Gå til innhold

Hvilken fødestilling brukte du, og hvor stor(e) rifte(er) fikk du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 15.14):

 

For å unngå rift er det viktig å lytte til jordmor i pressfasen og forsøke holde igjen når hun sier det, så hodet får tid til å tøye vevet. Det er egentlig det viktigste. Noen rifter kan ikke forhindres uansett, sånn er det bare, men igjen er de fleste som regel ukompliserte og de alvorlige riftene i dag er det heldigvis færre av, mye takket være at jordmor praktiserer gode støtteteknikker når hodet kommer. 

Og ja, sopp nedentil øker også risikoen for rift, så sørg for å få det behandlet om du skulle få det. 

Anonymkode: 0a7ec...26b

Dette er helt umulig om du har sterke pressrier ts 😅

Jeg hadde IKKE lyst til å presse, men det var umulig å ikke gjøre det. Jordmor sa jeg måtte holde igjen på neste ri, men var ikke "jeg" som drev å presset, det gjorde kroppen på egen hånd. 

Jeg lå på siden, revnet ikke mye på utsiden, men en del på innsiden. Jordmor sydde ganske lenge.

Anonymkode: dba84...f33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn 1: styrtfødsel, barnet ble født på 3 pressrier. Revnet grad 1, 2 sting utvendig. Lå på rygg med en stor pute bak ryggen. 

Barn 2: lenger åpningsfase, men pressriene var over på under 5 minutter og barnet ble praktisk talt skutt ut. På den siste av to rier husker jeg at jeg tenkte «nå revner jeg rundt». Ingen sting eller rifter, til og med jordmoren var overrasket over dette etter babyens eksplosive entre til verden. Lå på siden. Har dog fått fremfall som ikke forsvinner, selv flere år senere. 

 

Anonymkode: f5644...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...