. Jeg var med mitt familiemedlem til healeren og det er sjelden jeg har vært så forbannet som da jeg gikk ut derfra. Det samme gjelder når jeg ser folk uten utdanning og som kun har egne erfaringer å vise til- tilby kurs og coaching til dyre dommer. Ja, man lærer mye av egne erfaringer, men det betyr ikke at man har kompetanse til å hjelpe andre for det. Man skal virkelig vite hva man begir seg ut på når man skal coache sårbare mennesker. Det er en grunn til at vi har helsepersonell både når det kommer til psykiske og somatiske lidelser, og med mange års skolegang bak seg. 

Jeg syns det sklir helt ut med influensere som tilbyr kurs og coaching uten å ha reell kompetanse å vise til. Hva skjer den dagen det skjer et eller annet med noen som har kjøpt dyre kurs og influenseren må stå til ansvar for innhold som potensielt har forverret noens tilstand? Jeg antar de ikke dokumenterer på lik linje som helsepersonell er lovpålagt å gjøre. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (44 minutter siden):

Du om det. Takk for at du ikke respektere oss som er coacher innenfor det alternative. Sier mye om hvor uvitende en er og full av fordommer fremdeles i 2023. 
 

Værsegod. Jeg har null respekt for de som oppnevner seg selv til alternative behandlere og som tjener penger på andres alvorlige sykdom og desperasjon etter å bli frisk når de får beskjed om at de er rammet av sykdom som er enten dødelig eller kronisk/autoimmun. Det har ingenting med fordommer å gjøre, men å være realitetsorientert og faktabasert.

Hvis du virkelig tror at fjern-healing, tarotkort, urter, planter og manifestering kan kurere dødelige sykdommer som ALS og kreft, eller gjøre folk med MS (multipple sklerose), eller autoimmune sykdommer friske så er det du og dere andre som driver alternativt som er fullstendig uviten og direkte farlige. I tillegg til at det er farlig å påstå å kunne kurere alvorlige sykdommer og tilstander så er det også ulovlig etter Norge sitt lovverk. 

«Healer» fra Innherred dømt for å påstå, og prøve, å kurere kreftsyk kvinne. Kvinnen døde av kreften. «Healeren dømt til 30 dager fengsel for brudd på lov om alternativ medisin (tidligere kalt kvakksalverloven). Er rettsvesenet full av fordommer også? Ikke sett lyset enda?

https://www.aftenposten.no/norge/i/jPxGo/healer-doemt-for-alternativ-behandling

»Healere» oppsøker kreftpasienter; Kreftforeningen reagerer.

Vigander kjenner til at pasienter blir oppsøkt av healere som tilbyr hjelp. Noe som er i strid med loven for alternativ behandling, som sier at de ikke kan drive offensiv markedsføring.

https://www.nrk.no/trondelag/_kreftpasienter-oppsokes-av-healere-1.11832698
 

Her står det også at det er forbudt å drive offensiv markedsføring. Noe Marie i stor grad gjør via sin offentlige snap for å få kunder. Betalende kunder som hun tjener penger på. Greit nok at det ikke er fysisk sykdom hun skal hjelpe folk med, men psykisk sykdom er også sykdom og det kan ende fatalt hvis noen heller oppsøker henne i stedet for fagfolk som har studert og som har en grad, autorisasjon, kan skrive ut resepter og som faktisk vet hva de driver med. Selvmordsstatistikken har økt, særlig blant menn og unge mennesker

https://psykologisk.no/2022/07/ny-dyster-selvmordsstatistikk-i-norge/

Så nei; jeg har null, nada respekt for de som kaller seg alternative behandlere og påstår de kan kurere alvorlig sykdom. Og jeg er så glad for at det blir slått hardt ned på med fengselsstraff og bøter. Men dessverre så har det da gått for langt for pasienten når den alternative behandleren blir dømt, og pasienten er enten død og/eller økonomisk ruinert.

Å sno seg og tjene penger på alvorlige syke mennesker sin desperasjon etter å bli frisk og overleve er fullstendig forkastelig, lavmål og griskt. Når alternative behandlere oppsøker alvorlig syke så begår de ikke bare lovbrudd, men de fremstår også som gribber.

Takk og lov for at det blir slått ned på med fengselsstraff og bøter. Jeg håper flere alvorlige syke som blir oppsøkt av disse folkene blir flinkere til å anmelde, likedan pårørende til eldre mennesker der det eldre mennesket ikke har dømmekraft nok til å si nei anmelder. Og særlig etterlatte pårørende hvis det oppdages at den avdøde har fått «behandling» av en healer eller noen annen alternativ behandler

 

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minombre skrev (1 time siden):

Jeg hadde et familiemedlem med en alvorlig sykdom som det ikke finnes medisiner mot, som dro til healer fordi hun var desperat. Kostet flesk, healeren kom nærmest med lovnader om at han kunne stoppe utviklingen av sykdommen osv. Jeg var med mitt familiemedlem til healeren og det er sjelden jeg har vært så forbannet som da jeg gikk ut derfra. Det samme gjelder når jeg ser folk uten utdanning og som kun har egne erfaringer å vise til- tilby kurs og coaching til dyre dommer. Ja, man lærer mye av egne erfaringer, men det betyr ikke at man har kompetanse til å hjelpe andre for det. Man skal virkelig vite hva man begir seg ut på når man skal coache sårbare mennesker. Det er en grunn til at vi har helsepersonell både når det kommer til psykiske og somatiske lidelser, og med mange års skolegang bak seg. 

Jeg syns det sklir helt ut med influensere som tilbyr kurs og coaching uten å ha reell kompetanse å vise til. Hva skjer den dagen det skjer et eller annet med noen som har kjøpt dyre kurs og influenseren må stå til ansvar for innhold som potensielt har forverret noens tilstand? Jeg antar de ikke dokumenterer på lik linje som helsepersonell er lovpålagt å gjøre. 

Heldigvis finnes det et lovverk, så da blir det fengsel eller bot på disse influencerne, på samme måte som andre alternative behandlere må hvis deres virke har ført til forverring, skade eller død.

Alternative behandlere/«coacher» innen psykisk og somatisk sykdom har heller ikke lov til å drive oppsøkende virksomhet (står i linken jeg la ut i tidligere svar), noe dessverre mange gjør

Håper folk blir flinkere til å melde inn denne uetiske virksomheten.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (2 timer siden):

Heldigvis finnes det et lovverk, så da blir det fengsel eller bot på disse influencerne, på samme måte som andre alternative behandlere må hvis deres virke har ført til forverring, skade eller død.

Alternative behandlere/«coacher» innen psykisk og somatisk sykdom har heller ikke lov til å drive oppsøkende virksomhet (står i linken jeg la ut i tidligere svar), noe dessverre mange gjør

Håper folk blir flinkere til å melde inn denne uetiske virksomheten.

Ja, heldigvis. Jeg lurer på om de som holder på med dette har satt seg inn i konsekvensene… 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...