Gå til innhold

Kollega gjemmer seg på doen på jobben for å drøye tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hun ikke fått god nok opplæring siden hun synes jobben er vanskelig? 
 

Prøv å få henne med og lær henne opp i så fall. 

Anonymkode: ab0cd...e87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er her det er viktig å være den som ter seg voksen og tar tak i situasjonen. Kollegaer skal ikke hviske og tiske om at hun snor seg unna arbeid. Hvis hun ikke rekker arbeidsoppgavene sine, må man ta en prat om hva som foregår. Da hjelper det ikke å spørre svadaspørsmål som om det går bra, og hvordan helgen har vært. Alle svarer jo i hytt og pine på det. Man må si ifra rett ut at hun ikke rekker å gjøre arbeidsoppgavene sine, og om det er noe annet som foregår. Hvis hun sier nei, så må man passe på at døra står på gløtt slik at hun kan komme tilbake hvis det er noe. Hvis hun sier ja, så må man jo være forberedt på å holde seg litt fast. Likevel er det viktig at hun gjør oppgavene sine, og hvis hun ikke klarer det er det viktig at hun tar vare på seg og går til legen, enn å være på jobb. Hvis hun mot formodning har det helt bra og bare er lat, er det jo like viktig at hun gjør oppgavene sine. 

Jeg skjønner at det er lett å bli frustrert for at dere må gjøre hennes arbeid, men i en sånn situasjon er det ekstra viktig å være en god kollega og å la tvilen komme henne til gode. 

Anonymkode: a9292...a25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvis hun ikke har fått tilstrekkelig opplæring er det et problem som skal tas til leder. Det er et problem fra ledelsen sin side i så fall, så må hun læres opp til hun er trygg i oppgavene. 

Anonymkode: a9292...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har hun ikke fått god nok opplæring siden hun synes jobben er vanskelig? 
 

Prøv å få henne med og lær henne opp i så fall. 

Anonymkode: ab0cd...e87

Hun har fått dobbelt så lang opplæring som andre, men jobber ennå som om det skulle vært første uka. 

Anonymkode: 05736...840

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal fortsette å gi opplæring så betyr det at jeg må jobbe 1t gratis hver dag. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har hun ikke fått god nok opplæring siden hun synes jobben er vanskelig? 
 

Prøv å få henne med og lær henne opp i så fall. 

Anonymkode: ab0cd...e87

Hver eneste dag blir hun fortalt hva hun skal gjøre, hvordan og hvorfor. I blant krangler hun på at hun heller vil gjøre det på en annen måte. Da forteller jeg hvorfor det ikke er effektivt nok. Hun bruker veldig lang tid når hun gjør noe, jobber veldig sent. 

Anonymkode: 05736...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ItchyBitchySpider skrev (1 minutt siden):

Og har man IBS, så driter man i buksa fordi man ikke kan vente. 

Dette sliter jeg selv med, må jeg på do så må jeg gå tvert. Så jeg kan forstå den, men det er ikke tilfellet. 

Anonymkode: 05736...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere ingen leder dere kan ta dette opp med?

Anonymkode: bfbbe...d39

Har nettopp gjort det og noen andre et par uker før meg. Så vi får se. Leder var ikke overrasket. 

Anonymkode: 05736...840

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så når hun ikke rekker sine arbeidsoppgaver så må vi andre gjøre det. Hva kan gjøres?

Anonymkode: 05736...840

Kanskje hun sitter i telefonen. Noen bruker veldig lang tid på toalettet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i alle  år -ingen som måtte overta arbeidsoppgavene mine da men lot som jeg brukte lenger tid enn det som trengtes siden jeg trengte hvile og fikk lønn utifra tidsestimert. Fikk nylig diagnosen Aspergers så der ligger årsaken. Ingen tilrettelegging så måtte jeg gjøre det selv

Anonymkode: c0212...2aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har pågått så lenge, og holdningen er dårlig ovenfor dere som blir sittende med den ekstra belastningen, er det på tide å begynne og dokumentere dette.

Vi har alle utfordringer ila livet. Noen heftigere enn andre. Det skal ikke være slik at dette går kraftig utover arbeidsdagen til sine kollega uten at det er tilpasset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være mange grunner. Jeg møtte veggen med et smell, men 1 år før det så gråt jeg sikkert 10 ganger om dagen og da gikk jeg på do. Var dog aldri lenge, 5 minutter kanskje. Var i alle fall dypt deprimert og hadde panikkanfall flere ganger om dagen. 
 

Så i stedet for å spekulere bør leder snakke med arbeidstaker. Ikke dere kollegaer som skal finne ut av det. Egen helse kommer før arbeid, men da må en selvsagt enten ha tilrettelegging eller sykemelding etc.

Anonymkode: d17e7...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Når det har pågått så lenge, og holdningen er dårlig ovenfor dere som blir sittende med den ekstra belastningen, er det på tide å begynne og dokumentere dette.

Vi har alle utfordringer ila livet. Noen heftigere enn andre. Det skal ikke være slik at dette går kraftig utover arbeidsdagen til sine kollega uten at det er tilpasset.

Hadde hun sykemeldt seg en periode så hadde vi fått inn en vikar, men er jo kjedelig om det må bli sånn. Vi er flere som har gjort hennes arbeid lenge nå. 

Anonymkode: 05736...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hadde hun sykemeldt seg en periode så hadde vi fått inn en vikar, men er jo kjedelig om det må bli sånn. Vi er flere som har gjort hennes arbeid lenge nå. 

Anonymkode: 05736...840

Men - hva med å bare ta det opp med leder? 🤷‍♀️

Anonymkode: 68b35...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg jobbet på sykehjem for et par år siden. Var stort sett veldig travelt. Fikk ofte ikke tatt lunsjpause. Mye overtid. Eneste måten å hente seg bittelitt inn igjen på, var å ta en dopause på 10 minutter. Eller 3 dopauser i løpet av dagen på 5 minutter. Det var også veldig streng mobilbruk. Jeg må ikke sjekke hele tiden, men sjefen ble dritsur om hun oppdaget at vi sjekket mobilen i vesken som lå på kontoret. Så hendte jeg snek med meg mobilen på wc. Var jo av og til en viktig melding. 

Har ikke dårlig samvittighet. 

Anonymkode: a7b04...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette da jeg jobbet dagvakter. Jeg hadde store søvnproblemer, men jeg måtte igjennom det siden det vær læringtiden... jeg måtte inn på do flere ganger ila dagen å lukke øynene fordi jeg så vidt klarte å holde de åpne, og folk kunne ikke se at øya mine rant og flakket. Der var helt helt forferdelig. Prøvde å dra til legen med det, men nektet å gi meg sovemedisin, var bare melatonin han kunne gi meg som ikke hadde noe effekt.... utrolig at jeg kom meg gjennom det der og bestod.... men jeg fikk noen irriterte kommentarer og stygge blikk stadigvekk for jeg kunne være helt i ørska.. og det igjen kunne få meg til å gråte fordi jeg var så sliten og sårbar, så da måtte jeg også på do for å skjule at jeg gråt. 

Anonymkode: 30ee1...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gratinara

Går det an å delegere arbeidsoppgaver på forhånd? Slik at personen får en nliste med ting? Evt. vente med å gjøre ting til vedkommende kommer tilbake fra toalettet? Evt. gi vedkommende arbeidsoppgaver når hen kommer tilbake? Kan jo være mange grunner til at vedkommende setter seg på toalettet så lenge, men dette burde ikke gå ut over alle dere andre.. Kan det tas opp anonymt med sjefen og feks. bli sendt ut en e-post evt. tatt opp på neste samarbeidsmøte? "vi ønsker at alle skal ha det bra bla.bla.. men ikke bra om noen misbruker ordningen med toalettbesøk slik at det går utover andre?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg snakker veldig rolig til henne og avlaster henne mye for at vi skal få gjort det vi skal. Da drøyer hun bare tiden ennå mer. Nå for tiden jobber jeg for 1.5 person og har meldt ifra om dette. Flere andre har også sagt ifra, men de mener at hun vil gjøre minst mulig og ikke er interessert. 

Anonymkode: 05736...840

Det er mange slike. Trenger ikke være psykisk syk av den grunn. Vet om ei som fikk jobb på en fabrikk, han bare satt der.. skjønte ikke at hun måtte jobbe på jobb. Hun er ekstremt arbeidssky og sykmelder seg så snart hun har jobbet lenge nok på en plass for å ha rett på sykepenger. 
Ta det opp med henne, si at det tærer på dere andre. Sjefen hennes kan trekke henne i pause om hun sitter 1/4 av tiden på do 

Anonymkode: d5443...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...