Gå til innhold

Sosiale medier og dens påvirkning av oss som mennesker


Gjest tranedatter

Anbefalte innlegg

Gjest tranedatter

Vet ikke helt hva jeg vil med tråden, men i stede for å skrive i div tråder som er rettet mot enkelte påvirkere, tenkte jeg vi kan ta opp samme saker, men på et generellt grunnlag.

Da kan vi fortsatt diskutere sosiale medier, barndom til salgs, uten å gi oppmerksomhet direkte til den enkelte påvirker. Dvs å gi eksempel er jo greit, for å underbygge sine påstander.

 

Starter med denne saken fra Aftenposten: Er det mobilen eller jeg som styrer livet mitt? (aftenposten.no)

"Primært følger jeg fremmede og påvirkere der. Du vet, sånne som legger ut at de spiser et halvt knekkebrød om dagen, at de alltid er på ferie, og at de har store hus med basseng.

Uavhengig om jeg følger disse menneskene eller ikke, vil de dukke opp på grunn av algoritmene. Du har ikke sjans til å slippe unna. Ubevisst lager man seg en idé om hva alle andre driver med, og at det du selv driver med, er langt mer stusslig." 

 

Dette. Vi scroller gjennom instagram og tiktok, tror vi vet "alt" om andres liv, men det vi ser er summen av 100 stykker  "lykkelige på luksusferie" - ikke at alle andre har det sånn. 

"

Livet mitt må tas tilbake, vekk fra skjermen, ut fra andres liv og inn i mitt eget." (fra samme artikkel som ovenfor.)

 

Hyppig bruk av sosiale medier kan gi ungdom psykiske utfordringer (sykepleien.no)

Søvn, selvtillit, psykisk helse, relasjoner, noe av det som blir negativt påvirket av sosiale medier. Skremmende egentlig! (jeg er ikke et dugg bedre, bruker urimelig mye tid på instagram, unnskykder meg med at det er jobb, men det meste jeg ser på er jo bare tull!)

 

Tenkte jeg skulle lenke flere lignende, men finns mange artikler med seriøse kilder, som henviser til det samme. Googlet på sosiale medier og psykisk helse.

 

---

Både regjering og Forbrukertilsynet vil ha regler og at brasnjen skal selv justere seg for å ha en etisk tilnærming. Men hva hjelper det at begge etater ønsker dette, men ikke tar i bruk i de virkemiddler som finns? Influencerne får bare gang på gang påminnelse om feks at alkohol i reklame er forbud, at barn har rett til egen barndom, kroppspress etc.

På tide med bransjejustis mot kroppspress i sosiale medier - Forbrukertilsynet

Vil ha retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier - regjeringen.no

Hvem har ansvaret? - Folkebladet

 

Influensere, Påvirkere | Filterfjes på Instagram skal nå merkes tydelig i Norge. Det sier heldigvis loven (nettavisen.no)

 

Essensen av problemet, anser jeg: (sitat fra siste artikkel ovenfor)

Det vi ofte ikke tenker på er at sosiale medier er markedsplasser, der vi både er forbrukeren og varen. Store deler av sin våkne tid beveger barna seg i dette markedet som er vanskelig å regulere, men regulering må til. Forsøk på å kun kritisere påvirkerne som markedsaktører som bidrar til kroppspress, fører ofte til steile fronter og stygge beskyldninger om mobbing.

Støyen rundt kritikken av deres salgsmetoder, gjør at påvirkerne nesten har blitt en en ukritiserbar adel i vårt tid. (...)

Endret av tranedatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

The social dilemma på Netflix.. den verste konsekvensen er at vi får et samfunn som ikke er istand til ekte tilknytning. 

Jeg liker også Huberman lab podcasten, han snakker mye om dopamin, avhengighet og adhd. Vi har en bølge av mennesker på tiktok som påstår de har adhd, mye selvdiagnostisering.. men avhengighet til sosiale medier kan gi de samme symptomene som adhd.

Jeg måtte slette tiktok. Jeg kan ikke følge mange kontoer på Instagram. Jeg har ikke Facebook på telefonen. Jeg merker at jeg blir avhengig.

Sosiale medier gjør oss deprimerte og utålmodige. Vi kødder med den psykiske helsa vår, er avhengige av inntrykk og informasjon til det punktet hvor vi ikke klarer å tenke selv over lengre tid. 

Som mennesker er vi ikke ment til å vite hva alle gjør til enhver tid, hvem som er med hvem og hva som skjer på andre siden av jordkloden.. Vi trenger mer menneskelig kontakt i nærmiljøet vårt. 

Vi er ipadbabyene. Vi kan ikke kontrollere internett, men vi kan lære oss sunne vaner. Vi kan ikke være online hele tiden. Vi må lære å legge igjen telefonen hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSol skrev (1 minutt siden):

The social dilemma på Netflix.. den verste konsekvensen er at vi får et samfunn som ikke er istand til ekte tilknytning. 

Jeg liker også Huberman lab podcasten, han snakker mye om dopamin, avhengighet og adhd. Vi har en bølge av mennesker på tiktok som påstår de har adhd, mye selvdiagnostisering.. men avhengighet til sosiale medier kan gi de samme symptomene som adhd.

Jeg måtte slette tiktok. Jeg kan ikke følge mange kontoer på Instagram. Jeg har ikke Facebook på telefonen. Jeg merker at jeg blir avhengig.

Sosiale medier gjør oss deprimerte og utålmodige. Vi kødder med den psykiske helsa vår, er avhengige av inntrykk og informasjon til det punktet hvor vi ikke klarer å tenke selv over lengre tid. 

Som mennesker er vi ikke ment til å vite hva alle gjør til enhver tid, hvem som er med hvem og hva som skjer på andre siden av jordkloden.. Vi trenger mer menneskelig kontakt i nærmiljøet vårt. 

Vi er ipadbabyene. Vi kan ikke kontrollere internett, men vi kan lære oss sunne vaner. Vi kan ikke være online hele tiden. Vi må lære å legge igjen telefonen hjemme. 

Veldig bra skrevet, og jeg er fullstendig enig. Og jeg applauderer en sånn tråd, tenkte faktisk samme tanke selv her en dag. Jeg deltar i et par influensertråder her inne, og min motivasjon er nettopp bevisstgjøring omkring hva sosiale medier gjør med oss og den oppvoksende generasjon.

Selv er jeg fra "en annen tid", hvor det ikke fantes internett, mobiltelefoner og sosiale medier da jeg var ungdom/ung voksen, og takk og lov for det! Jeg har nok et avhengighetsgen i meg, og kunne fort falt i "nesa-i-mobilen"-fella da jeg selv var ung, med alt det medfører av elendig påvirkning og fokus vekk fra selve livet.

Nå jobber jeg med barn, og har gjort det i mange år, og ser ganske tydelig hvordan Ipadgenerasjonens barn er annerledes enn barn var for bare 15-20 år siden. Og foreldrene, ikke minst. Det er alt for lett å la seg suge inn i alt som foregår på nett, gjennom telefonen, og sosiale medier. Mange mister litt evnen til å stoppe opp, reflektere over hva man egentlig holder på med, verdier i livet, og hva som faktisk er viktig i mellommenneskelige relasjoner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med en tråd som dette og jeg håper mange vil dele sine tanker og erfaringer her. 

Vi har alle opplevd at alle sitter med nesa i hver sin mobil når man møtes over en middag f.eks. Man.klarer.bare.ikke.å.la.være. Jeg selv er ikke noe bedre enn noen andre. Heldigvis så har jeg en jobb der det ikke er tid eller passende å scrolle på mobilen. Det er veldig deilig. Man må ringe tilbake, og man misser ikke viktig info om man går glipp av 8 timer på Facebook, Instagram, Kvinneguiden og alt annet. 

For jeg også innrømmer at jeg har kjent på avhengigheten. Det er fristende å fornekte at man "bare må sjekke..." og si at man bare titter litt innom innimellom. Kvinneguiden-forumet er også sosiale media, og et av de jeg selv er innom daglig. Det er masse interessant og lærerikt å lese her, men jeg innrømmer at jeg selv også har fallt for fristelsen å sitte å kritisere på detaljnivå om spesifikke influencere f.eks , selv om jeg opprinnelig ønsket en mer generell debatt om saker. 

Man blir bare fristet og følger strømmen rett og slett. "Herregud, så på de nå", også ser man.. Like viktig alltid? Nei! 

Vi kan alle med fordel reflektere litt over hvor mye tid man bruker på å følge med på "viktige" ting på nettet -  om alt er like viktig. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag satt jeg og så på nyhetene, og der var de hysteriske fordi Kina hadde mulighet til å opprette "mappe" over et enormt antall mennesker. Hva er dette for noe vås, tenkte jeg? Mappe? Hva med facebooks mappe over mange milliarder mennesker hvor alle frivillig forteller hva de tenker, hvor de er, og alle de har sex med? Hva de har til middag også. Hvorfor skal noen bruke penger på fysisk overvåking i det hele tatt. Alle melder seg jo frivillig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (1 minutt siden):

En dag satt jeg og så på nyhetene, og der var de hysteriske fordi Kina hadde mulighet til å opprette "mappe" over et enormt antall mennesker. Hva er dette for noe vås, tenkte jeg? Mappe? Hva med facebooks mappe over mange milliarder mennesker hvor alle frivillig forteller hva de tenker, hvor de er, og alle de har sex med? Hva de har til middag også. Hvorfor skal noen bruke penger på fysisk overvåking i det hele tatt. Alle melder seg jo frivillig?

Godt poeng. Alle deler helt frivillig med "hele verden" hvor de bor, hvor de jobber, hvor de ferierer, hva de føler, bilder av seg selv og andre,  hva de liker å gjøre, hvem de omgås og hvor de er. 

Helt frivillig oppdaterer man "mappen" sin på nettet med ny info kontinuerlig. Noen mer enn andre selvfølgelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (6 minutter siden):

Godt poeng. Alle deler helt frivillig med "hele verden" hvor de bor, hvor de jobber, hvor de ferierer, hva de føler, bilder av seg selv og andre,  hva de liker å gjøre, hvem de omgås og hvor de er. 

Helt frivillig oppdaterer man "mappen" sin på nettet med ny info kontinuerlig. Noen mer enn andre selvfølgelig. 

Kombiner facebook, google, linkedin og mobiltelefonen, hva får du da? En rullestolbruker i Bangladesh kan i praksis fotfølge deg overalt. Vi er ikke på vei mot total overvåking, den har vært her lenge. Det er staten som må regulere både tilgangen på slik data, skjønt alle kan jo bryte regler, men den må også begrense hva man kan gjøre med dette. Vi vil ikke forfølges av sko-reklamer resten av uka fordi vi har sett på et par sko et sted osv. Juridisk må dommerne bare hive en god del i søpla om det dukker opp, fordi alternativet er at dette blir godtatt.

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Kombiner facebook, google, linkedin og mobiltelefonen, hva får du da? En rullestolbruker i Bangladesh kan i praksis fotfølge deg overalt. Vi er ikke på vei mot total overvåking, den har vært her lenge. Det er staten som må regulere både tilgangen på slik data, skjønt alle kan jo bryte regler, men den må også begrense hva man kan gjøre med dette. Vi vil ikke forfølges av sko-reklamer resten av uka fordi vi har sett på et par sko et sted osv. Juridisk må dommerne bare hive en god del i søpla om det dukker opp, fordi alternativet er at dette blir godtatt.

Som nevnt over her; "The social dilemma" er verdt å se. Skremmende, men ikke overraskende... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at i perioder hvor jeg er sliten så er det vanskelig å legge fra seg mobilen. Den har blitt den nye boka, og det er vanskelig å akseptere at man bør kjede seg av og til. Det påvirker også både søvn og hjerneaktiviteten. På vanlige dager har jeg blitt flinkere til å la mobilen ligge eller bruke den hovedsakelig til lesing eller meldinger, og jeg har den regelen om at jeg aldri bruker den når jeg er sosial (har smartklokke så ser om det kommer en viktig samtale). Synes det er forferdelig irriterende med venner som tar frem mobilen hvert 5. minutt for å svare på og sende snaps.

Facebook bruker jeg aldri, messenger er for nære venner, snap bare er der og Instagram blir hovedsakelig for venner og fotografer. Er innom influencere av nysgjerrighet, men følger færre og færre fordi det blir så mye reklame, kropp og barn i monitor. Det gir meg ingenting annet enn stress om alt jeg ikke har, kropp som burde forbedres og fikses og påminnelse om at den biologiske klokka tikker. 

Noen ganger får jeg lyst til å flytte på landet uten Internett fordi jeg blir så stressa, men ikke klarer å legge bort mobilen. Sånn tvungen offline tid 🙈. Vet jo at det ikke er en varig god løsning.

Jeg er veldig takknemlig over at jeg ikke hadde en ordentlig smarttelefon før jeg var 18 år gammel, og ingen Instagram før 20-års alder da den kom til android. Det tok mange år før vi ser den sosiale mediebruken vi ser i dag og kommersialiseringen av den og hel ærlig tror jeg ikke jeg hadde taklet det som tenåring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor tok jeg et oppgjør med sosiale medier, og deaktiverte alle kontoene mine. Jeg kjente at Facebook ikke ga meg noe nyttig eller positivt, at jeg rett og slett ble sur og negativ av å kikke innom. Jeg var vel uten de aller fleste kanalene i rundt en måned før jeg langsomt kjente på hvilken kanal jeg faktisk savnet. Det var ikke mange. Twitter er den kanalen jeg bruker mest nå ved behov. Skulle gjerne slettet Facebook, men må beholde profilen pga. jobbsammenheng, noe som er en uting. Google-historikken slettes automatisk etter bruk, og jeg følger ikke en eneste påvirker.

Det er trist å observere naboenes tenåringsdøtre som kommer og går til skolen med nesa i mobilen, og pendlere som gjør det samme. Selv på jakt skal det snappes og instagrammes og facebookes til enhver tid. Vi snakker ikke med hverandre lenger, vi holder istedet monologer til andre om vår egen fortreffelighet og samtaler starter gjerne med "så du hva jeg skrev på FB i helgen? Fikk så mange likes..."

Det sirkuset er det greit å ikke være en del av lengre, når alle nå er blitt sin egen influencer på SoMe og teller likes og følgere. Akkurat som med betalte påvirkere, som ikke klarer å frembringe eller tilføye noe som helst positivt i livet gjennom å dokumentere seg selv med alskens krampaktig poseringer og filter herfra til glade jul. Det er falskt, og det er dårlig gjort å fraskrive seg ethvert ansvar for den negative påvirkningen de har så lenge det blir penger av det.

 

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revenge o'Cavatina skrev (4 minutter siden):

Ifjor tok jeg et oppgjør med sosiale medier, og deaktiverte alle kontoene mine. Jeg kjente at Facebook ikke ga meg noe nyttig eller positivt, at jeg rett og slett ble sur og negativ av å kikke innom. Jeg var vel uten de aller fleste kanalene i rundt en måned før jeg langsomt kjente på hvilken kanal jeg faktisk savnet. Det var ikke mange. Twitter er den kanalen jeg bruker mest nå ved behov. Skulle gjerne slettet Facebook, men må beholde profilen pga. jobbsammenheng, noe som er en uting. Google-historikken slettes automatisk etter bruk, og jeg følger ikke en eneste påvirker.

Det er trist å observere naboenes tenåringsdøtre som kommer og går til skolen med nesa i mobilen, og pendlere som gjør det samme. Selv på jakt skal det snappes og instagrammes og facebookes til enhver tid. Vi snakker ikke med hverandre lenger, vi holder istedet monologer til andre om vår egen fortreffelighet og samtaler starter gjerne med "så du hva jeg skrev på FB i helgen? Fikk så mange likes..."

Det sirkuset er det greit å ikke være en del av lengre, når alle nå er blitt sin egen influencer på SoMe og teller likes og følgere.

 

Facebook er viktig i markedsføring av småbedrifter. Det er veldig få andre som kan tilby det samme som dem der. Du kan målrette reklamen på en helt unik måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Facebook er viktig i markedsføring av småbedrifter. Det er veldig få andre som kan tilby det samme som dem der. Du kan målrette reklamen på en helt unik måte.

Jotakk, jeg administrerer siden vår på jobb. Men jeg skulle gjerne visst hvordan jeg overfører det juridiske ansvaret for siden fra meg til arbeidsgiver slik at profilen min kan slettes uten at siden forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall opprette flere administratorer. Det har du vel gjort? Jeg er alene i alt, dvs enkeltpersonforetak, så jeg har aldri utført akkurat den funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (8 minutter siden):

Du må ihvertfall opprette flere administratorer. Det har du vel gjort? Jeg er alene i alt, dvs enkeltpersonforetak, så jeg har aldri utført akkurat den funksjonen.

Vi er bare tre, men jeg gjør alt alene. Jeg ønsker ikke å ha dette ansvaret lengre. Å finne riktig informasjon om dette har jeg ikke klart. Facebook er gniene sånn sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Revenge o'Cavatina skrev (2 minutter siden):

Vi er bare tre, men jeg gjør alt alene. Jeg ønsker ikke å ha dette ansvaret lengre. Å finne riktig informasjon om dette har jeg ikke klart. Facebook er gniene sånn sett.

Mange svar fra facebook, amazon, youtube er automatiserte. Du får aldri noe kontakt med et ordentlig menneske uansett hvor mye du prøver. Jeg mener facebook har et slags supportforum? Der er det andre brukere, men mange av dem er det man kaller en superbruker. Der får du svar fra mennesker, selv om de ikke jobber i facebook. Hvis ikke, sjekk om det er noe slikt på reddit?

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (25 minutter siden):

Mange svar fra facebook, amazon, youtube er automatiserte. Du får aldri noe kontakt med et ordentlig menneske uansett hvor mye du prøver. Jeg mener facebook har et slags supportforum? Der er det andre brukere, men mange av dem er det man kaller en superbruker. Der får du svar fra mennesker, selv om de ikke jobber i facebook. Hvis ikke, sjekk om det er noe slikt på reddit?

I Know, det var litt av en jobb å få siden verifisert, og å overføre juridisk ansvar er visstnok en like stor prosess.

Takk! Skal se om jeg finner supportforumet. Nå ble jeg bare enda mer lei av Facebook😅

Tilføyelse, det kan gjøres via Business Manager for bedrift, og så kan jeg slette meg selv. Reglene ble endret i 2020.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! Greit å diskutere dette på generelt grunnlag, da vi påvirkes forskjellig av ulike påvirkere og lever med some på forskjellige måter.

I likhet med flere så er jeg svært takknemlig for at jeg slapp å vokse opp med nett og some. Vi måtte være sammen fysisk, de første mobiltelefonene vi fikk tilgang til kunne knapt sende sms, og Internettets muligheter åpnet seg ikke før vi var passert 20. Det jaget og presset som oppleves nå slapp jeg, og det er jeg veldig glad for.

Some har for meg sakte men sikkert blitt en arena for kreativitet og deling av livet med folk jeg kjenner. Facebook, Snapchat og min private Instagram konto er forbeholdt mennesker jeg kjenner og har en relasjon til, og selv da har jeg en begrensning på hva jeg ønsker å dele. Jeg liker den løsningen fordi både familie, venner og bekjente er spredt rundt i landet og verden, og det er en fin mulighet for å oppdatere hverandre på hverdagen og livet. Jeg er hun som gjerne koser meg med snaps av andres frokostkaffe, middag eller kjæledyr så lenge de ønsker å dele det med meg og andre i sitt nettverk. 

På Instagram har jeg en offentlig konto som er viet min hobby og amatøraktivitet som jeg aktivt driver med. Det er personlig innhold, men kun relatert til min hobby. Vi har et stort nettverk både innenlands og utenlands, og gjennom slike offentlige kontoer kan vi inspirere, lære og motivere hverandre uansett hvilket nivå vi er på. Jeg er ikke en bedrift, kommer aldri til å leve av some eller knytte meg til annonsører, og svært få av dem jeg følger her annonserer for annet enn seg selv og eget foretak. Det er også en god blanding av amatører/privatpersoner og profesjonelle, som gir en god miks av innholdet jeg utsettes for. 
 

Jeg har de siste par årene begynt å ta noen aktive valg rundt some som har vært bra for meg. Jeg har rensket listen over hvem jeg velger å følge, og har avfulgt en del ganske kjapt når de fronter uetiske holdninger til deling av barn, skjønnhet/utseende og kropp. Jeg følger omtrent ingen av de mer «standard influencerne». Regelen om å avfølge dem som får meg til å føle meg dårlig med meg selv, eller skaper mye irritasjon hos meg, følges tett! Jeg tar også aktive valg når det kommer til hvor tilgjengelig jeg er på telefonen. Varslene er stort sett skrudd av, og hvis telefonen ringer så sier smartklokka fra og jeg kan velge ut fra det om jeg må svare eller ikke. Jeg gir ikke alltid respons på snapper eller meldinger, og har gitt beskjed til mine nærmeste om at de ikke skal ta det personlig, men det er ikke alltid jeg orker å svare. Jeg øver meg på å la telefonen ligge når jeg er sammen med andre, og når jeg ser på film eller serier. Jeg øver meg også på å gjøre andre ting for avledning eller aktivitet hvis jeg kjeder meg (lese bok, håndarbeid, gå tur etc). Det er veldig kjekt med telefon, kamera, musikkavspiller og Internett-dings i ett, men det kan også være en byrde med alt så lett tilgjengelig, så å praktisere grenser for min egen del er veldig godt! Det føles også tidvis fordummende å bruke så mye tid på scrolling i ulike some, kontra mestringsfølelsen det gir av å fullføre et håndarbeidsprosjekt eller lære noe nytt gjennom å lese en bok. Selvbevissthetsfokuset for mye tid med egne some gir er heller ikke en vei jeg ønsker å gå, da vi som oftest er selvbevisst og selvkritisk nok fra før, og heller har godt av å rette fokus utover mot det som skjer rundt oss. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker rundt denne påvirkningen man blir utsatt for, er at hvis man skraper under overflaten til de som påvirker oss så er det virkelig ikke gull som kommer frem. Tenker at mange av de som lever av å påvirke og som selger egne barns barndom for penger, er ressurssvake og trenger egentlig å beskyttet mot seg selv. Det er ofte jeg tenker at enkelte påvirkere  burde blitt fratatt tilgang til internettet og i enkelte tilfeller bli tilbudt psykolog. Skjønner ikke at folk ikke gjennomskuer disse menneskene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...