Gjest Leola Skrevet 2. oktober 2005 #41 Skrevet 2. oktober 2005 Faktisk så tror jeg at litt lengre skoledager er bedre enn å komme hjem, spise middag og så begynne på leksene. Men det viktigste av alt er at på skolen er det lærere til stede - jeg eier ikke pedagogiske evner og jeg føler dagen er ødelagt etter å ha gått i "klinsj" med sønnen fordi jeg bad ham rette noe han har gjort feil. Vil mer enn gjerne hjelpe til - men det går sjeldent så veldig bra - det er noe som krasjer helt når det gjelder han og lekser. Det siste jeg nå har begynt med - og faktisk det eneste som ser ut til å være en motivasjonsfaktor er at jeg har begynt å gi ham 500 kroner hver måned hvis han gjør leksene uten for mye sull og mas. Sikkert veldig lite pedagogisk riktig av meg å gjøre det - men det gir jeg rett og slett blaffen i
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #43 Skrevet 2. oktober 2005 Tross alt er det jo lærerne som har utdanning og kunnskap til å hjelpe barna våre med å lære. Jeg merker allerede at jeg har problemer med å hjelpe min datter med enkelte av oppgavene hun får, og forstå tenkemåten bak disse. Hun går enda bare i fjerde klasse, hvordan skal jeg da kunne hjelpe henne når hun blir eldre? Det er mange år siden jeg gikk grunnskolen, og tenkemåten og læringsstrategier i dag er helt annerledes enn da.
Gjest Leola Skrevet 2. oktober 2005 #44 Skrevet 2. oktober 2005 Stemmer det, Violetta. Oppgavene blir bare verre og verre - og hvis vi foreldre er så galne at vi forklarer ting annerledes enn læreren - ja, det er da "moroa" starter i heimen. Ifjor hadde jeg en privatlærer til sønnen min - hun kom hjem til oss og satt med ham 3 timer hver mandag - la opp plan for lekser og hjalp ham spesielt med matte - hun var sisteårsstudent på lærerhøyskolen. Det var helt genialt - en sann fornøyelse. Desverre så måtte hun slutte da hun skulle ut i praksis. Men jeg anbefaler andre å gjør det samme hvis de har problemer med barn og skolearbeid.
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #45 Skrevet 2. oktober 2005 Stemmer det, Violetta. Oppgavene blir bare verre og verre - og hvis vi foreldre er så galne at vi forklarer ting annerledes enn læreren - ja, det er da "moroa" starter i heimen. Ifjor hadde jeg en privatlærer til sønnen min - hun kom hjem til oss og satt med ham 3 timer hver mandag - la opp plan for lekser og hjalp ham spesielt med matte - hun var sisteårsstudent på lærerhøyskolen. Det var helt genialt - en sann fornøyelse. Desverre så måtte hun slutte da hun skulle ut i praksis. Men jeg anbefaler andre å gjør det samme hvis de har problemer med barn og skolearbeid. ← Kjempesmart, men hvor gammel er sønnen din? Det skal da ikke være nødvendig at foreldre skal betale for privatlærere til barn i grunnskolen! Ikke at det er galt av foreldre som gjør det, men om skolen legger opp slik at foreldre ikke klarer å henge med er det virkelig noe alvorlig galt i skolen.
Gjest Leola Skrevet 2. oktober 2005 #46 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg skrev om dette i et tidligere innlegg. Sønnen min var uheldig med barneskolen med hyppig skifte av lærer og mangel på disiplin og orden i klassen. Dermed lærte de ikke det de skulle lære - noe som viste seg når de startet på ungdomsskolen ifjor. Det var gull verdt med privatlærer - heller det enn vaskehjelp - men bare synd at hun var ferdig utdannet før jeg var ferdig med henne
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #47 Skrevet 2. oktober 2005 Kjempesmart, men hvor gammel er sønnen din? Det skal da ikke være nødvendig at foreldre skal betale for privatlærere til barn i grunnskolen! Ikke at det er galt av foreldre som gjør det, men om skolen legger opp slik at foreldre ikke klarer å henge med er det virkelig noe alvorlig galt i skolen. ← Æhh, nei! Da er det noe alvorlig galt med foreldrene... Det er faktisk ikke skolen eller lærerne som bestemmer hva barna skal kunne etter 10.årig skole, det er Utdanningsdepartementet. Og det barna skal kunne nå er ikke så veldig annerledes enn det jeg skulle kunne da jeg var ferdig med skolen. Man må jo ha en viss almennkunnskap da, for å kunne hjelpe barna sine med leksene, og Utdanningsdepartementet tar nok ikke hensyn til at noen foreldre mangler allmennkunnskap...
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #48 Skrevet 2. oktober 2005 Æhh, nei! Da er det noe alvorlig galt med foreldrene... Det er faktisk ikke skolen eller lærerne som bestemmer hva barna skal kunne etter 10.årig skole, det er Utdanningsdepartementet. Beklager, da er de Utdanningsdepartementet jeg mener. Har ikke satt meg så mye inn i det. Og det barna skal kunne nå er ikke så veldig annerledes enn det jeg skulle kunne da jeg var ferdig med skolen. Man må jo ha en viss almennkunnskap da, for å kunne hjelpe barna sine med leksene, og Utdanningsdepartementet tar nok ikke hensyn til at noen foreldre mangler allmennkunnskap... ← Nei det man skal kunne er stort sett det samme, men måten man lærer på og tenker på er i hvert fall veldig forskjellig fra da jeg gikk på skolen. Nå til dags lærer man læringsstrategier og ved å utføre praktiske oppgaver. En del av det jeg lærte den gangen har jo selvfølgelig også gått i glemmeboken. Insinuerer du at det er noe galt med meg som forelder fordi jeg ikke alltid skjønner måten oppgaver er formulert på i lærebøkene? Synes det er temmelig frekt mtp at du aldeles ikke kjenner meg i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #49 Skrevet 2. oktober 2005 Faktisk så tror jeg at litt lengre skoledager er bedre enn å komme hjem, spise middag og så begynne på leksene. Men det viktigste av alt er at på skolen er det lærere til stede - jeg eier ikke pedagogiske evner og jeg føler dagen er ødelagt etter å ha gått i "klinsj" med sønnen fordi jeg bad ham rette noe han har gjort feil. Vil mer enn gjerne hjelpe til - men det går sjeldent så veldig bra - det er noe som krasjer helt når det gjelder han og lekser. Det siste jeg nå har begynt med - og faktisk det eneste som ser ut til å være en motivasjonsfaktor er at jeg har begynt å gi ham 500 kroner hver måned hvis han gjør leksene uten for mye sull og mas. Sikkert veldig lite pedagogisk riktig av meg å gjøre det - men det gir jeg rett og slett blaffen i ← Lærer er vel tilstede, men har jo ikke like mye tid til hvert barn som foreldrene! Jeg er lærer for 28 barn, helt alene. Jeg klarer faktisk ikke å hjelpe alle så mye som jeg skulle ønske! (Vi får håpe at det kommer flere ressurser inn med regjeringsskiftet.)
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #50 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg ser at enkelte ganger lærer jeg noe av barna våre sine lekser. Lese oppgaven en gang til hjelper ofte. Men det er klart at dette kan bli tøffere etterhvert som barna blir eldre. Pr i dag har jeg bare en 4 og en 6 klassing i huset. Men jeg håper at dersom jeg følger med trinnene oppover vil det gå greit. Jeg har to barn her hjemme som avskyr lekser. Men så har de en streng mor/stemor som tvinger dem til å bli ferdig med dem før andre aktiviteter. Synes jeg som mor alltid at det er morsomt? Nei! Men livet er ikke alltid morsomt - verken for voksne eller barn. Men for at våre barn skal ha en mulighet i arbeidslivet en vakker dag - hjelper jeg dem det jeg kan til å bli selvstendige. Må innrømme at jeg er svak i matte, men der utfyller samboer meg. 4 klasse pensumet går greit foreløpig, men 6 klasse pensumet sliter jeg litt med enkelte ganger... Men som jeg allerede har sagt: Jeg er for lekser, men i mer moderate mengder! Mayamor ikke innlogget
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå