Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. oktober 2021 #61 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (Akkurat nå): De uvaksinerte sørger i stor grad for at smitten sirkulerer i samfunnet. Å ta vaksinen er noe en kan gjøre, som effektivt bidrar til å senke smittetrykket. Det gjør alle vaksinerte som fester, reiser og lever som før korona. Men i følge deg og enkelte andre her så er disse fritatt fra ansvar, smitte og solidaritet.
Example Skrevet 5. oktober 2021 #62 Skrevet 5. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): Det gjør alle vaksinerte som fester, reiser og lever som før korona. Men i følge deg og enkelte andre her så er disse fritatt fra ansvar, smitte og solidaritet. Det mest solidariske en kan gjøre er å ta vaksinen. Når man gjør det, så kan man begynne å diskutere hvorvidt fullvaksinerte også burde ta mer hensyn enn de gjør. Og ja, jeg er enig i at å reise masse før alle var ferdig vaksinert ikke nødvendigvis var heldig, men nå? 2
Adrenalina1 Skrevet 5. oktober 2021 #63 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (7 minutter siden): De uvaksinerte sørger i stor grad for at smitten sirkulerer i samfunnet. Å ta vaksinen er noe en kan gjøre, som effektivt bidrar til å senke smittetrykket. Smitten er synkende. 4
Example Skrevet 5. oktober 2021 #64 Skrevet 5. oktober 2021 PetterKanin skrev (5 minutter siden): Samtidig som det potensielt kan innebære en fare for egen helse, familieliv etc. om noen av disse vaksinene skulle vise seg å ha negative senvirkninger. Ja, da er det bedre å bli smittet av et virus vi vet har høy grad av de samme tingene, og for langt flere mennesker. 2
Example Skrevet 5. oktober 2021 #65 Skrevet 5. oktober 2021 Adrenalina1 skrev (13 minutter siden): Smitten er synkende. Takket være at folk vaksinerer seg. 6
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. oktober 2021 #66 Skrevet 5. oktober 2021 Nå er jo de vaksinerte beskyttet mot alvorlig sykdom og død. De kan jo smitte videre, så de som bærer risikoen for sykdom og død, er jo de uvaksinerte selv. Så skjønner ikke hvorfor vaksinerte skal være så redd for de uvaksinerte. Er jo heller de uvaksinerte som burde vært redd de vaksinerte som reiser til andre land med mye smitte og tar smitten over til Norge igjen. De fleste som jeg kjenner som har vaksinert seg, gjorde det fordi de skulle få reise igjen . Det er frivillig å vaksinere seg og man bærer selv risikoen for sykdom og død ved smitte.
Example Skrevet 5. oktober 2021 #67 Skrevet 5. oktober 2021 Mysticgirl skrev (1 minutt siden): Nå er jo de vaksinerte beskyttet mot alvorlig sykdom og død. De kan jo smitte videre, så de som bærer risikoen for sykdom og død, er jo de uvaksinerte selv. Så skjønner ikke hvorfor vaksinerte skal være så redd for de uvaksinerte. Er jo heller de uvaksinerte som burde vært redd de vaksinerte som reiser til andre land med mye smitte og tar smitten over til Norge igjen. De fleste som jeg kjenner som har vaksinert seg, gjorde det fordi de skulle få reise igjen . Det er frivillig å vaksinere seg og man bærer selv risikoen for sykdom og død ved smitte. Og det vil jo skje. Vi lever i en internasjonal verden hvor folk reiser mye. Ny smitte vil komme inn med jevne mellomrom. At vaksinerte reiser nå er helt fair. Uvaksinerte må nok belage seg på å vente litt eller dra til land som ikke krever vaksinepass, som Sverige. Å kunne reise igjen er nok helt riktig en grunn til at mange tar vaksinen. Sånn sett er det også positivt. 3
Gjest Villfisker Skrevet 5. oktober 2021 #68 Skrevet 5. oktober 2021 Honey Dew skrev (På 4.10.2021 den 14.36): De mener de er udødelige og usårbare på samme måte som de som bryter fartsgrensen og kjører som fanden selv var i hælene på dem. Nei, det er ikke sammenlignbart i det hele tatt.
Pivot Skrevet 5. oktober 2021 #69 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (46 minutter siden): De uvaksinerte sørger i stor grad for at smitten sirkulerer i samfunnet. Å ta vaksinen er noe en kan gjøre, som effektivt bidrar til å senke smittetrykket. Du bare ignorerer helt det faktum at vaksinerte også blir smittet og smitter videre. Det er hele tiden de uvaksinerte man skal skylde på, uansett! Totalt mangel på nyanser, akkurat som i nyhetsbildet. Man skal kun støtte opp om vaksinene. Eksempel fra media: Ni fullvaksinerte ansatte på intensivavdelingen ved Oslo universitetssykehus ble koronasmittet. Man antar(!), i følge artikkelen, at den ene ansatte ble smittet av sitt uvaksinerte barn, for så å dra med seg smitten til de andre fullvaksinerte på jobben. Avslutningsvis i artikkelen poengteres det at de uvaksinerte sprer smitte, og uvaksinerte oppfordres til å vaksinere seg. Det som IKKE belyses i artikkelen er jo at denne fullvaksinerte forelderen var en superspreder på jobb sammen med de andre fullvaksinerte ansatte. Ikke vet man at alle de ansatte ble smittet av dette uvaksinerte barnet, og de fullvaksinerte er helt klart veldig mottakelig for smitte. Slike vinklinger skaper ikke inntrykk av objektivitet, i hvert fall.. Kilde: https://www.ao.no/ni-fullvaksinerte-ansatte-ved-oslo-universitetssykehus-er-koronasmittet/s/5-128-178998 Jeg er positiv til vaksiner, men kritisk til feilaktig fremstilling av situasjonen. 17
Gjest Sirisiri10 Skrevet 5. oktober 2021 #70 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (3 timer siden): Det mest solidariske en kan gjøre er å ta vaksinen. Når man gjør det, så kan man begynne å diskutere hvorvidt fullvaksinerte også burde ta mer hensyn enn de gjør. Og ja, jeg er enig i at å reise masse før alle var ferdig vaksinert ikke nødvendigvis var heldig, men nå? Hvordan er det solidarisk å vaksinere seg for så å bidra til stor smittespredning? Er det ikke det flere her inne sier, at de tar vaksinen for å beskytte de svakeste? Likevel velger de å leve som før å bidra til stor smittespredning. Tror du at en alvorlig syk eller døende bryr seg om smitten kommer fra vaksinerte eller uvaksinerte? "åja, jeg ble smittet av en uforsiktig vaksinert, da er det helt greit"
Example Skrevet 6. oktober 2021 #71 Skrevet 6. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (5 timer siden): Hvordan er det solidarisk å vaksinere seg for så å bidra til stor smittespredning? Er det ikke det flere her inne sier, at de tar vaksinen for å beskytte de svakeste? Likevel velger de å leve som før å bidra til stor smittespredning. Tror du at en alvorlig syk eller døende bryr seg om smitten kommer fra vaksinerte eller uvaksinerte? "åja, jeg ble smittet av en uforsiktig vaksinert, da er det helt greit" Du kan takke de vaksinerte for at livet er tilbake nogen lunde som normalt. De har gjort det viktigste for å beskytte andre for smitte, nemlig ta vaksinen. At vaksinene ikke er 100 % effektive er det ingen som bestrider. Jo flere uvaksinerte det er, jo flere fullvaksinerte vil også bli smittet, sånn er det. 7
Example Skrevet 6. oktober 2021 #72 Skrevet 6. oktober 2021 Pivot skrev (9 timer siden): Du bare ignorerer helt det faktum at vaksinerte også blir smittet og smitter videre. Det er hele tiden de uvaksinerte man skal skylde på, uansett! Totalt mangel på nyanser, akkurat som i nyhetsbildet. Man skal kun støtte opp om vaksinene. Eksempel fra media: Ni fullvaksinerte ansatte på intensivavdelingen ved Oslo universitetssykehus ble koronasmittet. Man antar(!), i følge artikkelen, at den ene ansatte ble smittet av sitt uvaksinerte barn, for så å dra med seg smitten til de andre fullvaksinerte på jobben. Avslutningsvis i artikkelen poengteres det at de uvaksinerte sprer smitte, og uvaksinerte oppfordres til å vaksinere seg. Det som IKKE belyses i artikkelen er jo at denne fullvaksinerte forelderen var en superspreder på jobb sammen med de andre fullvaksinerte ansatte. Ikke vet man at alle de ansatte ble smittet av dette uvaksinerte barnet, og de fullvaksinerte er helt klart veldig mottakelig for smitte. Slike vinklinger skaper ikke inntrykk av objektivitet, i hvert fall.. Kilde: https://www.ao.no/ni-fullvaksinerte-ansatte-ved-oslo-universitetssykehus-er-koronasmittet/s/5-128-178998 Jeg er positiv til vaksiner, men kritisk til feilaktig fremstilling av situasjonen. Det ignorerer jeg ikke. Det som dog er riktig er at flere fullvaksinerte blir smittet av lavere vaksinedekning i landet. Uvaksinerte nordmenn som smitter andre, både andre uvaksinerte og fullvaksinerte vaksinen fungerer dårligere på. Den sjansen synker jo flere som tar vaksinen. Det ser vi nå i Norge at vi fra august til nå har hatt en solid nedgang i tilfeller, hovedsakelig på grunn av at flere har fått vaksine, både ungdom og unge voksne. 7
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. oktober 2021 #73 Skrevet 6. oktober 2021 Example skrev (2 timer siden): Du kan takke de vaksinerte for at livet er tilbake nogen lunde som normalt. De har gjort det viktigste for å beskytte andre for smitte, nemlig ta vaksinen. At vaksinene ikke er 100 % effektive er det ingen som bestrider. Jo flere uvaksinerte det er, jo flere fullvaksinerte vil også bli smittet, sånn er det. Jeg snakker om dere som sitter på deres høye hest, ser ned på uvaksinerte fordi vi er usolidariske fordi vi sprer smitte, samtidig som haugevis av vaksinerte reiser, fester og sprer smitte. Altså dere sier vi skal beskytte de svakeste samtidig som det ikke er så farlig å smitte de svakeste i samfunnet når dere er vaksinert. Da er det fritt frem. Kanskje tenke litt over hva man sier, hva man står bak og hvorfor man i utgangspunktet har tatt vaksinen og ikke bruke ord man i utgangspunktet ikke kan stille seg bak.
Pivot Skrevet 6. oktober 2021 #74 Skrevet 6. oktober 2021 Example skrev (2 timer siden): Det ignorerer jeg ikke. Det som dog er riktig er at flere fullvaksinerte blir smittet av lavere vaksinedekning i landet. Uvaksinerte nordmenn som smitter andre, både andre uvaksinerte og fullvaksinerte vaksinen fungerer dårligere på. Den sjansen synker jo flere som tar vaksinen. Det ser vi nå i Norge at vi fra august til nå har hatt en solid nedgang i tilfeller, hovedsakelig på grunn av at flere har fått vaksine, både ungdom og unge voksne. Og det er dette jeg mener med at du ignorerer faktumet; at fullvaksinerte også bidrar i smittespredningen tillegger du ingen betydning. At vaksinene kanskje ikke fungerer så bra, eller at beskyttelse via gjennomgått sykdom ser ut til å være mange ganger bedre enn vaksinebeskyttelse, eller at alvorlige bivirkninger av vaksinen kan utfordre kost-nytte-avveiningen mht vaksinasjon av de unge, friske, er ulike momenter i debatten som du ikke belyser/vektlegger. Nei, vaksiner er liksom det eneste riktige for alle, og nå skal man i gang med booster.. 9
Example Skrevet 6. oktober 2021 #75 Skrevet 6. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (Akkurat nå): Jeg snakker om dere som sitter på deres høye hest, ser ned på uvaksinerte fordi vi er usolidariske fordi vi sprer smitte, samtidig som haugevis av vaksinerte reiser, fester og sprer smitte. Altså dere sier vi skal beskytte de svakeste samtidig som det ikke er så farlig å smitte de svakeste i samfunnet når dere er vaksinert. Da er det fritt frem. Kanskje tenke litt over hva man sier, hva man står bak og hvorfor man i utgangspunktet har tatt vaksinen og ikke bruke ord man i utgangspunktet ikke kan stille seg bak. Altså, livet går tilbake til en normal uansett på et tidspunkt. Det man kan gjøre er å vaksinere seg, slik at man personlig har gjort en innsats for å bidra til flokkimmuniteten som trengs. De uvaksinerte må belage seg på lite reiseaktivitet rett og slett fordi andre land ikke vil ha inn uvaksinerte reisende, noe som er helt naturlig. At fullvaksinerte nå reiser, er ikke noe problem for Norge. 5
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. oktober 2021 #76 Skrevet 6. oktober 2021 Example skrev (3 minutter siden): Altså, livet går tilbake til en normal uansett på et tidspunkt. Det man kan gjøre er å vaksinere seg, slik at man personlig har gjort en innsats for å bidra til flokkimmuniteten som trengs. De uvaksinerte må belage seg på lite reiseaktivitet rett og slett fordi andre land ikke vil ha inn uvaksinerte reisende, noe som er helt naturlig. At fullvaksinerte nå reiser, er ikke noe problem for Norge. Du svarer ikke på det jeg skriver. Jeg snakker om holdninger dere har ovenfor uvaksinerte, når dere tydelig ikke bryr dere om argumentene når det kommer til dere selv. Samfunnet er åpent, de fleste har tatt vaksinen, vaksinen gir dere en viss beskyttelse - så hvorfor bruke så mye tid og energi på å snakke ned uvaksinerte 🤷♀️ Det gir liksom ingen mening.
Example Skrevet 6. oktober 2021 #77 Skrevet 6. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): Du svarer ikke på det jeg skriver. Jeg snakker om holdninger dere har ovenfor uvaksinerte, når dere tydelig ikke bryr dere om argumentene når det kommer til dere selv. Samfunnet er åpent, de fleste har tatt vaksinen, vaksinen gir dere en viss beskyttelse - så hvorfor bruke så mye tid og energi på å snakke ned uvaksinerte 🤷♀️ Det gir liksom ingen mening. Det har vel med noen holdninger som til stadighet vises her inne blant enkelte brukere, hvor man sprer feilinformasjon om vaksiner og oppfordrer andre til å ikke ta dem. Det er skadelig, og bør møte motbør. Samtidig er det fortsatt en reell fare at antallet uvaksinerte gjør at man får såpass store utbrudd i Norge at det vil presse kapasiteten på sykehusene. Det sammen med at man har tatt et valg om å være en mulig vert for dette viruset gjør at man må tåle motstand mot dette valget. Personlig er jeg overbevist om at Norges befolkning ikke ønsker nye tiltak, og må vi det, så blir det de uvaksinerte som må ta grovjobben, slik de må i andre vestlige land. En uvaksinert nordmann kan takke sine landsmenn for at man bor i et meget behagelig land å være antivaxxer. Å være få, gjør at man slipper unna. Enn så lenge i alle fall. 6
Hedy Lamarr Skrevet 6. oktober 2021 #78 Skrevet 6. oktober 2021 Sirisiri10 skrev (1 time siden): Nok engang, vaksinerte som lever som før vil spre langt mer smitte enn uvaksinerte som er forsiktige og gjør mye for å hindre å spre smitte. Man kan fint være solidarisk selv om man er uvaksinert og usolidariske når man er vaksinert. Og legge all skyld på uvaksinerte er rett og slett ikke innafor og jeg lurer litt på hvorfor du ikke klarer å se disse nyansene. Hvem vil spre mest smitte hvis begge grupper lever som før? Jo, de uvaksinerte, for vi vet at vaksinerte ikke smittes så lett. Det er heller ikke gitt at de vaksinerte lever som før pandemien, mens de uvaksinerte er forsiktige. Vil tro gjengen som brant munnbindene i vår (eller når det var), i stor grad ikke er vaksinerte, og der i gården var det jo ikke mye forsiktighet å spore. På den annen side er det kjeft å få her på KG om man er vaksinert og forsiktig, ved å ikke ville treffe uvaksinerte for eksempel. Det er vel nærliggende å tro at den gruppen vaksinerte ikke springer på byen og har kastet håndspriten. Det du egentlig gjør, kanskje uten å si det direkte men implisitt, er at vaksinerte er uforsiktige mens de uvaksinerte er forsiktige. Men det vet vi jo ingenting om. Derfor er det du bedriver stråmannsargumentasjon. 5
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. oktober 2021 #79 Skrevet 6. oktober 2021 Hedy Lamarr skrev (49 minutter siden): Hvem vil spre mest smitte hvis begge grupper lever som før? Jo, de uvaksinerte, for vi vet at vaksinerte ikke smittes så lett. Det er heller ikke gitt at de vaksinerte lever som før pandemien, mens de uvaksinerte er forsiktige. Vil tro gjengen som brant munnbindene i vår (eller når det var), i stor grad ikke er vaksinerte, og der i gården var det jo ikke mye forsiktighet å spore. På den annen side er det kjeft å få her på KG om man er vaksinert og forsiktig, ved å ikke ville treffe uvaksinerte for eksempel. Det er vel nærliggende å tro at den gruppen vaksinerte ikke springer på byen og har kastet håndspriten. Det du egentlig gjør, kanskje uten å si det direkte men implisitt, er at vaksinerte er uforsiktige mens de uvaksinerte er forsiktige. Men det vet vi jo ingenting om. Derfor er det du bedriver stråmannsargumentasjon. Nei, nå misforstår du det jeg skriver. Vi snakker om holdninger enkelte har mot uvaksinerte og at de legger all skyld over på disse, men står på ingen måte ansvarlig for sine egne handlinger som kan føre til smitte. Poenget er at enkelte her sier at de vaksinerer seg i solidaritet for å beskytte de svakeste. Likevel er vaksinerte med på å spre smitte igjennom klemming, festing reising osv. Da er det visst ikke like farlig om de smitter forde de er vaksinerte og all skyld om smitte legges da over på uvaksinerte. Det blir jo helt feil med mindre vaksinerte på ingen måte smittet videre. Ganske dobbeltmoralsk. Om en uvaksinert lever veldig beskyttet vil ikke denne personen være en stor trussel for smitte. Likeså med en vaksinert. Jeg sier ikke at alle vaksinerte lever som før, og alle uvaksinerte lever med strenge tiltak for det vet vi ikke stemmer med alle.
Uforia Skrevet 6. oktober 2021 #80 Skrevet 6. oktober 2021 «En pandemi er et sykdomsutbrudd som rammer svært mange mennesker og sprer seg over store deler av verden.» kilde: FHI. Ordet pandemi sier ingenting om sykdommens alvorlighetsgrad. Jeg vet det har vært/er en pandemi ut fra hvordan en definerer pandemi. Alvorlighetsgraden for unge og friske er ikke alvorlig nok til at jeg risikerer bivirkninger av vaksinen. De sier det er liten risiko for alvorlig bivirkning av vaksinen, vel, risikoen for alvorlig koronasykdom blant friske unge er ekstremt lav. Bestemor og risikogruppen er vaksinert. Det var da de vi gikk inn for å beskytte i utgangspunktet. 6
Fremhevede innlegg