Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #1 Skrevet 2. oktober 2021 Salgstallene for nybilsalget for september er klare..Diesel-2.3% av totalen..Bensin 3.0% av totalen....Elbiler 77.5 % av totalen...og resten stort sett ladbare hybrider...Dette er slutten for fossilbiler i norge! Og jeg skal ikke savne de forbannade giftmaskinene et sekund!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #2 Skrevet 2. oktober 2021 Totalt utgjør batteribiler 14% av bilparken. Går ikke veldig fort, og det er bare lille Norge. Resten av verden går hyggelig tregt. Og dessuten er batteribilen også en giftmaskin, da den må ha strøm fra kull og gasskraftverk. Det er det som dominerer, ikke de få GW vi produserer her på berget. Anonymkode: 7d45f...818 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #3 Skrevet 2. oktober 2021 Hvor stor andel utgjør nybilsalg av det totale bilsalget i Norge? Og hvor stor andel utgjør fossilbiler av bruktbilsalget? Anonymkode: d0e9f...a23 10
Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #4 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor stor andel utgjør nybilsalg av det totale bilsalget i Norge? Og hvor stor andel utgjør fossilbiler av bruktbilsalget? Anonymkode: d0e9f...a23 Nybilsalget er det eneste som endrer bilparken..hvem som står som eier for gamle fossilvrak som har vært i trafikken en årrekke er uinterressant i den sammenhengen.
KjøttOPP Skrevet 2. oktober 2021 #5 Skrevet 2. oktober 2021 Så, når det kommer til overskriften så skrives det at diesel (som i drivstoffet) er historie, samt bensinbiler. Regner med at du mener diesel- og bensinbiler 2
Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #6 Skrevet 2. oktober 2021 Et annet morsomt trekk ved bilsalget i sept. er at Tesla er norges desidert største bilmerke..litt morsomt det siden jeg spådde det allerede i 2016..
Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #7 Skrevet 2. oktober 2021 KjøttOPP skrev (1 minutt siden): Så, når det kommer til overskriften så skrives det at diesel (som i drivstoffet) er historie, samt bensinbiler. Regner med at du mener diesel- og bensinbiler Ja det stemmer..glemte streken
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #8 Skrevet 2. oktober 2021 ABM skrev (6 minutter siden): Nybilsalget er det eneste som endrer bilparken..hvem som står som eier for gamle fossilvrak som har vært i trafikken en årrekke er uinterressant i den sammenhengen. Du skrev at "dette er slutten for fossilbiler i Norge", noe som indikerer at i løpet av veldig kort tid vil ingen kjøre fossilbiler lenger, og i den sammenheng har bruktkjøpstatistikken stor betydning. Anonymkode: d0e9f...a23 4
Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #9 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Totalt utgjør batteribiler 14% av bilparken. Går ikke veldig fort, og det er bare lille Norge. Resten av verden går hyggelig tregt. Og dessuten er batteribilen også en giftmaskin, da den må ha strøm fra kull og gasskraftverk. Det er det som dominerer, ikke de få GW vi produserer her på berget. Anonymkode: 7d45f...818 Det er en misforståelse det der ..trolig noe svada fra oljeindustrien.. Virkeligheten er at alle markeder i verden følger samme utvikling som i Norge..de nærmeste er 3 år etter oss bare.. En annen sannhet er at vi har passert tippepunktet der en elbil koster det samme å produsere som en fossil.. Som jeg sa er dette slutten for fossile biler og det kommer ikke til å bli masseprodusert fossile biler for det globale massemarkedet etter 2025..alt vil bli elbiler!
Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #10 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du skrev at "dette er slutten for fossilbiler i Norge", noe som indikerer at i løpet av veldig kort tid vil ingen kjøre fossilbiler lenger, og i den sammenheng har bruktkjøpstatistikken stor betydning. Anonymkode: d0e9f...a23 Jaja men det du vil.. Jeg tror nok det holder på å gå opp for hvermannsen at fossilbiler er håpløst dyre i drift og utdaterte ift el.. En annen ting som holder på å gå opp for de er hva fossile biler gjør med planeten vår...Og ja, jeg tror fossilbiler er sosialt uakseptable innen noen få 10talls mnd.. Legg på et år til....så har de mest stupide rednecksa forstått det og...
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #11 Skrevet 2. oktober 2021 Men kjøpte du brukt dieselbil fjor har den tapt seg nesten ingenting i verdi! Kjøpte selv for 8 måneder siden og får solgt den for akkurat samme pris om jeg vil. Anonymkode: 26b77...d0f 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #12 Skrevet 2. oktober 2021 ABM skrev (19 minutter siden): Jaja men det du vil.. Jeg tror nok det holder på å gå opp for hvermannsen at fossilbiler er håpløst dyre i drift og utdaterte ift el.. En annen ting som holder på å gå opp for de er hva fossile biler gjør med planeten vår...Og ja, jeg tror fossilbiler er sosialt uakseptable innen noen få 10talls mnd.. Legg på et år til....så har de mest stupide rednecksa forstått det og... Da kan vi vel også avstå fra å få barn? Det er jo befolkningsøkningen som er verst. Hva du ikke vet om miljøet, er uhyggelig mye! Slik skremselspropaganda er bare piss. Forurensningen fra biler er bare en liten fjert i den totale sammenhengen. Flytrafikken, som frakter alt av dine små duppedingser, om du enten har kjøpt på nett eller i en fysisk butikk, persontrafikken med fly, båter som frakter alt DU som forbruker skal ha, det har du tydeligvis ikke med i regnskapet ditt. Og du snakker om svada? Seg på deg selv! Var ikke for ingenting at fredsprisvinneren sto på talerstolen og forbannet elbilsalget, som medfører barnearbeid i Kongo for å få tak i grunnstoffer til til batteripakken. Hadde han gjort det uten at batteribilen hadde sett dagens lys? Nei, det hadde han ikke gjort. Det er kun inkompetente nolduser som kan lire ut av seg slik propaganda du kommer med her! Hadde DU kjøpt elbil, om du måtte betale 25%MVA, og med den norske engangsavgiften? Nei, det hadde du ikke. Da hadde salget stått i stampe her også. Resten av verden er noe hoderystende over den politikken som gjelder elbilsalget her i landet. Du har kjøpt den kun for én årsak; du sparer penger på å lade hjemme; du sparer penger på å kjøre tilnærmet gratis i bommer; du har en unødvendig sterk bil, som igjen sliter på asfalten pga høy vekt, og dekk på pga unødvendig mye kraft. Det er noe alle vet, bortsett fra slike som deg. Når den dagen kommer, at jeg skal kjøpe meg en slik unødvendig og omtrent ubrukelig bil, skjer det etter at alle avgifter og MVA er på plass, og det blir en fra etter den datoen det er blitt innført. Er ikke aktuelt, å kjøpe noe slik nå som alle som har kjøpt, og vil selge på bruktmarkedet, biler som de ikke taper på. Etter at MVA tilkommer, vil bruktprisene presses opp, og ikke faen om noen privatperson skal få tjene på det fra min lommebok. Noen elbiler selges til overpris allerede nå, fordi det er stor mangel på brikker som det er stor rift om til ALT av elektronikk. Min neste bil også en bensinbil, og er det noe jeg driter i, så det din skremsel! Anonymkode: 7d45f...818 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #13 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men kjøpte du brukt dieselbil fjor har den tapt seg nesten ingenting i verdi! Kjøpte selv for 8 måneder siden og får solgt den for akkurat samme pris om jeg vil. Anonymkode: 26b77...d0f Den selger du til en god pris, nettopp fordi mange kvitter seg med en elbil som de fant ut de ikke er tjent med å ha. Anonymkode: 7d45f...818 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #14 Skrevet 2. oktober 2021 Veldig interessant. Men oljeprisen er har ikke vært høyere enn på 3 år. Anonymkode: 2b35d...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #15 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Veldig interessant. Men oljeprisen er har ikke vært høyere enn på 3 år. Anonymkode: 2b35d...f1c Nettopp! Og hadde det vert noe gagn i HI, hadde oljeprisen ikke vert så høy. Den har vert høyere også, men må lengre tilbake i tid. Og olje er vi avhengig av, skal oljen droppes sitter vi igjen med raserte områder for å dyrke oljen på landjorda. Ingen olje, ingen elbil heller. Så enkelt forklart er det spørsmålet. Anonymkode: 7d45f...818
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #16 Skrevet 2. oktober 2021 ABM skrev (2 timer siden): Og jeg skal ikke savne de forbannade giftmaskinene et sekund! Beta Anonymkode: 0bf76...9e5 4
Gjest ABM Skrevet 2. oktober 2021 #17 Skrevet 2. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kan vi vel også avstå fra å få barn? Det er jo befolkningsøkningen som er verst. Hva du ikke vet om miljøet, er uhyggelig mye! Slik skremselspropaganda er bare piss. Forurensningen fra biler er bare en liten fjert i den totale sammenhengen. Flytrafikken, som frakter alt av dine små duppedingser, om du enten har kjøpt på nett eller i en fysisk butikk, persontrafikken med fly, båter som frakter alt DU som forbruker skal ha, det har du tydeligvis ikke med i regnskapet ditt. Og du snakker om svada? Seg på deg selv! Var ikke for ingenting at fredsprisvinneren sto på talerstolen og forbannet elbilsalget, som medfører barnearbeid i Kongo for å få tak i grunnstoffer til til batteripakken. Hadde han gjort det uten at batteribilen hadde sett dagens lys? Nei, det hadde han ikke gjort. Det er kun inkompetente nolduser som kan lire ut av seg slik propaganda du kommer med her! Hadde DU kjøpt elbil, om du måtte betale 25%MVA, og med den norske engangsavgiften? Nei, det hadde du ikke. Da hadde salget stått i stampe her også. Resten av verden er noe hoderystende over den politikken som gjelder elbilsalget her i landet. Du har kjøpt den kun for én årsak; du sparer penger på å lade hjemme; du sparer penger på å kjøre tilnærmet gratis i bommer; du har en unødvendig sterk bil, som igjen sliter på asfalten pga høy vekt, og dekk på pga unødvendig mye kraft. Det er noe alle vet, bortsett fra slike som deg. Når den dagen kommer, at jeg skal kjøpe meg en slik unødvendig og omtrent ubrukelig bil, skjer det etter at alle avgifter og MVA er på plass, og det blir en fra etter den datoen det er blitt innført. Er ikke aktuelt, å kjøpe noe slik nå som alle som har kjøpt, og vil selge på bruktmarkedet, biler som de ikke taper på. Etter at MVA tilkommer, vil bruktprisene presses opp, og ikke faen om noen privatperson skal få tjene på det fra min lommebok. Noen elbiler selges til overpris allerede nå, fordi det er stor mangel på brikker som det er stor rift om til ALT av elektronikk. Min neste bil også en bensinbil, og er det noe jeg driter i, så det din skremsel! Anonymkode: 7d45f...818 Halleluja!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 Jeg har ikke barn, så jeg har spart jorden mye mer enn du har gjort med elbilen din. Jeg kjører bensinbil med god samvittighet. Anonymkode: 064b4...559 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #19 Skrevet 2. oktober 2021 Bensin og diesel kommer fortsatt til å være produsert mye i andre land, selv om nybilsalget i Norge er blitt veldig lavt. Norge er bare et lite land, så det spiller ingen rolle hva vi kjøper av SUBSIDIERTE (dette er viktig) el-biler. Hadde de ikke vært subsidiert, så hadde folk ikke engang giddet å stresse med det her. En del folk her til lands (spesielt de som digger el-biler) forstår ikke at folk flest ute i verden har IKKE en fuckings hytte som er verdt flere millioner kroner, ei heller har de leilighet eller rekkehus som også er verdt flere millioner kroner, ei heller har mange mennesker ute i verden en godt betalt, FAST jobb med norske arbeidsmiljø-rettigheter. Man kommer til og med å slite med å få "alle" til å kjøpe el-bil her til lands, nettopp fordi det forutsetter at man enten eier et sted selv eller får ladet nærmest gratis på jobb. Siden langt ifra alle kan jobbe og siden det fortsatt er 20% av befolkningen i Norge som ikke eier egen bolig / leilighet, så er det fullstendig umulig å elektrifisere bilparken til 100%. Kanskje 80% eller til og med 90%, men ikke 95% eller 100%, så lenge 20% ikke eier eget sted. Som en annen er inne på her, det fly som forurenser, det er grovdrift på naturen fra de hyperkapitalistiske multinasjonale selskaper som forurenser mye. Det er mangel på sortert avfall som også gir unødvendig forurensing, og i tillegg til dette, alle fraktskip som frakter varer og ikke minst - BINGO, hele befolkningsøkningen. Hele 80.000.000 nye innbyggere settes til verden hvert eneste år - NETTO. Det er helt galskap. Vi runder straks 8 milliarder mennesker. Så øker det fort til 8,5 milliarder, så øker det igjen til 9 milliarder og slik fortsetter det mot 9,5 og 10 milliarder. Det er helt fucked up utvikling. De landene som forurenser mest, slik som USA, Kina, India, Russland, India, Brasil, i tillegg til andre store land som Pakistan, Indonesia, Mexico og mange flere, de driter langt i f eks Kia E-Soul eller Hyundai eller Ford Mach-E eller Tesla eller Audi, og all babling om hytter og alt det der. De er opptatt med helt andre ting disse landene. Det er også viktig å nevne at denne el-bil subsidieringen har etterlatt et "hull" i statsbudsjettet tilsvarende 20 milliarder kroner PER ÅR. Man kunne fått gratis tannhelse for disse pengene, som flere hundretusener av norske statsborgere kunne hatt nytte av og fortsatt hatt en del milliarder til overs. Anonymkode: 18a58...1e4 7
-jk- Skrevet 2. oktober 2021 #20 Skrevet 2. oktober 2021 Norge er vel og bra, men et lite marked. Mer interessant er det at elbilsalget nå har passert dieselbilsalget i selveste Tyskland. Det er nok et aldri så lite jordskjelv på gang der også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå