AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg så et sted at 60% av maten vi kjøper i Norge er ultraprossesert. 😲 Hadde ikke tenkt over det før, men det er jo unektelig mye svært bearbeidet mat i butikkene. Hvor stor del av kostholdet deres er ultraprossesert? Tror dere det kan ha noe å si for vekt? Selv lager jeg ganske mye fra bunnen, men spiser innimellom skyr (dessverre ikke naturell å få kjøpt i norske butikker), i blant pålegg (av typ salami-lignende) og som proteinkilde til middag. https://bramat.no/kosthold/3502-hva-er-egentlig-ultraprosessert-mat Anonymkode: a8cb1...24a 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Ekstremt lite. Av og til når jeg er på farta, men det meste lages fra bunnen av rene ingredienser. Skyr er helt klart en guilty pleasure her også, men det er gode proteiner og jeg liker det, så ser ikke problemet. Anonymkode: 291e4...415
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Myyyye, er vegetarianer (mye kjøtterstattning), drikker masse plsntemelk i kaffen og matlaging, spiser skyr, proteinpuddinger/Shake, proteinpulver, saltet nøtter, proteinbarer, brød/knekkebrød/rundstykker og ulike pålegg. Og ellers masse sukkerfritt (brus, saft, pastiller osv) cottage cheese er vel ikke ultraprossesert? Og chiafrø, havregryn,egg,eple og bær.Det spiser jeg jo 🙈 Har null å si på vekt for meg med dette kostholdet. Fokuserer på å få i meg nok næring av vitaminen, mineraler, protein osv. Anonymkode: 12ede...e75 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 En del, kan ikke lage alt fra bunnen av lengre. Yoghurt er daglig, knekkebrød også. Middag varierer veldig. Spiser mest vegetarisk, men bruker ikke kjøtterstatning, det hjelper jo litt. Anonymkode: 1f95c...e70 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Kanskje 15-20%? Spiser litt bacon. Ryker på en sjokolade iblant. Drikker for mye lettbrus. Resten av kostholdet er i hovedsak rent kjøtt, grønnsaker, meierismør (ikke noe margarin), rømme, havregryn. Så mest uprosesserte og noe prosesserte matvarer. Anonymkode: 07e27...775 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Altså - skyr regnes da ikke som ultraprosessert? Eller knekkebrød - alt brød innebærer jo at man har malt opp kornet og så stekt det? Hvor går grensen? Anonymkode: c4043...7fc 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså - skyr regnes da ikke som ultraprosessert? Eller knekkebrød - alt brød innebærer jo at man har malt opp kornet og så stekt det? Hvor går grensen? Anonymkode: c4043...7fc Glutenfritt knekkebrød. Ikke like rent som vanlig, kunne ha skrevet det bedre Anonymkode: 1f95c...e70
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Altså - skyr regnes da ikke som ultraprosessert? Eller knekkebrød - alt brød innebærer jo at man har malt opp kornet og så stekt det? Hvor går grensen? Anonymkode: c4043...7fc Trykk på linken til ts Anonymkode: c7b6f...f02 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 svært lite. Skyr er en synder her også, og av og til kjøper jeg en energidrikk. aog vi kjøper ost. Mannen og ungene kjøper og spiser også kjøpebrød, ca halvparten av brødet de spiser - sukk. Og det skjer at jeg kjøper Berit Nordstrand sin 80 % sjokolade, og en vinflaske innimellom. Men lager kjøttpålegg selv, lager pasta selv, etc. Og hoveddelen av kosten er kjøtt (vilt), fisk (stort sett vilt), egg, grønnsaker, bær (ferske eller frosne), frukt, og feite meieriprodukter, men med noe korn også. Anonymkode: cc375...3ca
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Mindre enn før jeg ble veganer i det minste. Utforsker mye mer av planterinket. Har heldigvis en invandrerbutikk med utrolig bra utvalg av varierte grønnsaker i nærheten. Men selvfølgelig, blir fortsatt litt veggispølse og burgergrillings på sommeren og noen ganger blir det frossenpizza. Gidder ikke stresse så mye med det. Anonymkode: 51760...266
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Er også vegetarianer, men jeg spiser svært lite ultraprosessert mat (tror jeg). Går tofu og oster under ultraprosessert mat? Hva med soyasaus, sesamolje, osv? Anonymkode: b4478...d1d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Pålegg og alt for ofte kjøttboller, fiskekaker og andre bearbeidete produkter til middag. Og selvfølgelig den evige dårlige samvittigheten, potetgull i helgene. Men disse 60 prosentene, er det 60 % av kaloriinntaket eller 60 % av prisen (eller noe annet)? Hvis det er 60 % av prisen blir det jo fort slik at ferdige sauser, krydderblandinger, yoghurter og sånt trekker opp fordi de er dyre, selv om de egentlig ikke står for så stor del av kostholdet. Anonymkode: c7ddf...37c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pålegg og alt for ofte kjøttboller, fiskekaker og andre bearbeidete produkter til middag. Og selvfølgelig den evige dårlige samvittigheten, potetgull i helgene. Men disse 60 prosentene, er det 60 % av kaloriinntaket eller 60 % av prisen (eller noe annet)? Hvis det er 60 % av prisen blir det jo fort slik at ferdige sauser, krydderblandinger, yoghurter og sånt trekker opp fordi de er dyre, selv om de egentlig ikke står for så stor del av kostholdet. Anonymkode: c7ddf...37c Selvsagt inntak Anonymkode: 9340b...ed4 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 Rent lite. Spiser plantebasert og lager pålegg,knekkebrød,yoghurt,alternativ til melk osv fra bunnen av Anonymkode: 9340b...ed4 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selvsagt inntak Anonymkode: 9340b...ed4 Hvorfor er det så selvsagt? Hvor kommer tallet fra? Anonymkode: c7ddf...37c 1
17.11 Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) Ikke så veldig mye, og jeg orker heller ikke å stresse med det. Jeg prøver å velge mest mulig rent, men om jeg spiser en yoghurt i løpet av uka eller pommes frites til middag en dag så er ikke det noe jeg har dårlig samvittighet over. Kroppen tåler litt så lenge man ellers har et sunt og variert kosthold. Er nok også litt heldig med at jeg egentlig ikke liker fast-food og prosessert mat. Det tok meg årevis å like for eksempel kjøttdeig. Alt som kommer som pulver i pose er fryktelig. Frossenpizza spiste jeg ikke før jeg var ferdig med tenårene, og selv om jeg oppfattes som kresen og vanskelig av mange så synes jeg ikke det selv. Bare lag skikkelig mat så skal jeg spise den jeg. Endret 13. oktober 2021 av 17.11 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor er det så selvsagt? Hvor kommer tallet fra? Anonymkode: c7ddf...37c Logisk tenking. Anonymkode: 9340b...ed4 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 0. Det er forskjell på ultraprossesert og prosessert mat da, så noe prosessert mat går det her, som ost, salami, pølser osv, men velger alltid økologisk eller andre kvalitetsvarer. Lager det meste fra bunnen, inkl leverpostei, brød, knekkebrød og middag, syltetøy og majones. Holder oss slanke, og er omtrent aldri syke, kanskje 2-3 dager med litt snufsing i løpet av året, ingen av ungene har mer enn 1-2 dager hjemme fra skole/bhg pr år. Føler ikke det er noe problem å spise råvarebasert og hjemmelaget, men vi bruker vel 10.000,- i mnd på mat (familie på 4), så det koster litt. Men velger heller å bruke penger på skikkelig mat enn på ny telefon eller fancy bil, og kjøper både klær og møbler brukt. Som denne tråden viser vet ikke folk engang hva som er forskjell på prosessert og ultraprossesert mat, og min erfaring er at folk har vannvittig lite kunnskap om hva MAT egentlig er. Når folk fortsatt går rundt og tror at kcal er relevant og at veganske erstatninger fulle av dritt man ikke kan uttale er bedre enn gressfora kjøtt, så er det ikke rart det går til helvete med folkehelsa. 🙄 Anonymkode: a9816...71a 9
Carrot Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 energidrikker er min svakhet, ellers går det lite i slike varer for egen del heldigvis men jeg tror nok at mange vanlige folk spiser mer slikt enn de er klar over fordi det handler om at mange varer som dette fremstilles som sunnere enn de kanskje er?
Gjest TheCatLady Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 Det er forskjell på prosessert og ultraprosessert mat og det er usannsynlig for de fleste å ikke spise prosessert mat i det hele tatt. Det er den ultraprosesserte maten man bør redusere mest av siden som det står i linken så er det "søte og salte kjeks, iskrem, brus, energidrikker, margarin, kaker og kakemikser, boller, posesupper og andre poseretter, nudler, potetgull, pommes frites, energibarer, søtede frokostblandinger, frossenpizza, pølser, «nuggets» og andre lignende produkter laget av rester fra fisk og kjøtt, hamburger- og pølsebrød, morsmelkerstatning og godteri." Så for litt siden et utdrag fra en dokumentar om en lege som hadde testet ut å bare spise ultraprosessert mat i en måned eller noe og han merket stor forskjell. Mye av den maten er laget sånn at du bare må spise mer. Noe av den kan også være merket med nøkkelhull sånn at den lurer folk til å tro at det er sunt. Jeg spiser nok litt ultraprosessert mat selv og da spesielt usunne ting som potetgull, is, godteri, kjeks, brus, pommes frites osv, men prøver å kutte ned på det siden mye av det er avhengighetsskapende og ikke bra for kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå