AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #1 Skrevet 2. oktober 2021 Så er det på tide å tenke på julegaver igjen. Jeg har spurt så mange ganger om vi ikke bare kan kutte ut julegaver men ingen i familien tar hintet.. Min samboer og jeg har begge alminnelige jobber i det offentlige og vår samlede lønn er bare rett over det enkelte familiemedlemmer i det private tjener alene. Både min mann og jeg har familier med flere søsken og de har alle mange barn. Selv har vi valgt å få et barn, økonomi var det som gjorde at vi valgte å ikke få flere. Selv er jeg drittlei julegaver, både fordi jeg ikke er veldig flink til å finne på fine gaver som passer den enkelte og dermed bruker uhorvelig mye tid på det, men også fordi jeg strengt tatt ikke har råd. Mine to søsken gir feks gave for ca 500 til mitt barn og 800 på fellesgave til min mann og meg. De har selv fire barn hver. Min mann har tre søsken, alle har tre barn hver, de gir for en litt mindre sum til oss, men barnet mitt får gave for ca 500. Vi, dvs jeg, sparer hele året på egen gavekonto for å matche dette sånn noenlunde. Dvs at vi bruker flere tusen på disse ungene, tre av dem har begynt å bli voksne og har egne jobber. Så kommer foreldre i tillegg, pluss at mannens fettere og kusiner har en tradisjon med å gi hverandre gaver. Altså vi ender alltid opp med å gi de en liten ting og, en vinflaske eller noe. De samme familiemedlemmene inviterer alle fortsatt til bursdagsfeiring hver gang de fyller år, så kontoen minker jevnt gjennom året også. Min mann og jeg har for lengst kuttet ut gaver til hverandre både til bursdag og jul, vi har mer enn nok med å oppfylle alle andres ønsker og i tillegg kjøpe noe til eget barn. Egentlig skulle jeg gjerne kun mottat en eneste gave og det fra mann og barnet. Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Spørsmålet er hvor langt jeg kan dra det ned nå uten å virke helt koko. Jeg stresser hvert år pga dette. Uansett om vi kun brukte 200 på den enkelte så må vi ut med flere tusen. Jeg orker ikke mer. Anonymkode: facc0...d7c 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2 Skrevet 2. oktober 2021 Mannen min sa bare ifra til de uendelig mange søsknene sine at han kun kom til å gi gaver til barna framover. Ikke så godt mottatt av visse, men det er deres problem. Du må bare si ifra, ingen vits i å spørre. Anonymkode: a0509...00d 19
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mannen min sa bare ifra til de uendelig mange søsknene sine at han kun kom til å gi gaver til barna framover. Ikke så godt mottatt av visse, men det er deres problem. Du må bare si ifra, ingen vits i å spørre. Anonymkode: a0509...00d De kommer uansett til å kjøpe til oss og da blir jeg sittende julaften og føle meg dårlig. Orker ikke. Anonymkode: facc0...d7c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 Uff Vi hadde i alle fall en ordning med at foreldrene kjøpte gaver til egne barn og skrev på at det var fra tante og onkel. Da kunne de selv velge å gi og det ble ikke urettferdig Anonymkode: 456d1...563 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 Kjøp på salg da vel, så blir det billigere Anonymkode: 66833...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kommer uansett til å kjøpe til oss og da blir jeg sittende julaften og føle meg dårlig. Orker ikke. Anonymkode: facc0...d7c Da må du bare leve med det valget ig kjøpe gaver da, men så lenge du har gitt beskjed så er det jo deres ansvar om de velger å kjøpe til deg. Anonymkode: a0509...00d 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: De kommer uansett til å kjøpe til oss og da blir jeg sittende julaften og føle meg dårlig. Orker ikke. Anonymkode: facc0...d7c Da får du jo ta opp forbrukslån, om du ikke er sterk nok til å sette grenser for deg selv Anonymkode: 68fe8...e19 5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 Selv om de gir dyre gaver, så må jo ikke dere det, kjøp etter evne, det er ikke prisen det kommer an på men tanken bak.
Brunello Skrevet 2. oktober 2021 #9 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg er til dels enig i at det kan bli mye gavestyr. Men det er etter min mening også hyggelig med gaver. Og det er tross alt ikke så mye det dreier seg om. Til nieser og nevøer som bor hjemme, kan dere gi felles gave. Et spill er fint og hyggelig, og det er ofte på salg. Og sleng på en kurv med godteri, så kan det bli gave til hele familien. Når det gjelder trang økonomi, kan mange få et mye lettere liv ved å omstrukturere nedbetalingen av boliglånet. Legg på fem års nedbetalingstid, så har du mye bedre likviditet. Når egne barn flytter ut, kan man forsere nedbetalingen. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #10 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da får du jo ta opp forbrukslån, om du ikke er sterk nok til å sette grenser for deg selv Anonymkode: 68fe8...e19 Gidder ikke leke tøff bak tastaturet, prøver å fremstille realitet serru. Men får du glede av å være frekk så vel bekomme. Må ikke låne heller, som jeg skriver har jeg pengene, sparer året rundt. Anonymkode: facc0...d7c 1
Kenelz Skrevet 2. oktober 2021 #11 Skrevet 2. oktober 2021 Hjemmelaget julegaver! Eks brente mandler i en fin pakning! 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #12 Skrevet 2. oktober 2021 Du kjøper ut fra ditt budsjett☺️ Anonymkode: a1a48...ed0 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så er det på tide å tenke på julegaver igjen. Jeg har spurt så mange ganger om vi ikke bare kan kutte ut julegaver men ingen i familien tar hintet.. Min samboer og jeg har begge alminnelige jobber i det offentlige og vår samlede lønn er bare rett over det enkelte familiemedlemmer i det private tjener alene. Både min mann og jeg har familier med flere søsken og de har alle mange barn. Selv har vi valgt å få et barn, økonomi var det som gjorde at vi valgte å ikke få flere. Selv er jeg drittlei julegaver, både fordi jeg ikke er veldig flink til å finne på fine gaver som passer den enkelte og dermed bruker uhorvelig mye tid på det, men også fordi jeg strengt tatt ikke har råd. Mine to søsken gir feks gave for ca 500 til mitt barn og 800 på fellesgave til min mann og meg. De har selv fire barn hver. Min mann har tre søsken, alle har tre barn hver, de gir for en litt mindre sum til oss, men barnet mitt får gave for ca 500. Vi, dvs jeg, sparer hele året på egen gavekonto for å matche dette sånn noenlunde. Dvs at vi bruker flere tusen på disse ungene, tre av dem har begynt å bli voksne og har egne jobber. Så kommer foreldre i tillegg, pluss at mannens fettere og kusiner har en tradisjon med å gi hverandre gaver. Altså vi ender alltid opp med å gi de en liten ting og, en vinflaske eller noe. De samme familiemedlemmene inviterer alle fortsatt til bursdagsfeiring hver gang de fyller år, så kontoen minker jevnt gjennom året også. Min mann og jeg har for lengst kuttet ut gaver til hverandre både til bursdag og jul, vi har mer enn nok med å oppfylle alle andres ønsker og i tillegg kjøpe noe til eget barn. Egentlig skulle jeg gjerne kun mottat en eneste gave og det fra mann og barnet. Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Spørsmålet er hvor langt jeg kan dra det ned nå uten å virke helt koko. Jeg stresser hvert år pga dette. Uansett om vi kun brukte 200 på den enkelte så må vi ut med flere tusen. Jeg orker ikke mer. Anonymkode: facc0...d7c Vi laget en fb gruppe, la til alle som vi vanligvis gir til og skrev ; I år gir vi bare gaver til barna. Viksne folk kan kjøpe det de vil ha selv! Alle var egentlig enige. Anonymkode: 6d58e...6b9 3
Gjest rampenissen72 Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 Kenelz skrev (1 minutt siden): Hjemmelaget julegaver! Eks brente mandler i en fin pakning! Omg, just dont. Slikt går rett i søppla her. Og dessuten er det mer pes å lage enn å kjøpe.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #15 Skrevet 2. oktober 2021 Har du ikke råd så har du ikke råd. Dersom folk ikke kan aksepter det så får de ta seg en bolle Anonymkode: 9b6ee...27f 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #16 Skrevet 2. oktober 2021 Vi har samme problem. 15 nieser og nevøer og de andre er enige om en gave til 250kr pr. stk I tillegg vil de ha gaver til de voksne for 500... På min side tok vi et oppgjør for et par år siden og bestemte oss for at de voksne ikke skal ha gaver. Men på mannen sin er det stor uenighet om dette. Ene husholdningen der vil i tillegg øke til 500 pr. barn og 1000 pr voksen "for ting vi ønsker oss koster så mye". Forsøker å starte på gaver tidlig, eller strikke mye gaver. Men sist år lurte de på hvor resten av gaven til 3.åringen var for den genseren hadde jeg jo strikket fordi jeg likte å strikke 😳 Altså... 100kr i garn og nesten en måneds jobb 😣 Mannen skal ta et oppgjør med broren nå som vi har enda mindre oppspart grunnet permitteringer i vår/sommer Anonymkode: f69dd...700 4
Gjest rampenissen72 Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så er det på tide å tenke på julegaver igjen. Jeg har spurt så mange ganger om vi ikke bare kan kutte ut julegaver men ingen i familien tar hintet.. Min samboer og jeg har begge alminnelige jobber i det offentlige og vår samlede lønn er bare rett over det enkelte familiemedlemmer i det private tjener alene. Både min mann og jeg har familier med flere søsken og de har alle mange barn. Selv har vi valgt å få et barn, økonomi var det som gjorde at vi valgte å ikke få flere. Selv er jeg drittlei julegaver, både fordi jeg ikke er veldig flink til å finne på fine gaver som passer den enkelte og dermed bruker uhorvelig mye tid på det, men også fordi jeg strengt tatt ikke har råd. Mine to søsken gir feks gave for ca 500 til mitt barn og 800 på fellesgave til min mann og meg. De har selv fire barn hver. Min mann har tre søsken, alle har tre barn hver, de gir for en litt mindre sum til oss, men barnet mitt får gave for ca 500. Vi, dvs jeg, sparer hele året på egen gavekonto for å matche dette sånn noenlunde. Dvs at vi bruker flere tusen på disse ungene, tre av dem har begynt å bli voksne og har egne jobber. Så kommer foreldre i tillegg, pluss at mannens fettere og kusiner har en tradisjon med å gi hverandre gaver. Altså vi ender alltid opp med å gi de en liten ting og, en vinflaske eller noe. De samme familiemedlemmene inviterer alle fortsatt til bursdagsfeiring hver gang de fyller år, så kontoen minker jevnt gjennom året også. Min mann og jeg har for lengst kuttet ut gaver til hverandre både til bursdag og jul, vi har mer enn nok med å oppfylle alle andres ønsker og i tillegg kjøpe noe til eget barn. Egentlig skulle jeg gjerne kun mottat en eneste gave og det fra mann og barnet. Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Spørsmålet er hvor langt jeg kan dra det ned nå uten å virke helt koko. Jeg stresser hvert år pga dette. Uansett om vi kun brukte 200 på den enkelte så må vi ut med flere tusen. Jeg orker ikke mer. Anonymkode: facc0...d7c Du må jo ikkje matche prisen på gavene. Gi etter evne, eller dropp det totalt. Godt tips, ikke vent til nå eller senere med å kjøpe gavene. Fordel det ut over året når det er storsalg. Typ kjøpe akebrett i mai når butikkene tømmer lageret for å få plass til sommer lekene osv. Det er mye å spare på slikt. Begynn i januar neste år.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har egentlig gitt opp å spørre om vi kan kutte ut gaver mellom voksne, det virker som om den eneste som ønsker det er meg. Anonymkode: facc0...d7c Jeg kjenner noen barnefamilier som har begynt med dette. Jeg som enslig får ikke gaver, men det forventes fortsatt gaver fra meg til barna deres. Anonymkode: 95745...e8f 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #19 Skrevet 2. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du ikke råd så har du ikke råd. Dersom folk ikke kan aksepter det så får de ta seg en bolle Anonymkode: 9b6ee...27f Det er ikke de andre som er problemet. TS kan bare la være med å gi. Anonymkode: 68fe8...e19
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #20 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner noen barnefamilier som har begynt med dette. Jeg som enslig får ikke gaver, men det forventes fortsatt gaver fra meg til barna deres. Anonymkode: 95745...e8f Høres ut som en uting. Gaver er ment for å gis. Ikke som en forventingsgave. Anonymkode: 9b6ee...27f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå