Gå til innhold

Fartssperre i alle nye biler fra neste år - hvorfor snakker ingen om det?


catman

Anbefalte innlegg

Vi ser etter ny bil og er opptatte av å kjøpe denne før nyttår. Mest pga denne:

https://kna.no/bilpolitikk/det-blir-fartssperre-i-alle-biler-fra-2022/

Men hvorfor snakker ingen om det?

Foreløpig har jeg ikke testet én eneste bil som alltid og uten feil "skjønner" rett fartsgrense.

Det er misforståelser med skilting, dårlig GPS eller forsinkelser og feil ved overgangen mellom fartsgrensene. Teknologien funker jo ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står jo også i artikkelen at det kan skrus av og overstyres? 

Anonymkode: 835f8...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan det - foreløpig. Men likevel er slik overvåkning og maskinkontroll et skritt i feil retning, etter min mening.

Det er litt som å oppdra barn: Man kan sette på en timer på telefon/nettbrett, og den slår seg av når den skal. Eller man kan lære barna å følge med på tiden, og å ta litt fri fra skjerm i ny og ne.

Sistnevnte foretrekker jeg stort foran førstnevnte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, catman said:

Vi ser etter ny bil og er opptatte av å kjøpe denne før nyttår. Mest pga denne:

https://kna.no/bilpolitikk/det-blir-fartssperre-i-alle-biler-fra-2022/

Men hvorfor snakker ingen om det?

Foreløpig har jeg ikke testet én eneste bil som alltid og uten feil "skjønner" rett fartsgrense.

Det er misforståelser med skilting, dårlig GPS eller forsinkelser og feil ved overgangen mellom fartsgrensene. Teknologien funker jo ikke...

Alle nye biler de siste 10-15 årene har vel hatt mulighet for sette fartssperre?

Anonymkode: e6af8...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er problemet? jeg har skrudd på alarm på bilen, som sier ifra hvis jeg kjører 5 km over fartsgrensa. Jeg synes det gjør meg til bedre sjåfør. Slik "maskinkontroll" går i het riktig retning, synes jeg. Menneskefeil koster mange liv hver eneste dag. Alikevel velger mennesker å tro at de er best i alt.  Vi får mye tryggere trafikkbilder når menneskefeil blir minimert, det er jeg helt sikker på. 

Anonymkode: c8775...38a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konforme nordmenn elsker detaljregulering, kontroll og myndighetsbegrensninger. I stedet for å stå opp mot det ber vi stadig vekk om mye mer. Uansett utfordring står vi hjelpeløse og uten eget initiativ og roper på Staten.

Derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (13 timer siden):

Ja, det kan det - foreløpig. Men likevel er slik overvåkning og maskinkontroll et skritt i feil retning, etter min mening.

Det er litt som å oppdra barn: Man kan sette på en timer på telefon/nettbrett, og den slår seg av når den skal. Eller man kan lære barna å følge med på tiden, og å ta litt fri fra skjerm i ny og ne.

Sistnevnte foretrekker jeg stort foran førstnevnte. 

Overvåkning? Maskinkontroll? 

Du fikk med deg at bilene skal ha skiltlesingsutstyr fra neste år men har du fått med deg at Mobileye starter en robottaxiflåte i Barcelona neste år..vi er maks 5 år unna at nye biler ikke har ratt om du skjønner hva jeg mener ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel fra Trygg Trafikk peker på at 46% av trafikkulykkene skyldes manglende førerdyktighet og 35% skyldes høy fart etter forholdene. Kilde: https://www.tryggtrafikk.no/nyheter/trafikantenes-feil-forer-til-dodsulykker/

Sitat

Høy fart fatalt

Den vanligste feilen trafikantene gjør, er å holde for høy fart.

– Hastigheten virker «dobbelt». Den utløser ulykken og den fører til at det oppstår dødelige skader når ulykken først har skjedd, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Vegdirektoratet.

Nå er artikkelen fra 2014 så den er noen år gammel. Men om vi ser på denne så er det åpenbart at førerstøttesystemer og begrensninger på høy fart hjelper på ulykkesstatistikken.

Så dette mener jeg er et godt tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det med knusende ro. De fleste har ikke behov for mer enn 180 på sine biler. Jeg hadde kunne klart meg fint med fartsperre på min bil også, men det er ikke til å stikke under en stol at den mister helt sitt poeng med slikt ombord, og jeg tror ikke dagens modeller av min bil vil få det heller. Da blir det fort mye protester fra kundegruppen produsenten sikter mot. Om den gjør det så er den sannsynligvis mulig å slå av lik som traction control på den 20 år gamle bilen jeg har. Man skal huske at da traction control kom så var også tonen at det var overformynderi på sporsbiler etc, men faktum er jo at man greier kjøre raskere og samtidig tryggere.
Det jeg er mer betenkt på er alt det som rett og slett gjør bilene dyrere. Masse funksjoner man egentlig ikke trenger som feks dekktrykks-måling og lingende. Og, samtidig gjør bilene mindre kvalitetssikre. Min siste nye bil var stadig inne med garantifeil på elektronikk som ikke fungerte, og selv om det ikke koster meg noe i deler eller verksted så kostet det meg mye i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

its not the fart that kills you its the smell 😁

men helt seriøst er dette kanskje det dummeste forslaget ever! Det betyr for eksempel at om du kommer opp bak en bil som kjører 75 i en 90 sone med ett felt kan du ikke kjøre forbi uten å ha en mil å gå på.. det er ikke med på å skape mer trafikksikkerhet i allefall! 

Anonymkode: 9b2f1...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (14 minutter siden):

Tar det med knusende ro. De fleste har ikke behov for mer enn 180 på sine biler. Jeg hadde kunne klart meg fint med fartsperre på min bil også, men det er ikke til å stikke under en stol at den mister helt sitt poeng med slikt ombord, og jeg tror ikke dagens modeller av min bil vil få det heller. Da blir det fort mye protester fra kundegruppen produsenten sikter mot. Om den gjør det så er den sannsynligvis mulig å slå av lik som traction control på den 20 år gamle bilen jeg har. Man skal huske at da traction control kom så var også tonen at det var overformynderi på sporsbiler etc, men faktum er jo at man greier kjøre raskere og samtidig tryggere.
Det jeg er mer betenkt på er alt det som rett og slett gjør bilene dyrere. Masse funksjoner man egentlig ikke trenger som feks dekktrykks-måling og lingende. Og, samtidig gjør bilene mindre kvalitetssikre. Min siste nye bil var stadig inne med garantifeil på elektronikk som ikke fungerte, og selv om det ikke koster meg noe i deler eller verksted så kostet det meg mye i tid.

Ikke alle traction controls som kan slåes av ...Tesla P85D f.eks. med 700 hk har permanent traction control...er livsfarlig uten med 700 hk som kommer på 1/50 sekund.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ikke som folk forstår helt hva dette er. Det er ikke snakk om overvåkning av oss. Det er snakk om å justere litt på de hjelpemidlene som har eksistert på biler i en årrekke.

* Det benyttes kameraet i bilen til å lese fartsgrenser (som i dag).

* Fartsbegrenseren (som eksisterer i dag) justeres til å skru seg på automatisk i stedet for at du må gjøre det manuelt. Merk at dette er noe annet enn cruise control. På mange biler er denne på samme hendel/knappeområde som cruisecontrol.

* Man kan tvinge bilen til å kjøre fortere enn fartsgrensen (som i dag).

Med andre ord: det vil fremdeles være mulig å kjøre forbi folk langt over fartsgrensen og det vil fremdeles være mulig å råkjøre. Men for majoriteten av oss som mer eller mindre følger trafikkreglene, så vil det være en ubetydelig forskjell.

Anonymkode: 2c481...674

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...