Gå til innhold

For mye lekser?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg synes lekser er både unødvendig og ødeleggende for ungene. (Selv om å kalle det overgrep blir å overdrive.) Ingen voksne ville godtatt denne typen hjemmearbeid. Så lenge som ungene er på skolen i dag burde det være mulig å komme gjennom pensum i skoletiden. For meg er mye lekser ett tegn på inkompetente lærere, som kaster bort for mye tid på utenomsnakk. Tror ikke man trenger å utvide skolegangen en gang, det hadde holdt å effektivisere dagen litt for å komme utenom leksene.

sier en som IKKE har en anelse om hva h*n snakker om, og da blir det bare dumt å høre på noe slikt. :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at barn bør slippe å jobbe i flere timer etter skolen, men noe lekser synes jeg at de bør ha. Ikke nødvendigvis fordi de lærer mer av det, men fordi foreldrene får større innblikk i hva som skjer på skolen.

At lærerne kommer gjennom pensumet ved å være effektive og ha orden betviler jeg ikke. At det er målet er jeg uenig i. Det er mye læring i tilsynelatende "ikke-faglige" aktiviteter på skolen. Å bare fokusere på pensum vil ødelegge mye.

Varg-Menja vet tydeligvis ikke så mye om skolens oppgave og virke, noe som gjenspeiler seg i innleggene.

Gjest Primula
Skrevet

Jeg er lærer i 2. klasse, og jeg vet at vi fint kan komme gjennom pensum uten at elevene får med seg lekser hjem. Men nå er det ikke pensumet som er grunnen/argumentet for å ha lekser. Argumentene for at elevene skal ha lekser er:

* gjennom lekser får foreldre større innblikk i hva elevene holder på med, og også hva de trenger hjelp til. Dette fører til et bedre skole-hjem- samarbeid.

* spesielt i 2. klasse er det viktig at elevene har leselekse slik at foreldrene kan lese sammen med barna. Selv om vi effektiviserer skoledagen er det umulig for oss lærere å lese sammen med hvert enkelt barn hver dag. Og den lesestimuleringen trenger barna.

* lekser tar av arbeidspresset i skoledagen, slik at vi kan fylle noe av tiden med aktiviteter som utfordrer f. eks sosialt samspill, motorikk, kreativitet, samarbeid. Jeg tenker da f. eks på at vi får mulighet til å ha uteskole en dag i uka i stede for at elevene skal sitte med arbeidsbøkene hele dagen.

* å innarbeide gode lekserutiner tidlig er viktig. I videregående er pensummengden så stor at det er umulig å komme gjennom alt uten lekser.

( Ja, jeg har jobbet i videregående) Når elevene skal over til høyskoler/universitet er det enda viktigere at de har gode rutiner på å jobbe selvstendig.

Så jeg synes det er bra at elevene har lekser, men det skal ikke være for mye. Mine elever gjør unna leksene på ca 15-20 min, og de har lekser tre ganger i uken. :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
At lærerne kommer gjennom pensumet ved å være effektive og ha orden betviler jeg ikke. At det er målet er jeg uenig i. Det er mye læring i tilsynelatende "ikke-faglige" aktiviteter på skolen. Å bare fokusere på pensum vil ødelegge mye.

Og hvordan har du fått inntrykk av at jeg ikke har forståelse for dette? Jeg mener at det er mange verdifulle pedagogiske opplegg som ikke kan knyttes direkte opp mot pensum, og det er heller ikke det jeg sikter til når jeg snakker om inkompetente lærere. (Grunnen til at jeg snakket om pensum i det hele tatt var også at mange uttrykte bekymring for hvordan elevene skulle komme gjennom pensum uten lekser.)

Skrevet
Jeg er enig i at barn bør slippe å jobbe i flere timer etter skolen, men noe lekser synes jeg at de bør ha. Ikke nødvendigvis fordi de lærer mer av det, men fordi foreldrene får større innblikk i hva som skjer på skolen.

Varg-Menja vet tydeligvis ikke så mye om skolens oppgave og virke, noe som gjenspeiler seg i innleggene.

Er ikke målet med skolen å komme gjennom pensum??? Hva søren skal ungene gjøre høyere opp i utdanningen dersom barneskolen var for opptatt med lek og sang slik at de ikke kunne gå gjennom pensum.

Lurer på hvem som egentlig viser sin uvitenhet i innleggene her jeg. :roll:

Er virkelig skremmende at det er sånne som deg som jobber i skolen i dag. Søren ikke rart den går på ræva.

Skrevet

Jeg mener at lekser er sundt; men i moderate mengder!

Synes min 4 klassing får passe mengder.

Mens 6 klassing tl samboer skal måtte slitte i 1-2 timer hver dag synes jeg er urimelig.

Jeg er for lekser fordi:

* bedre innsikt i hva barna driver med på skolen

* barnet får 100% oppmerksomhet (må ikke dele en lærer med 22 andre medelever...)

* leseferdighetene ville tatt mye lenger tid uten de daglige dosene i innlæringsfasen

* barnet jobber på en annen måte hjemme enn på skolen

* jeg har satt barn til verden og vil gjerne være med å påvirke deres utvikling (vil ikke ha hele barndommen som en slags institusjon)

* barnet skjønner at mor/far også innehar kunnskaper

* repitisjonsfaktoren er gunstig for læreprosessen (innbiller jeg meg iallefall... :ler: )

Sikkert mer, men er for trøtt til å tenke mer nå.

Natti... ;)

Mayamor ikke innlogget

Skrevet

Hm. Et lite eksempel fra min lærerhverdag:

Jeg ba engang en 6. klasse om å lese på ti gloser og varslet en gloseprøve dagen etter.

Resultat: En forelder ringte rektor og "sa hva han mente om det".

Skrevet
Hm. Et lite eksempel fra min lærerhverdag:

Jeg ba engang en 6. klasse om å lese på ti gloser og varslet en gloseprøve dagen etter.

Resultat: En forelder ringte rektor og "sa hva han mente om det".

Det kunne jeg også reagert på, for hvorfor gi en sånn type lekse til dagen etter? Hvorfor ikke la de få flere dager på seg? Hva med de barna som sliter med innlæringen? Syns du virkelig du viste hensyn der? Eller mener du helt alvorlig, at alle skal kunne klare å lære 10 gloser på en kveld?

Men jeg hadde sagt i fra til deg ;)

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet å be noen om å lese ti gloser til neste dag. Eller mener du kanskje de skulle fått en og en? Hva med de "flinke" elevene som har 0 problemer med det og lett kunne lest både 10 og 20 gloser, skal de holdes tilbake pga at man skal vente på "sene" elever.

Skrevet (endret)
Jeg ser virkelig ikke problemet å be noen om å lese ti gloser til neste dag. Eller mener du kanskje de skulle fått en og en? Hva med de "flinke" elevene som har 0 problemer med det og lett kunne lest både 10 og 20 gloser, skal de holdes tilbake pga at man skal vente på "sene" elever.

Hva med å gi de to dager på det? Eller er det viktigste å ta hensyn til de "flinkeste"? For det finnes jo den type lærere også, som bare tar hensyn til de "flinke" ;) De "svake" er liksom ikke deres problem.

Får de 2-3 riktige, så er jo det en kjempe oppmuntring for de, så lenge de "flinke" har fått den tiden de behøver. Kjempe bra jobbet av en lærer :klappe:

Endret av Piper
Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på holdningen overfor skolen og lekser her? Jeg er midt i 20 årene så det er ikke så lenge siden jeg gikk på skolen, men vi kunne da ikke protestere mot de leksene vi fikk?!?!?!?

Det var heller ikke noen snakk om å slippe å lese til gloseprøver, lekseprøver eller hva det nå måtte være. Synes enkelte barn(og kanskje voksne) begynner å bli litt vel slappe.

Skrevet

Min erfaring sier at det er en kjempeforskjell på barneskole og ungdomsskole når det gjelder lekser. På ungdomsskolen så har mine unger fått arbeidsplaner å forholde seg til. Ikke EN arbeidsplan - men 6-7 arbeidsplaner. For min eldste sønn var dette aldri noen problem - jeg behøvde aldri sjekke leksene - han fikset det uten problemer selv. Min yngste derimot går nå i 9. klasse og han sliter med leksene. Derfor har jeg uttalt i en tidligere diskusjon at jeg skulle gitt mye for lengre skoledager og null lekser. I motsetning til Mayamor så tror jeg at det hadde vært bedre for foreldre å sette seg inn i skolearbeidet til ungene hvis man hadde sluppet det stresset det ofte er med leksene. Spesielt vi som har unger med "lopper i blodet" og som finner på tusen unnskyldninger for å komme seg unna leksene - som mye heller ville vært ute og syklet eller skated enn å sitte inne ettermiddag etter ettermiddag med lekser i lange baner. Igjen Mayamor, så tror jeg at læreevnen er større på skolen enn den er hjemme på ettermiddagen når de har så mye de heller ville holdt på med.

Skrevet

Er vel ikke noe i veien med å gi gloseprøver?

Det er tross alt barn i 6.klasse hun snakker om, de fleste der kan nok ganske mye engelsk fra før, så en liten test er jo ikke mye å skrike opp over.

Ja til gloseprøver og lekser

Skrevet

Skal ikke sjetteklassinger kunne lære seg ti ord på en kveld...? :klø:

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet. Marianne moderator.

Endret av Marianne
Skrevet
Er ikke målet med skolen å komme gjennom pensum??? Hva søren skal ungene gjøre høyere opp i utdanningen dersom barneskolen var for opptatt med lek og sang slik at de ikke kunne gå gjennom pensum.

Lurer på hvem som egentlig viser sin uvitenhet i innleggene her jeg. :roll:

Er virkelig skremmende at det er sånne som deg som jobber i skolen i dag. Søren ikke rart den går på ræva.

Jeg mente at målet ikke var å BARE komme gjennom pensumet. ;) Beklager at jeg uttrykte meg litt klønete. Det er mange andre aspekter ved skolen, for eksempel det sosiale.

At "sånne som meg" er grunnen til at skolen "går på ræva" er noe jeg virkelig ikke klarer å ta til meg. Både elevene, foreldrene og kollegene mine er fornøyd med meg, og forteller meg dette til stadighet. At en bruker på KG som misforstår et av mine innlegg mener det, er meg likegyldig.

Skrevet

Det kommer til å hardt for den oppvoksende generasjon å møte verden på egen hånd om noen aldri har stillt krav til dem før de blir voksne. Jeg synes lekser er en fin måte for ungene å lære å ta ansvar på, samt at det gir foreldre en innblikk i hva som gjennomgås på skolen.

Skrevet

Da er du mest sannsynlig ikke person som meg - som må "sloss" med ungen hver dag for å få ham til å gjøre leksene. For oss hadde lengre skoledager og null lekser blitt en drømmeverden. Når unger er trøtte på ettermiddagen så tror jeg utbytte av leksene er ganske lik null - sønnen min hadde ihvertfall hatt mye bedre av å jobbe mer på skolen og ha fri hjemme. Det har ingenting med latskap å gjøre - sønnen min finnes ikke lat - det har rett og slett med interesse å gjøre. Å fortsette å pøse på med lekser så dreper man det lille som finnes av lærelyst hos mange.

Skrevet
Da er du mest sannsynlig ikke person som meg - som må "sloss" med ungen hver dag for å få ham til å gjøre leksene. For oss hadde lengre skoledager og null lekser blitt en drømmeverden. Når unger er trøtte på ettermiddagen så tror jeg utbytte av leksene er ganske lik null - sønnen min hadde ihvertfall hatt mye bedre av å jobbe mer på skolen og ha fri hjemme. Det har ingenting med latskap å gjøre - sønnen min finnes ikke lat - det har rett og slett med interesse å gjøre. Å fortsette å pøse på med lekser så dreper man det lille som finnes av lærelyst hos mange.

Tror du han hadde blitt mer glad i å lære hvis han hadde lengre skoledager? Han vil vel være like trøtt på skolen som hjemme, om ikke mer?

Jeg er enig i at å pøse på med lekser er feil, men litt lekser synes jeg er det beste. (Begrunnelser har kommet i tidliger innlegg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...