AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #281 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg følger ikke med på trender og moter, men har ikke dette med farger på interiør vært moderne i mange år allerede? Det har i alle fall vært gjennomgangstonen i alle oppussingsprogrammene jeg har sett at vegger og møbler er nøytrale, og at fargene kommer fra interiør og andre detaljer. Eller tenker du på farger på veggene? Anonymkode: dea57...8e1 jeg vet ikke hva den du siterer mener, men det er jo farge på veggene som er tilbake i motebildet. Vegger malt i den hviteste hvite chi er helt ut. Dagny Thurmann-Moe ("farge-Dagny") forklarer ganske godt i sin bok hvorfor det heller ikke er en god ide med kritthvite vegger og fargerike detaljer, som mange s.k. interiøreksperter ofte anbefaler. Bl.a. fordi kontrasten blir veldig stor, og det liker ikke hjernen vår. Jeg er ikke så god til å forklare, men anbefaler boka hennes. Anonymkode: 576ac...25c 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 5. februar 2022 #282 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 12.35): Nå er nesten laminat dyrere enn parkett da..kunne ikke falt meg inn å legge parkett - nettopp med tanke på holdbarhet. Anonymkode: f32e1...760 Laminat koster neppe mer enn en god parkett som lett vipper 1200 kr kvadraten. Ville aldri hatt laminat. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 5. februar 2022 #283 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg vet ikke hva den du siterer mener, men det er jo farge på veggene som er tilbake i motebildet. Vegger malt i den hviteste hvite chi er helt ut. Dagny Thurmann-Moe ("farge-Dagny") forklarer ganske godt i sin bok hvorfor det heller ikke er en god ide med kritthvite vegger og fargerike detaljer, som mange s.k. interiøreksperter ofte anbefaler. Bl.a. fordi kontrasten blir veldig stor, og det liker ikke hjernen vår. Jeg er ikke så god til å forklare, men anbefaler boka hennes. Anonymkode: 576ac...25c Noen hjerner elsker chi, og noen hjerner elsker alt hvitt mens andre liker kontraster. Verste er når de skal ha alt svart. Liker hjernene det da? Neppe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #284 Del Skrevet 5. februar 2022 Cisne skrev (4 minutter siden): Noen hjerner elsker chi, og noen hjerner elsker alt hvitt mens andre liker kontraster. Verste er når de skal ha alt svart. Liker hjernene det da? Neppe! nei, det er faktisk ikke det hun sier i det hele tatt. Du snakker om smak, Thurmann-Moe snakker om hvordan hjernen reagerer på de forskjellige fargene og på kontrasten mellom hvitt, som ikke er en del av fargesirkelen, og farger. Men hun er nok enig med deg i det du sier om svart. Men svart eller hvitt - ingen av dem er del av fargesirkelen, og like kjipe. https://www.minmote.no/interioer/a/41R0o6/interioergrepene-som-gjoer-deg-glad https://www.kk.no/bolig/riktig-farge-tenner-lysten/67984455 https://www.facebook.com/godmorgennorge/posts/10153983757918808/ https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2020/04/24/svaret-svart-pa-hvitt/ Anonymkode: 576ac...25c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 5. februar 2022 #285 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): nei, det er faktisk ikke det hun sier i det hele tatt. Du snakker om smak, Thurmann-Moe snakker om hvordan hjernen reagerer på de forskjellige fargene og på kontrasten mellom hvitt, som ikke er en del av fargesirkelen, og farger. Men hun er nok enig med deg i det du sier om svart. Men svart eller hvitt - ingen av dem er del av fargesirkelen, og like kjipe. https://www.minmote.no/interioer/a/41R0o6/interioergrepene-som-gjoer-deg-glad https://www.kk.no/bolig/riktig-farge-tenner-lysten/67984455 https://www.facebook.com/godmorgennorge/posts/10153983757918808/ https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2020/04/24/svaret-svart-pa-hvitt/ Anonymkode: 576ac...25c Jaja, men noen liker avslappende og rolig stil, for noen gir det ro i sjela med alt der hvite og rene. Det én ekspert sier, er ikke nødvendigvis fasiten for alle. Endret 5. februar 2022 av Cisne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #286 Del Skrevet 5. februar 2022 Cisne skrev (13 minutter siden): Jaja, men noen liker avslappende og rolig stil, for noen gir det ro i sjela med alt der hvite og rene. Det én ekspert sier, er ikke nødvendigvis fasiten for alle. poenget hennes er vel at vi lurer oss selv når vi tror at hvitt er avslappende. For hjernen og underbevisstheten er hvitt skarpt og stressende, og dette er ikke en mening hun har - hun bygger det jo på hvordan farger er lysbølger og hvordan øyet og hjernen tar imot og behandler lysbølgene. Et interiør med med en dempet farge vil være like - og antagelig mer - avslappende og rolig og rent for sjela. Det er ikke sånn at interiør med bruk av farger blir vill mønstermiks og helt sirkus - det kan være like zen som et hvitt interiør - random eksempel: Anonymkode: 576ac...25c 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 5. februar 2022 #287 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): poenget hennes er vel at vi lurer oss selv når vi tror at hvitt er avslappende. For hjernen og underbevisstheten er hvitt skarpt og stressende, og dette er ikke en mening hun har - hun bygger det jo på hvordan farger er lysbølger og hvordan øyet og hjernen tar imot og behandler lysbølgene. Et interiør med med en dempet farge vil være like - og antagelig mer - avslappende og rolig og rent for sjela. Det er ikke sånn at interiør med bruk av farger blir vill mønstermiks og helt sirkus - det kan være like zen som et hvitt interiør - random eksempel: Anonymkode: 576ac...25c Lys påvirker fargen, også hvit og hvilke nyanser hvitt er i. I det rommet hadde det for meg vært finere med en hvit eller beige farge enn grønt. Ta heller inn grønne planter så er man der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #288 Del Skrevet 5. februar 2022 Cisne skrev (1 minutt siden): Lys påvirker fargen, også hvit og hvilke nyanser hvitt er i. I det rommet hadde det for meg vært finere med en hvit eller beige farge enn grønt. Ta heller inn grønne planter så er man der. det er fremdeles ikke poenget. Det er likegyldig om det er beige, grønt, rosa, blått eller hvilken som helst dempet, zenaktig nyanse av en farge, så lenge det IKKE er hvitt, og det har ikke med hva du mener du liker (som er tillært og trendavhengig, og kan endre seg ), men hva hjernen din blir stresset eller oppkvikket eller rolig av. Som ikke er tillært, som ikke endrer seg og som ikke kan avlæres. Anonymkode: 576ac...25c 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 5. februar 2022 #289 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det er fremdeles ikke poenget. Det er likegyldig om det er beige, grønt, rosa, blått eller hvilken som helst dempet, zenaktig nyanse av en farge, så lenge det IKKE er hvitt, og det har ikke med hva du mener du liker (som er tillært og trendavhengig, og kan endre seg ), men hva hjernen din blir stresset eller oppkvikket eller rolig av. Som ikke er tillært, som ikke endrer seg og som ikke kan avlæres. Anonymkode: 576ac...25c Aldri vært opptatt av trender, da hadde jeg vel foretrukket terracotta, beige eller mørkeblått på veggene. Er snakk om hva som er for ens eget øye, smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2022 #290 Del Skrevet 5. februar 2022 Cisne skrev (21 minutter siden): Aldri vært opptatt av trender, da hadde jeg vel foretrukket terracotta, beige eller mørkeblått på veggene. Er snakk om hva som er for ens eget øye, smak og behag. Anonymkode: 576ac...25c 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 5. februar 2022 #291 Del Skrevet 5. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anonymkode: 576ac...25c 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #292 Del Skrevet 6. februar 2022 Gjest Cisne skrev (På 17.10.2021 den 1.23): De ser gode ut da, mye bedre enn alt det grå. Verste jeg ser er grått interiør. Grå sofa. Grå vegger. Grå dekor. Grå møbler. Trist… Er så enig med deg! Ok, så har vi en grå sofa her da. Men grå vegger! Blir deprimert og stressa av tanken. Og alt dette beige som skal på veggene for tiden, og matches med sort og hvitt interiør. Også er det disse grå fløyelsstolene med sorte ben som folk har ved spisebordet sitt. Kunne ikke falt meg inn. Anonymkode: 80024...f69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #293 Del Skrevet 6. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): nei, det er faktisk ikke det hun sier i det hele tatt. Du snakker om smak, Thurmann-Moe snakker om hvordan hjernen reagerer på de forskjellige fargene og på kontrasten mellom hvitt, som ikke er en del av fargesirkelen, og farger. Men hun er nok enig med deg i det du sier om svart. Men svart eller hvitt - ingen av dem er del av fargesirkelen, og like kjipe. https://www.minmote.no/interioer/a/41R0o6/interioergrepene-som-gjoer-deg-glad https://www.kk.no/bolig/riktig-farge-tenner-lysten/67984455 https://www.facebook.com/godmorgennorge/posts/10153983757918808/ https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2020/04/24/svaret-svart-pa-hvitt/ Anonymkode: 576ac...25c Jeg har prøvd å finne ut om dette er hennes mening, eller om det ligger noe vitenskap bak, og det har jeg ikke klart å finne ut av. Det nærmeste jeg kommer er at helhvite omgivelser ikke er så nøytralt og balansert som mange tror, og at det kan føre til understimulering, dårlig konsentrasjon, og lav produksjon i arbeidssituasjon. Men dette gjelder altså der hvitt er den dominerende fargen, der det ikke er balanse mellom hvitt og farger. Jeg reagerer også på hennes påstand om at fravær av farge, hvitt og sort, ikke finnes i naturen i sin reneste form (fra din første link). Sitat Fargene i fargesirkelen er lysbølger med forskjellige lengder, og gråskalaen som er fra hvitt til grått og sort er fraværet av lys og farge. Dette er fargene som ikke finnes i naturen i sin reneste form, og derfor virker denne skalaen mer unaturlig på folk selv om grått, beige og sort har preget interiøret i Norge i over 20 år, sier Thurmann-Moe. Jeg er uenig! Jeg kan bare se ut vinduet om vinteren en kald solskinnsdag, og se at naturen er gnistrende hvit! Hvitt, grått og sort finner jeg også blant annet i mineraler. Hvit marmor, sort marmor, grå kvarts, kullsvart lavastein... Hvitt, grått og sort finnes så absolutt i naturen i sin reneste form. Det finnes studier som viser at farger, og fravær av farger, påvirker hjernen vår, men disse studiene sier også at det er vanskelig å si om dette er medfødte reaksjoner, eller tillærte (assosiasjoner). Jeg finner ikke noen vitenskapelige studier som viser at en balansert bruk av hvitt er noe som påvirker hjernen negativt. Anonymkode: dea57...8e1 14 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakilsk Skrevet 7. februar 2022 #294 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 5.2.2022 den 12.31): det er fremdeles ikke poenget. Det er likegyldig om det er beige, grønt, rosa, blått eller hvilken som helst dempet, zenaktig nyanse av en farge, så lenge det IKKE er hvitt, og det har ikke med hva du mener du liker (som er tillært og trendavhengig, og kan endre seg ), men hva hjernen din blir stresset eller oppkvikket eller rolig av. Som ikke er tillært, som ikke endrer seg og som ikke kan avlæres. Anonymkode: 576ac...25c Joda, måten hjernen reagerer på farger (og all annen estetisk stimuli for den saks skyld), er nettopp tillært! Amygdala (reptilhjernen) spiller en svært viktig rolle i hva du opplever som behagelig/ubehagelig, og det er også den delen av hjernen som styrer fight/flight/freeze. Det som påvirker amygdala er tidligere erfaringer på godt og vondt, hvilke synapser som forsterkes og hvilke som ikke gjør det, hvilket per def er det som påvirker hvordan du opplever noe -Det finnes faktisk et eget fagfelt for forskning på området kalt nevroestetikk. utover det er det også verdt å nevne at fargesirkelen er menneskeskapt og ikke et naturfenomen. Skalaen hvit til svart er heller ikke en skala over fravær av farger, for farger er i grunn lys, der hvitt tilsvarer alle farger (testet å splitte lyset med prismer før? Ikke? Vel du har kanskje sett en regnbue før? Det er hvitt lys), og mens svart (og kun svart) er fravær av lys. Det betyr ikke at svart er å forstå som en ikke-farge på den måten at den ikke er naturgitt, for zebraer finnes saktens naturlig, akkurat som en nattsvart himmel er både svart, naturlig, og kan være både avslappende eller skremmende (alt ettersom hvilke erfaringer du har med med mørke) so, the more you know 🤓 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763415301007 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #295 Del Skrevet 7. februar 2022 Syns alle disse vasene fra hm er helt grusomme. Æsj og fysj Anonymkode: 846fb...a5b 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DominantHr Skrevet 7. februar 2022 #296 Del Skrevet 7. februar 2022 Blinklys som rådyr, når det gjelder lulebelysning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #297 Del Skrevet 8. februar 2022 et eksempel på det jeg synes er et fælt, moderne interiør utelukkende på grunn av fargene. Her er en leilighet jeg synes er helt nydelig, og jeg elsker sofaen og montanahyllene og AJ-lampene, men paletten er så deprimerende og fantasiløs at resultatet i mine øyne blir stygt og smakløst: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=247026922 Anonymkode: 576ac...25c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mhmjadda Skrevet 9. februar 2022 #298 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): et eksempel på det jeg synes er et fælt, moderne interiør utelukkende på grunn av fargene. Her er en leilighet jeg synes er helt nydelig, og jeg elsker sofaen og montanahyllene og AJ-lampene, men paletten er så deprimerende og fantasiløs at resultatet i mine øyne blir stygt og smakløst: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=247026922 Anonymkode: 576ac...25c Enig, det er kaldt og trist! Den fine muren... hadde faktisk blitt veldig mye bedre bare med å bytte den lysegrå med hvitt, enn så kjedelig hvitt er... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #299 Del Skrevet 9. februar 2022 Mhmjadda skrev (2 timer siden): Enig, det er kaldt og trist! Den fine muren... hadde faktisk blitt veldig mye bedre bare med å bytte den lysegrå med hvitt, enn så kjedelig hvitt er... det hadde vært like ille synes jeg. Men om de hadde brukt blått, gjerne blågrått, så ville det blitt nydelig, for blått er komplementærfargen til den rødbrune muren. Anonymkode: 576ac...25c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #300 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): et eksempel på det jeg synes er et fælt, moderne interiør utelukkende på grunn av fargene. Her er en leilighet jeg synes er helt nydelig, og jeg elsker sofaen og montanahyllene og AJ-lampene, men paletten er så deprimerende og fantasiløs at resultatet i mine øyne blir stygt og smakløst: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=247026922 Anonymkode: 576ac...25c Oj, ja, det var "fancy" og moderne men utrolig trist alt i alt. Føler at det er en arbeidsplass, eller et kontorbygg. Deprimenrende farger. Anonymkode: 3a9a2...8cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå