AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Dette innlegget hadde jeg laget om det var mitt barn det gjaldt, men nå gjelder det et av mine bonusbarn som er ekstremt vitebegjærlig. Jeg har kjent hun siden hun var 6 år og nå er hun 12, og hun har hele tiden vært veldig opptatt av hva vi voksne snakker om, hva vi gjør når hun ikke er i samme rom som oss eller er med i samtalen. Hun har alltid gått etter oss og blandet seg inn i samtalen, fremfor å leke med andre barn eller gjøre sine ting, og dette gjelder uansett om jeg og faren snakker om noe på arbeid, litt private ting som gjør at vi senker stemmen eller forandre stemmen i et annet tonelag eller vi snakker om hva vi skal spise til middag. Faren hennes har ofte kommentert at hun er nysgjerrig og har lange ører og at hun ikke skal blande seg, men det er meg hun henger mest etter. Feks: telefonen min ringer mens vi sitter i stuen og ser film, og jeg går inn på soverommet for å snakke uforstyrret og for ikke å forstyrre de andre som sitter og ser på tv. Etter bare et par minutter kommer hun inn på soverommet for å se hva jeg gjør på og vil vite hvem jeg snakker med. Hvis jeg sitter ved siden av henne i sofaen og feks skroller rundt her inne på Kvinneguiden og hun sitter på tiktok på sin telefon, så har hun hele tiden ett øye på min telefon og klarer å få med seg hva jeg leser her inne. I morges sto jeg inne på badet sammen med faren og snakket om mine søvnproblemer, og at jeg har sovet minimalt i natt og er i dårlig form. Da kommer hun inn på badet og lurer på hva vi gjør på, og når jeg noen minutter senere går ut i stuen så kommenterer hun at jeg sover dårlig og at hun synes at jeg alltid snakker om at jeg har sovet dårlig (noe som ikke helt den der da). Men det er ikke bare meg det gjelder, for hun skal hele tiden sjekke hvor de forskjellige personene er hen og hva vi gjør på. Hennes tvillingbror er overhodet ikke sånn. Han styrer på med sine ting og en sjelden gang får han med seg hva vi voksne snakker om eller hva som skjer rundt han. Jeg har et barn selv som er tenåring men han har heller aldri blandet seg inn i de voksnes samtaler, eller hele tiden spurt og gravd om hva vi gjør på eller hva vi skal. Omtrent hver gang vi har besøk av andre voksne, så blander rundt seg inn i samtaler og spør og graver om alt mulig. Jeg har mange ganger sagt til henne at det er uhøflig å lytte til andre folk samtaler eller å blande seg inn i samtalen men ikke har noe med, men det virker ikke som hun skjønner det. Er dette personligheten hennes eller er det en fase som går over? Anonymkode: daa11...4b9 5
KjøttOPP Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Spør hun faren sin om hva han gjør til enhver tid, eller gjelder det bare deg? 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 KjøttOPP skrev (Akkurat nå): Spør hun faren sin om hva han gjør til enhver tid, eller gjelder det bare deg? Hun er opptatt av hva faren gjør også, men han sitter som oftest i stuen med henne, mens jeg ofte går på soverommet for å få litt tid for meg selv, høre på podcast, lese en bok eller snakke telefonen. Jeg har inntrykk av at det er meg hun er mest interessert i. Vi er gode venner og har som oftes en fin tone men denne nysgjerrigheten hennes er slitsomt synes jeg. Ts Anonymkode: daa11...4b9 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Høres helt vanlig ut Anonymkode: 72500...a32 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres helt vanlig ut Anonymkode: 72500...a32 De andre barna jeg har erfaring med er ikke sånn. Ts Anonymkode: daa11...4b9 4
KjøttOPP Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er opptatt av hva faren gjør også, men han sitter som oftest i stuen med henne, mens jeg ofte går på soverommet for å få litt tid for meg selv, høre på podcast, lese en bok eller snakke telefonen. Jeg har inntrykk av at det er meg hun er mest interessert i. Vi er gode venner og har som oftes en fin tone men denne nysgjerrigheten hennes er slitsomt synes jeg. Ts Anonymkode: daa11...4b9 Virker mer ut som det er et lite tillitsproblem her, men jeg skal ikke begynne å spekulere. Kanskje snakk med både henne og faren om dette, så dere får snakket om dette i lag?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 KjøttOPP skrev (Akkurat nå): Virker mer ut som det er et lite tillitsproblem her, men jeg skal ikke begynne å spekulere. Kanskje snakk med både henne og faren om dette, så dere får snakket om dette i lag? Hva tenker du på når du skriver tillitsproblem? Ts Anonymkode: daa11...4b9
KjøttOPP Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva tenker du på når du skriver tillitsproblem? Ts Anonymkode: daa11...4b9 Nei, bare tenkte litt i de baner om at dette er farets bonusbarn, og at hun har problemer med å stole på en morsfigur. Kjenner til en del som har hatt den problematikken, men sier ikke at dette er tilfellet hos deg. Ville bare lufte tanken, og se om det kanskje kunne være der skoen trykker for deres vedkommende 3
lillevill Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Hva med å snakke med henne da? og si at det er egentlig viktig å respektere at andre har private samtaler. Dette med at hun overskrider andres grenser og vil lytte til samtaler og sånn er jo egentlig veldig uhøflig. Dette handler jo om oppdragelse og hva slags verdier dere vil hun skal ha som menneske, og hvordan dere vil hun skal behandle sin familie, og venner. Hun er nyskjerrig, og det er bra. lær henne heller til å bli nyskjerrig når noen feks er lei seg. Det vil styrke henne i relasjoner i stedet for å være nyskjerrig for å "spinonere". hun kan heller være nyskjerrig med rett intensjon. 22
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 KjøttOPP skrev (Akkurat nå): Nei, bare tenkte litt i de baner om at dette er farets bonusbarn, og at hun har problemer med å stole på en morsfigur. Kjenner til en del som har hatt den problematikken, men sier ikke at dette er tilfellet hos deg. Ville bare lufte tanken, og se om det kanskje kunne være der skoen trykker for deres vedkommende Hun har kjent meg i 6 år og vi er gode venner og nysgjerrig er hun til alle men jeg reagerer mest på det, kanskje fordi hun er mest "på" meg av en eller annen grunn. Ts Anonymkode: daa11...4b9
KjøttOPP Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har kjent meg i 6 år og vi er gode venner og nysgjerrig er hun til alle men jeg reagerer mest på det, kanskje fordi hun er mest "på" meg av en eller annen grunn. Ts Anonymkode: daa11...4b9 Ta en liten prat med henne, så viser du iallfall henne tillit samt at hun blir sett for den hun er. Tror dere kan løse dette fint i lag, og komme sterkere ut av dette! ❤️
lillevill Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg kjente en slik jente som du har TS på universitetet og la meg si det sånn at jeg holdt henne på en armlengdes avstand. Man kan aldri fortelle noe til de som er så ekstremt nyskjerrig. Gi henne gode vaner og verdier om hun allerede nå er en som snoker på samtaler... 😅 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Sett grenser? Ta en prat? Si ifra når hun overskrider grensene? Hvorfor setter ikke voksne folk grenser for seg selv? Dette er jo grenseoverskridende oppførsel, som vi aldri hadde akseptert av noen andre. Barna må lære seg hvor andres grenser går. Anonymkode: fa574...5d8 20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sett grenser? Ta en prat? Si ifra når hun overskrider grensene? Hvorfor setter ikke voksne folk grenser for seg selv? Dette er jo grenseoverskridende oppførsel, som vi aldri hadde akseptert av noen andre. Barna må lære seg hvor andres grenser går. Anonymkode: fa574...5d8 Jeg har sagt til henne flere ganger at det er frekt å lytte til andres samtaler og hele tiden grave og spørre hva som skjer. Da blir hun fornærmet og forstår det ikke, faren bare ler og bagatelliserer det for han skal jo ikke irettesette sin lille prinsesse, og jeg er redd for å få rollen som den onde stemor og bli mislikt. Ts Anonymkode: daa11...4b9 6
umAxa Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Det er svært naturlig at barn er nysgjerrige på det voksne holder på med. Spesielt i den alderen der man går fra å ha kollektiv tankesett, til å bli et individ og få egen frihet til å lære mer om den store verden. Hun er 12 år og imiterer ofte de som eldre enn henne for å bygge sin identitet og kanskje hun til og med ser på deg som et forbilde siden du har alltid vært eldre enn henne og kjent hverandre i 6 år. At hennes bror ikke gjør det samme handler mest om ulike interesser. Alt er normalt, ingen grunn til å se på det med bekymringer. For all del, ikke straff henne for hennes nysgjerrighet: Det er slik barn lærer. 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 umAxa skrev (Akkurat nå): Det er svært naturlig at barn er nysgjerrige på det voksne holder på med. Spesielt i den alderen der man går fra å ha kollektiv tankesett, til å bli et individ og få egen frihet til å lære mer om den store verden. Hun er 12 år og imiterer ofte de som eldre enn henne for å bygge sin identitet og kanskje hun til og med ser på deg som et forbilde siden du har alltid vært eldre enn henne og kjent hverandre i 6 år. At hennes bror ikke gjør det samme handler mest om ulike interesser. Alt er normalt, ingen grunn til å se på det med bekymringer. For all del, ikke straff henne for hennes nysgjerrighet: Det er slik barn lærer. Hun har vært sånn i 6 år, og det å gå etter meg og bryte inn i telefonsamtalen for å spørre hvem jeg snakker med, er jo å gå altfor langt. Ts Anonymkode: daa11...4b9 8
Carrot Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Hei TS, jeg vet mange drar opp diagnosekortet i tide og utide men jeg har erfart ett barn som dette fra hun var 4 år til hun nå er voksen og har fått diagnosen adhd blant annet - hun sier selv at det ble en tvangshandling hun skulle ønske de voksne hadde fanget opp og hjulpet henne med tidligere fordi det hindret henne i få gode reladjoner til de runt seg da de oppfattet henne som slitsom. Jeg sier ikke at barnet deres har adhd, men jeg tenker at det å se barnet og hjelpe det forstå sin egen påvirkning på de rundt seg kanskje kan være en start? Endret 12. oktober 2021 av Carrot 10
umAxa Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun har vært sånn i 6 år, og det å gå etter meg og bryte inn i telefonsamtalen for å spørre hvem jeg snakker med, er jo å gå altfor langt. Ts Anonymkode: daa11...4b9 Så hva tror du intensjonen hennes med å gjøre det er? For å bare plage deg? 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 Den ene siden er å lære grenser og at man ikke skal drive og høre på andres private samtaler osv. En annen side er at denne "nysgjerrigheten" er kanskje også et symptom på å ikke ville "gå glipp av noe" eller at dere tilbakeholder informasjon. At hun egentlig er usikker. Så kan man jo lure på hvorfor det er så viktig for henne å vite hva dere snakker om, hvor dere er eller annet. Kanskje dere skal ta private samtaler skal må hviskes etter at hun har lagt seg? Ser hun på telefonen din så kan du bare si at du leser på kvinneguiden. Kanskje i blant vise en av trådene du leser. Kanskje fortelle henne litt mer om hva som skjer i livet ditt? Gi henne litt mer slik at grensene er tydeligere. Hvorfor ikke fortelle til henne også at du sov dårlig eller at det var slitsomt på jobb eller at du skal møte en venninne og dere skal spise italiensk mat og gå på kino? Fortelle henne etter telefonsamtaler hvem du snakket med. Det er helt vanlig å spørre familie/venner etter en telefonsamtale som "avbryter" om hvem det var. Eller så kan du kanskje si "oi, nå ringer mamma" eller noe sånt. Prøv å komme henne litt i møte slik at dere kan ta tak i de alvorlige tingene som privatliv og at man ikke skal avbryte folk som snakker i telefonen med mindre det er viktig. Anonymkode: 604da...66a 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 umAxa skrev (1 minutt siden): Så hva tror du intensjonen hennes med å gjøre det er? For å bare plage deg? Selvfølgelig ikke🙂 hun er bare veldig vitebegjærlig og har en stor trang til å vite hva jeg gjør på til enhver tid, og også andre rundt henne. Ts Anonymkode: daa11...4b9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå