Jadzia Skrevet 4. oktober 2021 #21 Skrevet 4. oktober 2021 Honey Dew skrev (9 timer siden): De mener de er udødelige og usårbare på samme måte som de som bryter fartsgrensen og kjører som fanden selv var i hælene på dem. Feil! Noen av dem finnes nok der. Andre er redd virkningen av vaksinen når legemiddelselskapene fraskriver seg alt ansvar. Og andre igjen kan faktisk ikke ta den. Tro det eller ei, men vi finnes! 9
Gjest Lawyam Skrevet 4. oktober 2021 #22 Skrevet 4. oktober 2021 etnavn skrev (1 minutt siden): Jeg har litt problemer med den første setningen der. Nærmere bestemt det som står etter kommaet i den første setningen. Dette gir ingen mening. Når vaksinen ikke hjelper mot videresmitte er det ingen logikk i det du skriver her, om at "uvaksinerte burde ta vaksinen for å hindre at vaksinerte blir smittet." Dette er faktisk noe av det drøyeste jeg har sett folk kjøpe av propaganda, da det går imot alt av sunn fornuft, og jeg synes det er ganske interessant å se hvordan det er mulig å forfekte standpunkter som ikke eier forankring i logikken. Som vaksinestudie er sikkert dette interressant, men som sosiologisk studie er det meget interessant. Gir det ingen mening å kunne takle sykdommen bedre og ikke belaste helsevesenet?
etnavn Skrevet 4. oktober 2021 #23 Skrevet 4. oktober 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Gir det ingen mening å kunne takle sykdommen bedre og ikke belaste helsevesenet? Jo, for all del. Du burde nok lese det jeg skrev en gang til. 8
Elaine Marley Skrevet 4. oktober 2021 #24 Skrevet 4. oktober 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Egenskap Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #25 Skrevet 4. oktober 2021 jeg føler ikke-vaksinerte sier en ting og i neste setning en annen ting, og dermed vet jeg ikke om de forstår det er pandemi og at det er faktisk ett farlig virus vi har med å gjøre. Det er som at de motstrir med seg selv i det dem sier, også dømmer dem de som har tatt vaksine og sier at vaksine ikke er ferdigutviklet, hva er dette for noe tøv-prat? 4
Justlooking Skrevet 4. oktober 2021 #26 Skrevet 4. oktober 2021 Egenskap skrev (21 minutter siden): jeg føler ikke-vaksinerte sier en ting og i neste setning en annen ting, og dermed vet jeg ikke om de forstår det er pandemi og at det er faktisk ett farlig virus vi har med å gjøre. Det er som at de motstrir med seg selv i det dem sier, også dømmer dem de som har tatt vaksine og sier at vaksine ikke er ferdigutviklet, hva er dette for noe tøv-prat? Det er i alle fall ikke meg du sikter til for jeg har stått på det samme siden mars i fjor. Klart jeg forstår det er pandemi men jeg tar sjansen på å overleve om jeg blir smittet, noe de aller fleste gjør. Eventuelle ettervirkninger skal jeg takle som jeg har gjort med ettervirkninger av andre virus, det er helt vanlig. Og om jeg ikke overlever er jeg inneforstått med det også, jeg tar den bittebittelille sjansen 😊 Respekterer fullt ut de som tar vaksinen, kjenner mange som har gjort det. Enten fordi de er redde eller fordi de ønsket å reise. Det får være opp til hver og en hva de ønsket å gjøre med sin egen kropp. Det er forresten tilfelle at vaksinen er betinget godkjent så det er ikke tøvprat. 8
Egenskap Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #27 Skrevet 4. oktober 2021 dette sier vel alt om å være uvaksinert 4
Egenskap Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #28 Skrevet 4. oktober 2021 Det er kun for ikke vaksinerte personer i Norge, å stikke hodet ut av vinduet og se til andre land, så forstår dem at det er krise som dem lever i, og vil ikke få normalt liv før om veldig veldig lenge. Russland opplever igjen stor bølge av smitte og nå er det unge dem registrerer som blir syke. I Russland er det kun 29 % som er vaksinert. Det er ingen tvil om at vaksinerte i Norge bærer ikke-vaksinerte på sine skuldre og løfter Norge til å bli en nasjon slik vi kjenner det fra før. 6
Justlooking Skrevet 4. oktober 2021 #29 Skrevet 4. oktober 2021 Egenskap skrev (3 minutter siden): dette sier vel alt om å være uvaksinert Jeg jobber ikke i helsevesenet for å presisere det. Kjenner til et par stykker som gjør der, inklusive en lege. Smittet kan alle bli fra vaksinerte og uvaksinerte. 1
Justlooking Skrevet 4. oktober 2021 #30 Skrevet 4. oktober 2021 Egenskap skrev (2 minutter siden): Det er kun for ikke vaksinerte personer i Norge, å stikke hodet ut av vinduet og se til andre land, så forstår dem at det er krise som dem lever i, og vil ikke få normalt liv før om veldig veldig lenge. Russland opplever igjen stor bølge av smitte og nå er det unge dem registrerer som blir syke. I Russland er det kun 29 % som er vaksinert. Det er ingen tvil om at vaksinerte i Norge bærer ikke-vaksinerte på sine skuldre og løfter Norge til å bli en nasjon slik vi kjenner det fra før. Jeg forholdet meg til Norge. Det er her jeg bor og har ikke vært i utlandet på flere år. Du får mene hva du vil, og så får du la andre mene hva de vil. Sånn er livet, vi er alle forskjellige. Slapp av og ha en god natt ♥️ 8
Example Skrevet 5. oktober 2021 #31 Skrevet 5. oktober 2021 Virrum skrev (9 timer siden): Det er ingen immunitet. Kun grader av beskyttelse mot alvorlig sykdom og død. FHI har selv sagt dette. Immunitet var en ønsketenkning da de startet studiet og begynte å vaksinere folk. Hvor mange doser mener du det er legitimt å gi av en vaksine ingen ikke aner langtidseffekten av? Vaksinen er frivillig. Inngår frivillig tvang i det, mener du? Det må da være lov å takke nei til å være forsøkskanin i en studie for dem som ikke vil være det? Nei, du har fremdeles mye mindre mulighet for å bli smittet som vaksinert enn som uvaksinert. Hvor mange doser? Det er forskjellen mellom de som tar vaksiner og de som ikke gjør det kommer til syne. Personlig er jeg ikke redd for å ta en tredje eller fjerde dose dersom det er nødvendig i fremtiden. Jeg skjønner at mennesker med sprøyteskrekk synes det er skummelt eller ubehagelig med flere, men samtidig er det i liten grad farlig. Vaksinene er frivillige i Norge. Det er de fordi de aller fleste tar dem, og man slipper styret som andre land har nå rundt obligatoriske vaksiner. Det sagt, de er frivillige fordi mange nok tar dem. Om det viser seg at det fremdeles er for få som har tatt dem nå.i vinter vil man nok gjøre ting for å pushe flere. Sannsynligvis med å bruke koronapasset mer aktivt i første omgang. 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 5. oktober 2021 #32 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har fulgt de anbefalinger og råd som er gitt, for jeg har ikke kompetanse på dette området selv. Jeg kan mitt fag, og stoler på at de kan sitt fag. Jeg kan spørre og få svar. Greit nok.
Pivot Skrevet 5. oktober 2021 #33 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (1 time siden): Nei, du har fremdeles mye mindre mulighet for å bli smittet som vaksinert enn som uvaksinert. Hvor mange doser? Det er forskjellen mellom de som tar vaksiner og de som ikke gjør det kommer til syne. Personlig er jeg ikke redd for å ta en tredje eller fjerde dose dersom det er nødvendig i fremtiden. Jeg skjønner at mennesker med sprøyteskrekk synes det er skummelt eller ubehagelig med flere, men samtidig er det i liten grad farlig. Vaksinene er frivillige i Norge. Det er de fordi de aller fleste tar dem, og man slipper styret som andre land har nå rundt obligatoriske vaksiner. Det sagt, de er frivillige fordi mange nok tar dem. Om det viser seg at det fremdeles er for få som har tatt dem nå.i vinter vil man nok gjøre ting for å pushe flere. Sannsynligvis med å bruke koronapasset mer aktivt i første omgang. Hvor mye mindre er muligheten for å bli smittet når man er vaksinert? VET man at muligheten er mye(!) mindre? Det er jo det man blir fortalt, men ved vaksinasjonsstart ble det jo sagt at man nærmest ikke kan bli smittet av viruset som vaksinert, og i hvert fall ikke bli alvorlig syk! Og det stemte jo ikke. Vaksinerte testes jo ikke i like stor grad som uvaksinerte heller. Så, har du noe håndfast å vise til, som tydeliggjør at vaksinerte blir nesten ikke smittet, sammenlignet med uvaksinerte? En annen ting - hva tenker du om at mange sliter med bivirkninger av vaksinen? Ja, de er i mindretall, heldigvis, ettersom de aller fleste tåler vaksinen godt, men de er mange nok som sliter med alvorlige bivirkninger og med det belaster helsevesenet, på samme som at et fåtall av koronasmittede belaster helsevesenet. Og, når du snakker om å pushe vaksiner; ut fra det man vet i dag, synes du det er riktig å pushe vaksiner på mennesker som etter all sannsynlighet vil tåle koronaviruset, på lik linje med en influensa, når de står ovenfor potensielle alvorlige bivirkninger av vaksinen? 12
Gjest laPistola Skrevet 5. oktober 2021 #34 Skrevet 5. oktober 2021 Egenskap skrev (13 timer siden): Men er alle som ikke tar vaksinen inneforstått vi har og lever i en pandemi? Og de forstår vel at viruset er farlig? Nei, ikke alle , det finnes noen få som tror at det ikke er en farlig pandemi. De aller fleste som ikke er vaksinert i Norge har andre grunner .
ItchyBitchySpider Skrevet 5. oktober 2021 #35 Skrevet 5. oktober 2021 Morten1 skrev (20 timer siden): Nå får folk som er redd for alt at dette er rene svartedauen også. Jeg har selv tatt vaksine, kun fordi jeg skal ha muligheten til å reise. Om folk tar vaksine eller ikke er opp til de og jeg kommer ikke til å se ned på noen av partene. Blir litt irritert på alle som skal "tvinge" folk til å vaksinere seg, hva er dere som gjør det redde for? Samme her. Jeg er ikke i noen risikogruppe og forholdsvis ung. Jeg ble så syk av vaksinen på grunn av immunrespons som jeg ikke har vært på veldig mange år. Men jeg har kun familie i utlandet, og måtte vaksinere meg for å kunne se dem. Selvfølgelig vet jeg at det er pandemi. Men jeg leser også statistikk som viser at sykdommen ikke er så farlig for min aldersgruppe med min helsesituasjon. 4
MonicaH Skrevet 5. oktober 2021 #36 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (4 timer siden): Nei, du har fremdeles mye mindre mulighet for å bli smittet som vaksinert enn som uvaksinert. Vaksinerte smitter i like høy grad som uvaksinerte. Det er flere studier som viser dette, f eks en vitenskapelig studie som er publisert i European Journal of Epidemiology, som har tatt for seg 68 forskjellige land og 2947 fylker i USA for å se på om økt grad av vaksinering har ført til noen nedgang i spredninga av covid-19. Studien har tittelen Increases in COVID-19 are unrelated to levels of vaccination across 68 countries and 2947 counties in the United States og er utført av S. V. Subramanian og& Akhil Kumar. 8
Psilocybe Skrevet 5. oktober 2021 #37 Skrevet 5. oktober 2021 Egenskap skrev (22 timer siden): mener dem at det ikke er/har vært en pandemi? eller hva er greia? Send en PM til meg eller andre uvaksinerte, så skal vi svare deg. Jeg svarer ikke på spørsmålet i denne tråden, for svarene mine blir slettet. Til å begynne med kan du lese denne kronikken, skrevet av en norsk forsker med doktorgrad i medisin: https://www.itromso.no/meninger/2021/03/07/«Dette-er-eksperimentelle-vaksiner-og-vi-vet-absolutt-ingenting-om-eventuelle-fremtidige-bivirkninger»-23607900.ece 11
Example Skrevet 5. oktober 2021 #38 Skrevet 5. oktober 2021 etnavn skrev (3 timer siden): Igjen - kun udokumenterte teorier. Vis gjerne til kilde som slår fast det du hevder som et ubestridelig faktum. Frem til da blir det stående som en teori. "Kanskje, kanskje ikke." Hvem vet. https://www.nrk.no/nyheter/moderna-mest-effektiv-mot-delta-1.15608156 Her ser man at studier viser at Moderna-vaksinen beskytter 76 % mot å bli smittet av deltavarianten. Det er ikke noe kanskje, kanskje ikke her. Det er dog forskjeller på hvilke vaksiner man tar, hvilket intervall man har tatt dosene i og hvilken variant av viruset man møter. Effekten ser vi også i praksis i Norge nå. Vi har en variant som er mye mer smittsom, vi har hatt full gjenåpning og vi går inn i høsten hvor folk er mer inne. Likevel går smittetallene ned på grunn av vaksinasjon. Vaksiner er den eneste grunnen til at vi ikke står i følgende scenario nå: fulle sykehus og ekstremt strenge tiltak. 7
Capt. Obvious Skrevet 5. oktober 2021 #39 Skrevet 5. oktober 2021 Example skrev (4 minutter siden): https://www.nrk.no/nyheter/moderna-mest-effektiv-mot-delta-1.15608156 Her ser man at studier viser at Moderna-vaksinen beskytter 76 % mot å bli smittet av deltavarianten. Det er ikke noe kanskje, kanskje ikke her. Det er dog forskjeller på hvilke vaksiner man tar, hvilket intervall man har tatt dosene i og hvilken variant av viruset man møter. Effekten ser vi også i praksis i Norge nå. Vi har en variant som er mye mer smittsom, vi har hatt full gjenåpning og vi går inn i høsten hvor folk er mer inne. Likevel går smittetallene ned på grunn av vaksinasjon. Vaksiner er den eneste grunnen til at vi ikke står i følgende scenario nå: fulle sykehus og ekstremt strenge tiltak. Tiltak blir det nok uansett igjen når man går senere inn i høsten/vinteren tror jeg.
Example Skrevet 5. oktober 2021 #40 Skrevet 5. oktober 2021 Pivot skrev (7 timer siden): Hvor mye mindre er muligheten for å bli smittet når man er vaksinert? VET man at muligheten er mye(!) mindre? Det er jo det man blir fortalt, men ved vaksinasjonsstart ble det jo sagt at man nærmest ikke kan bli smittet av viruset som vaksinert, og i hvert fall ikke bli alvorlig syk! Og det stemte jo ikke. Vaksinerte testes jo ikke i like stor grad som uvaksinerte heller. Så, har du noe håndfast å vise til, som tydeliggjør at vaksinerte blir nesten ikke smittet, sammenlignet med uvaksinerte? En annen ting - hva tenker du om at mange sliter med bivirkninger av vaksinen? Ja, de er i mindretall, heldigvis, ettersom de aller fleste tåler vaksinen godt, men de er mange nok som sliter med alvorlige bivirkninger og med det belaster helsevesenet, på samme som at et fåtall av koronasmittede belaster helsevesenet. Og, når du snakker om å pushe vaksiner; ut fra det man vet i dag, synes du det er riktig å pushe vaksiner på mennesker som etter all sannsynlighet vil tåle koronaviruset, på lik linje med en influensa, når de står ovenfor potensielle alvorlige bivirkninger av vaksinen? Hvor stor smitteeffekten er vil variere fra hvilke vaksiner man har tatt, intervallet og variant av viruset man blir eksponert for. Effekten er slående i Norge for eksempel. Vi ser smittetallene stuper til tross for gjenåpning, høst og deltavarianten. Bivirkningene er langt mildere enn sykdommen. Selv betennelse på hjertet, som man har sett hos noen unge menn er seks ganger vanligere for den samme aldersgruppen når de blir smittet av viruset. Det er helt riktig å pushe på for vaksinering. Uvaksinerte vil jo ikke bidra for ende epidemien i Norge, så da bør de være de første som rammes av tiltak dersom deres motstand mot vaksiner gjør det nødvendig. 7
Fremhevede innlegg